וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוגי יהלום: על הפריחה המפתיעה של דמרכוס קאזינס בסקרמנטו

4.2.2016 / 14:00

ג'ורג' קארל לא מסתדר איתו, הסגל שנבנה סביבו כאוטי ומפוזר, אבל דמרכוס קאזינס מצליח למרות הכל לרשום עונה ענקית, ולהעמיד מספרים שלא היו מביישים גם את שאקיל בשיאו. אורן לוי על הפריחה של הכוכב הכי שנוי במחלוקת ב-NBA

מערכת וואלה!

שיא הקריירה החדש של דמרכוס קאזינס, 48 נקודות בניצחון 98:107 על אינדיאנה ב-23 לינואר, לא החזיק מעמד זמן רב. יומיים לאחר מכן, משחק הבית של סקרמנטו קינגס מול שארלוט הורנטס התברר כמשחק לספרים. 3:30 דקות לסוף ההארכה השנייה, קאזינס כבר עמד על 56 נקודות כשהוריד כדור חוזר בהתקפה ודחק אותו פנימה מעל כל הסגל של שארלוט. השריקה שנשמעה סימנה לקאזינס שהוא הולך אל הקו להשלים שלוש נקודות, או לפחות ככה הוא חשב יחד עם שאר האולם. לכולם לקח רגע נוסף להבין שהשופט שרק לעבירת תוקף של קאזינס, ביטל את הסל, ושלח את הסנטר לספסל עם 6 עבירות. הקינגס הפסידו 129:128 עם שלשת ניצחון הזויה של טרוי דניאלס.

מדהים לומר את זה על בחור שהולך לקו 10.4 פעמים במשחק, אבל קאזינס לא מקבל מהשופטים הנחות כוכב. הוא מקבל "ריבית דושבאג". בין אם השריקה הייתה נכונה או לא (אגב, התשובה הפעם היא "לא"), קאזינס לא בדיוק מקל על אנשים להיות בעדו. במובן מסוים, הסיפור של קאזינס ברגעים האחרונים שלו על הפרקט באותו ערב הוא גם הסיפור של הקינגס בשנים האחרונות.

דמרקוס קאזינס, סקרמנטו קינגס. AP
לא קל להיות בעדו. קאזינס/AP

דמרכוס "בוגי" קאזינס נולד ב-1990 וגדל בשכונה קשה במובייל, אלבמה. הוא הפך במהרה לילד הכי מגודל בשכונה שבה הדבר האחרון שאתה רוצה הוא להתבלט. כשבחר בכדורסל על פני פוטבול כמתבגר בן 13, הוא גילה בדרך הקשה את המחיר שמגיע עם היתרונות הפיזיים שלו. קבוצות היו מגיעות לשחק מול הסנטר הענק עם תכנית משחק שהסתכמה בלהכות אותו עד שהוא ייצא מהכלים – שיניו הקדמיות נשברו ארבע פעמים במהלך שתי עונותיו האחרונות בתיכון. השיטה הנלוזה לא נבעה רק מהקושי לעצור קאזינס בכלים ספורטיביים, היא פשוט עבדה. יהיה קשה לטעון שקאזינס היה שה תמים שהעולם התנכל לו. עימות פיזי שהיה לו בגיל 15 עם איש צוות על אוטובוס הקבוצה גרם להשעייתו למשך שאר העונה, והאירוע רדף אותו שנים לאחר מכן. קאזינס עדיין טוען שהגן על עצמו מפני אדם מבוגר שתקף אותו.

במקביל, קאזינס הבין שאנשים רבים שרוצים בקרבתו מתייחסים אליו בתור השקעה כלכלית יותר מאשר כבנאדם. הוא נעשה חשדן יותר ככל שהשתפר כשחקן. בשנת 2009 הגיע הזמן לבחור קולג' וקאזינס החליט ללכת בעקבותיו של אדם שמעולם לא הסתיר ממנו את דעתו, ג'ון קליפארי. בכל הקשור להשכלה גבוהה בארה"ב, לאף אחד לא אכפת אם אין לך כסף לממן את התואר ויש לך היסטוריה של בעיות התנהגות – מספיק שתהיה 2.11 מטר במשקל 110 ק"ג. קאזינס הלך לקנטאקי ויצא לדראפט שנה לאחר מכן. הסיפורים על אופיו "הבעייתי" עשו דרכם לכל מקבל החלטות בליגה, ובזמן שחברו לקבוצה ג'ון וול נבחר ראשון, דמרכוס נפל עד לקינגס בבחירה החמישית. אם זה לא נשמע כמו נפילה רצינית מדי, זה רק בגלל שטרם הבהרנו כמה כישרון כדורסל יש לביגמן מאלבמה.

ג'ון וול, וושינגטון וויזארדס. AP
הוא עלה, דמרכוס נפל. וול/AP

בחמש וחצי עונותיו בליגה, קאזינס הוכיח את עצמו ככוח דורסני בלתי-ניתן לעצירה ברחבות, והוא משלב יכולות שפשוט לא ראינו כמותן משחקנים בגודל שלו. העונה למשל, כשהוא רק בן 25, חלק מהמספרים היבשים, ונאמר זאת בזהירות הראויה, טובים מעונות מסוימות שנתן שאקיל אוניל בשיאו. בדומה לשאק, גם בוגי הוא סנטר אולד-סקול היישר משנות ה-90. בעידן החדש של הליגה, קאזינס הוא סמי-טריילר בחניון מלא בדגמים של פרארי. הוא כותש את דרכו לטבעות עם ובלי הכדור, באגרסיביות שהולמת את 122 הק"ג שלו, בדרך לעונה של 27.1 נקודות ו-11.3 ריבאונדים לערב. כשקאזינס תופס עמדה על האותיות, להזיז אותו משם זה כמו לנסות לעקור עץ מהאדמה. כשהכדור בידיו הטאץ' הנפלא שלו מאפשר לו לסיים מהלכים מגוונים ומורכבים בדרך לעוד שתי נקודות. קאזינס מסוגל לתפקד גם בשאר האזורים על הפרקט – העונה הוא זורק 3.4 שלשות לערב, אותן הוא קולע ב-33.1 אחוזים.

הוא מוסר נהדר מאזור קו העונשין, על אף שהוא לא מנצל את העובדה הזו מספיק, כפי שיעיד היוסג'-רייט (השימוש שהקבוצה עושה בו בהתקפה בזמן שהוא על הפרקט) האסטרונומי שלו – 35.8 אחוזים שמובילים את הליגה העונה. בכל הקשור לקואורדינציה וניידות, קאזינס הוא רקדנית בלט הכלואה בגוף של נהג משאית. אין דבר שהוא לא מסוגל לעשות בהתקפה.

האתלטיות הנהדרת שלו לא נעלמת פתאום כשהוא מגיע להגנה, אבל המחויבות שלו לצד הזה של המגרש מוטלת בספק רב, לפחות נכון להיום. עם זאת, המספרים הקבוצתיים סותרים את מבחן העין והגנת הקינגס טובה ב-7.7 נקודות למאה החזקות כדור כשקאזינס על הפרקט. חיסרון בולט נוסף של קאזינס הוא אחוזי הקליעה שלו מהשדה – העונה הוא עומד על 44.4 אחוזים, והוא מעולם לא עבר את רף 50 האחוזים, נתונים שערורייתיים כשמביאים בחשבון את נתוני הפתיחה של הסנטר. ככלל, אולי יותר משאחוזי קליעה מספרים לנו על יכולת הדיוק של שחקן מסוים, הם מספרים לנו על בחירת הזריקות שלו. את כמות השלשות כבר הזכרנו, ולעיתים נדמה שקאזינס לא תמיד חושב לפני שהוא משליך ג'אמפרים בסיטואציות שבהן ניתן היה להעניש את המגן שלו קרוב יותר לטבעת.

דמרקוס קאזינס, סקרמנטו קינגס. AP
רקדנית בלט בגוף של משאית. קאזינס/AP

השדים של בוגי תמיד היו בצד המנטלי של המשחק. לא אחת, שפת הגוף שלו חושפת שחקן שמתקשה להתרכז בעיקר. הוא חם מזג ונוטה להתפרצויות על חבריו לקבוצה, מאמניו ושופטי המשחק. למרבה האירוניה, מחוץ לחייו המקצועיים, קאזינס מתואר כאדם בעל לב זהב. הוא תורם לא מעט מכספו וזמנו למטרות הקרובות ללבו – למשל הלוויה שמימן לאחרונה עבור משפחתו של ג'אולון קלאבו, תלמיד תיכון שנרצח, במחווה ששאף לשמור בסוד.

מעבר לאופי המחוספס בקצוות, קאזינס קשה לשיפוט גם על רקע השינויים שעוברים על המשחק של היום. בתוך כל הכוריאוגרפיה האסתטית שמובילות בגאון גולדן סטייט וסן אנטוניו, קאזינס מנצל את המסה שלו בכל רגע נתון כדי לחפור את דרכו בתוך הצבע. הדומיננטיות הכמעט ברוטלית שלו הופכת אותו לאגוז קשה לפיצוח עבור האנשים עם המשרוקיות, ואפשר שהרבה מהתסכול שלו קשור בזה.

ומה עכשיו? במובן מסוים הקינגס בנו קבוצה בצלמו של הכוכב שלהם - היא מוכשרת באופן בלתי ניתן להכחשה, כאוטית ונוטה למצבי רוח, עם חלקים במשחק שלה שקשה להתאים לאטמוספירה שנוצרה ב-NBA בעידן המודרני. הם ניצחו שמונה מתוך 11 משחקים, לפני שהפסידו את החמישה האחרונים שלהם עם קאזינס. הנהלת הקבוצה, בראשות ולאדה דיבאץ ובבעלות ויווק ראנאדיבה, לא הקלה על הסופרסטאר שלה. מעבר לטריידים שמטילים בספק את כשירותם של מקבלי ההחלטות, לקאזינס היו חמישה מאמנים בחמש עונות, ובהנהלה אפילו פיטרו את מייק מאלון – היחיד שמצא נתיב לתקשורת עם קאזינס – מבלי שטרחו אפילו ליידע את השחקן על המהלך. הבחירה בג'ורג' קארל, המאמן הנוכחי של הקבוצה, מעלה לא מעט תהיות גם היא, על אף שהמאזן של המאמן הוותיק, שהגיע בינואר למקום הרביעי בטבלת כל הזמנים בניצחונות, מדבר בעד עצמו.

שחקן סקרמנטו קינגס דמרכוס קאזינס לצד המאמן ג'ורג' קארל. AP
שידוך בעייתי. קארל עם קאזינס/AP

קשה שלא להתאהב בקארל כשהוא בתפקיד הפרשן החביב ב-ESPN, אבל מאחורי החיוך האדיב מסתתר אדם תחרותי ביותר, שלא מפחד מכאוס, עצבים, וריבים צורמים במקום העבודה שלו. הציוות שלו עם קאזינס הוא כמו ניסיון לכבות שריפה עם טרפנטין. למעשה, לחיבור של קארל עם הכוכב הזועם היה סיכוי של אחד למאה להיות הדבר הכי טוב שקרה בהיסטוריה של כדורסל. למרבה הצער חוק ההסתברות ניצח שוב, ומתוך אינספור העימותים בין שני חמומי המוח לא מעט זלגו לתקשורת.

הסיפורים האלה עסיסיים כמעט כמו שהם הרסניים: היו שמועות שקארל ניסה להעביר את קאזינס בטרייד על דעת עצמו, קאזינס קילל את קארל בפגישה של השחקנים, ואולי גרוע מהכל, בליגת הקיץ בלאס וגאס ראנאדיבה אילץ את כולם לחייך בתמונה המביכה שלפניכם. זו הייתה רק דגימה קטנה מרשימה של מקרים רבים ולא טובים בהיסטוריה הקצרה של השניים יחד. תוסיפו למיקס הזה את רייג'ון רונדו שחזר מהשאול בדאלאס, וקיבלתם רעיון לסיטקום מופרע במיוחד בחינם.

אז מה בעצם שם את קאזינס במרכז תשומת הלב של הליגה, רגע לפני פגרת משחק האולסטאר שבו הוא ייקח חלק? מסתמן שבתוך כל הבלאגן, לקינגס יש סיכוי ליפול בטעות לתוך הפלייאוף. אולי עכשיו, בעונה המלאה הראשונה של קארל מאחורי הקווים, ניצנים של שיתוף פעולה פורה מרימים את הראש. נדמה שהציוות של השניים מאפשר לקאזינס לבחון את קצה גבול יכולתו, לצבוע קצת מחוץ לקווים ואז לחזור אליהם. כמו שקאזינס רוצה לזרוק, ככה רונדו רוצה לא לזרוק, והשניים יצרו בזמן קצר כימיה מצוינת, שכבר גרמה לקאזינס להפעיל לחץ על הנהלת הקבוצה להחתים את הרכז שוב בסוף העונה. גם הקשר המיוחד שלו עם עומרי כספי כבר מקבל נפח בתקשורת המקומית.

עומרי כספי, דמרכוס קאזינס, סקרמנטו קינגס. AP
חיבור טוב. עם כספי/AP

סקרמנטו נמצאת שני משחקים מהמקום השמיני והאחרון בפלייאוף נכון ליום רביעי, ולא שיש לה סיכוי להפתיע את גולדן סטייט, אבל חייבים לתת מקום לאפשרות שאם היה בעולם חיסון נגד הלוחמים, הרי שהוא נראה בדיוק כמו דמרכוס קאזינס – הר אדם אתלטי ומוכשר בטירוף, גדול מדי בשביל דריימונד גרין ומהיר מספיק בשביל להזיז את הרגליים בהגנה בחילופים על חסימות. כל זה לא יקרה מחר וכנראה גם לא מחרתיים, אבל עם עומרי כספי בעונת קריירה, רודי גיי, ג'יימס אנדרסון ורונדו, פתאום לקאזינס יש צוות מסייע של אאוט-קאסטים שנפלטו מהתחנות הקודמות בקריירה שלהם ועכשיו הם מגלים שהם יכולים לעשות קצת רעש ביחד.

רק ימים יגידו כיצד נשפוט את הקריירה של קאזינס כשהיא תיגמר, אבל כבר עכשיו אנחנו יודעים בבירור שהדבר היחיד שיותר נפיץ מהאישיות של השחקן הכי שנוי במחלוקת בליגה, הוא הפוטנציאל שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully