וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התבוסות, השבירה, הנזק הכספי: כשצסק"א הייתה במצב של מכבי תל אביב

10.12.2015 / 8:17

גורל העונה של הצהובים נתון לחסדי יריבתם ממוסקבה, שבעצמה הודחה במפתיע לפני 5 שנים. נשיא המועדון, אנדריי ואטוטין, בראיון לוואלה! ספורט על הימים הקשים: "הבנו שגורלנו נחרץ, המאמן לא עמד בלחץ, כולם הספידו אותנו". וגם: מניז'ני ועד קאזאן - לאן מכבי תלך מכאן?

one

אם מכבי תל אביב תעשה הערב (חמישי, 21:15, שידור חי בוואלה! ספורט ובאפליקציה) את המוטל עליה ותנצח את באמברג, הבאזר שיישמע בסביבות השעה 23:00 יבשר רק על סיום המחצית הראשונה בסוף השבוע הגורלי שלה. המחצית השנייה תיערך מחר, במרחק אווירי של יותר מ-2,600 קילומטרים מיד אליהו, כשהצהובים יהיו נתונים לחסדיה של צסק"א מוסקבה ויזדקקו לניצחון ביתי שלה על דרושפאקה כדי לשמור על סיכוי להעפיל לטופ 16.

קבוצת הצבא האדום כבר הבטיחה את מקומה בשלב הבא, ובכל זאת היא אינה מזלזלת במשחק - לא רק בגלל שהיא נאבקת עם אוניקאחה מלאגה על ראשות הבית, אלא גם עקב זהות היריבה. המתיחות הפוליטית בין רוסיה לטורקיה גבוהה בשבועות האחרונים, מאז הפלת המטוס וחילופי העקיצות בין מנהיגי המדינות, ובמוסקבה נערכים בהתאם. הסדרנים במרכז האוניברסיטאי, שבו מקיימת צסק"א את משחקיה הביתיים, לא נדרשים בדרך כלל לעבודה מאומצת מול הקהל הרגוע, יש שיאמרו מנומנם, אבל המתח מורגש באוויר לקראת הגעתה של דרושפאקה. במועדון נערכים למנוע פרובוקציות שעלולות להתעורר מכיוון היציעים.

"אנחנו לא מערבבים בין פוליטיקה לכדורסל, ואנחנו משוכנעים שגם האוהדים שלנו יתרכזו בעידוד הקבוצה מבלי להתעסק יותר מדי עם היריבה", אומר נשיא צסק"א, אנדריי ואטוטין, בראיון לוואלה! ספורט, ומנסה להרגיע: "זה משחק יורוליג רגיל מבחינתנו, ונעשה הכול כדי לנצח, כמו שאנחנו תמיד עושים".

נשיא צסק"א מוסקבה, אנדריי ואטוטין. GettyImages
"למכבי זו תהיה מכה קשה יותר". ואטוטין עם אלכסיי סבראשנקו/GettyImages

כשניקולה וויצ'יץ' היה בצד הטורקי של המתרס

צסק"א מבינה לליבה של יריבתה הוותיקה מישראל, מאחר שהיא כבר נאלצה להתמודד עם אותה סיטואציה לפני חמש שנים. עונת 2010/11 הייתה היחידה שבה האלופה הנצחית של רוסיה לא העפילה לטופ 16, ובה נקטע הרצף המדהים שלה: שמונה הופעות בשמונה עונות בפיינל פור.

גם האדומים ממוסקבה, כמו מכבי, הגיעו למחזור התשיעי והלפני אחרון עם תפילה קטנה בלב להפסד של קבוצה טורקית, אבל להם לא קרה הנס: אפס פילזן, שבשורותיה שיחק אז ניקולה וויצ'יץ', ניצחה את פנאתינאיקוס 78:79 בתום דרמה גדולה וחיסלה את סיכוייהם לעלות. הפעם, כשצסק"א היא זו שאמורה לנצח קבוצה טורקית, וכשוויצ'יץ' נמצא בצד השני של המתרס, הוא יקווה שהתוצאה הסופית תשתנה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כך זה נראה. עונות הנפל של השתיים ביורוליג/מערכת וואלה!, צילום מסך

בינתיים, הדמיון בין העונה ההיא של הרוסים לעונה הנוכחית של הישראלים לא מבשר טובות: זו הייתה הפתיחה הגרועה ביותר בהיסטוריה של שתי הקבוצות, המאזנים שלהן דומים להפליא בליגה וביורוליג, שתיהן פיטרו את המאמן המקורי שלהן כבר בנובמבר ומינו את עוזרו למאמן זמני, עד שהגיע מחו"ל מאמן קבוע (אם כי במוסקבה ארך התהליך זמן ממושך בהרבה).

ואטוטין, בן 42, נחשב לאחד האישים החזקים בכדורסל האירופי. העונה ההיא הייתה השנייה שלו כנשיא צסק"א, והתשיעית שלו במועדון בסך הכול. כעת הוא נזכר במה שאירע אז ומשחזר בגילוי לב מה עבר עליו.

שחקן צסק"א מוסקבה, ג'יי אר הולדן. Alexander Zemlianichenko, AP
חלק משרידי השושלת המפוארת. הולדן/AP, Alexander Zemlianichenko

"התבוסה בוולנסיה 'הרגה' לנו את העונה"

צסק"א שמרה על שרידי השושלת המפוארת שהביאה לה את התואר האחרון ביורוליג, ב-2008, ובראשם ג'יי.אר הולדן, טרייג'ן לנגדון, רמונאס שישקאוסקאס, ויקטור חריאפה ומתיאש סמודיש. היא מינתה למאמן את דולה וויושביץ', שהגיע אחרי עונת שיא עם העפלה סנסציונית של פרטיזן בלגרד לפיינל פור, וצירפה שני שחקני רכש מבטיחים: הרכז ג'מונט גורדון (23) והסנטר הענק בובאן מריאנוביץ' (22, 2.21).

"הציפיות, כמו תמיד בצסק"א, היו גבוהות מאוד. בתחילת הדרך כולם נראו בסדר, ולא צפינו בעיות כלשהן", מספר ואטוטין. "היה לנו מסע טוב לאמריקה, ובקליבלנד עשינו היסטוריה והפכנו לקבוצה האירופית הראשונה שמנצחת קבוצת NBA על אדמת ארה"ב (חמש שנים קודם גברה מכבי תל אביב על הראפטורס בטורונטו, קנדה; א"ו).

"בדיעבד התברר שהמסע הזה היה אחד הגורמים לכישלון שלנו. ארבעה ימים אחרי הניצחון על הקאבס כבר אירחנו את ארמאני מילאנו ביורוליג, והפסדנו ב-15 הפרש. להולדן גילו בעיות בלב, וסשה קאון התאושש מניתוח. חריאפה, שהיה אז אחד הפורוורדים הטובים באירופה, שותף רק בשלושה משחקים לאורך כל שלב הבתים. במחזור השני יצאנו למשחק חוץ נגד פנאתינאיקוס ופתחנו היטב (ביתרון 2:7; א"ו), אלא שאז שישקאוסקאס נפצע והושבת לחודש, והתקשינו מאוד בלעדיו".

מאמן פרטיזן בלגרד, דושקו וויושביץ'. ברני ארדוב
התחיל כמו מסינה, סיים אחרת לחלוטין. וויושביץ'/ברני ארדוב

הרוסים בנו על כך שוויושביץ' לא היה המאמן הזר הראשון במועדון שפתח בהפסד ביתי לקבוצה איטלקית ובהפסד חוץ לפאו. אותו דבר בדיוק קרה לאטורה מסינה בעונת הבכורה שלו במועדון, 2005/06, והיא הסתיימה בניצחון על מכבי בגמר ובהחזרת גביע אירופה למוסקבה אחרי 35 שנים. הפעם זה לא קרה, וההידרדרות לא נעצרה. "אני חושב שרגע המפתח היה במחזור השלישי, כשהתארחנו אצל ולנסיה, שכמונו פתחה ב-2:0. זה היה רגע מאוד לא נעים בשבילי, באופן אישי", מודה ואטוטין. "ברבע הראשון ספגנו 30 נקודות, עד המחצית קלענו רק 29 ובתחילת הרבע השלישי פיגרנו ב-20 הפרש. המשחק נגמר בתוצאה 82:57, וכבר אז למעשה נחרץ גורלנו. התבוסה הזאת 'הרגה' לנו את העונה, ושברה את הקבוצה מבחינה מנטלית".

בוולנסיה שיחק אז ננדו דה קולו בן ה-23, כיום כוכבה הגדול של צסק"א, וקלע שמונה נקודות. הקבוצה המוכה והחבולה חזרה הביתה וניצחה את אולימפיה לובליאנה, אבל אחר כך יצאו האדומים למשחקי חוץ מול אפס פילזן ומילאנו, והפסידו בשניהם. כשהם במאזן 5:1, החליטו ראשי המועדון לפטר את וויושביץ'. ואטוטין: "ההפסד לארמאני היה במשחק צמוד ושווה כוחות, ולא הייתה לנו ברירה אלא לפטר את דולה. חשוב לי לציין שלא היו לנו תלונות לגבי האיכות המקצועית שלו, הוא פשוט לא היה מסוגל להסתדר עם הלחץ שיש על כולם בצסק"א".

שחקן צסק"א תיאו פפאלוקאס חוגג זכייה ביורוליג ב-2008 עם נשיא צסק"א אנדריי ואטוטין. GettyImages
"זכייה מתוקה יותר". ואטוטין חוגג עם פפאלוקאס בימים אחרים/GettyImages

"בדיעבד אני מבין שזה היה שיעור נפלא"

עוזר המאמן דימה שאקולין, שחקן בית"ר תל אביב ומכבי ראשון לציון בעבר, עמד במשך תקופה ארוכה על הקווים כמאמן זמני. ביחד איתו התייצבה הקבוצה למשחק החוץ האחרון שלה במחזור התשיעי בידיעה שאפסו סיכוייה, מאחר ששעה קלה קודם לכן רשמה אפס את אותו ניצחון דרמטי על פאו. ואטוטין זוכר היטב את הערב הזה, שהסתיים, איך לא, בהפסד נוסף, שביעי במספר. "התחושה הייתה קשה מאוד. עכשיו, בפרספקטיבה של חמש שנים, אני רואה את זה אחרת. זה היה שיעור נפלא עבורנו. נכון, זה לא היה צריך לקרות, אבל לא התייאשנו, ביצענו זעזוע בצוות האימון והמשכנו לעבוד. אני חושב שהשחקנים ראו את העבודה שנעשתה על ידי ההנהלה והרגישו אחראים באופן אישי לכישלון. המסר העיקרי היה לא להתרסק ולא להתייאש".

העונה האירופית של צסק"א הגיעה לקיצה כבר ב-22 בדצמבר 2010, מאחר שאז, בניגוד לנהוג כיום, הקבוצות שנשרו מהיורוליג לא קיבלו הזדמנות מחודשת להחיות את הקמפיין היבשתי שלהן ביורוקאפ. מריאנוביץ' נחתך מהמועדון כשהוא אוחז בממוצעים עלובים של 4.3 נקודות ו-3.5 ריבאונדים, וארבע שנים תמימות חלפו עד שהצליח לשקם את הקריירה שלו בכוכב האדום בלגרד.

בישראל מדברים רבות על הנזק הכלכלי העצום שעלול להיגרם למכבי אם תודח מהיורוליג. אף שהסכומים המדוברים, ארבעה מיליון דולר, נשמעים מוגזמים מאוד, מה היה המחיר שאתם שילמתם בזמנו?

"מבחינתה של מכבי, ההדחה האפשרית מהיורוליג כואבת יותר, כי היא מוכרת הרבה כרטיסים ומינויים. במקרה שלנו הנזק היה יותר במה שקשור לתדמית המועדון ולאובדן הביטחון העצמי בטווח הקצר. פחות הרגשנו את זה במישור הכלכלי".

שחקן צסק"א מוסקבה נאנדו דה קולו מול שחקן באמברג ניקולו מלי. GettyImages
פגש את צסק"א כשהיה רק בן 23 וחגג בדרך לניצחון. דה קולו/GettyImages

רק חודשיים לאחר ההדחה הוחתם מאמן שלישי לקבוצה, יונאס קזלאוסקאס הליטאי, והוא הצליח להשאיר את אליפות רוסיה בידיה עם ניצחון 1:3 על חימקי מוסקבה בסידרת הגמר. "חשבנו לטווח הארוך ועבדנו למען העתיד", מסביר ואטוטין את השינוי על הקווים. "כך הייתה לנו חצי שנה להתרגל זה לזה, ללמוד לעבוד יחד, ולהכין את העונה הבאה".

כפי שקרה מ-2003 ועד היום, צסק"א יצאה לחופשת הקיץ כאלופה. אבל זו הייתה זכייה מיוחדת במינה מבחינתו של ואטוטין. "הזכייה באליפות רוסיה הייתה יותר ממתוקה באותה עונה. זה היה מאבק קשה, תחת כל הנסיבות שעברנו. הפסדנו כמעט לכל הקבוצות, סיימנו את הליגה עם מאזן 9:18 ודורגנו רק במקום השני. אף אחד לא ציפה שנזכה באליפות, הרבה אנשים קברו אותנו והספידו אותנו, כולם ציפו לכישלון שלנו, ולכן הזכייה הייתה כל כך מיוחדת בעבורי. העונה הזאת הייתה מבחן אופי לכל מי שנמצא בצסק"א, ועברנו אותה בהצלחה".

בעונה הבאה, עם אותו קזלאוסקאס על הקווים ועם מילוש תיאודוסיץ', אנדריי קירילנקו וננאד קרסטיץ' על הפרקט, התאכזבו הרוסים לסיים את העונה כסגניה של אלופת היורוליג המפתיעה, אולימפיאקוס. הם לא זכו שוב ביורוליג, אבל גם לא החמיצו הופעה בפיינל פור. צרות של עשירים.

מאמן מכבי תל אביב, ז'אן טבק. קובי אליהו
איך זה ייגמר? טבק/קובי אליהו

חיים קלים ביורוקאפ? תשכחו מזה

מכבי תל אביב תקווה להגיע למחזור הנעילה באיסטנבול בידיעה שניצחון ב-12 נקודות הפרש על דרושפאקה יעלה אותה לטופ 16, בכל זאת ולמרות הכול. תוצאות משחקי אמש ביורוקאפ כבר החלו לתת מושג לגבי הבית שמצפה לצהובים, אם יודחו מהיורוליג, והוא לא עומד להיות קל. אם ז'אן טבק ושחקניו לא יצליחו במשימת הקאמבק שלהם, הם יפגשו בוודאות בשלב 32 האחרונות של המפעל המשני את האקסית של טיילור רוצ'סטי, ניז'ני נובגורוד, שניצחה העונה פעמיים את הפועל ירושלים ושתסיים במקום השלישי בבית ח'.

יריבה נוספת בבית הזה תהיה המנצחת במשחק שייערך בשבוע הבא בין אולדנבורג ללובליאנה, והקבוצה האחרונה תהיה זו שתסיים שנייה מבין הארבע - אוניקס קאזאן החזקה של קית' לנגפורד, אריס סלוניקי עם ג'ייק כהן, באנוויט או טרבזונספור שאותה מאמן ננאד מרקוביץ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully