וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבל, בגיל 37: "הפודיום", על המהפך התדמיתי של מני פאקיאו

מדליית זהב: כמו ב-WWE. פניית הפרסה התדמיתית של מני פאקיאו, דווקא לקראת הקרב האחרון בקריירה. מדליית כסף: זהבי מתקרב לאלמליח, התזה השגויה על בוס. מדליית ארד: לקראת האוסקר - סרטי הספורט המומלצים. "הפודיום"

AP

"מני פאקיאו הישן מת, ומני פאקיאו החדש הגיע" (מני פאקיאו, מרץ 2012)

ואז הגיעה 2016.

מג'יק ג'ונסון, שבנו הומו מוצהר, כיסח את המתאגרף הפיליפיני בטוויטר; אמר שלא ישלם על עוד קרב שלו. לעולם. דייב באוטיסטה, לשעבר ב-WWE, נעלב בשם אמו הלסבית. "התגובה שלי?", שאל את מצלמות TMZ, וענה: "מני פאקיאו הוא חתיכת אידיוט".

בשבוע החולף, אחרי ההצהרות החשוכות של פאקיאו נגד הקהילה הגאה, נראה שכולם התנערו מאחד המתאגרפים הטובים בדור האחרון. אבל ללאונרד אלרבי זה לא הספיק. העומד בראש חברת "Mayweather Promotions", כן - של הנמסיס פלויד, טען ליחס עקום מצד התקשורת. תהה מה היה קורה אם מייוות'ר היה אומר את שאמר פאקיאו. יש משהו בדבריו של אלרבי, אבל באופן אירוני, מרגיש שפאקיאו דווקא ניצל את פרישת מייוות'ר כדי להיכנס לנעליו. לא. לא בזירה. מסביב.

אם תרצו, ואם כבר הזכרנו את באטיסטה, מני פאקיאו ביצע פניית פרסה תדמיתית. ב-WWE קוראים לזה "היל טרן". כשהטוב הופך לרע. וכיום, בגיל 37, לפני הקרב האחרון שלו אי פעם - פאקיאו הפך לנבל של הענף.

היום, אגב, פלויד חוגג יום הולדת. וכמה שהוא מקנא.

מני פאקיאו, מתאגרף פיליפיני. GettyImages
פאקיאו/GettyImages

מדליית זהב: הילד הרע של האגרוף - פאקיאו נכנס לנעליו של מייוות'ר

הרבה מים זרמו בקגיאן מאז שמני פאקיאו הקטן - בגיל ובממדים - מכר סופגניות ברחובות מנילה. הרבה תהפוכות עבר בחייו. ילד עני שתחב משקולות לכיסו רק כדי שירשו לו להיכנס לזירה. אלוף עולם בשמונה משקלים שונים. כיסא בקונגרס. הופעה בטוק-שואוס ובסרטים. התמכרות להימורים ולנשים. ואז חזרה לדת ששוב סובבה את חייו. פאקיאו הפך נוצרי אדוק, והחברים טענו שדווקא הפן הזה בחייו שינה לו את הקריירה. לרעה.

לעומת מייוות'ר, הילד הרע שניסה להיות רע, פאקיאו הצטייר כגיבור השקט של הענף. רוצח בזירה, ילד טוב מחוץ לה. אבל אט אט העסק חטף טוויסט. עם הכסף והפוליטיקה (והישו), היכולת דעכה. לפני 2012 החזיק במאזן של 3:54, פלוס החגורה. מאז, הוא ב-3:3, כולל בומבה מרדימה מחואן מנואל מארקס ובית ספר לאגרוף מאת פלויד מייוות'ר בקרב המאה. עוד סימן לרכות (וכן, כנראה גם לגיל)? לפני ה"לידה מחדש": 38 נוקאאוטים. אחרי: 0.

ובזמן שבתוך הזירה מני כבר לא מה שהיה, גם מחוץ זה כך. הילד הטוב נעלם, והומר בפוליטיקאי דתי על גבול הפנאטי. כבר חמש שנים שפאקיאו חבר בבית הנבחרים הפיליפיני, והוא רץ פעם נוספת - בקרוב מעריכים שירוץ גם לנשיאות. ובין אם זה היה צורך פוליטי-שיווקי נטו, בשבוע שעבר פאקיאו הלך עם הפה שלו למקומות שאפילו פלויד לא היה מעז ללכת.

הוא התראיין בפיליפינים לקראת הבחירות, ונשאל על נישואים חד מיניים. כבר ב-2012, כשאובמה של אמריקה היה לנשיא הראשון שתומך בנושא, פאקיאו ייצר מיני סערה כשגרם לאנשים לחשוב שציטט סעיף חשוך מהתנ"ך. הוא התנער מהנושא אז, ולבסוף פורסם שהמראיין שם את הדברים בפיו. אבל הפעם, כשנשאל בראיון על האישיו, ענה: "האם תראו איזשהי חיה בטבע, בה הזכר שוכב עם זכר והנקבה עם נקבה? … אם אנחנו נאפשר לגבר להיות עם גבר, ולאישה להיות עם אישה, אז בני האדם גרועים יותר מחיות".

השד כבר לא זכר את הבקבוק מרוב שהיה רחוק ממנו, ואז דפק פאקיאו את מכת המחץ. הוא העלה תמונה באינסטגרם, ולמטה ציטט את אותו פסוק שאז התנער ממנו. התרגום, בערך: אם גבר קיים יחסי מין עם גבר, שניהם עשו דבר נתעב; עליהם להיות מוצאים להורג; הדם יהיה על ידיהם.

מני פאקאיו. אינסטגרם, צילום מסך
פוסט האינסטגרם שנמחק/צילום מסך, אינסטגרם

את הפוסט הזה מחק די מהר, אבל 18 אלף אנשים הספיקו לעשות לייק וסוכנות ידיעות מקומית אחת הספיקה את המסך לצלם. פאקיאו עוד ניסה "להתנצל": "אני מצטער אם פגעתי באנשים בכך שהשוויתי הומואים לחיות. בבקשה סלחו לי. אני עדיין עומד באמונתי, אני נגד נישואים חד מיניים בגלל שזה מה שהתנ"ך אומר, אבל אני לא נגד הקהילה הגאה. אני אוהב את כולכם עם אהבת אלוהים. אלוהים יברך אתכם ואני מתפלל עבורכם".

כל התותחים הכבדים, כמובן, גינו. "נייקי", שהתנערו ממנו כבר ב-2012 רק כדי לחזור במתכונת מצומצמת, נפרדו, ונראה שהקשר בין שמונה השנים הגיע לקצו לתמיד. "מתועב", כך כינו את התנהגותו של הפיליפיני בשבוע האחרון, ופאקיאו נוסף אל רשימת המוקצים על ידי נייקי - לאנס ארמסטרונג, ריי רייס, אדריאן פיטרסון ואוסקר פיסטוריוס. לפי פורבס, לחברת ההלבשה הענקית היה קל להיפרד הפעם, משום שפאקיאו כבר לא הלהיט הגדול שהיה. בשנים האחרונות החסות הצטמצמה עד כדי מיליון דולר - בלבד - בשנה. פאקיאו חשב שניצחון על מייוות'ר יזניק את העסק שנות אור קדימה. אבל אתם זוכרים מה קרה במאי האחרון. בפיליפינים הוא עדיין מעל אלוהים - וכשאוהדיו שמעו על פירוק החסות, הם שרפו את נעלי הנייקי שברשותם.

בכך פאקיאו נשאר כרגע כמעט ערום מספונסרים, אבל זה לא נגמר שם. אפילו האמרגן שלו בום ארום - זה שהכניס לפיליפינ (וכמובן שלעצמו) מאות מיליוני דולרים לאורך הקריירה (רק הקרב מול מייוות'ר היה שווה למתאגרף מעל 100 מיליון) - יצא נגדו.

"מה שהוא אמר מנוגד לכל מה שאני מאמין בו", הצהיר ארום. "אני מתנצל באופן אישי בפני כל הקהילה הגאה". ל-ESPN אמר הבוס: "האמירות של פאקיאו נאמרו בפני הקהל הפיליפיני, שם נישואים חד מיניים אינם מקובלים. אבל לקהל האמריקאי - המילים האלה נוטפות משנאה. אם אני הייתי בעלי נייקי, הייתי מקבל את אותה ההחלטה". עתה יצטרך ארום למזער נזקים, לא דבר קל לעשות. "אין לי מושג איך זה ישפיע על הרווחים מהקרב הקרוב שלו", אמר. "אנחנו חיים במדינה - ותראו את כמות האנשים שתומכים בדונלד טראמפ ובכל השטויות שהוא אומר - שמי כבר יודע מה קורה כאן? אי אפשר לחזות כלום".

"אני מקדם קרב", חתם, "אני לא מקדם פוליטיקאי".

המתאגרף מני פאקיאו. GettyImages
המתאגרף מני פאקיאו/GettyImages

אבל כן, פאקיאו כבר מזמן לא רק מתאגרף. כבר מזמן פוליטיקאי. וכמו טראמפ, הוא לא מהחוזרים-בהם. "אני לא נגד הקהילה, אני נגד האקט", אמר. "אני שמח בגלל שאני אומר את האמת. הכי גרוע יהיה להסתיר את האמת". על החרם של נייקי אמר: "אני מתפלל בשבילם". גם את ההאשמות של ג'ונסון, באטיסטה וכל השאר הוא לקח בטוב. הרי אלוהים איתו, כל הזמן. "ישו חי בתוכי", אמר.

עכשיו פאקיאו יצטרך להתמודד גם בתוך ארצו. שם רוב האוכלוסיה תתמוך בדבריו, לא משנה מה יגיד. אבל היריבים הפוליטיים התעוררו. אחד מהם, וולדן בלו, דורש שיבוטל הקרב הקרוב של פאקיאו - השלישי בטרילוגיה מול טימות'י בראדלי (1:1 בינתיים) - או שיידחה עד לאחר הבחירות. הטענה: הקרב מקדם את המתאגרף באופן שנוגד את חוקי הבחירות בארצם. בתקשורת המקומית כבר החלו לספור עד כמה פאקיאו לא היה מעורב. "ב-2014", כך נכתב, "הוא הגיע רק לארבעה דיונים ולא העביר חוק אחד. האגרוף לוקח את כל זמנו".

אז האם פאקיאו עשה את שעשה בשביל באזז פוליטי? האם עשה את זה כי הבין שבאגרוף ההייפ הכי טוב הוא הייפ שלילי (לפרטים: פ. מאני מייוות'ר)? או שעשה את זה רק בגלל ההתקרבות לדת?

בינתיים רק אלוהים יודע, אבל ב-9 באפריל כולנו נדע. אם לא יידחה הקרב השלישי מול בראדלי, נתוני המכירות יצביעו עד כמה השפיעה הפרשה הזו על הקריירה של פאקיאו, על המוניטין, על המותג. המורשת כבר הוכתמה. בעולם המערבי הוא לעולם לא יהיה כשהיה. כל שנותר לו הוא לפחות לשקם קצת את התדמית הספורטיבית. להראות שהדת עושה לו בעיות מחוץ לזירה, אבל אולי בתוכה הוא יוכל להיות "מני הישן", פעם אחת ואחרונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

מדליית כסף: מעקב זהבי-אלמליח, והתזה השגויה על פטר בוס

* "פטר בוס לא מספיק התקפי/אטרקטיבי": נתחיל דווקא מנרטיב שרץ לאחרונה. הנרטיב: מכבי של בוס לא מספיק התקפית, לא מספיק אטרקטיבית. הבעיה בנרטיב הזה היא… שהוא שגוי. שבעה משחקי ליגה העביר בוס - אמנם לא מספיק זמן כדי לקבוע תזה, אבל בטוח מספיק זמן כדי להפר אחת: בוס, מבחינת גולים למשחק, הוא המאמן הכי אטרקטיבי בליגת העל העונה.

הנה: מכבי של בוס כבשה 2.29 שערים למשחק ליגה. אחריו, יוקאנוביץ', עם 2.19 ב-16 משחקים. משלימים את הרביעייה ברק בכר (1.83) וסלובודן דראפיץ' (1.41).

רוצים עוד? בוס, מבחינת קצב כיבושים, הוא המאמן הכי אטרקטיבי של מכבי בתקופת קרויף. אחריו יוקאנוביץ', עם 2.19 שערים למשחק ליגה, אוסקר (2.17), סוזה (2.11) ופאקו (1.86).

הגיע הזמן להבין: זה לא שבוס לא סומך על שחקני ההתקפה שלו. אם כבר, הוא לא סומך על שחקני ההגנה שלו. ועד כה העונה, אפשר להבין אותו.

* "ההתקפה של באר שבע היא הסיפור": לא. ההגנה.

בעונה שעברה, אחרי 24 מחזורים: 44 הבקעות.
והעונה? 44.

בעונה שעברה, אחרי 24 מחזורים: 23 ספיגגות.
והעונה? 14.

זה הסיפור. וזה בינתיים ההבדל.

* מעקב זהבי-אלמליח:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

ניצן ליבנה, שהיה אחראי למעקב זה בטור זה, התנער ממנו עקב טענת מעריציו לנאחס. אנחנו נמשיך מכאן. ובקיצור: EZ7 כבר עם 26; יצטרך לכבוש חמישה שערים ב-12 המשחקים שנותרו כדי לשבור את שיאו של אלמליח - 30 שערים בעונה בודדת.

כרזה של הסרט על אסקובר. GettyImages
כרזה של הסרט על אסקובר/GettyImages

מדליית ארד: לקראת האוסקר - סרטי הספורט המומלצים

בהמשך יעלה פרק חדש בפודקאסט "הפודיום", ובו נארח את מומחה הקולנוע של וואלה! אבנר שביט. אז כדי להתכונן לבואו, ולהסיר חלודה, להלן המלצותיי לסרטי הספורט הכי טובים שראיתי.


1. Hoosiers - על נס הכדורסל של בית הספר מיילאן, אינדיאנה. עם ג'ין הקמן

2. סינדרלה מן (Cinderella Man) - ראסל קרואו בתפקיד המתאגרף ג'יימס בראדוק

3. יום ראשון הגדול (Any Given Sunday) - סרט פוטבול נהדר, עם אל פאצ'ינו, קמרון דיאז וג'יימי פוקס

4. When the Garden was Eden - תעודה, על האליפויות של ניו יורק ניקס

5. כשהיינו מלכים (When we were Kings) - תעודה מ-1996, על הראמבל אין דה ג'אנגל - עלי נגד פורמן. נ-ה-ד-ר.

6. האסקוברים (The Two Escobars) - עוד יצירה נפלאה של 30 for 30. על הקשר שבין ברון הסמים הקולומביאני פאבלו אסקובר לכוכב הנבחרת אנדרס אסקובר.

7. זכרו את הטיטאנים (Remember the Titans) - פוטבול בתקופת האינטגרציה הגזעית ב-1971. עם דנזל וושינגטון

8. מאניבול (Moneyball) - בראד פיט כבילי בין, מוח הבייסבול של אוקלנד אתלטיקס לשעבר. ג'ונה היל נהדר

9. ג'רי מגוויר (Jerry Maguire) - טום קרוז כמגה סוכן של ספורטאים. שואו מי דה מאני!

10. השור הזועם (Raging Bull) - סקורסזה ביים, דה נירו גילם את ג'ייק למוטה, אלוף העולם העצבני באגרוף במשקל בינוני.

11. אנחנו מארשל (WE ARE MARSHALL) - אחרי שקבוצת הפוטבול של אוניברסיטת מארשל נמחקת בתאונת מטוס, ג'ק לנגייל (מתיו מקונוהיי) צריך לבנות אותה מחדש.

12. INVINCIBLE - מארק וולברג על סיפורו של שחקן הפוטבול וינס פאפלי, שהגיע מהרחוב עד לפילדלפיה איגלס.

13. ביג לבובסקי (The Big Lebowski) - נחשב? סרט באולינג, לא?

14. קראטה קיד (The Karate Kid) - מיסטר מיאגי ודניאל סאן נגד הרעים. חפשו את הפרקים של "How I met your mother" עם וילי זבקה.

15. עיניים גדולות - אורי זוהר, אריק איינשטיין, קלאסיקת כדורסל ישראלית מ-1974.

16. אורות יום שישי (Friday Night Lights) - הריצה לאליפות הסטייט בפוטבול של תיכון פרמיאן. פיטר ברג ביים, בילי בוב ת'ורנטון על המסך.

17. "אפקט האנושיות" (Invictus) - סרט ביוגרפי על נבחרת הראגבי שהגדירה מחדש את דרום אפריקה. קלינט איסטווד ביים והפיק, מורגן פרימן בתפקיד נלסון מנדלה.

18. ספייס ג'אם - ד"ש למייקל.

ונסיים עם טמטום חיובי:

19. דודג'בול - צחקו קצת, עם סרט המחניים של וינס וון ובן סטילר.

20. לילות טלדגה: הבלדה על ריקי בובי (Talladega nights) - צחקו קצת יותר, עם נהג המרוצים וויל פארל.

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully