וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציפור נודדת: על החזרה של אלשנדרה פאטו לבמה המרכזית באירופה

28.1.2016 / 14:00

אלשנדרה פאטו סירב להצעה כספית מטורפת מסין כדי לשוב לאירופה. ילד הפלא לשעבר שסומן פעם ככוכב-על פוטנציאלי כבר בן 26, אך הוא התבגר מנטלית, החלים מהפציעות הכרוניות, וצ'לסי שקיבלה אותו בהשאלה עד סוף העונה, כמעט ללא סיכון, מקווה שיהיה זה שידוך חלומי

one

ביוני 2007 פורסמו באנגליה הכותרות הגדולות: "צ'לסי מובילה במרדף אחרי ילד הפלא הברזילאי". פרנק ארסנן, המנהל הספורטיבי של הכחולים, עשה באישורו של המנג'ר ז'וזה מוריניו מאמצים גדולים להחתים את אלשנדרה פאטו בן ה-17 מאינטרנסיונל. היו לו קשרים טובים בברזיל, והוא היה אחראי בין היתר על החתמתו של רונאלדו בן ה-17 באיינדהובן ב-1994.

ואולם, הפעם היה לרונאלדו תפקיד אחר לגמרי בעלילה. החלוץ המפורסם, אלילו הגדול של פאטו, שיחק אז במילאן, וזה היה השיקול המרכזי בבחירתו. לאונדרו, שתיפקד על תקן מגלה כשרונו בכיר עבור המועדון האדום-שחור, סגר את כל הפרטים, וסילביו ברלוסקוני זכה במאבק מול רומן אברמוביץ'. על אף שההצעה הכספית מסטמפורד ברידג' היתה עדיפה, נחת פאטו בסן סירו. היום, בחלוף שמונה וחצי שנים, הוא יחתום בצ'לסי במעמד אחר לגמרי ועם ציפיות שונות בתכלית.

כאשר ערך פאטו את הבכורה בליגה האיטלקית בינואר 2008, הוא סומן ככוכב העל החדש של הכדורגל העולמי. הוא היה השחקן הצעיר ביותר שכבש אי פעם במפעל מטעם פיפ"א כאשר הרשית במדי אינטרנסיונל נגד אל אהלי המצרית בחצי גמר גביע העולם לקבוצות בדצמבר 2006, וגם זכה בתואר אחרי ניצחון סנסציוני על ברצלונה בגמר. קרלו אנצ'לוטי קיבל אותו בזרועות פתוחות וקבע כבר אחרי האימון הראשון: "הילד מדהים. יום יבוא, והוא יזכה בכדור הזהב".

המהירות המסחררת שלו הציתה את הדמיון, השליטה בכדור היתה ברזילאית, והבטחון העצמי נסק לשמיים. פאטו מצא את הרשת במשחקו הראשון במדים החדשים, בסיומת נהדרת ב-2:5 על נאפולי, וכל הפרשנים יצאו מגדרם.

שחקן סאו פאולו, אלשנדרה פאטו. AP
"המהירות המסחררת שלו הציתה את הדמיון, השליטה בכדור היתה ברזילאית, והבטחון העצמי נסק לשמיים. פאטו מצא את הרשת במשחקו הראשון במדים החדשים, בסיומת נהדרת ב-2:5 על נאפולי, וכל הפרשנים יצאו מגדרם"/AP

הבילויים והפציעות הרסו את הקדנציה במילאן

מי יכול היה לדעת שזה יסתיים כל כך רע? הרי פאטו עשה רושם של נער צנוע ונלהב. הוא קיבל תא ליד פאולו מלדיני בחדר ההלבשה, וניסה לחקות את המגן האגדי בכל דבר, אפילו בקשירת נעליים. הוא לא פחד מאתגרים ורצה להוכיח את עצמו בכל הזדמנות. כאשר דייויד בקהאם הגיע למועדון, אמר לו החלוץ: "תחפש אותי ותמסור לי, ואני כבר אשיג את הכדור". וכך אכן היה. אבל לצד ההתקדמות המקצועית, חל במהרה שינוי תהומי באופיו של השחקן. רונאלדיניו, שחתם במילאן בקיץ 2008, לימד אותו לבלות, ואי אפשר היה לעצור את ההשפעה. חיי הזוהר במילאו עיוורו את פאטו, והוא איבד את הראש.

הנישואים הראשונים שלו לא החזיקו מעמד בגלל שאישתו לא הסכימה להשלים עם מעלליו התכופים במועדוני הלילה. בהמשך הגיע גם הרומן עם ברברה ברלוסקוני, בתו של הבעלים, ולפי השמועות היא זו שמנעה את המעבר בינואר 2012 את המעבר לפריז סן ז'רמן אשר הציעה 35 מיליון יורו תמורת השחקן. שנה בלבד מאוחר יותר, אחרי שהשניים כבר נפרדו, חזר פאטו למולדתו, בעוד קורינתיאנס משלמת תמורתו 15 מיליון בלבד. הסירוב לעסקה עם פ.ס.ז' התברר בדיעבד כאחת הטעויות הגדולות הכלכליות של ברלוסקוני האב.

הירידה החדה במחיר נבעה לא רק מסגנון החיים, אלא בעיקר מהנטייה של פאטו להיפצע. היא רק הלכה והחמירה עם הזמן, וגרמה לכך שהוא בקושי ראה דשא בשנתו האחרונה באיטליה. "דיברתי עם המשפחה ועם הסוכנים ואמרתי להם שהגוף שלי צריך להתאושש. לשם כך היה נכון לחזור לברזיל", הסביר החלוץ. בדיעבד, הוא מאשים את מילאן בצרותיו הרפואיות: "הם טיפלו בי לא נכון. תמיד האיצו את תהליך ההחלמה, וזה גרם נזק. המבדקים שעברתי בברזיל הוכיחו כי הבעיה לא היתה אצלי. עובדה היא שאני בריא מאז עזבתי את איטליה". זה לא לגמרי מדויק, אך בשנה האחרונה פאטו אכן לא נפצע כלל.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
אלשנדרה פאטו שחקן מילאן. רויטרס
"הירידה החדה במחיר נבעה לא רק מסגנון החיים, אלא בעיקר מהנטייה של פאטו להיפצע. היא רק הלכה והחמירה עם הזמן, וגרמה לכך שהוא בקושי ראה דשא בשנתו האחרונה באיטליה"/רויטרס

המציא את עצמו מחדש באגף שמאל

אז מה עבר עליו בשלוש השנים במהלכן באירופה כבר הספיקו לשכוח את שמו? ובכן, ההרפתקה בקורינתיאנס ב-2013 לא היתה מזהירה. פאטו הירבה להחמיץ, והקבוצה סיימה את העונה במרכז הטבלה עם מאזן התקפי עלוב. המאמן מאנו מנזס, שחתם בקבוצה בתחילת 2014, הסתכסך עם הכוכב, ולכן התקבלה ההחלטה להעבירו בהשאלה לסאו פאולו למשך שנתיים. העסקה הזו הוכיחה את עצמה בהדרגה. פאטו מצא את מקומו, התבגר מבחינה מנטלית, והגיע לשיאו אחרי הגעתו של המאמן הקולומביאני חואן קרלוס אוסוריו ביוני 2015.

השינוי המהותי ביותר של אוסוריו היה טקטי – הוא החליט לנצל עד תום את מהירותו של פאטו, והסיט אותו מעמדת החלוץ המרכזי לאגף השמאלי. השחקן עצמו היה מרוצה מאוד מהמהלך, והתוצאות לא איחרו לבוא. בחודשים הספורים בהם שיתף פעולה עם הקולומביאני, כבש פאטו 15 שערים בכל המסגרות, ומאזנו בשנת 2015 כולה נסק ל-26 כיבושים.

"זו העונה הטובה ביותר בחיי. אני מרגיש מצוין הן פיזית והן מנטלית, והבטחון העצמי חזר אלי", הצהיר הכוכב. גם אוסוריו, שעזב באוקטובר כדי לאמן את נבחרת מכסיקו, חילק שבחים רבים: "כשהוא משחק ברגל ימין באגף השמאלי, פאטו מגיע לרמה של ניימאר, אדן הזאר ופרנק ריברי. הוא אחד הטובים בעולם בתפקידו".

אדן הזאר שחקן צ'לסי. GettyImages
האיש שעשוי לפנות את מקומו לפאטו. אדן הזאר/GettyImages

ויתר על הכסף הסיני כדי לשחק באנגליה

לאור העליה הדרמטית בכושרו, החזרה לאירופה היתה רלוונטית מתמיד. פאטו מרגיש בשל להתנסות חדשה ביבשת הישנה, וסימן הפעם את אנגליה כיעד המועדף. "פריימיר-ליג היא הליגה הטובה בעולם, ואני מוכן לאתגר חדש. אני רוצה לכתוב פרק חדש בקריירה, שיהיה חיובי הפעם. אני רוצה לזכות באליפות, ולשחק שוב בליגת האלופות", הוא אמר בדצמבר בראיון ל"דיילי טלגרף" שהתקיים באנגלית. הפריצה המוקדמת שלו לפני כמעט עשור גורמת לתחושה שמדובר בשחקן ותיק, אבל הברזילאי בסך הכל בן 26. אחרי שהתייצב בחייו הפרטיים ולא סובל עוד מבעיות גדילה שהביאו לפציעות, אין לכאורה גיל טוב יותר להרפתקה חדשה.

מבחינת קורינתיאנס היה חשוב מאוד למצוא קונה כאן ועכשיו. חוזהו היקר של פאטו מסתיים בסוף 2016, ועל מנת להחזיר את ההשקעה הגדולה בו, שטרם הצדיקה את עצמה מבחינת המועדון, היה צורך למכור בהקדם. זו הסיבה בגללה היתה התלהבות גדולה מההצעה של טיאנג'ין הסינית, אותה מאמן כיום ונדרליי לושמבורגו. הקבוצה מהליגה השניה שמה על השולחן 30 מיליון יורו, ופיתתה את השחקן בשכר אסטרונומי של 40 מיליון במשך שלוש שנים. לאכזבתה הרבה של קורינתיאנס, החלוץ סירב לכל העושר הזה. "פאטו דחה את המעבר, ואין בכוחנו להכריחו. הוא לא ראה את עצמו גר במדינה כמו סין", אמר הנשיא רוברטו דה אנדרדה.

הזמן דחק, המגעים עם ליברפול, טוטנהאם, בנפיקה וספורטינג ליסבון לא הניבו תוצאות של ממש, ואז נכנסה לתמונה צ'לסי. אין ספק שהכחולים זקוקים לחלוץ – האופציות שלהם מתמצים נכון לעכשיו בדייגו קוסטה ולואיק רמי הצרפתי שהביע עניין לעזוב, כי על רדאמל פלקאו מיותר להרחיב את הדיבור. ואולם, ללא מאמן קבוע לקראת העונה הבאה, המועדון הלונדוני לא מעוניין לבצע רכישות גדולות. לפיכך, הגיעו הצדדים לפשרה, במסגרתה יושאל פאטו עד סיום העונה, ולצ'לסי תהיה אופציה ראשונה להחתים אותו באופן קבוע בקיץ. מבחינת המועדון, לא מדובר בהימור כלל, והוא יכול רק להרוויח. קורינתיאנס מסתכנת הרבה יותר, כי פאטו עלול להיכשל, ואז יהיה לה הרבה יותר קשה למכור אותו בקיץ לפני שהוא יהפוך לשחקן חופשי.

אלשנדרה פאטו שחקן מילאן. Claudio Villa, GettyImages
בצ'לסי ישמחו לראות אותו בפוזה הזו. פאטו בטירוף במילאן/GettyImages, Claudio Villa

ישלח את הזאר לריאל כבר עכשיו?

אז צ'לסי עשויה רק להרוויח, והיא יכולה להגיד תודה פעמיים לקיה ג'ורבצ'יאן, סוכנו של פאטו שהינדס גם את המכירה של ראמירס לגואנגז'ו הסינית תמורת סכום מטורף של 25 מיליון ליש"ט. השאלה הגדולה היא כיצד יוכלו הכחולים להשתמש בכוכב החדש, כי חוס הידינק לא זקוק לכאורה לחיזוק באגפים, שם הוא נהנה משירותיהם של הזאר, וויליאן ופדרו. לפיכך, העובדה כי פאטו משחק בשמאל מהווה איום על מעמדו הבלגי שלא מספק את הסחורה העונה. לאור היחסים המתוחים בין הצדדים, ובעקבות עונש איסור ההעברות שיחול על ריאל מדריד בשני החלונות הבאים, הגעתו של פאטו עשויה לסלול את דרכו של הזאר לסנטיאגו ברנבאו באופן מיידי, ואלה יהיו ההשלכות המשמעותיות ביותר של העסקה.

אם זה יקרה, האחריות על כתפיו של פאטו תהיה גדולה הרבה יותר, אך בכל מקרה יש לו הזדמנות נהדרת. לאור מצבה הנוכחי של צ'לסי בטבלה, המצב יכול רק להשתפר מבחינתה, ולנחישות של פאטו לא לפספס את צ'אנס חייב עשויה להות השפעה חיובית על הקבוצה. אלה החודשים שיקבעו אם יש לו עתיד באירופה בשנים הקרובות, והברזילאי ממוקד מטרה. הוא צפוי להתרכז באימונים ולא בבילויים, ויקווה להישאר בריא עד הקיץ. כל הצדדים – פאטו, צ'לסי ואפילו קורינתיאנס – משתוקקים שיהיה זה שידוך מוצלח במיוחד. האם כך אכן יהיה? הזמן יגיד, אבל אם נראה שוב את פאטו מלהטט כמו ב-2008 בסן סירו, הרי שגם חובבי הכדורגל האנגלי לא יצטערו כלל על כך שהברווז נדד שוב צפונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully