וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החייל שחזר הביתה: רוברטו סולדאדו פורח מחדש בליגה הספרדית

14.12.2015 / 9:11

בחודשים הספורים בוויאריאל, השווה רוברטו סולדאדו את מאזן שערי השדה והבישולים שהיו לו בשנתיים בטוטנהאם. האם הפריחה המחודשת והניצחון על האקסית המיתולוגית עשויים לסלול את דרכו גם לנבחרת אחרי אינספור אכזבות?

one

בווידאו: השער של סולדאדו ותקציר ה-0:1 של ויאריאל על ריאל

כאשר רוברטו סולדאדו הבקיע אתמול (ראשון) את שער הניצחון של ויאריאל על ריאל מדריד, הוא השווה את מאזנו בכל השנתיים העגומות בטוטנהאם. שלושה שערים יש לו בליגה הספרדית מאז חזר באוגוסט, שלושה שערי שדה היו לו בפרמייר-ליג במדי התרנגולים. טוב, היו גם ארבעה פנדלים, אבל זה לא באמת נחשב מבחינת חיית רחבה כמוהו. יש משהו סמלי בכך שסולדאדו חגג הישג מפואר דווקא ביום בו טוטנהאם נחלה הפסד ביתי לניוקאסל.

מה בדיוק לא הסתדר לו בלונדון? אף אחד לא יודע לענות על השאלה במדויק. "כדורגל הוא לא מתמטיקה", אמר המאמן מאוריסיו פוצ'טינו, שבכלל לא רצה להיפרד מסולדאדו בקיץ, אך הבין היטב שהחלוץ מיצה את ההרפתקה הכושלת ומעוניין לעזוב. טוטנהאם שילמה תמורתו שיא מועדון של 26 מיליון ליש"ט בקיץ 2013, כאשר אנדרה וילאש בואש דחף בכל הכוח להחתמתו, והיתה בטוחה שקיבלה סקורר מוכח. אחרי הכל, הספרדי הפציץ 88 שערי ליגה בחטאפה ובוולנסיה בחמש השנים שקדמו לכך. ואולם, בווייט הארט ליין יזכרו לו בעיקר החמצות מזעזעות ובטחון עצמי נמוך. הכושר הלקוי שלו הוא שאיפשר להארי קיין לקבל הזדמנות ולקחת אותה בשתי הידיים בעונה שעברה. קשיי ההתאקלמות היו ברורים לכל, גם אם האוהדים העריכו את ההשקעה שלו ולא הפסיקו לתמוך בו.

רוברטו סולדאדו וסדריק בקאמבו שחקני ויאריאל. AP
אכזבה בלונדון, הצלחה בוויאריאל. רוברטו סולדאדו/AP

בעיה פסיכולוגית בלונדון

אז הפרשנים ניסו להסביר את המפלה בשינוי טקטי. טענו שהספרדי רגיל לשחק כחלוץ חוד בודד, ובטוטנהאם שולב לא פעם במערך 2:4:4 שלא התאים לו לכאורה. אדם בייט של סקאי ספורט טען כי אספקת הכדורים אליו מהאגפים לא היתה טובה כמו בימיו בוולנסיה. אלא שהנחות אלה פשוט לא מחזיקות מים. גם בטוטנהאם שיחק סולדאדו לא פעם בשפיץ בשיטת 1:3:2:4, בעוד שקיין ממש לא התלונן על מחסור בבישולים מהרגע בו נכנס בסערה להרכב. ככל הנראה, הבעיה היתה בעיקר פסיכולוגית, ודי לראות את התרומה של סולדאדו העונה כדי להבין זאת.

מרסלינו, מאמן ויאריאל, מאמין ב-2:4:4 דווקא, וסולדאדו משולב בחוד לצד סדריק בקאמבקו המצוין. והנה לכם נתון סטטיסטי פנומנלי – יש לספרדי כבר חמישה בישולים בליגה העונה, וגם בהיבט זה הוא השווה את מאזנו לכל השנתיים באנגליה במצטבר. בניגוד לטענות בפרמייר-ליג, הוא בכלל לא שחקן חד גוני שיודע רק לשים את הכדור ברשת. נהפוך הוא. סולדאדו עובד קשה למען חבריו, אוהב לנוע לאגפים כדי לפנות שטחים, ויעדיף את המסירה אם בקאמבו או חבר אחר נמצא בעמדה טובה יותר ברחבה.

רוברטו סולדאדו, שחקן טוטנהאם. GettyImages
לא חגג הרבה בטוטנהאם. סולדאדו/GettyImages

"חלוצים לא שוכחים איך להבקיע"

ויאריאל היתה זקוקה למישהו כמוהו אחרי המכירה של לוסיאנו וייטו לאתלטיקו מדריד בקיץ. מרסלינו, שזכר היטב את הביצועים של סולדאדו בליגה הספרדית, סימן אותו מלכתחילה. "מי שיודע להבקיע שערים לא שוכח איך עושים זאת. רוברטו לא שיחק באופן קבוע בשנתיים האחרונות, וזה פגע בבטחונו העצמי, אבל הוא חלוץ נהדר", קבע המאמן ביולי, והמועדון פתח במשא ומתן לא פשוט עם יו"ר טוטנהאם דניאל לוי. בסופו של דבר, הצליחה טוטנהאם להחזיר חלק מההשקעה וקיבלה תמורתו כ-10 מיליון ליש"ט, סכום פנטסטי מבחינתה לאור הביצועים הדלים וגילו של החלוץ שחגג יום הולדת 30 במאי האחרון. מצד שני, גם הצוללת הצהובה מאושרת עד הגג, שלא לדבר על השחקן עצמו. כולם הרוויחו בגדול מהעסקה, וזהו win win הכי קלאסי שיש.

ההצלחה ניכרה כבר במחזור הראשון כאשר סולדאדו מצא את הרשת בתיקו 1:1 באיצטדיונה של בטיס, והמשיכה ביתר שאת בבכורה הביתית בליגה, עם שער ושני בישולים מאוחרים לבקאמבקו, בעוד ויאריאל חזרה מפיגור כדי לנצח 1:3 את אספניול. היה לו חלק מרכזי ומכריע בכל ארבעת השערים הראשונים של הצוללת הצהובה העונה, וכל הצרות מלונדון נשכחו. "החזרה הביתה התעלתה על כל הציפיות שלי. לא יכולתי לדמיין שזה יהיה כל כך טוב. ממש רציתי לשוב לספרד, ובמיוחד להצטרף למועדון שעושה את הדברים נכון", אמר אז סולדאדו.

סדריק בקאמבו שחקן ויאריאל. AP
הנהנה העיקרי מהבישולים של סולדאדו. סדריק/AP

היסטוריה במקום הראשון

מאז ועד אתמול הוא לא הבקיע בליגה, והרשית רק בשני מפגשים מול דינאמו מינסק החלשה בליגה האירופית, אבל איש לא בא אליו בטענות. תרומתו המשיכה להיות חשובה, והיה זה סולדאדו שבישל לליאו בפטיסטאו את שער הניצחון על אתלטיקו בשלהי ספטמבר שהעלה את ויאריאל לפסגת הליגה הספרדית לראשונה בתולדותיה. הרבה הישגים היו לקבוצה הזו בעשור הקודם, והיא אפילו העפילה לחצי גמר ליגת האלופות ב-2006 עם מנואל פלגריני על הקווים, אך היא מעולם לא התייצבה לבדה במקום הראשון – עד העונה. וייטו נכנס אז כמחליף בשורות אתלטיקו במחצית והפסיד, והיתה בכך סמליות לא מבוטלת.

לא היתה אז אופוריה במיוחדת, כי ויאריאל יודעת בדיוק את מקומה. אחרי ההישג ההיסטורי, היא ליקטה ניצחון בודד בשבעה מחזורים והתרחקה מאוד מהמובילות, אבל המטרה המוצהרת היא לא מאבק על התואר אלא על המקום הרביעי וההעפלה למוקדמות ליגת האלופות. לפני שבוע בישל סולדאדו שוב לבקאמבו שהשלים צמד וביצע מהפך נוסף בדרך ל-1:2 על ראיו וייקאנו. אמש החזיר הצרפתי-קונגולזי את הטובה וסידר לסולדאדו את השער היקר מול האקסית.

כמה שסולדאדו נהנה להפציץ מול ריאל, שגידלה אותו אך מעולם לא האמינה בכישוריו. "בברנבאו אוהבים לטפח שחקנים, אבל מביאים תמיד שחקני הרכב מבחוץ", התלונן בזמנו הספרדי, אחרי שלא קיבל הזדמנות גם בקדנציה השניה בקבוצה. הוא כבר הבקיע נגד הלבנים, גם עם חטאפה וגם עם ולנסיה, אבל אז הסתיימו המשחקים בהפסד, וזה לא היה שווה הרבה. הפעם השער שלו הביא סוף סוף שלוש נקודות.

ויסנטה דל בוסקה מאמן נבחרת ספרד. GettyImages
יזמן את סולדאדו לנבחרת? דל בוסקה/GettyImages

יהיה פיצוי על ניפוי ביום הולדת?

השער הזה הוא גם איתות לויסנטה דל בוסקה. מחלוץ שסבל מחוסר מזל קיצוני בכל הקשור לנבחרת. במוקדמות יורו 2008 הוא עשה את צעדיו הראשונים במדי ספרד, אבל לואיס אראגונס לא לקח אותו לטורניר עצמו, וסולדאדו המתין חמש שנים ארוכות כדי לקבל צ'אנס מחודש. לקראת אליפות אירופה ב-2012, זימן אותו דל בוסקה, וקיבל ממנו שלושער כמחליף במשחק ידידות מול ונצואלה. נדמה היה כי זה יספיק כדי לנסוע לאוקראינה ופולין, אבל דל בוסקה ניפה אותו מהסגל המורחב ברגע האחרון, ועוד בישר לו על כך ביום הולדתו. לכן נאלץ עד כה סולדאדו להסתפק בגביע הקונפדרציות ב-2013 בלבד. הוא כבש אז בניצחון על אורוגוואי, ובאופן כללי הרקורד שלו בחולצה האדומה לא רע בכלל – שבעה כיבושים ב-12 משחקים.

עם מאזן כזה, לא מגיע לו לטעום אליפות אירופה לפחות פעם אחת? בתקופתו בטוטנהאם רעיון החזרה למדים הלאומיים נשמע כמו בדיחה מגוחכת, אבל עכשיו זו כבר אופרה אחרת לגמרי. דויד וייה הוא כבר היסטוריה, וכך גם פרננדו טורס, ובהיעדרם יש לדל בוסקה בעיה לא מבוטלת בעמדת החלוץ המרכזי. אם דייגו קוסטה לא יחזור לעצמו בצ'לסי, נסיון נוסף לשלב בכוח את הברזילאי המתאזרח, שנכשל במונדיאל ולא מספק את הסחורה בנבחרת, לא יהיה פופולרי במיוחד. מקומו של אלבארו מוראטה בסגל מובטח, אבל בינתיים הוא רואה בעיקר ספסל ביובנטוס, וגם כושרו של פאקו אלקאסר בוולנסיה לא מזהיר, שלא לדבר על אלבארו נגרדו.

ואם כך הדבר, יש תקווה קטנה גם לסולדאדו. לא תקווה גדולה, בהתחשב בגילו ובמעמדו, אבל היא בהחלט קיימת. לפני 15 שנה היה זה דל בוסקה שנסע לעיר ולנסיה כדי לשכנע את הנער להצטרף לאקדמיה של ריאל מדריד. שם החלה הקריירה שלו, וכעת – לקראת סופה – יהיה זה מרגש אם המעגל ייסגר. הדרך לשם עוד ארוכה, וצריך לשמור על יציבות עד לסיום העונה, אבל השער לרשת ריאל היה צעד חשוב בדרך להגשמת החלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully