וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אליסון בארץ הפלאות: הפריצה המטאורית של אליסון, שוער נבחרת ברזיל

25.3.2016 / 12:00

כילד הוא היה "נמוך וקטן". ההורים רצו שיפרוש כדי להתמקד בלימודים, אבל אליסון בקר דבק בחלום, הדיח את אחיו הגדול מההרכב ועם הרבה מזל פרץ תוך שנה מאלמוניות מוחלטת כשוער השלישי בקבוצת אינטרנסיונל לתפקיד השוער הראשון של נבחרת ברזיל. ההימור של דונגה

AP

בווידאו: המשדר המיוחד של וואלה! ספורט לכבוד יוהאן קרויף

12 באוקטובר 2014. יומיים אחרי התבוסה 5:0 מול שפקואנסה, אינטרנסיונל נותרה ללא שוער. דידה הוותיק, לשעבר במילאן ונבחרת ברזיל, הורחק בדקות הסיום של המשחק והמחליף שלו, מוריאל בקר, נפצע באימון. בלית ברירה, המאמן אבל בראגה הציב בין הקורות את השוער אליסון בקר, האח הקטן של מוריאל, למרות ניסיון דל של שבעה משחקים בלבד בקבוצה הבוגרת. מאז אותו יום, העמדה הזו שייכת בלעדית לאליסון, שגם מונה לאחד הקפטנים של הקבוצה.

14 באוקטובר 2015. אחרי ההפסד לצ'ילה בפתיחת מוקדמות המונדיאל, דונגה החליט לבצע שינוי בין הקורות. ג'פרסון הודח מההרכב ושוער המשנה מרסלו גרוהה מגרמיו אמור היה לתפוס את מקומו, אך הוא נפצע באימון. המזל שוב שיחק לידיו של השוער השלישי, הלא הוא אליסון בן ה-23. המוזמן הטרי של דונגה הוקפץ להרכב הסלסאו, עשה עבודה טובה בניצחון על ונצואלה ושמר על מקומו גם בתיקו מול ארגנטינה ובניצחון על פרו. ומאותו רגע, לברזיל יש שוער ראשון חדש.

כך, תוך 367 ימים, התקדם אליסון האלמוני מעמדת השוער השלישי באינטרנסיונל לתפקיד השוער הראשון בנבחרת ברזיל. עם גיבוי מטפארל והשוואות לז'וליו סזאר, בן טיפוחיו של דונגה צפוי להמשיך בין הקורות ואולי לשחק בקיץ גם בקופה אמריקה וגם בטורניר האולימפי בריו. הכירו את הדמות הכי אלמונית בעמדה הכי לחוצה בהרכב הסלסאו.

אליסון שוער נבחרת ברזיל. AP
כבר לא אלמוני. אליסון/AP

אליסון רמסס בקר הוא ברזילאי. לשם (הנשי למדי, כמו אחיו) אמנם יש ניחוח גרמני, אבל זה מאפיין את ילידי העיר נובו המבורגו, לה קראו מהגרים מגרמניה על שם העיר המבורג. אליסון הילד הלך בדרכו של אחיו הגדול מוריאל והצטרף בגיל 8 לאקדמיה של אינטרנסיונל. הוא קיווה לשחק כדורגל, אבל אף אחד לא האמין בו בגלל מבנה גופו הקטן. כן, השוער עם מוטות הידיים הגדולות שמתנשא היום לגובה של 193 סנטימטרים, היה אז נמוך וחלש. מאמן השוערים של המועדון, דניאל פבאן, היה האיש שמנע ממנו פרישה מוקדמת.

פבאן פגש את אליסון כשהשוער היה בן 14 וללא דקות משחק בקבוצות בהן שיחק. "הוא תמיד היה טכני מאוד, אבל צמח לאט יותר מחבריו", סיפר פבאן בכמה ראיונות בשנה האחרונה. "הוא היה קטן ועדין ביחס לשחקנים אחרים שכבר היה גבוהים וחזקים, אבל עשינו בדיקות וידענו שההתפתחות הפיזית שלו תגיע. הוא לא שיחק יותר מדי ובשלב מסוים ההורים שלו התייעצו איתי בשאלה אם לא כדאי שיפסיק לשחק כדורגל ויתמקד בלימודים. הם לא היו בטוחים שיש לו עתיד בכדורגל, אבל אני אמרתי להם לא לוותר כי צפוי לו עתיד מבטיח".

מאמן השוערים לא טעה. קצת אחרי גיל 15, אליסון החל לצמוח ולהתחזק. הוא קיבל יותר הזדמנויות בקבוצות הנערים וב-2009 גם הגן על שערה של נבחרת ברזיל באליפות העולם עד גיל 17, שם נכשל בשלב הבתים יחד עם ניימאר ופיליפה קוטיניו. אחרי שייצג את נבחרת ברזיל עד גיל 20 בטורניר טולון המסורתי בצרפת ב-2013 והפגין שם יכולת גבוהה, אליסון הוקפץ לראשונה לסגל הקבוצה הבוגרת של אינטרנסיונל, אותה אימן אז לא אחר מאשר דונגה.

דונגה היה האיש שהעניק לאליסון את הופעת הבכורה בליגה הראשונה, ב-3:3 מול גויאש ב-26 באוגוסט 2013. האח הגדול מוריאל אמור היה לשחק אז, אבל הוא נפצע כהרגלו ואליסון פתח בשישה משחקים. באוקטובר דונגה עזב, לאחר מכן דידה הגיע לשער מהיריבה המושבעת גרמיו ואילו אליסון נשלח בחזרה לקבוצת המילואים. מחכה להזדמנות הבאה שתגיע.

מאמן נבחרת ברזיל, דונגה, עם שחקניו. AP
היה הראשון שנתן לאליסון את הצ'אנס - גם בקבוצה וגם בנבחרת. דונגה/AP

הצ'אנס המחודש, כאמור, הגיע באוקטובר 2014, והפעם אף אחד לא יכול היה לעמוד בדרכו של אליסון. הילד מנובו המבורגו הציג רפלקסים נפלאים על קו השער שזיכו אותו בכינוי "השוער החתול", ניצל את הגובה שלו כדי לשלוט ברחבה, זכה עם הקבוצה בשלוש אליפויות של מחוז גאושו והגיע לשיאו בגביע ליברטדורס עם רצף של הופעות מרשימות. אליסון והקולורדו הגיעו עד לחצי הגמר היבשתי, שם הודחו בגומלין על ידי טיגרס המקסיקנית למרות פנדל שעצר אליסון לרפאל סוביס, חלוצה לשעבר של אינטרנסיונל.

ההופעות בליברטדורס הוציאו את אליסון מהאלמוניות. הוא הפך לאליל הבנות, קיבל כמה חוזי דוגמנות ואף נבחר לשוער היפה בברזיל. מאז ימי סרחיו גויקוצ'אה הארגנטינאי, בדיוק 20 שנה אחורה, לא היה באזז כזה סביב שוער באינטרנסיונל. מוריאל צפה מהצד באח הצעיר ממנו בחמש שנים הופך לכוכב, ואילו דידה הבין שעבר זמנו. "מהיום שהגעתי הבחנתי באיכויות של אליסון", פרגן שוער מילאן לשעבר, שסיים את חוזהו באינטרנסיונל בדצמבר האחרון וכעת מחפש קבוצה חדשה בגיל 42. "ההימור עליו השתלם בגדול, אני מאמין שיש לו עתיד מבטיח גם בנבחרת".

על זימון לנבחרת, אליסון אפילו לא העז לחלום. למעשה, כשפורסם הסגל למשחקי הידידות מול קוסטה ריקה וארה"ב בספטמבר אשתקד, אליסון היה בעיצומה של סייסטה. "הייתי בבית, עדיין חצי רדום, נחתי אחרי המשחק המתוח מול פלומיננזה", סיפר אז. "האדם הראשון שהתקשר לבשר לי היה דניאל פבאן, ורק אחרי כמה זמן האסימון נפל. תוך שנה אחת קרו לי כל כך הרבה דברים טובים. זה רגע מיוחד עבורי". זה היה רגע מיוחד גם עבור האח מוריאל, שזכה להסיר חלודה ומילא את מקומו של אליסון בשלושת משחקי הליגה מהם נעדר. אחד נוגע בכוכבים, השני מלקט שאריות.

אליסון שוער אינטרנסיונל. GettyImages
"השוער החתול". אליסון במדי אינטרנסיונל/GettyImages

במשחקי הידידות ההם בספטמבר אליסון לא שותף וגם נגד צ'ילה ישב על הספסל, אבל בשלושת המשחקים האחרונים במוקדמות המונדיאל הוא כבר פתח בשערה של ברזיל. שמונה שוערים זימן דונגה בקדנציה השנייה שלו בנבחרת, ואחרי שמאס בג'פרסון הוותיק, נראה שהוא מתכוון לדבוק בשוער אותו גילה כשאימן באינטרנסיונל. "יש לו רפלקסים נהדרים, הוא שוער מאוד דינמי וטפארל היה מרוצה ממנו באימונים", הסביר דונגה את השינוי בין הקורות. טפארל האגדי, מאמן השוערים של הסלסאו, הוסיף: "יש לו אישיות חזקה מאוד וזה תענוג לעבוד איתו. השינוי בשער הגיע אך ורק בגלל האימונים הטובים שלו".

למרות העובדה שנבחרת ברזיל עדיין לא הפסידה איתו (גם כשהמשיך לשחק עם חבישה מגבילה בפרק כף היד במשחק מול ארגנטינה) לא כולם משוכנעים שהבחירה באליסון היא מקצועית נטו. מרסלו גרוהה נותן עונות נהדרות בגרמיו ועד כה קיבל רק שתי הזדמנויות במשחקי ידידות בנבחרת, כשבסקרים גדולים שנערכו נראה כי הציבור ברובו מעדיף אותו על פני אליסון. כעת חזר מפציעה גם דייגו אלבס, שוערה של ולנסיה, אך ההיררכיה נותרה בעינה ועשויה להישאר כך גם לקראת הקופה סנטנריו, כשדונגה אף הביע את רצונו לקחת את אליסון גם לאולימפיאדה. יש הגורסים כי זו עוד דוגמה לנטייה של דונגה להעדיף שחקנים מקבוצת נעוריו אינטרנסיונל, ולפני סדרת המשחקים הקודמת טענו כי דוגנה בחר באליסון רק כדי לקדם את המעבר שלו לאירופה בינואר.

מעבר כזה אכן עמד על הפרק, כשרומא האיטלקית כבר השיגה סיכום ראשוני לגבי צירופו של אליסון, אך בסופו של דבר הוא נשאר באינטרנסיונל לפחות עד הקיץ. חוזהו מסתיים בדצמבר 2016 וראשי המועדון כבר הודיעו כי אפסו הסיכויים לחדש את ההתקשרות, אז נראה שבקיץ כבר יגיע לאירופה. רומא היא עדיין המועמדת הבכירה לקלוט אותו, כשגם יובנטוס המתכוננת ליום שאחרי ג'יג'י בופון ופיורנטינה הביעו עניין. לפיכך, המשחקים הקרובים שלו בנבחרת יהוו לא רק אפשרות להצדיק את הבחירה בו כשוער הראשון ולהוכיח שהוא יותר מפנים יפות, אלא גם יסמלו מאבק על החוזה הבא. באירופה.

אליסון שוער נבחרת ברזיל. AP
טפארל מרוצה, האוהדים עוד מטילים ספק. אליסון בשער נבחרת ברזיל מול ארגנטינה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully