וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מג'יק ג'ונסון: פביאן ג'ונסון פורח בגיל מאוחר בבורוסיה מנשנגלדבאך

5.12.2015 / 7:00

שחקן הסייחים מעולם לא נכנע להגדרות הקלאסיות: הוא נולד בגרמניה, שיחק בצעירה של גרמניה ומככב בבוגרת של ארה"ב, משחק בעמדות מגוונות ושולט בשתי הרגליים בצורה דומה. לא פלא שג'ונסון פורח מאוחר

שחקן בורוסיה מנשנגלדבאך, פביאן ג'ונסון. AP
היה חסר לגלדבאך בתחילת העונה. פביאן ג'ונסון/AP

כשבורוסיה מנשנגלדבאך פתחה את העונה בצורה איומה עם חמישה הפסדי ליגה בחמישה משחקים ועוד תבוסה בידי סביליה בליגת האלופות, ניסו כולם למצוא סיבות לכישלון. אחת הסיבות המרכזיות עליהן דיברו היא אובדן שחקנים. בכל זאת, הסייחים נפרדו בקיץ משני כוכבים כמו מקס קרוזה (נמכר לוולפסבורג) וכריסטוף קראמר (חזר מהשאלה לבאייר לברקוזן) ונאלצו להסתדר ללא אלבארו דומינגס הפצוע.

פביאן ג'ונסון שחקן נבחרת ארצות הברית (ימין) מול בסטיאן שווינשטייגר שחקן נבחרת גרמניה. GettyImages
ג'ונסון מול שווינשטייגר בגביע העולם/GettyImages

אחרי התפטרותו של לוסיאן פאברה, מעטים הצביעו על חסרונו של פביאן ג'ונסון הפצוע כאחת הסיבות לפתיחת העונה הרעה. ג'ונסון פתח מול בורוסיה דורטמונד בתבוסה 4:0 במחזור הפתיחה, נפצע באימון יום לאחר מכן ולא היה שותף לארבעת ההפסדים ברציפות בליגה שהשלימו את פתיחת העונה הרעה בתולדות גלדבאך. כשחזר, במחזור השישי מול אוגסבורג, כבש כבר אחרי חמש דקות והוביל את הקבוצה לבליץ עם 0:4 תוך 21 דקות ו-2:4 בסיום. מאז אותו משחק, כבש הגרמני/אמריקאי בן ה-27 עוד שני שערים בליגת האלופות (מול יובנטוס ב-1:1 הביתי ושער נהדר ב-2:4 מול סביליה) וצמד בשבת האחרונה מול האקסית שלו הופנהיים ב-3:3. בנוסף, הוא אחד מהאחראים הגדולים לכך שמנשנגלדבאך סופרת שבעה ניצחונות ושתי תוצאות תיקו בתשעת משחקי הליגה האחרונים ועוד שתי תוצאות תיקו מול יובנטוס וניצחון מול סביליה באלופות. נתון מדהים מראה שגלדבאך הפסידה רק פעם אחת בבונדסליגה ב-25 המשחקים בהם ג'ונסון פתח בהרכב (18 ניצחונות, שש תוצאות תיקו והפסד) ורשמה 10 הפסדים ב-23 המשחקים בהם לא היה ב-11 הראשונים (8 ניצחונות, 5 תוצאות תיקו ו-10 הפסדים).

ג'ונסון נולד במינכן ב-11 בדצמבר 1987 ויחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-28. לשחקן קשה מאוד עם הגדרות, כמו שמיד תבינו מהעץ המשפחתי שלו ומהעמדה שלו על המגרש. סבתו של ג'ונסון מצד האמא הייתה בווארית שהתחתנה עם חייל אמריקאי שהגיע לגרמניה כדי לשרת שם מטעם הצבא האמריקאי. כמו אצל הסבתא, כך גם אצל האם סילביה שהתחתנה עם צ'ארלס, חייל אמריקאי שהוצב על אדמת גרמניה בשלהי שנות ה-80' של המאה ה-20 ולקראת תום המלחמה הקרה. אביו של פביאן היה כדורסלן לא מוצלח במיוחד, שהמשיך בקריירה שלו גם בגרמניה. צ'ארלס ג'ונסון עבר ביחד עם סילביה למינכן ושיחק עבור באיירן מינכן, שהייתה רחוקה שנות אור מקבוצת היורוליג של היום והסתובבה בליגות הנמוכות והאזוריות של בוואריה. "בתקופה ההיא, באיירן לא הייתה חזקה בכדורסל כמו שהיא היום, אני חושב שהיא שיחקה בליגה השלישית או הרביעית", הסביר שחקן גלדבאך בריאיון לגרדיאן.

למרות אהבת האב לכדורסל, פביאן ג'ונסון - כמו כל אדם שנולד בגרמניה, קל וחומר במינכן - נמשך יותר לכדורגל כבר מגיל צעיר. הוא התחיל לבעוט בכדור כבר בגיל ארבע וכשהיה בן תשע נרשם למינכן 1860 והחל לשחק במחלקות הילדים, נערים ונוער שם. מגיל צעיר מאוד, הוא היה בעל איכויות גבוהות ובעיקר מהירות מסחררת. כבר כשהיה ילד, אביו שיגע אותו לחזק את שתי הרגליים כדי שיהיו באותה הרמה. "אבא שלי תמיד אמר לי לעבוד חזק יותר על הרגל החלשה, כדי שאוכל להיות באותה רמת מיומנות בשתיהן". לא רק שג'ונסון מציג איכויות די זהות בשתי הרגליים, דבר חשוב ומשמעותי מאוד עבור כדורגלן, הוא גם מסתגל היטב לעמדות ושיחק כבר בעמדות קישור, כמגן שמאלי וכמגן ימני. "אבא שלי אמר לי גם שאני חייב לעשות את המיטב בכל עמדה שהמאמן ירצה שאשחק וזה מה שאני עושה, תמיד נותן הכול בכל עמדה", הוסיף ג'ונסון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
פביאן ג'ונסון שחקן נבחרת גרמניה הצעירה (שמאל) מול קירן גיבס שחקן נבחרת אנגליה. GettyImages
היה חלק מהנבחרת הצעירה של גרמניה, שזכתה ביורו. ג'ונסון במדי גרמניה מול קירן גיבס בגמר/GettyImages
ב-2011 ישב ג'ונסון עם בת זוגו במסעדה במינכן כשלפתע הסלולרי שלו צלצל ועל הצג הופיע מספר שהוא לא מכיר. המספר הלא מוכר היה של לא אחר מאשר יורגן קלינסמן

ג'ונסון גדל במחלקות הנוער של מינכן 1860 הידועות באיכותן והיה חלק מהנבחרות הצעירות של גרמניה. הוא אפילו היה שחקן הרכב בנבחרת הצעירה שזכתה ביורו 2009, כשאיתו בהרכב של אותה הנבחרת שחקנים שהפכו מאז לכוכבים ברמות הכי גבוהות בעולם כמו מנואל נוייר, מסוט אוזיל, סמי חדירה, מאטס הומלס, ג'רום באוטנג, בנדיקט הובדס ואחרים. אחרי היורו המוצלח הזה וכשהמניות שלו בנסיקה, הצפין ג'ונסון ממינכן 1860 לאלופה דאז וולפסבורג. הוא היה אצל הזאבים שנתיים, בהן היה רחוק מלהרשים ואת מרבית המשחקים ראה מהספסל במקרה הטוב. "המעבר לוולפסבורג והתקופה שם לא היו כפי שציפיתי וקיוויתי", אמר ג'ונסון לבילד, "בתקופה הקצרה שלי שם עברתי תחת יותר מאמנים ממה ששחקנים אחרים עוברים בקריירה שלהם. הייתי במצב קשה מאוד בשביל כדורגלן צעיר". אחרי שנתיים לא מוצלחות בכלל, עבר ג'ונסון להופנהיים. בתחנה החדשה שלו רשם ג'ונסון הצלחה גדולה והפך לשחקן הרכב קבוע. הרבה פעמים כמגן ימני, מדי פעם כקשר, ג'ונסון היה מבשל מצטיין והראה את האיכויות שלו.

ב-2011 ישב ג'ונסון עם בת זוגו במסעדה במינכן כשלפתע הסלולרי שלו צלצל ועל הצג הופיע מספר שהוא לא מכיר. המספר הלא מוכר היה של לא אחר מאשר יורגן קלינסמן, שהציע לו לשחק בנבחרת ארצות הברית, אותה הוא מאמן. "עניתי לטלפון ושמעתי: 'שלום, זה יורגן קלינסמן'", סיפר ג'ונסון, "זו הייתה הפתעה גדולה והייתי מאושר מאוד. גדלתי במינכן על יורגן, ראיתי אותו משחק בבאיירן מינכן ובנבחרת גרמניה, כך שלקבל ממנו שיחת טלפון היה כבוד גדול בשבילי. הוא אמר לי שהוא צפה בי משחק בגרמניה ורוצה שאצטרף למחנה האימונים של נבחרת ארצות הברית. הוא אמר שאם אוהב את מה שאראה שם וארצה להיות חלק מזה, הם ישמחו לקבל אותי". אחרי שבוע עם הנבחרת האמריקאית, קיבל ג'ונסון את ההחלטה: "היה שם וייב טוב, הכול היה מושלם מבחינתי. אז החלטתי לעשות את השינוי. אני חושב שהרבה אנשים שמחו על ההחלטה שלי, רצו שאקח את ההחלטה הזו וניסו לתמוך בי".

בגביע העולם 2014 ג'ונסון היה אחד השחקנים הטובים ביותר בסגל האמריקאי, אם לא הטוב שבהם, והיה חלק מהנבחרת שעלתה לשמינית הגמר למרות בית המוות אליו הוגרלה, עם גרמניה (איך לא?), גאנה ופורטוגל, והודחה בנוקאאוט רק אחרי 120 דקות קשות מאוד מול בלגיה. מהמונדיאל בברזיל, חזר ג'ונסון היישר לקבוצתו החדשה, בורוסיה מנשנגלדבאך. גם שם החודשים הראשונים לא היו מושלמים, אבל לאט לאט ג'ונסון תפס מקום של קבע בהרכב של לוסיאן פאברה וחצי העונה השנייה שלו - כמו של כל הקבוצה - הייתה מעולה ונגמרה עם המקום השלישי והכרטיס האוטומטי לשלב הבתים של ליגת האלופות. "בחצי העונה הראשונה היה לי קצת קשה כי הגעתי ישר מגביע העולם", הסביר ג'ונסון, "אבל אחרי פגרת החורף הייתי בכושר מצוין ואני מנסה לשמור עליו וגם להישאר בריא". גם קארסטן קלרמן מהריינישה פוסט מסכים בשיחה עם וואלה ספורט: "כשהוא הגיע, היו איתו בעיות. ציפו שהוא יהיה מגן ימני ופאברה ראה בו מגן שמאלי. בסופו של דבר הוא מצא את עצמו כקשר שמאלי. המנהל המקצועי של גלדבאך מקס אברל הגדיר אותו כשחקן של המערכת, אחד שמסתגל מצוין לשיטה ועובד קשה".

פביאן ג'ונסון שחקן מינכן 1860. GettyImages
גדל במינכן 1860. ג'ונסון/GettyImages

כאמור, את השנה הנוכחית פתח ג'ונסון עם פציעה כבר אחרי המשחק הראשון, אבל מאז שחזר הוא חלק משמעותי מאוד מהרנסנס שחוותה הקבוצה ממערב גרמניה, שנעלה את הטבלה אחרי חמישה מחזורים ועכשיו נמצאת כבר במקום הרביעי. ג'ונסון משחק אצל אנדרה שוברט רק בעמדת הקשר השמאלי ומשתף פעולה באגף עם המגן השבדי הוותיק אוסקר ונדט. כאמור, ג'ונסון הוא נכס לכל מאמן כיוון שהוא מגוון מאוד, מהיר וחכם ויכול לשחק כמעט בכל עמדה בקישור או בהגנה.

המאמן הנוכחי אנדרה שוברט אוהב אותו מאוד ואפילו יצא להגנתו ונגד קלינסמן אחרי תקרית שהייתה בנבחרת. ג'ונסון ביקש חילוף בחצי גמר הפלייאוף של גביע הקונפדרציות 2017 בדקה ה-111. השחקן טען שהוא סובל מעומס על השרירים וקלינסמן לא אהב את זה ושחרר אותו מהסגל לקראת משחק הידידות מול קוסטה ריקה. שוברט יצא להגנת ג'ונסון ואמר: "לפביאן יש בעיה בירך, אני מכחיש בתוקף את כל מה שנכתב ונאמר עליו בתקופה האחרונה. אני יודע שפביאן הוא מקצוען ברמה הגבוהה ביותר כשזה נוגע לקבוצה שלו, מקום העבודה שלו והבריאות שלו. כששחקן מרגיש כאב בירך שלו בהארכה של משחק ועלול להחמיר את הפציעה, אני חושב שזו האחריות של המאמן להחליף אותו".

בעקבות היכולת המצוינת שלו העונה, זכה ג'ונסון לכינוי המחייב "מג'יק ג'ונסון". עכשיו, בורוסיה מנשנגלדבאך וג'ונסון עומדים בפני שני משחקים קשים מאוד מול מוליכת הליגה הגרמנית - באיירן מינכן - ומוליכת הפרמיירליג - מנצ'סטר סיטי - בזה אחר זה. גלדבאך אוהבת לשחק נגד באיירן מינכן בשנים האחרונות. ב-2014/15 זה הסתיים עם ניצחון 0:2 באליאנץ ארנה ו-0:0 בבורוסיה פארק, ב-2011/12 היא ניצחה את באיירן פעמיים ובסך הכול הבווארים ניצחו את גלדבאך ארבע פעמים בלבד ב-11 המפגשים האחרונים בין השתיים בליגה. ניצחון מול באיירן או אפילו תיקו יהיו הישגים משמעותיים עבור הסייחים, שנלחמים ויילחמו כנראה כל העונה על אחד מארבעת המקומות הראשונים בליגה, המובילים לליגת האלופות. בהתחשב בעובדה ששני המקומות הראשונים נראים כמאויישים כבר על ידי באיירן ודורטמונד, המאבק הולך להיות קשה מאוד. גם המפגש מול סיטי חשוב מאוד לקבוצה של שוברט, שמגיעה עם אפשרות טובה לסיים במקום השלישי בבית קשה מאוד ולהמשיך את העונה האירופית שלה בליגה האירופית, מה שייחשב להישג מבחינתה, ודאי לאחר פתיחת העונה הרעה.

אחרי שכבש צמד מול הופנהיים וסידר לקבוצתו 3:3 דרמטי בחוץ, התייחס ג'ונסון למשחק מול באיירן מינכן ואמר: "הם גם צריכים להרגיש שאנחנו בכושר. אנחנו בשיא הכושר שלנו, משחקים עם הרבה תעוזה ולוחצים על הגז בהתקפה, למה שנשנה את זה מול באיירן?". ג'ונסון, ששיחק בוולפסבורג והופנהיים - שתי קבוצות בלי מסורת או קהל אוהדים מרשים במיוחד, נשמע נרגש במיוחד לשחק באחד המועדונים הגדולים ביותר בגרמניה מבחינת קהל והישגי עבר. בכל הזדמנות ג'ונסון מדבר על ההבדלים הגדולים מבחינה רגשית בין משחקים עם כמה יציעים ריקים לבין 10,000 אוהדים שמלווים את הקבוצה למשחקי חוץ בברלין או 50 אלף שממלאים את הבורוסיה פארק בכל משחק. נראה שכשהוא קרוב מאוד לגיל 28, סוף סוף מצא ג'ונסון את המקום המוצלח ביותר מבחינתו והוא פורח בגיל מאוחר יחסית. לשמחת כל הצדדים, זה השילוב המוצלח גם מבחינת האוהדים וגם מבחינת הקבוצה וכולם מרוויחים מההצלחה הזו.

פביאן ג'ונסון שחקן בורוסיה מנשנגלדבאך עם אוסקר ונדט. GettyImages
שיתוף הפעולה שלו עם ונדט מצוין/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully