וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה זה יורוקאפ? המדריך השלם לאוהדי מכבי תל אביב

23.12.2015 / 13:00

לפני שיחלו את דרכם במפעל המשני, הנה כמה עובדות שכדאי לצהובים ללמוד: הם מעולם לא הפסידו בבית, אך גם לא ניצחו בחוץ, לאלופה בדימוס מישראל קוראים הפועל ירושלים, ומלך הסלים של מכבי הוא טל ברודי. ובונוס: כשיהושע רוזין היה ז'אן טבק, דרושפאקה - גירסת 1967

לשכת העיתונות הממשלתית

בווידאו: נס בדאלונה, 1967 - הנס היחיד של מכבי תל אביב במפעל המשני

"כן, זו הפעם הראשונה בחיי שנתתי הוראה לא לנצח במשחק", הודה מאמן מכבי תל אביב, "עשיתי זאת כיוון שרציתי לסיים את המאבק מורט העצבים בצורה הטובה ביותר". הקפטן סיפר: "שלוש שניות לפני הסיום החטאתי במתכוון שתי קליעות עונשין חופשיות. עשיתי זאת מתוך חשש שאם אקלע נקודה אחת בלבד, נצטרך לשחק חמש דקות 'נקיות' נוספות, ואז מי יודע מה היה קורה. לא היה לנו כבר כוח".

לא, השנה אינה 2015. המאמן אינו ז'אן טבק אלא יהושע רוזין ז"ל, הקפטן אינו גיא פניני אלא סבי בן בסט, והיריבה אינה דרושפאקה אלא בוטב בורגאס, אבל זו אותה מכבי תל אביב. ב-30 במארס 1967 חגגו הצהובים העפלה היסטורית לגמר גביע אירופה למחזיקות גביע, אחרי שדילגו במפגש כפול על יריבתם הבולגרית. הם ניצחו 60:91 בבית והפסידו 68:67 בחוץ.

מאבק מורט עצבים, כהגדרתו של רוזין, לא באמת היה שם. 31 נקודות הפרש עמדו לזכות קבוצתו במקרה של הארכה, אבל הוא לא לקח סיכונים, וידע למה. רק חודש קודם לכן סגרה מכבי פיגור של 32 נקודות וחוללה את נס בדאלונה - הראשון מיני רבים של המועדון באירופה, והיחיד במסגרת הזו.

יורוקאפ, יורוליג, ומה שביניהם: מאחורי הק?ל??עים בפייסבוק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דרושפאקה המקורית - "מעריב", 2 באפריל 1967/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעוד שבועיים יפתחו הצהובים את השתתפותם ביורוקאפ, המפעל השני בחשיבותו ביבשת. 46 שנים חלפו מאז ביקרו בו לאחרונה; אז הוא עוד נקרא גביע המחזיקות, בהמשך הפך לגביע אירופה לקבוצות, לגביע ספורטה וליול"ב קאפ. ימי חמישי אאוט, ימי רביעי אין: הנה כמה פרטים שכדאי לאוהדי מכבי ללמוד על המסגרת החדשה שלהם.

* 30 מועדונים שונים זכו בגביע המשני על גלגוליו השונים - וגם כאן, כמו בגביע האלופות, הקבוצה המעוטרת בהיסטוריה היא ריאל מדריד עם חמש הנפות, ואחריה קאנטו עם ארבע, בעוד ולנסיה ומילאנו עם שלוש. בדומה למכבי, גם צסק"א מוסקבה, פנאתינייקוס ואולימפיאקוס מעולם לא גרפו את התואר הזה.

* יש קבוצה ישראלית אחת שזכתה בגביע, אבל היא לא מכבי תל אביב - אלא הפועל ירושלים, עם הניצחון על ריאל בגמר היול"ב קאפ בשרלרואה ב-2004.

* ההיסטוריה של מכבי במפעל הזה דלה: שתי עונות, הופעה אחת בגמר, אפס הפסדים בבית (0:6) ואפס ניצחונות בחוץ (5:0).

* חימקי מוסקבה היא מחזיקת הגביע המכהנת, ובדומה לקודמותיה היא משחקת ביורוליג ולכן לא תוכל להגן על תוארה. האחרונה שזכתה פעמיים ברציפות ביורוקאפ, עוד בימיו כגביע המחזיקות, הייתה ברצלונה ב-1985 וב-1986.

* תשכחו מרלף קליין ז"ל, מפיני גרשון ומדיוויד בלאט: המאמנים הישראלים היחידים שזכו בתואר האירופי הזה הם צביקה שרף (עם אריס סלוניקי ב-1993) ושרון דרוקר (עם ירושלים ב-2004).

יוגב אוחיון שחקן מכבי תל אביב (ימין) מול ג'ף אלן שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
מהיחידים עם ניסיון במפעל. אוחיון/ברני ארדוב

* מיקי ברקוביץ' הוא מלך הסלים של מכבי תל אביב בכל הזמנים באירופה, אבל במפעל המשני הוא לא שיחק אפילו פעם אחת. טל ברודי הוא הקלע המוביל של הצהובים במסגרת הזו עם נתון בלתי נתפס של 267 נקודות בתשע הופעות - 29.6 בממוצע למשחק.

* בעוד שבועיים, כשמכבי תארח את אולימפיה לובליאנה, היא תשחק בפעם הראשונה במפעל הזה ללא תני כהן-מינץ ז"ל. מספר 4 האגדי השתתף בכל 11 הופעותיה של הקבוצה וקלע בהן 170 נקודות (15.4 לערב).

* ניקולה וויצ'יץ' הוא השחקן היחיד שרשם טריפל דאבל ביורוליג, אבל ביורוקאפ עשו זאת לא פחות משבעה שחקנים שונים. אתם מכירים היטב שניים מהם: מאיר טפירו, שתרם 16 נקודות, 11 ריבאונדים ו-10 אסיסטים במדי ירושלים בעונת 2006/07; ודונטה סמית', עם 18, 16 ו-10 במכבי חיפה לפני שנתיים.

שחקן מכבי תל אביב דווין סמית'. ברני ארדוב
הגיע פעמיים לחצי גמר המפעל. סמית'/ברני ארדוב

* למועדון הצהוב אין ניסיון רב ביורוקאפ לדורותיו, אבל לשחקניו בהווה יש גם יש - והם עומדים במצטבר על 19 עונות במפעל. זו תהיה העונה הרביעית של בריאן רנדל, גיא פניני, יוגב אוחיון וטיילור רוצ'סטי, השלישית של דווין סמית', טרבור אמבקווה ודגן יבזורי והשנייה של אייק אופייבו.

* אף אחד משחקני מכבי לא זכה בגביע, אבל סמית' הגיע פעמיים לחצי הגמר (והפסיד עם פאנליניוס ועם בנטון טרוויזו) ורוצ'סטי היה שם פעם אחת (והפסיד גם הוא, עם ניז'ני נובגורוד). המאזן של טבק כמאמן ביורוקאפ: ניצחון בודד לעומת חמישה הפסדים עם טרפל סופוט בעונת 2012/13.

* 16 קבוצות כבר עברו את המסלול שבו נמצאת כרגע מכבי תל אביב - הדחה מהיורוליג בשלב הראשון, וצניחה לשלב השני ביורוקאפ - והן לא בדיוק רשמו הצלחות מסחררות: שבע אפילו לא עברו שלב, חמש הודחו בשמינית הגמר, שתיים נוספות הפסידו ברבע ועוד שתיים בחצי הגמר. זכייה ביורוקאפ? אף אחת מ-16 הפליטות מהיורוליג אפילו לא הגיעה לגמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully