וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בייבי מוריניו: יוליאן נאגלסמן - המאמן הצעיר בתולדות הבונדסליגה

26.2.2016 / 16:30

תומאס טוכל הראה לו את הדרך אחרי הפציעות שחיסלו את הקריירה, טים ויזה הדביק את הכינוי בכותרת והופנהיים הציגה אותו כעילוי בתחום. יוליאן נאגלסמן בן ה-28, המאמן הצעיר בתולדות הבונדסליגה, כבר הספיק לסרב לבאיירן מינכן. האם יוכיח שהוא יותר מסתם קוריוז?

עריכה: מרום שפיצר

בווידאו: הכל שטויות, פרק 17

ינואר 2008. יוליאן נאגלסמן, שחקן הגנה בקבוצת המילואים של אוגסבורג, חווה "שנתיים מהגיהנום". בין ניתוח ברך אחד למשנהו, הוא נותר חסר תעסוקה. המאמן תומאס טוכל העריך את הידע והסקרנות של הכדורגלן הפצוע בן ה-20, ומכיוון שגם כך היה תחת חוזה, החליט להשתמש בו כסקאוט. טוכל שלח את נאגלסמן מדי שבוע לעקוב אחר היריבה הבאה של קבוצת המילואים ולהכין דו"ח מפורט לקראת המשחק. "זה היה הרגע בו נפתחה הדלת שלי לעולם האימון", הודה נאגלסמן. "הייתי עדיין תחת חוזה. יצא שכולם הרוויחו".

יותר משמונה שנים אחרי שטוכל פתח עבורו את הדלת, נאגלסמן כבר לא אחראי על דו"ח היריבה הבאה של מורו ורבו. ממש לא. ביום ראשון הוא יהיה זה שידריך אותה.

בורוסיה דורטמונד, עם טוכל בן ה-42 על הקווים, תארח את הופנהיים מהתחתית, אותה מאמן כיום נאגלסמן בן ה-28 - המאמן הצעיר בתולדות הבונדסליגה. אחרי שעשה היסטוריה עם ניצחון בכורה וצבר ארבע נקודות בשני משחקיו הראשונים, "בייבי מוריניו" רוצה לשלב את עלייתו המטאורית עם הצלת הופנהיים, וכך להוכיח שהוא הרבה יותר מסתם קוריוז.

יוליאן נאגלסמן מאמן הופנהיים. Lars Baron, GettyImages
סקאוט בגיל 20, עוזר מאמן בגיל 25, מאמן בבונדסליגה בגיל 28. יוליאן נאגלסמן/GettyImages, Lars Baron

יוליאן נאגלסמן נולד בעיר לנדסברג אם לך ביולי 1987. כשהוא נולד, קודמו בתפקיד הוב סטיבנס אימן את קבוצת הנוער של פ.ס.וו איינדהובן. קצת לפני שנאגלסמן חגג 10 קיצים, סטיבנס כבר זכה בגביע אופ"א עם שאלקה. נאגלסמן הצטרף לאקדמיה של מינכן 1980 ושיחק בקבוצת הנוער לצד כריסטיאן טראש (וולפסבורג) ופביאן ג'ונסון (בורוסיה מנשנגלדבאך) אותם יפגוש במחזורים הבאים בבונדסליגה. פציעות חוזרות בברך מנעו ממנו להתקדם והוא עבר לאוגסבורג, אבל גם שם המזל לא היה לצדו. אחרי שני ניתוחים במניסקוס וסכנה כי יגרום לעצמו נזק משמעותי להמשך החיים אם ינסה לחזור לשחק, נאגלסמן הרים ידיים.

"הקרבתי את כל הילדות שלי למען הכדורגל, ופתאום הכול נגמר ברגע אחד", נזכר נאגלסמן בראיון. "הקריירה שלי הסתיימה בגיל צעיר וזו הייתה תקופה עצובה. לא רציתי כל קשר לכדורגל". אז הוא ניסה לברוח. בתחילה למד מנהל עסקים, אבל אחרי תקופה קצרה עבר ללמוד מדעי ספורט באוניברסיטה ומשם הדרך לקורס מאמנים הייתה קצרה. הוא עבד עוד קצת באוגסבורג וב-2010 הגיע להופנהיים, שוב בהמלצתו של טוכל. עוזר מאמן ואז מאמן בקבוצת הנערים, חצי עונה כעוזר מאמן בקבוצה הבוגרת ב-2012/13 ובשלוש השנים האחרונות מאמנה המצליח של קבוצת הנוער, אותה הוביל לאליפות ב-2014 ולסגנות בשנה שעברה.

חצי העונה ההיא ב-2012/13 נתנה רמז לבאות. פרנק קראמר הוזעק לתפקיד המאמן בינואר במקום מרקוס באבל ובחר במפתיע את מאמן הנערים כעוזרו. בגיל 25, נאגלסמן הפך לעוזר המאמן הצעיר בהיסטוריה של הבונדסליגה. "צחקתי כשהוא הציע לי את התפקיד, לא חשבתי שהוא רציני", נזכר נאגלסמן. "זו הייתה חוויה חיובית במיוחד, לא הכרתי משברים קבוצתיים לפני כן". צוות האימון הצליח אז במשימתו והציל את הופנהיים דרך המבחנים, אליהם הגיעו רק בזכות ניצחון דרמטי במחזור הסיום על... דורטמונד. גם המעגל הזה ייסגר ביום ראשון.

יוליאן נאגלסמן מאמן הופנהיים בגמר ליגת הנוער, 2014. GettyImages
אליפות בנוער ב-2014. יוליאן נאגלסמן חוגג/GettyImages

נאגלסמן סומן כבר אז, ב-2013. אחרי שתרם את חלקו למסע ההיחלצות של הקבוצה הבוגרת, הוא קיבל את תפקיד מאמן הנוער ועשה בו חיל. בראיון אז דיבר על אהבתו לאימון ועל פילוסופיית המשחק שלו: "לאמן זה יותר מהנה מאשר לשחק. כשחקן אתה בא ומתאמן, אבל כמאמן אתה צריך לחשוב מה לעשות כדי לשפר את הקבוצה ויורד לפרטי פרטים. על המגרש וגם אחרי האימון. הפילוסופיה שלי היא לתקוף את היריב קרוב לשער שלו. ככל שנחטוף את הכדור גבוה יותר, כך הדרך אל השער תהיה קצרה יותר. אני אוהב את הדרך בה ויאריאל משחקת ובכלל את הפילוסופיה הספרדית".

הפילוסופיה הזו עבדה היטב בקבוצת הנוער של הופנהיים, שכאמור זכתה באליפות ביוני 2014 ובעונה הקודמת סיימה כסגנית האלופה. על פי דיווחים בתקשורת הגרמנית, נאגלסמן קיבל הצעה מבאיירן מינכן להתמנות למאמן קבוצת הנערים עד גיל 17 של המועדון, אבל הוא העדיף לשמור אמונים להופנהיים. הוא כנראה ידע למה. באוקטובר האחרון, אחרי פיטוריו של מרקוס גיזדול, הודיע המועדון באופן רשמי כי נאגלסמן חתם על חוזה לשלוש שנים ויהיה המאמן החל מקיץ 2016. "אנחנו יודעים שזו החלטה נועזת, אבל אנחנו חושבים שמדובר בכישרון יוצא דופן ואנחנו רושים לתת לו את ההזדמנות", הסבירו מנהלי הופנהיים, שלתקופת המעבר הביאו את הוב סטיבנס המנוסה כדי שישאיר את הקבוצה בליגה. ההולנדי, כאמור, נאלץ לעזוב לפני כשלושה שבועות בגלל בעיות לב. להופנהיים לא נותרה ברירה אלא להקדים את כניסתו של נאגלסמן לתפקיד.

המהלך הזה קבע תקדים בגרמניה. קלאוס דיטר אוכס אימן את המבורג ב-1970 כשהיה בן 30, והוא היה המאמן הצעיר בתולדות הליגה. ברנד שטובר הדריך את זארברוקן במשחק אחד ב-1976 כשהיה בן 24, אבל זה היה מינוי קצר מועד. נכון, הוא אמנם לא התקרב לקרלוס קבאניירו, שמונה בגיל 22 למאמן ארחנטינוס ג'וניורס ונכנס לספר השיאים של גינס כמאמן הצעיר בהיסטוריה של הכדורגל העולמי, אבל נאגלסמן הפך למאמן הראשון מתחת לגיל 30 שמקבל קבוצה בליגה הגרמנית הבכירה. משם אלמוני לחלוטין, לאחד הסיפורים החמים והמסקרנים בכדורגל האירופי.

תומאס טוכל עם שחקני בורוסיה דורטמונד. GettyImages
פתח לנאגלסמן את הדלת וממשיך לפרגן. תומאס טוכל/GettyImages

נאגלסמן קיבל את הופנהיים במצב עגום במיוחד. למרות סגל מוכשר וחלק קדמי הכולל בין היתר את אדוארדו ורגאס וקווין פולנד, הקבוצה צברה 14 נקודות בלבד ב-20 מחזורים וניצחה רק פעם אחת ב-14 משחקיה האחרונים עד מינויו של המאמן השלישי העונה והתשיעי בשש השנים האחרונות. כבר במסיבת העיתונאים בה הוצג, הצליח נאגלסמן להרשים את הנוכחים, הן בבגרותו והן בקלילותו. "צריך לעזור לשחקנים להסיר את כל המחסומים הפסיכולוגיים כדי לצאת מהסיטואציה הזו", אמר. "העניין מבחינתי הוא להיכנס לראש של כל שחקן. הגיל שלי רק יכול להוות יתרון, אני מדבר בשפה של השחקנים ומבין אותם טוב יותר. קסמים? אין לי מה לשלוף מהשרוול. יש לי מכנסיים קצרים, אבל גם הם רק לשחייה. אופיע למשחקים עם ג'ינס, חולצה ומעיל. אולי אלה יהיו מכנסי הקסם שלי".

עד עכשיו, המכנסיים תפסו. אחרי 1:1 במשחק הראשון נגד ורדר ברמן בחוץ, הופנהיים הצליחה לחזור מפיגור ביתי בשבוע שעבר וניצחה 2:3 את מיינץ. פתאום הפער מהמקום במבחנים עומד על שתי נקודות בלבד והמרחק מחוף מבטחים הוא ארבע נקודות. הופנהיים חזרה לחיים והשאירה את האנובר לבד במשבצת היורדת הבטוחה. נאגלסמן יסיים את המבחנים שלו בדרך לקבלת תעודת המאמן רק בחודש הבא, אבל את האישור מטעם הליגה לעמוד על הקווים הוא קיבל עוד לפני כן, וכך גם את האישור הבלתי רשמי (אך החשוב יותר) משחקניו. "זכרתי אותו עוד כעוזר מאמן, ידעתי שיש לו את זה", החמיא הקשר סבסטיאן רודי. "הוא באמת מאמן מעולה, זה לא מקרי שטוכל מדבר בשבחו. הגיל שלו בכלל לא משחק תפקיד".

ובכל זאת, הגיל נמצא שם כל הזמן. לעתים כמקור לכינויים של נאגלסמן ("השוער טים ויזה קרא לי אז 'בייבי מוריניו' וזה תפס, אחרים קוראים לי 'הפרחח'") ולעתים כמקור להלצות. בבכורה של נאגלסמן מול ורדר ברמן, הוא ביקש מהקפטן פירמין שווגלר להיות על הספסל למרות אי הכללתו בסגל בגלל פציעה. שווגלר בן ה-28 התייצב למשימה, ישב על הספסל בבגדים אזרחיים ודרבן את חבריו מגובה הדשא. כאשר נשאל על כך, ענה הקפטן בחיוך: "אני מבוגר מהמאמן בארבעה חודשים, הוא אמור להיות זה שמקשיב לי". לאחר מכן הוסיף: "אנחנו פועלים לפי המוטו של נאגלסמן - כולם בשביל אחד, כולם למען ההישארות".

seperator

שווגלר הוא אחד מארבעה שחקנים בסגל הופנהיים המבוגרים ממאמנם, אם כי שניים מהם גדולים ממנו בחודשים ספורים בלבד. "יש לנו קבוצה צעירה וגם יוליאן הוא בחור צעיר, אבל לא צעיר כמאמן", הגן על המינוי אלכסנדר רוזן, המנהל הספורטיבי של הופנהיים. "הוא נמצא כבר 10 שנים בעמדות כאלה עם אחריות וסמכות, הוא צבר מספיק ניסיון". בשני המשחקים הראשונים הספיקה הופנהיים להראות סגנון חדש, עם הגנה גבוהה, רמת אינטנסיביות מוגברת ומשחק לחץ משופר שמנסה ללכת בעקבות הקבוצות של טוכל. "נאגלסמן היה סקרן, חכם ובעל חוש מנהיגות גם כשחקן צעיר", החמיא טוכל. "הוא רשם הצלחה יוצאת מן הכלל בנוער ואני שמח עבורו ומאמין בו מאוד". עכשיו הרב מחכה לתלמיד.

יוליאן נאגלסמן מאמן הופנהיים. GettyImages
הגיל הוא יתרון. יוליאן נאגלסמן/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully