וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מתייפיפים: אתלטיקו מדריד נאמנה לסגנונה. האם זה יספיק לתואר?

29.1.2016 / 18:00

הכדורגל לא אטרקטיבי, אבל רוח המפקד של סימאונה נותנת את הטון כי "פרקטי זה יפה". ההגנה הכי טובה באירופה, אבל ההתקפה תלויה בגריזמן. אנדרדוג מובהק, אבל כזה שמבצע רכש ב-100 מיליון יורו. אתלטיקו מדריד נאמנה לסגנונה ובברצלונה טוענים כי היא טובה מריאל. האמנם?

one

בווידאו: תקציר ה-0:3 של אתלטיקו מדריד על לאס פלמאס לפני כשבועיים

למסיבת העיתונאים לפני משחק הליגה הביתי מול ספורטינג חיחון, דייגו סימאונה הגיע כעוס כפי שלא היה שנים. "יש אנשים שרוצים לשנות אותנו והולכים נגד מה שאתלטיקו מדריד תמיד ייצגה", האשים ב-7 בנובמבר המאמן הארגנטינאי, שחווה סדרה בינונית למדי בה ניצחה קבוצתו רק בשלושה מתוך שמונה משחקים בכל המסגרות. "זו אתלטיקו האמיתית, אל תטעו את האוהדים. מאמץ, הקרבה, תחרותיות, התקפות מתפרצות - זו אתלטיקו! כך ההצלחה תמיד הגיעה ובדרך הזו נמשיך, לא משנה מה אומרים".

יממה לאחר מכן, הקולצ'ונרוס ניצחו את חיחון. איך לא, זה היה 0:1 קטן, וממנו המשיכה החבורה המתגבשת של סימאונה לרצף של תשעה ניצחונות, שסייע לאתלטיקו (בתוספת כמובן המשחק החסר של ברצלונה) לסיים כאלופת החורף, לראשונה זה 20 שנה. כן, מאז עונת הדאבל בה סימאונה שימש כקפטן.

לאחר הבטחת התואר הבלתי רשמי, הזכירו בספרד לסימאונה נאום דומה שלו בפברואר אשתקד, בו הבהיר: "אנחנו קבוצה קשוחה, חזקה, אינטנסיבית ותוקפנית בהתקפות מתפרצות, ואני לא רוצה שזה ישתנה לעולם. אנחנו לא יכולים לשנות כי אנחנו לא יודעים לשחק אחרת. אם נשנה סגנון, זה יהיה אסון מוחלט". אז אתלטיקו ביצעה תחלופה גדולה בסגל, גם סימאונה עצמו עשה התאמות וגיוון מערכים, אבל רוח המפקד נותרה בעינה ויש יאמרו כי אפילו הקצינה.

עכשיו, על רקע הביקורות נגד הסגנון הטקטי, לאחר ההדחה מגביע המלך (במשחק ראשון זה שנה בו ספגה שלישייה) ורגע לפני חודש משחקים מכונן שמתחיל בקאמפ נואו ונגמר בסנטיאגו ברנבאו, הגיע הזמן לנסות להבין מיהי אתלטיקו מודל 2015/16.

דייגו סימאונה מאמן אתלטיקו מדריד. רויטרס
ממשיכים על פי רוח המפקד. דייגו סימאונה ושחקניו/רויטרס

אנשי אתלטיקו מדריד תמיד אוהבים להזכיר שהתקציב של ברצלונה וריאל מדריד גבוה כמעט פי שלושה משלהם, אבל בקיץ האחרון דווקא הקולצ'ונרוס יצאו מגדרם בשוק ההעברות. סימאונה נפרד משישה שחקני סגל בכירים, ביניהם ארדה טוראן ומריו מנדז'וקיץ', ומילא את השורות עם רכש שעלה יותר מ-100 מיליון יורו, בראשו החלוץ ג'קסון מרטינס שהגיע מפורטו תמורת 35 מיליון. הקולומביאני עדיין רחוק מלספק את הסחורה וגם יתר שחקני הרכש נכנסו לעניינים בהדרגה, אבל סימאונה הרוויח, אולי לראשונה בתקופתו, סגל עמוק אותו הרחיב עוד יותר בחלון הנוכחי עם החתמת אוגוסטו פרננדס ומתיאס קראנביטר הארגנטינאים. העומק הזה, כך הוא מקווה, יאפשר לו להישאר במאבק האליפות גם אחרי חודש פברואר, שמסורתית נחשב לגרוע של אתלטיקו בעונות האחרונות.

בחסות המהפך הזה בסגל, אתלטיקו ניסתה להציג חדשנות בתחילת העונה. סימאונה, שהשלים בדצמבר ארבע שנים במועדון וזאת בזמן שכל אחת מקבוצות הליגה האחרות החליפה לפחות מאמן אחד (או תשעה, במקרה של ולנסיה), הפך כבר בעונה שעברה את אנטואן גריזמן משחקן קו לחלוץ מרכזי והשתמש בו לא אחת כמספר 9 שלו. עם חלוצי רחבה כמו ג'קסון ופרננדו טורס, ושחקני קו צעירים דוגמת לוסיאנו וייטו, אנחל קוראה ויאניק פריירה קראסקו, נפתחו בפניו אפשרויות נוספות והוא החל לתמרן בין מערכים. לפעמים ה-4-4-2 האהוב עליו עם גריזמן כחלוץ שני, פה ושם 4-3-3 עם גריזמן באגף וקוקה במרכז הקישור, ולעתים אפילו הצרפתי לבד בהתקפה. אולם, כשראה שהעסק תקוע וכדי להימנע מ"אסון", כפי שהגדיר זאת - המאמן חזר לבסיס.

ומה זה הבסיס? לחץ קרוב לשער היריבה, התקפות מעבר יעילות ובעיקר הגנת ברזל בראשותו של דייגו גודין. האורוגוואי החל בפרידה מהשותף לדרך מירנדה כבר במהלך העונה שעברה וטיפח לצדו את בן ארצו חוסה מריה חימנס הצעיר. יחד עם השוער יאן אובלק, שחקן השנה בסלובניה שהוציא רק שני כדורים מהרשת ב-990 דקות הליגה האחרונות שלו, אתלטיקו יצרה חומה כמעט בלתי עבירה ששמרה על רשת נקייה ב-14 משחקי ליגה וספגה רק שמונה שערים. ההגנה הכי טובה בחמש הליגות הבכירות. ועם עורף שכזה, מספיק לעשות את המינימום ההכרחי. חמישה ניצחונות של 0:1, עוד שישה בתוצאה של 0:2 וכך אתלטיקו יכולה גם העונה להסתכל לברצלונה וריאל בלבן של העיניים.

שחקני אתלטיקו מדריד חוגגים, משמאל דייגו גודין. GettyImages
המנהיג והפנים של אתלטיקו הנוכחית. דייגו גודין, משמאל/GettyImages

אטרקטיבי זה ממש לא, אבל לסימאונה וחבורתו לא באמת אכפת. האוהדים גאים יותר מאי פעם ומכנים את העידן הנוכחי "אתלטיקו העוצמתית בהיסטוריה", והשחקנים מייצגים את הפילוסופיה של מאמנם. "מה זה לשחק יפה? בשבילנו זה להגן היטב, להרגיש טוב כשהשוער מספק עצירה ולצאת למתפרצת עם כדור של קוקה בין קווי ההגנה לגריזמן", הסביר המגן הימני חואנפראן. "מבחינתנו, פרקטי זה יפה. אני מכבד את הטענות, אוהד של ברצלונה או ריאל כנראה לא יאהב אותנו, אבל אנחנו משחקים כמו שאנחנו רוצים. אנחנו מבינים שלא נוכל לשלוט במשך 90 דקות, אבל הדבר הטוב אצלנו הוא שאנחנו יודעים לסבול יחד ולהתגונן יחד".

איך נראה הכדורגל הפרקטי של אתלטיקו במספרים? ממוצע הספיגות שלה נמצא בירידה מתמדת, מ-0.82 שערים למשחק ב-2012/13 (עונתו המלאה הראשונה של סימאונה) ל-0.38 נדיר העונה בליגה. זו הקבוצה שבועטים נגדה הכי פחות לשער - 9.9 איומים למשחק (10.4 לברצלונה, 11.4 לריאל) וגם זו שמבצעת הכי הרבה תיקולים בחמש הליגות הבכירות באירופה - 24.7 (כמו טולוז הצרפתית). מה שכן, בעזרת הניסויים של תחילת העונה, אחוז ההחזקה בכדור המשיך לעלות עד 50.4. הכי גבוה של אתלטיקו בעידן סימאונה, אבל עדיין פחות מברצלונה וריאל, ואפילו מקבוצות כמו סלטה ויגו, ריאל סוסיאדד, לאס פלמאס וראיו וייקאנו.

ובמקבל לממוצע הספיגות, צנח גם ממוצע ההבקעות. מ-1.7 לפני שלוש עונות ל-1.43 כרגע. ככה זה כשהקבוצה בועטת רק 4.1 פעמים למשחק לעבר המסגרת (חצי מהכמות של ריאל מדריד) ומדויקת יותר רק מהשתיים הגרועות בליגה בתחום זה - גרנאדה ובטיס. נגד סביליה, לדוגמה, היו לאתלטיקו מדריד 21 ניסיונות הבקעה, אבל רק ארבעה למסגרת. והבעיה הגדולה יותר הייתה שגריזמן נעצר בקורה. במצב כזה, אין פלא שלוח התוצאות לא זז.

מתוך 30 שערי הליגה של אתלטיקו עד כה, גריזמן הבקיע 12. כולם, אגב, ב-10 משחקים שהסתיימו בניצחונות. מה קרה ב-11 המחזורים שהצרפתי לא כבש? חמישה ניצחונות, שלוש תוצאות תיקו ועוד שלושה הפסדים. משמע: 30 נקודות מ-30 אפשריות כשגריזמן כובש, רק 18 מ-33 כשהוא שובת מהבקעה. אז ליאונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו הם הכדורגלנים הטובים בעולם, אבל לקבוצות שלהם יש אופציות נוספות בזמן שאתלטיקו תלויה לחלוטין בגריזמן. כל אחד מהשלישייה הקדמית של ריאל כבש לפחות 13 שערים. בברצלונה זה 11 ומעלה, ואפילו בסלטה השלישייה המובילה כבשה שישה ומעלה. אצל הקולצ'ונרוס, הבא בתור אחרי ה-12 של גריזמן הוא יאניק פריירה קראסקו עם שלושה בלבד. לאור הייאוש מטורס וכמובן אמברגו הרכש המתקרב, אם אתלטיקו לא תצרף חלוץ בשבוע הקרוב, היא תמשיך להיות תלויה בחסדי גריזמן או לקוות שמתישהו ג'קסון מרטינס יתעורר מהתרדמת.

אנטואן גריזמן שחקן אתלטיקו מדריד. AP
כשהוא כובש, יש לאתלטיקו 100 אחוזי הצלחה. אנטואן גריזמן/AP

עד שזה יקרה, הקולצ'ונרוס ימשיכו לגרד ניצחונות בסגנונם הייחוד ולשרוט כל הדרך לצמרת הכדורגל האירופי, גם אם לא יקבלו כבוד בטקסי כדור הזהב או אפילו של לה ליגה (איך לעזאזל גודין לא נבחר לשחקן ההגנה של העונה?). תמיד עם רגליים על הקרקע, נאמנים למוטו שסימאונה הפך כבר מזמן למותג: "משחק אחרי משחק".

בשבת מצפה לאתלטיקו מפגש סגנונות מובהק מול ברצלונה. הטיקי-טאקה הסוחף של הטרבליסטית מקטלוניה מול האגרוף הקפוץ של ההגנה הטובה ביבשת. המפגש הגדול הראשון של 2016 ולמעשה זה שמבשר על חזרתה הקרבה ובאה של ליגת האלופות. בברצלונה כבר הגדירו את אתלטיקו כטוענת האמיתית לכתר בלה ליגה וסרחיו בוסקטס קבע ש"היא יותר חזקה מריאל מדריד". בסיבוב הראשון הקולצ'ונרוס הובילו, אך נסוגו לאחור, הורידו אינטנסיביות וראו את האלופה מבצעת מהפך בדרך לניצחון בוויסנטה קלדרון. איזו קבוצה תצליח ליישם את הסגנון שלה בצורה טובה יותר הפעם?

הפובליציסט חוליאן רואיס משוכנע שזו תהיה ברצלונה. הוא לא חסך שבטו מאתלטיקו בטורו האחרון ב"אל מונדו", ותקף אחרי התיקו המאופס מול סביליה וההדחה מהגביע בידי סלטה: "נדיר לראות משחק טוב מצד אתלטיקו, אבל אף אחד לא מעז לגעת בהם. אין ביקורות. זו קבוצה שמוציאה מיליונים, אבל אף פעם אין לה כוכב. ואם יש, הם מיד מוכרים אותו. הם מלאים במלאכים ובמיוחד אחד ש'מחולל נסים'. אני לא רואה אותו עושה נס בקאמפ נואו". עכשיו, זכות התגובה לסימאונה.

גבי שחקן אתלטיקו מדריד מול ניימאר שחקן ברצלונה. GettyImages
קרב סגנונות קלאסי. גבי מול ניימאר/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully