וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק: על הפריחה של סטפן יוביץ' מהכוכב האדום

7.1.2016 / 15:05

עד שסשה ג'ורג'ביץ' צפה בו במקרה ולקח אותו תחת חסותו, סטפן יוביץ' שקל לזנוח את הכדורסל לטובת קריירה כגיטריסט. שנה וחצי אחר כך הוא מנפץ שיאי אסיסטים ביורוליג, משכיח לגמרי את גל מקל ומגדיר מחדש מהו רכז מודרני. יהונתן אליהו על השחקן הכי מגניב באירופה

אימג'בנק GettyImages

סטפן יוביץ' לא חשב שיתפרסם דווקא בנסיבות כאלה. בעיצומה של עונת הפריצה שלו, עונה שבה ניפץ את השיא האסיסטים למשחק ביורוליג והשיל מעליו סטיגמות ישנות, הרכז של הכוכב האדום עשה שלומי ארבייטמן והפך מיידית לדמות קאלט. הכל החל בראיון שגרתי בין המחציות במשחק היורוליג מול שטרסבורג. יוביץ' ניאות לדבר עם הכתבת של היורוליג לפני הירידה לחדרי ההלבשה, אך לא הכין את עצמו לראיון באנגלית. כשהמצלמות כוונו לעברו והמראיינת ירתה את השאלה, יוביץ' הביט בפנים משתאות ופשוט שתק. אחרי כמה שניות של מבוכה, השיב בסרבית "אי אפשר לדבר באנגלית עכשיו", ונטש את עמדת הראיונות עם פרצוף מבויש.

כמובן שלא לקח זמן רב עד שהסרטון המשעשע כיכב ברחבי סרביה. "זה מצחיק, כי ליוביץ' יש אנגלית לא רעה בכלל", מגחך העיתונאי ג'ורג'ה מאטיץ' מהעיתון 'נובוסטי'. "הוא אחד השחקנים שהתחברו הכי מהר לאמריקאים בכוכב האדום, אבל כנראה שבאותו רגע הוא נלחץ והתרגש. הוא לא מסוג השחקנים שאוהבים לדבר יותר מדי, כי הוא לא רואה בעצמו כוכב. זה גם סוד הקסם שלו".

צפו בקטע הקאלט של סטפן יוביץ'

אם להוציא מהמשוואה את כל סוגי המיקרופונים, יש שני חפצים שדווקא מוציאים מיוביץ' את המיטב: גיטרה וכדורסל. כנער, המודלים לחיקוי היו ג'ימי הנדריקס וסשה ג'ורג'ביץ', לא בהכרח בסדר הזה. חצי מהיום הוקדש לגיבורי גיטרה, והחצי השני לאגדות הכדור הכתום. כשבגר התקשה להחליט באיזה מהתחביבים לבחור כמקצוע. ליבו וגם גופו (כשהיה בכיתה י"א צמח ב-15 סנטימטר בתקופה של ארבעה חודשים והתייצב על 1.95 מטר) נטו לבחור בכדורסל, אבל העובדה שמעטים בענף האמינו בו הפכה את האפשרות לחבור לחברי ילדותו ולהקים להקת רוק לקורצת במיוחד. למרבה האירוניה, אליל ילדותו היה זה שהחליט בשבילו, ושינה לו לחלוטין את מסלול הקריירה לפני שנה וחצי. ג'ורג'ביץ' הרי מבין דבר או שניים לגבי רכזים. כשראה את יוביץ' במשחק רנדומלי במדי ראדניצ'קי הקטנה, תפס את הראש ולא הבין איך כישרון כזה חמק מתחת לרדאר במדינת כדורסל שפיתוח צעירים הוא כרטיס הביקור שלה.

יוביץ' היה אז כמעט בן 24. לא מבוגר בשנות כדורסל, אבל גם לא צעיר במיוחד. עד אז, שיחק בקבוצות נידחות כמו ארגונום, סלוגה וראדניצ'קי. ג'ורג'ביץ' כל כך התרשם עד שלקח אותו לסגל המורחב של נבחרת סרביה לאליפות העולם ב-2014, והפתיע את כולם כשהכליל אותו בסגל הסופי. "ג'ורג'ביץ' אמר אז שאם לא מילוש תאודוסיץ', יוביץ' היה יכול להיות אפילו הרכז הפותח של הנבחרת. הוא טען שיוביץ' הוא השחקן הסרבי הפעיל הכי חכם כיום. כולם חשבו שהוא השתגע", נזכר העיתונאי ג'ורג'ה מאטיץ'. "בסרביה יש הרבה מומחים בלגדל שחקנים צעירים, אבל גם פה השתרשה משום מה ההנחה ששחקן בגיל 24 או 25 הוא כבר לא שחקן צעיר. יוביץ' נפגע ולא פרץ בדיוק בגלל זה. מישהו ב-NBA החליט שאפשר להיבחר בדראפט עד גיל 22, וכולם יישרו קו. מזל שג'ורג'ביץ' ראה את מה שאחרים פספסו".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
סטפן יוביץ', הכוכב האדום בלגרד. GettyImages
לייט בלומר. יוביץ'/GettyImages

נראה שכל מה שיוביץ' היה צריך זה זריקת עידוד, כי מאז הקריירה שלו נוסקת במהירות. עוד באותו קיץ הוא הגשים חלום ילדות וחתם בכוכב האדום, אותה אהד מגיל צעיר ואף הנציח זאת כשקעקע על פרק כף ידו את סמל הקבוצה. אם בעונה שעברה היה לו חלק סמלי בלבד בטרבל ההיסטורי של הכוכב האדום, העונה הוא כבר הופך לכוכב של ממש. בדרך לשם הוא שוב מוכיח לכולם שטעו לגביו. גל מקל הוחתם כדי לשמש רכז ראשון, אך יוביץ' דחק אותו החוצה. מרכוס וויליאמס צורף לקדנציה נוספת, אך שרד חודש בלבד לאחר שיוביץ' גנב את הפוקוס.

"מקל לא הצליח להבין מה בדיוק התפקיד שלו, וויליאמס לא היה בכושר, אבל מרגע שיוביץ' נכנס לעניינים, המשחק של הכוכב האדום שוטף בצורה בלתי רגילה. רק צסק"א משחקת כדורסל מהנה ומשוחרר יותר, והכל בזכות שחקן אחד", אומר מאטיץ'. לאחרונה הכוכב האדום צירפה את ואסיליה מיצ'יץ' המבטיח, אבל ההיררכיה החדשה כבר בלתי ניתנת לערעור: סטפן יוביץ' הוא הרכז הראשון, וכך זה יישאר כל עוד אף קבוצה גדולה ועשירה יותר תקפוץ על המציאה.

צפו ביוביץ' מנגן שיר אוהדים של הכוכב האדום

על פניו, יוביץ' הוא האנטי-תזה לגארד המודרני. הקליעה שלו מבחוץ כמעט לא קיימת (6 שלשות בלבד ב-30% ביורוליג העונה), היכולת לצבור נקודות מוגבלת למדי (7.6 נקודות למשחק), ובימים כתיקונם הוא מתקשה לנתר לגובה של סנטימטרים בודדים. בפועל, הוא המנוע הכי יעיל ביורוליג כיום. 19 האסיסטים שחילק מול באיירן מינכן לא היו שיא היורוליג היחיד שלו, כפי המסתמן: הוא מוביל את המפעל באסיסטים בצוותא עם תומא הרטל מאנדולו אפס עם 7.7 כאלה בממוצע, ומאיים לשבור השיא שקבע בו ארצו מילוש תאודוסיץ' בעונה שעברה עם 7 אסיסטים בממוצע למשחק. אם מנרמלים את ממוצע האסיסטים ביחס לדקות המשחק שלו, מגלים שהוא עוד יותר קרוב להיסטוריה. פר 40 דקות, ממוצע האסיסטים הגבוה ביותר בתולדות היורוליג שייך לסרחיו רודריגס, שקבע את השיא עם 10.7 בעונת 2011/12. יוביץ' העונה, לשם השוואה, עומד על ממוצע של 12.4.

בסך הכל, יש לו כבר ארבעה משחקים עם למעלה מ-10 אסיסטים, האחרון שבהם בשבוע מול אנדולו אפס, במשחק שבסיומו זכה למחמאה נדירה מדושאן איבקוביץ', המאמן הוותיק ביורוליג, שכינה אותו "אחד המוסרים הכי מרשימים שראיתי". אז אולי יוביץ' לא כל כך חריג בנוף? ממוצע האסיסטים של כלל הקבוצות ביורוליג עולה מדי שנה, והדרישה לרכזים שחושבים קודם כל מסירה הולכת וגדלה.

דושאן איבקוביץ' מאמן אנאדולו אפס. GettyImages
גם הוא מחמיא. דושאן איבקוביץ'/GettyImages

בראיון שהעניק לאחרונה, הסביר ז'ליקו אוברדוביץ' מדוע גם לרכזים אולד-סקול כמו יוביץ' עדיין יש זכות קיום בכדורסל האירופי. "רמת הכישרון צנחה משמעותית, שחקני אחד על אחד איכותיים הם כבר מצרך נדיר מאוד", טען. "לכן כל הקבוצות, כמעט ללא יוצא מהכלל, תלויות בפיק אנד רול. השחקנים שמוסיפים לפיק אנד רול אלמנט יצירתי ומפתיע, שחקנים שמצטיינים במסירה וראיית משחק, מחליפים את שחקני האחד על אחד המסורתיים בתור פליימייקרים. כל עוד הם מוסיפים את האלמנט הזה, הם לא צריכים להיות קלעים גדולים. בטח לא כשסביבם יש קלעי שלשות טובים".

בסרביה טוענים שביחס לכסף שיוביץ' מרוויח הוא העסקה הכי משתלמת באירופה. הוא מרוויח כ-120 אלף יורו לעונה, סכום שצפוי לגדול פי כמה וכמה בקיץ. חוזהו בכוכב האדום מסתיים בקיץ 2017, ועל פי הערכות היא תנסה למכור אותו בתום העונה הנוכחית כדי לעשות קופה. "קבוצות יורוליג מספרד וטורקיה כבר בדקו את האפשרות להחתים אותו וקיבלו תשובה שלילית ונחרצת מהכוכב האדום. התלות בו גדולה מדי מכדי שימכרו אותו באמצע העונה, אבל בסופה האפשרויות יגדלו", אומר ג'ורג'ה מאטיץ', שחושש שמעבר לקבוצה גדולה יותר כבר בקיץ הקרוב תעצור את ההתקדמות שלו. "מתחילת הקריירה הוא התנהל בתבונה והתקדם צעד אחרי צעד. הוא זקוק לעוד עונה בכוכב האדום לפני שיהפוך לכוכב של ממש, הבעיה היא שהאינטרס של כולם סביבו אחר. הכוכב האדום רוצה למכור אותו כדי להפיק רווח, הסוכנים רוצים לגזור קופון, והוא יהיה תקוע באמצע".

עם סגנון משחק מיוחד ואינטרסנטים שמקיפים אותו, רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע להמשך הקריירה של סטפן יוביץ'. כך או אחרת, תמיד יוכל למצוא מקלט בכוכב האדום. בין אם כדמות קאלט, ובין אם כשחקן כדורסל ממש, ממש טוב.

סטפן יוביץ', נבחרת סרביה, מול מרסליניו הוארטס, נבחרת ברזיל. AP
ענקיות אירופה כבר עוקבות. יוביץ'/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully