וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעון טחול: הפריחה המאוחרת של לודוביק בוטל אחרי שניצל ממוות

6.1.2016 / 14:00

היתקלות קטלנית במשחק ידידות העמידה את חייו של השוער לודוביק בוטל בסכנה מוחשית. הטחול הוסר, הרופאים המליצו לפרוש והקבוצות חששו להמר עליו, עד שהסתפק בליגה השנייה. בגיל 32, אחרי שכבר הוספד, הוא קם לתחייה באנז'ה והעדיף את בלגיה על פני הכסף (והספסל) של פ.ס.ז'

רויטרס

בווידאו: כל הבישולים של מסוט אוזיל העונה

10 באוגוסט 2004. משחק ידידות בין ולנסיה לפארמה. לודוביק בוטל, הרכש הטרי של ולנסיה ומי שנחשב לשוער העתיד של הכדורגל הצרפתי, יצא לעבר החלוץ האיטלקי טונינו טורנטינו וההתנגשות הקטלנית בין השניים הייתה בלתי נמנעת. סורנטינו הגיע בתנופה ופגע בגופו של השוער הצעיר. התוצאה הייתה קשה. לבוטל נגרם קרע בטחול ובעקבותיו נוצר דימום פנימי שהותיר אותו במצב של סכנת חיים. כדי למנוע סיבוך, החליטו הרופאים לבצע ניתוח להוצאת הטחול. "זה היה מסוכן. אם הדימום היה נמשך, כנראה שלא הייתי שורד את זה", נזכר בוטל ברגעי האימה.

אבל הוא שרד. ולא רק שרד, אלא חזר לשחק כדורגל בניגוד לתחזיות ולהמלצות של רפואיו. 11 שנים אחרי האירוע שגרם לו להסתכל על כל החיים בפרספקטיבה אחרת לגמרי, בוטל הוביל את אנז'ה לחצי עונה מדהימה בליגה הצרפתית, השתדרג כלכלית עם מעבר לקלאב ברוז' בפתיחת חלון ההעברות של ינואר ומרשה לעצמו לחלום בסתר על עמדת השוער השלישי של נבחרת צרפת ליורו 2016. האיש שניצל ממוות על המגרש, חווה עוד נס והחייה לעצמו את הקריירה.

לודוביק בוטל שוער אנז'ה. GettyImages
החייה לעצמו את הקריירה. לודוביק בוטל/GettyImages

לודוביק בוטל נולד ב-1983 בעיר ריימס, ובגיל 14 הגיע לאקדמיה של מץ. מדובר באחד המועדונים המובילים בטיפוח צעירים בצרפת, כשבין היתר התפתחו באקדמיה הזו שמות כמו רובר פירס, לואי סאהה, פאפיס סיסה ומיראלם פיאניץ'. בוטל הוביל את קבוצת הנוער של מץ לזכייה בגביע גמברדלה היוקרתי ב-2001 יחד עם עמנואל אדבאיור ולודוביק אוברניאק, סייע לאחר מכן לקבוצה הבוגרת לחזור לליגה הראשונה והצטיין בעונת הבכורה שלו בליג 1. היכולת שלו במץ ובנבחרת הצעירה (אצל ריימונד דומנק) מיצבה אותו כדבר הגדול הבא בצרפת, והמעבר לקבוצת צמרת אירופית לא איחר להגיע. רפא בניטס זיהה את הפוטנציאל והחליט להחתים את בוטל לחמש שנים בוולנסיה, שהייתה אז אלופת ספרד וחיפשה גיבוי לסנטיאגו קניסארס ואנדרס פאלופ המתבגרים.

בוטל היה הרכש הראשון של ולנסיה ב-2004 ואת ההזדמנות הראשונה שלו במסטאייה הוא קיבל כמחליף, במחצית השנייה של משחק ההכנה מול פארמה. ואז הגיעה אותה היתקלות עם סורנטינו. בוטל הובהל למחלקת טיפול נמרץ עם סכנה מוחשית לחייו, שכן הדימום הפנימי בעקבות הפגיעה בטחול גרם לזיהום בבטנו. הוא ניצל רק הודות לניתוח דחוף. מצבו התייצב אחרי כמה ימים ובחלוף כשבועיים הוא גם שוחרר מבית החולים וקיבל את האישור לשוב לשחק כדורגל, תוך כדי נקיטת כמה אמצעי זהירות.

אחרי עונה מחוץ למגרשים וחצי עונה נוספת בה לא קיבל הזדמנות, בוטל ערך את הבכורה הרשמית בוולנסיה בפברואר 2006. אך הוא השיל 13 קילוגרמים ממשקלו בעקבות הפגיעה, איבד את החדות ומאז קיבל הזדמנויות בודדות בלבד, עד שנשלח להשאלות בהרקולס, ויאדוליד (בניגוד לרצונו) וליל. האחרונה גם החתימה אותו ב-2009, עם סיום חוזהו בוולנסיה, אבל רק כשוער שני. כך, חמש שנים אחרי שיצא מצרפת כתקווה גדולה, בוטל חזר עם רזומה דל של 24 הופעות וכגיבוי בלבד. מהספסל של ליל, הדרך לליגת המשנה הייתה קצרה מתמיד.

רפא בניטס מאמן ריאל מדריד. GettyImages
בוטל היה הרכש הראשון שלו אחרי האליפות בוולנסיה. רפא בניטס/GettyImages

דווקא שם הגיעה הלידה מחדש. "כל העמדות בליגה הבכירה היו תפוסות, אז שמתי את הגאווה שלי בצד ועברתי לנים", הסביר בוטל בחודש שעבר את ההחלטה שקיבל ב-2010. "עזבתי את צרפת בגיל צעיר מדי ואחרי כל מה שקרה נחשבתי 'מת' מבחינה מקצועית. אף אחד לא ספר אותי. דווקא בליגה נמוכה יותר הצלחתי לצמוח אנושית וספורטיבית. לא ידעתי באיזה גיל זה יקרה, אבל הייתי משוכנע שאחזור לליגה הראשונה".

נים העניקה לבוטל את זמן המשחק לו היה זקוק והשאירה אותו רלוונטי, למרות שהיה שותף לירידת ליגה. בוטל קיבל חוזה בארל-אביניון, במדיה הציג יכולת גבוהה ונבחר בכל שלוש עונותיו בקבוצה לשוער המצטיין של הליגה השנייה. בוטל קיווה שההצטיינות תעניק לו חוזה בליגה הבכירה, אבל לא מצא קבוצה בקיץ 2014 שתהיה מוכנה להמר על מישהו שמגיע עם תיק רפואי כבד ולא היה שוער ראשון בליג 1 כבר עשור.

בינתיים, השוער הוותיק גרגורי מאליקי פרש מכדורגל והמליץ לאנז'ה למלא את החלל בעזרת מי שהיה מחליפו בליל. בוטל שמע מאנשי המועדון על הכוונה להגיע תוך כמה שנים לליגה הבכירה, והאמין שיוכל לעשות זאת יחד איתם. גם הוא לא חשב שזה יקרה כבר אחרי שנה.

לודוביק בוטל שוער ליל. Michel Spingler, AP
קיבל הזדמנויות ספורות בליל וירד לליגה השנייה. לודוביק בוטל בשערה של ליל ב-2009/AP, Michel Spingler

הנשיא סעיד שבאן, המנהל הספורטיבי אוליבייה פיקו והמאמן סטפן מולן בנו תלכיד שחזק שמבוסס על שחקנים רעבים שרק רוצים להוכיח למי שהספיד אותם במהלך הקריירה. בוטל היה אחד מ"חבורת הנוקמים" שהחזירה את אנז'ה לליגה הבכירה לראשונה מאז 1994, וכך באוגוסט 2015, 12 שנים אחרי הפעם הקודמת שפתח עונה בליג 1, הוא חזר לבמה המרכזית של הכדורגל הצרפתי. וחזר בגדול. השוער המתנשא לגובה של 1.88 מטרים, פיקד על חוליית הגנה מתואמת ששמרה על רשת נקייה ב-11 מתוך 19 המחזורים בסיבוב הראשון, כולל עצירת הרצף של פריס סן ז'רמן עם 0:0 מחמיא. בזכות הגנת הברזל (רק זו של האלופה טובה יותר) הצליחה אנז'ה להדהים את כולם ולצאת לפגרת החורף כשהיא במקום השלישי, המוליך למוקדמות ליגת האלופות.

אנתוני טונדו, הרופא של אנז'ה, הסביר בכתבה של רשת BEin Sports את השלכות הפציעה עמן מתמודד בוטל: "זו פגיעה קשה מכיוון שהטחול הוא אחד האיברים החיוניים של הגוף. במקרה שלו, לא הייתה ברירה אלא להסיר אותו והמשמעות היא שהמערכת החיסונית שלו נחלשה. הוא לא יכול להשתתף בכל התרגולים באימונים, במיוחד כאלה שדורשים שינויי כיוון". אבל האירוע הזה נתן לבוטל זווית אחרת לחיים ולכדורגל. הוא תמיד מחייך ושומר על אווירה טובה. הג'וקר בחדר ההלבשה של אנז'ה. המאמן סטפן מולן הסביר: "הוא נוטה להעמיד אותנו במקום ולשים דברים בפרופורציות בגלל מה שקרה לו. הלילה ההוא יכול היה להיות הסוף מבחינתו".

בוטל קיבל קרדיט גדול על חצי העונה ואפילו הוזכר כמועמד להגיע כשוער שני לפ.ס.ז', אבל גם הכסף הגדול של הקטארים לא יכול היה לשכנע אותו לחזור לספסל. בגיל 32, כאשר הקריירה שלו בשיאה, בוטל רק רוצה להיות על המגרש ואולי גם לזכות בתואר לראשונה בקריירה. לכן עבר לקלאב ברוז' הבלגית, שביצעה את ההעברה הראשונה של ינואר ורכשה את כרטיסו תמורת 2.5 מיליון יורו.

"זה קאמבק נחמד, אני מודה לאנז'ה על ההזדמנות המחודשת לשחק בליג 1", סיכם בוטל והזכיר לכולם: "החיים יפים, נצלו כל רגע מהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully