וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכנתי כבר דיסק אליפות": עמי פייקובסקי במדור הפודיום

16.12.2015 / 13:00

הנס מול מכבי ת"א, התפילות לפני הפועל ת"א, הברכות של הזרים. דוביד שוויצר, אלי כהן, רוני קלדרון ואלי "אין לבית"ר בן אדם יותר טוב בכל העולם" טביב. הפודיום מביא את סיפוריו המדהימים של האיש הכי חזק בבית וגן: הרב של בית"ר, עמי פייקובסקי

one

בצל הימים האחרונים, שחרגו לחלוטין מכל פרופורציות, להלן כמה סיפורים שאולי יעשו קצת טוב על הנשמה.

הפודיום. מתחילים היום (רביעי) עם מדליית הארד, וממשיכים מחר.

לכל הטורים של הפודיום

לעמוד הפייסבוק

הרב עמי פייקובסקי עם שחקני בית?ר ירושלים (באדיבות הרב). באדיבות המצולמים
הרב עמי פייקובסקי עם שחקני בית?ר ירושלים (באדיבות הרב)/באדיבות המצולמים

מדליית ארד: שעת סיפור עם הרב של בית"ר, עמי פייקובסקי

הרב שמלווה את בית"ר ירושלים, עמי פייקובסקי, הוא הכול פרט למועמד ראוי ל-"10 שאלות שאף פעם לא שאלו אותך". הסיבה: כל שאלה זוטרה גררה סיפור בלי התחלה ובלי סוף אבל עם הרבה אמצע, ושיחה של רבע שעה נופחה אל מעבר לשעה של מעשיות ונוסטלגיות. ולכן, לא נתחום קטע זה בעשר שאלות אם כי בעשרה סיפורים תוצרת הרבי.

1 כשהעלתי את בית"ר אשדוד ליגה

שיחקתי בבית"ר תל אביב, מהגוזלים, ילדים א', ילדים ב', נערים א', נערים ב', נוער, בוגרים. אחר כך שיחקתי בבית"ר אשדוד. שם יצא שעשיתי תאונת דרכים וחטפתי זעזוע מוח. הגיע משחק - או שאנחנו עולים לליגה א' או שהיריבה, יבנה, יורדת. המאמן ראובן כהן בא לקחת אותי מבית החולים ואמר לי 'אתה חייב לשחק'. אמרתי 'אני אחרי זעזוע מוח'. אמר לי 'בוא, יהיה בסדר'. קמתי מהמיטה והכנתי כדור מעיתונים, רק כדי לבדוק שאני יכול בכלל לזוז ולבעוט. הגעתי למשחק, ונכנסתי בדקה ה-80 במצב של 0:0. קיבלתי כדור מקרן קצרה, ובעטתי מקצה הרחבה, בנגיעה. 0:1. עלינו לליגה א'. אחר כך עברתי לארצות הברית ושיחקתי במכבי לוס אנג'לס. אכבר קבוצה היתה לנו.

2 נס החנות בלוס אנג'לס

היתה לי חנות בגדים בלוס אנג'לס, והיו נכנסים להניח אצלי תפילין בשישי, וככה התקרבתי. ב-1982 נכנסתי לעניינים, כמו שאומרים, ורציתי לסגור את החנות כי לא יכולתי לפתוח אותה בשבת ובשבת היה רוב הרווח. אבל היה לי חוזה ל-20 שנה. בעל הבית אמר לי 'אם תנסה לצאת מהחוזה אני ארדוף אותך כל החיים'. אז כתבתי מכתב לרבי מליובאוויטש.

כתבתי לו 'רבי, אני רוצה לסגור את החנות ואני רוצה ברכה, לא להיפגע'. אחרי שבוע אני מקבל מכתב בחזרה, פותח, רואה 18 דולר ושלוש דרישות - לסגור את החנות לפני שהחמה שוקעת; להפיץ את התורה מתוך שמחה; לתת צדקה.
באותו יום נכנס רב אחר לחנות, וכשהראתי לו את המכתב של הרבי הוא קפץ מהתרגשות. הרגשתי שיש לי משהו חזק ביד, הלכתי לבעל הבית כדי להשתחרר מהחוזה. הוא לא היה. כשחזרתי לחנות נכנס לי בנאדם ואומר 'אני רוצה לקנות את החנות שלך'. אמרתי לו 'לך לבעל הבית'. אמר 'הייתי אצלו, אמר שאתה זה שמחזיק את החוזה'. שאלתי 'מה אתה רוצה?'. ענה 'לשלם לך'. בכסף שהוא נתן לי קניתי בית ופתחתי בית חרושת.

ביום ראשון לאחר מכן באתי לרבי בשמחה, אמרתי 'קרה לי נס!'. הוא צחק, ועשה תנועה של 'אל תגלה לאף אחד'…

הרב עמי פייקובסקי עם שחקני בית?ר ירושלים (באדיבות הרב). באדיבות המצולמים
"איזו קבוצה זו היתה"/באדיבות המצולמים

3 הקאמבק המרגש לבית"ר

כשהייתי מגיע לביקורים מארצות הברית, הייתי הולך לישיבה ברמת אביב. בכל יום שישי היו שיעורים לבעלי עסקים. ביום שישי ההוא, לפני שלוש שנים, היה נר ראשון. הרב ביקש שנעזור לאנשים, שנעשה מבצעים. לא יודע למה, איך שיצאתי למסדרון חשבתי על אלי כהן השריף.

צלצלתי, אישתו ענתה. אמרה לי 'יואו, זה שם של 40 שנה'. נתנה לי את הנייד שלו. הוא כמעט התעלף. 'איפה אתה, לוס אנג'לס?'. אמרתי לו 'פה', ושאלתי איזה משחק יש לו בשבוע הבא. הוא היה בבית"ר והמשחק הבא היה מול מכבי, באצטדיון רמת גן. 'כמה קהל?'. '30 אלף'. שאלתי: 'אכפת לך אם אדליק את המנורה?'. הוא ביקש שאדליק, אבל לא רק במגרש אלא גם במלון בנתניה, לפני.

הגעתי, ודיברנו אחרי הרבה שנים. היינו חברים טובים, הוא הזכיר לי על מסיבה שעשיתי על הגג שלי ביום העצמאות. אפילו שחקני ווסטהאם היו שם. אחרי זה הוא יצא, קרא לעמית בן שושן, 'עמיתי, תוך רבע שעה כולם בלובי'. הם ירדו למטה, ושאלתי אותם 'למה על החולצה שלכם יש 7 קנים ובחנוכיה יותר?'. אחד השחקנים אמר: 'זו טעות בחולצה'. הסברתי להם שזו לא טעות, ואמרתי להם שכל העניין בחנוכה זה מעטים מול רבים. 'אתם הולכים לשחק נגד קבוצה עשירה מאוד, ולכם תקציב זירו'. אמרתי להם שהם יסתדרו רק בתנאי אחד - אם תעשו שמחה. הרי הרבי אמר שחייל יוצא לקרב עם מארש ניצחון, עוד מלפני שנלחם בכלל. פתאום הם התחילו לשיר 'אנחנו מאמינים בני מאמינים'. איזו שמחה היתה שם. הם עשו 1:1 מול מכבי, ובאחת בלילה השריף התקשר: 'הקבוצה בטירוף. הם רוצים עוד'.

איזו קבוצה זו היתה… היום נראה שכל השחקנים ממנה משחקים במכבי תל אביב. כשהגיעו הצ'צ'נים ונהיה בלגן הפסקתי עם המסורת הקטנה הזו. חשבתי שישרפו לי את המסעדה.

שחקני בית"ר ירושלים אורי מגבו עם דויד קלטינס לפני פתיחת המשחק. יוסי ציפקיס
ילד מיוחד. דוד קלטינס/יוסי ציפקיס

4 הרוטינה והרב מאטוביץ'

בכל יום חמישי אישתי חותכת פירות עד 1 בלילה, חותכת פרי-פרי ומברכת פרי-פרי, כדי שינצחו. בימי שישי אני נכנס ב-9 בבוקר עם המגשים, ועושה לשחקנים תחנות תפילין, עד 09:30. ואז אני נותן 20 דקות דבר תורה, ומקשר את זה עם הכדורגל.

כולם נכנסו לזה, גם הזרים. לפני כמה ימים אמרתי למאטוביץ' לקום. לפני כולם, סיפרתי איך דושאן בא אליי ואמר לי שיש בילד הזה, דוד [קלטינס] צבעים טובים ותכונות טובות. הוא התלהב מההתנהגות של דוד. אמר שרק בגלל ההתנהגות שלו הוא יצליח, שהוא ילד מיוחד. אמרתי לכולם - רואים? בא בן אדם כזה, מנוסה, ומעודד ילד צעיר. תלמדו.

5 "תנצחו 1:2, ובהארכה תתנו עוד גול"

לפני המשחק מול הפועל תל אביב אמרתי לאלי טביב 'אני לוקח את הקבוצה למלון'. הוא הסכים. חבר אפילו הביא פייטן, שילם 6,000 שקל - אתה יודע איזה יופי היה? דראפיץ' צלצל אליי לפני כמה שעות, וסיפר כמה התלהב. הדלקנו נרות במלון, מנחה, קבלת שבת, ארוחה, עוד תפילה, עוד ארוחה. השחקנים עשו טיול ליד הים. רפי נקש, מבעלי ארקיע, גם נכח. הם אלה שעזרו לי, נתנו לי את הבמה. עוד באמריקה הייתי מוכר ג'ינסים של ג'ורדאש, שלהם. אני קניתי בית מג'ורדאש! בארוחת שבת אמרתי לו 'אתה אדם עשיר, שהצליח. תגיד משהו לשחקנים, תן לי נקודה אחת שמסבירה את ההצלחה שלך'.

הוא אמר: 'היה לי 90 אחוז מזל ו-10 אחוז שכל. אני מצטער שלא היה לי יותר מזל'.

הדלקנו נרות, ואמרתי לטביב שבכלל אין לי כרטיס למשחק. נתן לי שני כרטיסים ליציע המלכותי, לידו. איך רפי נקש נהנה. לפני המשחק אמר להם 'אתם תנצחו 1:2, ובהארכה תתנו עוד גול'. מצחיק. איך שהתחיל המשחק אמרתי לו שאני קונה תיקו.

6 ומה עם האוהדים?

אני לא באתי לחנך את האוהדים. באתי לתת כלים לאוהדים, להראות להם דרכים אחרות. אנחנו בחנוכה, חנוכה זה הניצחון של האור על החושך. אתה מדבר איתי על חושך. איך מגרשים חושך? עם מקלות? מה יש בידינו? אור ואש. עם נר קטן תגרש את החושך. אין לך מה להילחם בהם. תראה להם את האור. לאן תגיע איתם במלחמה?

כשאדם מתחיל לטעום קצת דבש, הוא רוצה עוד. תן להם דברים טובים, ותראה מה קורה. אני אומר לך - כבר היום זה אחרת, כבר היום רואים שיפור.

הרב עמי פייקובסקי עם שחקני בית?ר ירושלים (באדיבות הרב). באדיבות המצולמים
"ברגע שבן אדם נמצא במצב של שמחה, הוא יתפקד טוב יותר"/באדיבות המצולמים

7. דת וכדורגל

אין שחקן בעולם שאין לו אמונה תפלה. מוטל'ה שפיגלר היה צריך לראות אישה עם גיבנת לפני המשחק. בן אדם לא יכול להתקדם בגשמיות אם לא מתקדם ברוחניות. ברגע שבן אדם נמצא במצב של שמחה, הוא יתפקד טוב יותר. צריך גם אוכל לנשמה. להניח תפילין, לקרוא פרק תהילים, לעשות טובה, לתת צדקה.

8 דוביד ז"ל

דוביד שוויצר יצא איתי לארוחת ערב אצל שבתאי הדייג ביפו. אמר לי 'תגיד, עמי, כשאגיע לשמיים יכעסו עליי שלא הלכתי לפי תורה ומצוות?'. אמרתי לו 'כשתגיע לשמיים תגיד שאתה מכיר את עמי פייקובסקי, ותהיה לך פרוטקציה'. אתה מאמין לי שלמחרת בבוקר הוא לא קם? מוישיק שוויצר התקשר, אמר 'אבא מת'. שנינו בכינו, ואני עוד חושב לעצמי 'מה אמרתי לו שיגיד שהוא מכיר את עמי פייקובסקי? מי מכיר אותי שם?!'.

9 קלדרון, אצלי בסלון

השחקן שהכי אהבתי אי פעם זה רוני קלדרון. באמריקה באו אליי שני עיתונאים מהולנד, אמרו לי שהם עושים סרט עליו. אמרתי להם 'אני נותן לכם שתי דקות לעוף מפה'. הייתי בטוח שהם מסוכנות ביון. פעם, רוני קלדרון היה גר אצלי בבית. איצ'ה מנחם היה בא אליי, לבדוק שהוא אוכל גבינה.

10 "אין לבית"ר אדם יותר טוב מטביב"

מתי בית"ר לוקחת אליפות? השנה.
כבר עשיתי דיסק אליפות.
[הוא עוצר את השיחה, ומנגן ברקע את השיר].

שמתי 20 אלף שקל על השיר הזה. שמע, שמע אותי, שמע את לה פמיליה! [הוא מגביר]. אני, יש לי ראות של איש עסקים. אני לא מסתכל על אליפות אלא רוצה קבוצה אלופה - כלומר, קבוצה שתהיה כל הזמן למעלה.

בתור איש עסקים אני אומר לך - אם הייתי צריך לקנות את בית"ר, הייתי קונה אותה רק בתנאי שטביב נשאר. אין לבית"ר בן אדם יותר טוב מטביב, בכל העולם!

למה?

הוא בן אדם מקצועי מדרגה ראשונה.
יש לו מזל שאין לאף אחד.
הוא יודע מה הוא עושה.

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully