וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרעל: סיפורו של כוכב אינטר בניטו לורנצי

18.12.2015 / 17:00

ביום ראשון יציינו באיטליה את יום הולדתו ה-90 של בניטו "הרעל" לורנצי, מגדולי החלוצים של אינטר שהיה אחראי לאינספור שערוריות ססגוניות, הקניט את כולם, תקף שופטים וחברים לקבוצה, וגם מצא דרך מיוחדת לגרום למילאן להחמיץ פנדל בדרבי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גיבור הדרבי, מסיבות שגרתיות וגם כאלה שלא. בניטו לורנצי/מערכת וואלה!, צילום מסך

השתעשעתם ממעשיו של שוער אאוגסבורג מרווין היץ שחיבל בנקודת הפנדל במשחק מול קלן? בדרבי של מילאנו באוקטובר 1957 התרחשה תקרית מופלאה הרבה יותר, בניצוחו של בניטו לורנצי, האליל הבלתי מעורער של אוהדי אינטר, שנוא נפשם של כל יתר האוהדים האיטלקים, ואחת הדמויות המרתקות והשנויות ביותר במחלוקת בתולדות הכדורגל בארץ המגף.

היה זה קרב טעון בין שתי קבוצות שפתחו את העונה ברגל שמאל, ואינטר הובילה מול מילאן 0:1 בדקה ה-90, כאשר השופט המפורסם קונצ'טו לו בלו שרק לפנדל מפוקפק לזכות רוסונרי. בעוד חבריו לקבוצה מתווכחים בנסיון עקר לבטל את הגזירה, ניגש לורנצי לספסל וביקש מהמעסה לימון כדי להתרענן – מנהג מקובל למדי באותם ימים. תוך שהוא לועס חצי לימון, ניגש החלוץ לנקודה הלבנה והניח את הפרי מתחת לכדור. אוהדי מילאן מאחורי השער הבחינו במזימה והחלו לצעוק לבועט, טיטו קוקיארוני הארגנטיני, להיזהר. אלא שהוא לא שמע אותם, או אולי לא ייחס חשיבות לשריקות, וניגש למשימה. הכדור פגע בלימון וטס ליציע, לו בלו שרק מיד לסיום, ואינטר לקחה את הנקודות. אלפי אוהדים זועמים באדום-שחור פרצו למגרש על מנת לעשות שפטים בלורנצי, שנאלץ להימלט על נפשו לחדר ההלבשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שם לימון ונאלץ להימלט לחדר ההלבשה. לורנצי/מערכת וואלה!, צילום מסך

נקרא בניטו כדי למחות נגד המשטר

האירוע הביזארי, שהתרחש בעונתו האחרונה של לורנצי באינטר, בשלהי תקופה מזהירה בת 11 שנה, מככב בצמרת הרשימה הארוכה של מעלליו. לא לחינם הדביקה לו אמו את הכינוי "הרעל" עוד כאשר היה ילד שובב באופן יוצא דופן, שאהב לעבוד על כולם ולהמציא מעשי קונדס. הכינוי הזה תפס וליווה את לורנצי לאורך הקריירה, גם כי הוא התאים לו כמו כפפה ליד, וגם כי שמו הפרטי האמיתי לא היה פופולרי במיוחד באיטליה אחרי מלחמת העולם השנייה. תאמינו או לא, אך סבו של הילד התעקש להעניק לנכד את השם בניטו במחאה צינית. במשך עשורים ארוכים ניהל הסב מאפיה משגשגת, עד שבאו הפשיסטים בתחילת כהונתו של בניטו מוסוליני וסגרו אותה. אז הילד, שנולד ב-1925, קיבל את שמו של העריץ, הפוך על הפוך.

את הכינוי הצדיק לורנצי כמעט בכל הזדמנות, ואפילו בגביע העולם הצליח לעורר שערורייה. המשחק בין איטליה לשווייץ בפתיחת מונדיאל 1954 היה אלים מלכתחילה, והשופט הברזילאי מריו ויאנה איבד את השליטה על שחקני שתי הנבחרות. לורנצי התווכח איתו לאורך כל הדרך, וכאשר שער השיוויון החוקי שלו במצב של 1:2 לשווייץ נפסל בטענת נבדל שגויה, החלוץ פשוט התנפל פיזית על השופט. אחרי שריקת הסיום, כל האיטלקים רדפו אחרי ויאנה וניסו להכותו. "סימנו אותי כשעיר לעזאזל, אבל הייתי בין האחרונים שתקפו אותו. כולם בעטו אז בשופט הזה, וזה הגיע לו", טען לימים לורנצי, שכבש באותו טורניר נגד בלגיה, אך לא לבש עוד את מדי סקואדרה אזורה אחרי ההדחה המוקדמת.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
בניטו מוסוליני ואדולף היטלר. AP
נקרא על שם העריץ דווקא מכוונות הפוכות. מוסוליני/AP

שט בספינה לברזיל וחזרה

לפחות החוויה שלו מהמונדיאל היתה חיובית הרבה יותר בהשוואה ל-1950. שנה קודם לכן, התרסק המטוס שהוביל את הסגל המופלא של טורינו על הר סופרגה, וכל השחקנים נספו באחת הטרגדיות הגדולות ביותר שידע הספורט העולמי אי פעם. האסון גרם ללורנצי פחד מטיסות, ובעוד כל שאר כוכבי איטליה עשו את דרכם המהירה לברזיל, הוא יצא לדרום אמריקה בהפלגה – רק כדי לא לשחק אפילו דקה בטורניר, ולחזור בסופו של דבר שוב לבדו על ספינה.

רק ב-1952 התגבר לורנצי על הפוביה, והעז לעלות על טיסה שלקחה את הנבחרת למשחק ידידות בסטוקהולם. והנה לכם צחוק הגורל – לחץ האוויר במטוס לא היה תקין בדרכו חזרה משבדיה, ושמיעתו של הסקורר נפגעה. אחרי הנחיתה, סבל "הרעל" מכאבי ראש חזקים במיוחד, והרופאים אסרו עליו בתוקף להתאמן או לשחק. אלא שעל הפרק עמד הדרבי מול מילאן, והוא היה חשוב הרבה יותר מכל שיקול בריאותי. לורנצי התעלם מהכאבים, עלה לדשא בסן סירו, ובדקה ה-86 הבקיע את שער הניצחון שהעלה את אינטר לפסגת הטבלה, בדרך לתואר האליפות הראשון בחייו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למרות הבלגן, הטורניר הזה היה מוצלח יותר עבורו. לורנצי מול שוויץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

8 דובדבנים בדרבי

לא היה משחק שלורנצי אהב יותר מהדרבי. פרשת הלימון היתה שיאה שיאים, אבל הוא כבש גם שמונה שערים לאורך הקריירה לרשת היריבה העירונית המושבעת. הוא קרא לכיבושים האלה "דובדבנים", והיה שותף למשחקים אדירים. בפברואר 1949 נרשם התיקו הפורה בתולדות הפגשים בין אינטר למילאן – 4:4, ולורנצי היה, כמובן, בין הכובשים.

חגיגה מטורפת הרבה יותר התרחשה בחלוף פחות משנה, בנובמבר 1949. היה זה הדרבי הדרמטי ביותר אי פעם, ורוסונרי הובילו 1:4, עם גונאר נורדאל ונילס לידהולם בכושר שיא. ראש העיר אנטוניו גרפי, אוהד אינטר שרוף, עזב בתסכול את מקומו ביציע הכבוד והלך הביתה. לורנצי, שפתח כחלוץ מרכזי, סירב להיכנע. הוא ניגש לקיצוני השמאלי אמדאו אמדאי, ואמר לו: "לך לשחק במרכז הרחבה". השניים התחלפו בתפקידים, אמדאי הבקיע פעמיים, ודקה ה-50 התוצאה כבר היתה 4:4. גרפי הנהלב שמע את העדכון ברדיו, שב בריצה לאיצטדיון והכריז: "חזרתי כי אנחנו הולכים לנצח". ואכן, בדקה ה-58 קבע לורנצי 4:5. מילאן הישוותה תוך שניות ספורות, אבל כבר בדקה ה-65 השלים אמדאי שלושער, והשחורים-כחולים יצאו עם 5:6 בלתי נשכח, כי ניסיונותיה של מילאן להשוות נעצרו במשקוף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בדרך כלל הוא לא היה כל כך ידידותי לשחקני יובנטוס. לורנצי עם בוניפרטי ג'אמפיירו מהגברת הזקנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"המלכה שלך זונה"

לא רק את מילאן עיצבן לורנצי, אלא את כולם ללא יוצא מהכלל. "הרעל" היה ארסי במיוחד – הוא צחק על שחקני היריב אחרי שהבקיע מולם, הקניט אותם בכל הזדמנות, פגע בהם פיזית מאחורי גבו של השופט, והצליח לגרום לרבים וטובים לאבד לחלוטין את קור הרוח. הוא הורחק בגלל תגרה במשחק הבכורה במדי אינטר אחרי המעבר מאמפולי בקיץ 1947, ושבועות בודדים בלבד לאחר מכן הרשית פעמיים מול יובנטוס ולעג באכזריות לפייטרו ראבה, מגן הגברת הזקנה שלא התמודד עם מהירותו. ראבה, אדום כמו עגבניה, הסתובב וניסה להכות את החלוץ השחצן, אבל לורנצי הזריז הצליח להתחמק, והאגרוף פגע במלוא העוצמה בחברו לאינטר, ברונו קווארזימה, אשר איבד את ההכרה לחמש דקות.

אף שחקן יובה לא היה חסין בפני הלשון החריפה של לורנצי, ורק ג'ון צ'ארלס לא נגרר לפרובוקציות. החלוץ, שכונה "הענק טוב הלב", פגש את "הרעל" בעונתו הראשונה על אדמת איטליה ב-1957. לורנצי ידע שהסקורר המסוכן של היריבה הגיע מהאי הבריטי, ואמר לו פעמים רבות: "המלכה שלך זונה". להפתעתו, לא היתה לכך כל השפעה על היריב, ובשלב מסוים צ'ארלס אמר לאיטלקי בחיוך אופייני: "אתה יכול להמשיך כמה שבא לך. אני וולשי, והיא בכלל לא המלכה שלי".

שחקן נבחרת ויילס ג'ון צ'ארלס. וויקיפדיה, אתר רשמי
"אתה יכול להמשיך כמה שבא לך. אני וולשי, והיא בכלל לא המלכה שלי". ג'ון צ'רלס/אתר רשמי, וויקיפדיה

החמצת? קבל מכות

גם חבריו לקבוצה לא היו חסינים בפני "הרעל". הוא נהג לצרוח עליהם אם משהו לא היה לרוחו, ויום אחד אף היכה את החלוץ ההונגרי המצוין אישטוואן "סטפאנו" ניארש, פשוט כי הוא החמיץ מול שער ריק במשחק מול פיורנטינה. ניארש, שנזקק לטיפול רפואי, התכוון לרדת מהמגרש, אך לורנצי דרש ממנו לחזור ואיים להרביץ לו שוב בחדר ההלבשה אם לא יעשה כן. ההונגרי אכן חזר, הבקיע את שער הניצחון, ואז רדף אחרי לורנצי והרביץ לו בעצמו. מבחינת "הרעל", זו היתה נקמה מבורכת – הרי זה בדיוק מה שהוא רצה להשיג, והוא ספג את המכות בחיוך.

דרוש ספר עב כרס כדי לפרט את כל התעלולים של לורנצי, אבל אסור לשכוח שלצד האופי המתריס והססגוני, הוא גם היה סקורר נהדר וכדורגלן בחסד. 143 שערים ב-314 משחקים הבקיע "הרעל" באינטר – המאזן השישי בטיבו בהיסטוריה של המועדון. למעשה, מאז אלסנדרו אלטובלי בשנות ה-80' אף אחד בעשורים האחרונים לא הגיע לרקורד שלו. "הרעל" העמיד מאזנים דו ספרתיים בליגה בכל תשע העונות הראשונות בסן סירו, והוא עדיין מחזיק בשיא הרביעייה המהירה ביותר בתולדות אינטר – תוך 30 דקות לרשת לוקזה ב-1947. הוא הגיע לשיאו עם 21 כיבושים בעונת 1950/51, והיה אחד הכוכבים החשובים ביותר בזכיה בשתי אליפויות רצופות ב-1953 ו-1954.

נמוך קומה, אך מהיר, אמיץ, טכני ובעל חושים מפותחים מאוד הן ברחבה והן באגפים, הוא היה אימת ההגנות לא רק בגלל הנטייה לצחוק עליהן אחרי כל כדור ששם ברשת. ככל שחלף הזמן אחרי פרישתו, הפרשות הביזאריות שלו קיבלו זווית קצת אחרת, ובמובן מסוים הוא הפך לאגדה חיובית גם עבור האוהדים שלא מזוהים עם אינטר. לכן התאבלה כל איטליה על מותו של "הרעל" במרץ 2007, והוא בן 81. ביום ראשון הקרוב יצוין בארץ המגף, ובמיוחד במילאנו, יום הולדתו ה-90 של השחקן המיוחד הזה, ואינטר תשמח מאוד להקדיש את הניצחון על לאציו לזכרו. אחרי הכול, גם בסגל הנוכחי שלה לא כולם מלאכים בלשון המעטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully