וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו שעשינו ב-73': רוחות המלחמה של א.א.ק ובאמברג נגד הכדורסל הישראלי

7.12.2015 / 11:00

היוונים והגרמנים, שינסו להדיח השבוע את שתי האלופות האחרונות של ישראל מהיורוליג ומהיורוקאפ, כבר עשו זאת לפני 42 שנים בחסות מלחמת יום הכיפורים. וגם: מדוע ז'אן טבק כמעט מיהר לחגוג העפלה לטופ 16 עם מכבי תל אביב, ומה עומד מאחורי הלו"ז הצפוף של הפועל ירושלים?

one

בווידאו: הניצחון האחרון של באמברג מול מכבי תל אביב

ב-6 בנובמבר 1973 הייתה אמורה הפועל ירושלים לחגוג את הופעת הבכורה שלה באירופה, והגרלת מוקדמות גביע קוראץ' זימנה לה מפגש כפול עם א.א.ק אתונה. אלא שעשרה ימים קודם לכן, עם סיום מלחמת יום הכיפורים, התברר שחגיגה לא תהיה: מזכ"ל פיב"א וויליאם ג'ונס הודיע ליו"ר איגוד הכדורסל עשהאל בן-דוד ז"ל כי עד שלא יוכח שהפסקת האש באזור יציבה ואיתנה, לא יורשו הקבוצות הישראליות והמצריות להשתתף במפעלים היבשתיים.

א.א.ק זכתה בניצחון טכני על הירושלמים, שנאלצו להמתין עוד 17 שנים תמימות עד ההזדמנות הבאה לשחק באירופה. קבוצה נוספת הרוויחה מההפקר: באמברג, שדילגה באופן דומה על מכבי רמת גן. נציגה שלישית מישראל, בית"ר ירושלים, הודחה בהפסד טכני על ידי יריבה טורקית (אנקרה).

השבוע, 42 שנים אחרי, בידי היוונים והגרמנים הזדמנות חוזרת להעיף את הקבוצות הישראליות מהיורוקאפ ומהיורוליג. שוב א.א.ק נגד ירושלים, שוב באמברג נגד מכבי - הפעם לא רמת גן, אלא תל אביב. ומי ששוב עשויה להרוויח, כמו אנקרה מול בית"ר בזמנו, היא קבוצה טורקית, דרושפאקה.

שתי האלופות האחרונות של ישראל מגיעות מוקדם מהצפוי, או לפחות מוקדם מהרצוי, למשחקי העונה שלהן: שתיהן חייבות לנצח השבוע בבית, וייתכן שגם זה לא יספיק להן כדי לשרוד. It's Yom Kippur all over again.

אהרל'ה ויסברג | מאחורי הק?ל??עים בפייסבוק

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ירושלים ורמת גן אאוט, א.א.ק ובאמברג אין. מעריב ב-6 בנובמבר 1973. JPRESS, אתר רשמי
כמו אז. גזיר עיתון מ'מעריב' ב-6 בנובמבר 1973/אתר רשמי, JPRESS

טבק, פלאסה, איטליה, סטיפצ'ביץ', רוצ'סטי, 2 הפרש

זה היה אמור להיות צעד קטן שיעשה הבדל גדול. שוב ז'אן טבק מוזעק לאימפריה בקריסה, מובס בידי ז'ואן פלאסה ומוצא את עצמו במאזן 6:1. שוב הוא פוגש במחזור השמיני יריבה איטלקית נחותה, שבשורותיה משחק בן ארצו רוק סטיפצ'ביץ' וקולע סל בודד. שוב המאמן הקרואטי מנצח בשתי נקודות הפרש, הודות להחטאה בהתקפה האחרונה, וסולל את הדרך לקאמבק הרואי ומרשים שמסתיים בהעפלה לטופ 16.

תשכחו מהרמה הירודה, מהאנטי כדורסל ומאובדן היתרון שהציגה מכבי תל אביב ביום חמישי בססארי. זה היה המתכון המדויק שעליו בנה טבק כדי להשיב את התקווה לשחקניו. גם המסע הקודם שלו, עם ויטוריה בעונת 2012/13, החל בדיוק באותו אופן. הכל היה מוכן, כאילו נכתב מראש.

בזמנו הוא ניצח את ארמאני מילאנו 62:64, כשסטיפצ'ביץ' סיים עם שתי נקודות למפסידים וג'אנלוקה באזילה החטיא את הכדור המכריע, א-לה מרקז היינס וג'ו אלכסנדר. אפילו היה לטבק גארד שנעדר, אז ועכשיו: אז היה זה טיילור רוצ'סטי, שלא שותף בגלל החלטת המאמן, ועכשיו זהו ג'ורדן פארמר, שנפצע והותיר את הבמה לאותו רוצ'סטי. כעבור שבועיים חגגו הבאסקים את עלייתם לשלב הבא, והשאלה היא אם זה יקרה גם בישראל.

הכל - כאמור - היה מוכן, כאילו נכתב מראש, אלא שאז הגיעה דרושפאקה. צריך להודות באמת: מדובר בקבוצה בינונית להחריד, שבעונה רגילה הייתה מטואטאת ללא רחמים בידי מכבי תל אביב. יש לה מקבץ שחקנים מנוסים ומוכרים, אבל כאלה שמעולם לא הנהיגו ולא נדרשו להנהיג קבוצות ביורוליג. היא אפילו פתחה את העונה ב-3:1, וצריך להודות בעוד אמת. היא עושה את המוטל עליה באופן מעורר כבוד (ופליאה), וסופרת כבר שלושה ניצחונות בארבעת המשחקים האחרונים.

וכאן נעוץ ההבדל המרכזי: ויטוריה, לפני שלוש שנים, הייתה במקום החמישי במאזן 6:2 - ממש כמו מכבי כעת - כשמעליה מילאנו עם 5:3 והפסד כפול לבאסקים. מעל הצהובים נמצאת הקבוצה הטורקית, שעומדת על 4:4 ודואגת שחלומות הקאמבק התל אביביים יישארו על אש נמוכה.

למזלו של טבק, הדרך להגיע למחזור הנעילה כשהחלום עדיין חי תלויה בניצחון ביתי של צסק"א מוסקבה על דרושפאקה. זה טוב, כי דימיטריס איטודיס ושחקניו נאבקים על ראשות הבית ולא יכולים להרשות לעצמם להפסיד. זה טוב, כי בימים אלה, כשרוסים וטורקים נפגשים, ברור באיזה צד אתה רוצה להיות. וזה גם פחות טוב, כי מכבי עצמה זקוקה גם היא לניצחון על באמברג, ומי יודע אם היא תשיג אותו.

והנה, בכל זאת, נקודה לעידוד עבור הצהובים: לראשונה בקריירת היורוליג שלו, בריאן רנדל קלע ביום חמישי האחרון שלשה נגד קבוצה שאינה אלבה ברלין. מול האקסית הגרמנית עומד הפורוורד על 6 מ-8 בארבעה משחקים, ומול כל היריבות האחרות עלה עתה מאזנו העגום משהו ל-1 מ-20 בלא פחות מ-29 הופעות.

שחקן מכבי תל אביב טיילור רוצ'סטי. GettyImages
אז ועכשיו. רוצ'סטי/GettyImages

הפציעה המסתורית של לוקאס מברוקפלידיס

אוהדים רבים קוננו והלינו בימים האחרונים על מנהלת הליגה כיצד דווקא השבוע, מכל השבועות בעונה, ירושלים נאלצת לקיים שני משחקים בזירה המקומית בתוך קצת יותר מ-48 שעות - אחרי המפגש הגורלי עם גלאטסראיי ולפני המפגש הגורלי עוד יותר עם א.א.ק. ובכן, מתברר שלא כצעקתה.

בחודש שעבר התקיים מחזור ליגה נוסף באמצע השבוע, שהודות לו זכה אבי אבן להדריך את מכבי תל אביב בשלושה משחקים - ולהיות אולי המאמן היחיד בישראל שעומד על מאזן מושלם בקריירה שלו בליגה (0:2). הצהובים, אחרי ההפסד הביתי לדרושפאקה, ניצחו במוצאי שבת את נס ציונה וביום שני את מכבי ראשון לציון, לפני שאירחו את צסק"א והפסידו גם לה, הפעם עם טבק על הקווים.

ירושלים הייתה באתונה בזמן ששאר הקבוצות שיחקו באמצע השבוע, ולכן ביקשה לדחות את מפגשה הביתי עם מכבי חיפה - כך שגם היא תקיים את שני משחקי הליגה שלה בשבוע שמתחיל ומסתיים בשני משחקי בית ביורוקאפ. המנכ"ל גיא הראל והמאמן דני פרנקו נועדו עם אנשי המינהלת והגיעו להסכמה לגבי המועד, כשגם החיפאים מסכימים למהלך ונעתרים לבקשה להחליף ביתיות.

ביום רביעי ב-19:00 יארחו האדומים את א.א.ק, וחובבי הקונספירציות, שכבר החלו להריץ תסריטים על חתימתו הצפויה של לוקאס מברוקפלידיס במכבי תל אביב, יופתעו לראות את הסנטר היווני על הפרקט. השחקן הטוב ביורוקאפ, שמדורג ראשון במדד (33.3) ובנקודות (25) ושני בריבאונדים (9.9), נעדר באורח מסתורי מהמשחק נגד ניז'ני נובגורוד - שעות ספורות אחרי הפרסום שהוא מועמד לצהובים מישראל.

ההסבר היה פשוט, והרבה פחות הרואי. מברוקפלידיס נפצע בחימום ונאלץ לשבת בצד. אתמול הוא כבר הספיק לרשום 25 נקודות ותשעה ריבאונדים בהפסד הליגה לאולימפיאקוס. למשחק בארנה הוא כבר יגיע, כשיר מתמיד. הרי יוונים לא מחמיצים סתם כך ביקורים בירושלים באמצע חג החנוכה.

לוקאס מברוקפלידיס שחקן אא"ק אתונה. Regina Hoffmann, GettyImages
למשחק בארנה הוא כבר יגיע. מברוקפלידיס/GettyImages, Regina Hoffmann

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully