וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצאו את הקשר: יוליאן וייגל השתלב במהירות בבורוסיה דורטמונד

5.3.2016 / 7:00

בגיל 18 הוא כבר היה הקפטן של מינכן 1860 ואיבד את הסרט אחרי תקרית טיפשית במונית. בגיל 19 עבר לדורטמונד תמורת 2.5 מיליון יורו, הפך לבאנקר בהרכב ולשם שמאוד מעניין את פפ גווארדיולה. רועי פרייס על התגלית של טוכל

תומאס טוכל מאמן בורוסיה דורטמונד עם יוליאן וייגל. GettyImages
הרכש הטוב ביותר שלו. וייגל עם טוכל/GettyImages

כשפפ גווארדיולה הגיע למסיבת העיתונאים לקראת המשחק של באיירן מינכן מול בורוסיה דורטמונד בסיבוב הראשון (1:5 לבאיירן באוקטובר), הוא נשאל מטבע הדברים על היריבה. המאמן הקטלאני החל לנתח את נקודות החוזקה של BVB. הוא דיבר על המעברים המהירים מהגנה להתקפה, על היכולת של השוורצגלבן להחזיק בכדור ועל המהירות במשחק של היריבה שלו. כשעבר לדבר על שחקנים של דורטמונד, גווארדיולה התמקד רק בשחקן אחד בצורה משמעותית. זה לא היה אחד מהכוכבים הנוצצים, כמו מרקו רויס, הנריך מחיטריאן, פייר אמריק אובמיאנג, אילקאי גונדואן, שינג'י קגאווה או מאטס הומלס. גווארדיולה בחר להתמקד דווקא ביוליאן וייגל, אז עדיין בן 19.

פפ גווארדיולה מאמן באיירן מינכן. GettyImages
ייקח את וייגל למנצ'סטר סיטי? גווארדיולה/GettyImages

"אני מתלהב ממנו מאוד, לא הכרתי אותו לפני כן", הודה מאמנה המעוטר של באיירן מינכן, "הוא מביא לכדורגל את כל התכונות הנכונות והטובות ביותר בשביל שחקן. הוא כבר עכשיו שחקן חשוב מאוד עבור דורטמונד, שבלעדיו הייתה קבוצה אחרת לחלוטין. אני בטוח שהוא יגיע מתישהו לנבחרת גרמניה". לפי הדיווחים בתקשורת הגרמנית גווארדיולה אפילו שאל את הסקאוטים של באיירן איך לא עלו על המציאה שהייתה ממש מתחת לאף שלהם ואפילו באותו אצטדיון. וייגל הגיע לבורוסיה דורטמונד ממינכן 1860 ואחרי מאבקי תחתית בבונדסליגה השנייה. תומאס טוכל, שהגיע לדורטמונד אחרי שנת שבתון, חולל לא מעט ניסים עם שחקנים צעירים ואנונימיים לאורך השנים שלו כמאמן מיינץ והביא איתו את הקשר תמורת 2.5 מיליון יורו וקצר איתו הצלחה מפתיעה במיוחד ממש מן השנייה הראשונה. נכון להיום, כשאנחנו בתחילת מרץ לווייגל יש כבר 23 הופעות בבונדסליגה, 12 בליגה האירופית ושלוש בגביע במדי דורטמונד העונה.

אפילו וייגל עצמו לא האמין שהמעבר ממאבקי ההישרדות בליגה השנייה לקבוצת צמרת בבונדסליגה יהיה חלק כל כך. "אם לומר את האמת, חשבתי שאקבל רק טעימה מהקבוצה ואשחק פה ושם כמה דקות", אמר לאחרונה הקשר האחורי, "הגעתי לכאן כי רציתי מאוד ללמוד מהשחקנים האיכותיים שיש בבורוסיה דורטמונד, רציתי לראות אם אוכל להתרגל למהירות ולאיכות שיש כאן". בקריירה הקצרצרה של וייגל הוא הספיק להפתיע כבר כמה פעמים לפני כן וגם הפעם עשה את זה כשהשתלב מיידית בהרכב של הקבוצה עמוסת האיכות בקישור האחורי (אילקאי גונדואן, נורי שאהין שחזר מפציעה, סוון בנדר, גונסאלו קסטרו).

וכשאומרים שווייגל הספיק להפתיע כבר הרבה פעמים במהלך הקריירה הקצרה שלו מתכוונים בעיקר לתקופה שלו במינכן 1860. וייגל (1.87 מטר, רזה וחזק), שנולד בבאד אייבלינג בבוואריה, קיבל כבר בגיל 18 את סרט הקפטן של המועדון המסורתי והלא מצליח במיוחד בימינו אנו. הוא הפך לקפטן הצעיר ביותר של המועדון בלמעלה מ-150 שנות קיומו. קצת אחרי שקיבל את סרט הקפטן, קרה לווייגל אירוע מביך. הוא ועוד שלושה מחבריו לקבוצה עלו על מונית ב-3:30 בלילה כשהם שתויים ובמצב רוח טוב אחרי בילוי במינכן. במהלך הנסיעה הם צחקו ביניהם ובין היתר הסתלבטו על הקבוצה בה הם משחקים והעובדה שהמועדון המסורתי - שהוקם כמובן ב-1860 - נמצא היום בתחתית ליגת המשנה. לצערם של הארבעה, הסתבר שנהג המונית הוא אוהד שרוף של האריות. אותו נהג מונית פנה למועדון וסיפר להם על המקרה. וייגל איבד את סרט הקפטן וכל הארבעה הועברו אחר כבוד לקבוצת המילואים של מינכן 1860.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
יוליאן וייגל שחקן מינכן 1860. GettyImages
הפך לקפטן הצעיר ביותר בתולדות מינכן 1860. וייגל/GettyImages
כבר במשחקי קדם העונה יוליאן הראה שהוא לא צריך זמן כדי להתאקלם. הוא שיחק במשחק הפתיחה של העונה (0:4 מול בורוסיה מנשנגלדבאך), שכנע מאוד ומאז הוא תפס את המקום שלו בהרכב

כמה שבועות לאחר אותה תקרית חזר וייגל לקבוצה הבכירה ועזר לקבוצה להישאר בליגה השנייה בעונה שעברה, כשבין היתר הוא נכנס כמחליף ושותף ב-1:2 הדרמטי של מינכן 1860 על הולשטיין קיל שהשאיר אותה בליגה. אחרי ששתי הקבוצות נפרדו ב-0:0 בצפון גרמניה, הגיע הגומלין באליאנץ ארנה כשמינכן 1860 מצליחה למשוך כמות צופים חריגה ומרשימה של 57 אלף לאצטדיון. דווקא הולשטיין קיל כבשה ראשונה בדקה ה-16, אבל וייגל (שנכנס במחצית) וחבריו הצליחו לחזור בזכות שערים בדקה ה-78 וה-90. זה גם היה המשחק האחרון של הקשר האחורי במינכן 1860 לפני המעבר המפתיע לדורטמונד.

בניגוד למינכן 1860, בבורוסיה דורטמונד הפך וייגל מיד לשחקן הרכב. "יוליאן הצליח להסתגל למהירות ולרמה של הבונדסליגה מיד", אמר מיכאל צורק המנהל הספורטיבי של דורטמונד שנשמע נדהם מהמהירות בה הצליח הקשר הצעיר להשתלב בסגל עמוס כוכבים שכזה, "כבר במשחקי קדם העונה יוליאן הראה שהוא לא צריך זמן כדי להתאקלם. הוא שיחק במשחק הפתיחה של העונה (0:4 מול בורוסיה מנשנגלדבאך), שכנע מאוד ומאז הוא תפס את המקום שלו בהרכב. בהתחלה הוא שיחק כאחד משני קשרים אחוריים, אחר כך אפילו כקשר אחורי בודד. הוא שחקן חכם, תמיד יש לו תכנית והוא יודע מה לעשות".

מי שהיה אמיץ מאוד ולקח את וייגל כפרויקט אישי מהרגע הראשון שבו חתם הוא מאמן דורטמונד תומאס טוכל. למה אמיץ? כי קשה מאוד לתת קרדיט לשחקן צעיר שנרכש בסכום צנוע בקבוצה גדולה כמו דורטמונד ועוד מתחילת העונה ולא בשלבים "מתים" של העונה או כשהקבוצה מאבדת סיכוי להשיג משהו. טוכל לקח את הסיכון העצום הזה והוא השתלם לו. במהלך המשחקים, המאמן מקפיד לצעוק הרבה לעברו של הקשר הצעיר ולתת לו הנחיות. "אני יודע שאני נוקשה מאוד איתו וכך גם אשאר", אמר טוכל, "זה נחוץ כדי להרים את המשחק שלו לרמה הבאה. יוליאן הרשים אותי מאוד ביכולת שלו, ברעננות שלו וביכולת שלו לראות דברים וללמוד מהר. הוא ילד פתוח וחם מאוד".

קארים בלארבי שחקן באייר לברקוזן (ימין) מול יוליאן וייגל שחקן בורוסיה דורטמונד. AP
בדורטמונד מצאו קשר אחורי פיזי. וייגל מול בלארבי/AP

מעבר לאותה תקרית מטופשת במונית כשהיה בן 18, וייגל ידוע כילד חנון ומשעמם באופן יחסי. הוא הולך לישון מוקדם לרוב, שומר על הדיאטה שלו באופן אובססיבי כמעט כשהוא יודע שהגוף החזק שלו חשוב מאוד בתפקיד שלו. בנוסף לכך, וייגל ידוע כפריק של כדורגל. הוא יושב בבית, צופה במשחקים שבהם שיחק, מזהה את הטעויות שלו ומנתח אותן. בזמנו הפנוי הוא צופה ביריבות שהוא צפוי לפגוש כדי ללמוד אותן בצורה הטובה ביותר.

הוא גבוה, חזק וגמיש, ובעל מיקום מצוין שעוזר לו להשתמש ברגליים הארוכות שלו כדי לגלוש לכדורים (ולפעמים גם לרגליים) ולעצור התקפות של היריבות. פרשנים רבים בגרמניה טענו שזה ההבדל בין דורטמונד הנהדרת של השנה לזו המבובלת והדי אומללה מהעונה שעברה. העובדה שההגנה שלה לא חשופה כל כך כמו שהייתה אשתקד כיוון שיש קשר אחורי פיזי שיהרוג את התקפות היריבות. עד כה ב-23 משחקי בונדסליגה העונה, וייגל מסר 1,724 מסירות ודייק ב-91.9% מהן. כמו כן, הוא מנצח ברוב מאבקי האחד על אחד (56.6% לעומת 44.4% ב-367 מאבקים בהם היה שותף).

מי שהחמיא מאוד לווייגל היה חברו לשעבר במינכן 1860 בני לאות בן ה-34, שניסה להסביר בראיון לבילד שלא הופתע מההצלחה שלו. "ראיתי מוקדם מאוד ביוליאן שהוא טוב ועומד בכל הדרישות האפשריות", אמר לאות, "כבר כשהוא היה בן 17 יכולת לראות שהוא מתאים לבונדסליגה. יש לו משחק מסירות נהדר. עם זאת, אני חייב להודות שאפילו אני הופתעתי מהשילוב המהיר שלו בקבוצה כמו דורטמונד. זה נהדר בשבילו שהוא משחק בקבוצה דומיננטית כל כך. יש לו הרבה תעוזה והוא מסתדר מצוין עם רויס, אובמיאנג ושאר שחקני ההתקפה של דורטמונד". המאמן שקידם אותו במינכן 1860 מהנוער לקבוצה הבוגרת בחורף 2014 היה פרידהלם פונקל בן ה-61, שאמר לבילד: "יוליאן מלא בביטחון עצמי ויודע מה שהוא יכול לעשות. הוא מאושר מאוד מהעובדה שהשתלב בצורה כל כך מוצלחת בדורטמונד. אנחנו עדיין מדברים הרבה".

מרקו רויס שחקן בורוסיה דורטמונד (אמצע) עם אילקאי גונדואן, פייר אמריק אובמיאנג. GettyImages
וייגל השתלב מיד עם כל הכוכבים הגדולים של דורטמונד/GettyImages
וייגל, ולא כוכבים נוצצים כמו ארתורו וידאל למשל, נבחרו ברוב קולות לרכש המוצלח ביותר בקיץ בבונדסליגה

אם כן, כנראה שלא מפתיע במיוחד שכבר עכשיו קבוצות כמו פריס סן ז'רמן, ברצלונה ומנצ'סטר סיטי של פפ גווארדיולה מהקיץ הביעו עניין בווייגל. באנגליה אפילו דווח שסיטי תהיה מוכנה לשלם עבור היהלום הצעיר כ-25 מיליון יורו, פי עשרה בדיוק מהסכום ששילמה עליו דורטמונד למינכן 1860. וייגל הראה שבמדינה בה כמות הכישרונות היא גדולה כל כך כמו בגרמניה, לפעמים רכש צנוע ואנונימי יחסית של 2.5 מיליון יורו יכול להצליח יותר מזה של 20-25 מיליון שמושקעים בכוכבים נוצצים. הוא מוכיח את זה משחק אחר משחק והשנה גם השתלב והפך לשחקן הרכב בנבחרת הצעירה של גרמניה. נראה שהעתיד עוד לפני וייגל, שבסך הכול חגג 20 בדצמבר, ואם ההמשך יהיה כמו ההתחלה, הוא יגיע רחוק מאוד.

וייגל, ולא כוכבים נוצצים כמו ארתורו וידאל למשל, נבחר ברוב קולות לרכש המוצלח ביותר בקיץ בבונדסליגה. נראה גם שההשוואה בינו לבין סרחיו בוסקטס היא כמעט בלתי נמנעת והיא כזו שפרשנים רבים אוהבים לעשות. לווייגל יש מבנה גוף שמזכיר מאוד את הקשר של ברצלונה, שניהם משחקים באותה עמדה ושניהם אנטי כוכבים ואנשים שקטים של עבודה קשה, תיקולים ומסירות בלי סוף. באתרים רבים אפשר כבר למצוא מגוון השוואות סטטיסטיות בין השניים, מבחינת כמו מסירות, דיוק, שטח שהם עוברים במשחק, ספרינטים וכן הלאה. הדרך של וייגל עד שיגיע לרמה, לדומיננטיות או להישגים של בוסקטס כמובן עוד ארוכה, אבל בטוח שלדורטמונד יש יהלום אמיתי ביד כבר עכשיו. וכשמישהו טוב, אז הוא יכול להצליח כבר בגיל 20 אפילו במועדון ענק עם קהל עצום כמו בורוסיה דורטמונד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully