וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצלת השנה בכדורגל: הפודיום על סיפורה של שמשון כפר קאסם

11.11.2015 / 13:00

הם היו מעורבים בפשעים קשים. סבלו מבעיות סמים נוראיות. ספגו יריות, שתו ללא הפסקה. עד שלואי עיסא וחמיס עאמר החליטו להקים קבוצה שתשקם אותם מעבריינות ותציל אותם מעצמם. "הפודיום", חלק א', עם סיפורה המרגש של שמשון כפר קאסם

ברני ארדוב

בזמן שבישראל פוקר זה עדיין לא חוקי (כי מה יודעים לעשות כאן שהוא טוב?), עופר צבי שטרן (37) מהרצליה, סיים במקום החמישי מתוך 6,420 חבר'ה באליפות העולם השנתית בלאס וגאס. הכול נגמר כשה-AJ שלו הפסידו ל-AK של ניל בלומנפילד, החביב עם הכובע. $1,911,423 שטרן יביא הביתה, כשהזוכה במקום הראשון ג'ו מקיהן גרף 7.7 מיליון. שטרן שיחק משוגע, התעסק יותר מדי בהסתרת פניו וזמן התגובה שלו היה מהאיטיים מאז הומצא הקלף, אבל אם כל אלו גררו 2 מיליון דולר, "הפודיום" יכול רק להצדיע. מברוק, עופר צבי שטרן.

ועכשיו, לשלושת הסיפורים הגדולים של השבוע. מתחילים ברביעי, מסיימים בחמישי.

לעמוד הפייסבוק של יוסיפון

מדליית ארד: עלילות שמשון כפר קאסם, קבוצת המשתקמים של הכדורגל הישראלי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז איך הוקם מועדון שמשון כפר קאסם?

"אני זוכר פעם אחת שישבנו, לפני הרבה הרבה שנים -- אני וחמיס עאמר", מספר לואי עיסא. "ואז בא עוד מישהו, והוא החזיק ביד בקבוק של שתייה חריפה.

"הוא מזג לי כוסית, חמיס לא רצה לשתות. איך ששמתי את הכוס על השפתיים חמיס הכניס לי אגרוף. קיללתי אותו, התחלנו לריב, עפו מכות. כמה שבועות לא דיברנו. הוא אמר לי 'בסוף תדע שזה לטובתך'. בסוף, כמה שנים אחרי זה, באמת נפל לי האסימון. ביקשתי ממנו סליחה, ואז החלטתי שצריך ללכת על הטוב, להתעקש על הטוב".

ואז חמיס עאמר והאחים שלו ולואי עיסא הקימו את מועדון שמשון כפר קאסם.

seperator

שמשון כפר קאסם נוסדה ב-2010, וזו העונה השישית שלה בליגה ג', מחוז שרון. בכמה מילים, "הקבוצה כוללת כל מני אנשים - בדואים, פלאחים, ואנשים שהיו בעבר עבריינים, שתיינים, מסוממים, גנבים". זהו ייחודה.

כפר קאסם - קצת יותר מ-20 אלף תושבים צפונית לראש העין - כבר עיר. בתחילת שנות ה-90 התאחדו מכבי והפועל כפר קאסם לכדי מ.ס. כפר קאסם, ה"אימפריה" מליגה א' דרום. "ומה שקרה", לואי מספר, "הוא שמלא אנשים מצאו את עצמם ברחוב.. אצלנו - מי שבא ברוך הבא. הדלתות פתוחות לכולם. גם מהכפר, גם מחוץ לכפר. אצלנו אין אפליה כמו בקבוצות אחרות. אצלנו לא משנה מי אתה ומה אתה - אתה משחק. גם אם אתה מעל גיל 45.

"הרי מה אתה עושה כשאין לך מסגרת?", הוא שואל, ועונה: "אתה עושה שטויות. וגם אני עשיתי".

רוב אנשי הקבוצה סירבו לצרף שם לעברם, אבל הנה כמה מקרים.

א' היה "זרוק במועדונים וברחובות של פתח תקוה. שתייה, מעצרים, גניבות". חמיס ולואי הגיעו אליו. "בוא תשחק כדורגל. חבל שתבזבז את הגיל הזה. אתה צעיר. תהיה במסגרת". הוא סירב כמה פעמים, עד שהתרצה. "לא היה קל איתו", אומר עיסא. "הוא פעם בא, עשר פעמים לא בא. לא התייאשנו, היינו לוקחים אותו מהבית בכל אימון". ואז ראה הבחור שיש קבוצה, שיש בית חם. "האימון היה נגמר בתשע בערב ופתאום לא היה לו כוח ללכת לשתות. אז הוא נשאר בבית", אומר עיסא. "למחרת בבוקר הוא קם, ארגנו לו עבודה. היום הבן-אדם עובד, מרוויח, התחתן, יש לו ילדה ואישתו בהריון שני. השתקם. זה הסיפור של הקבוצה שלנו".

ב' ישב בכלא במשך שנים על מעורבות בפשע חמור ביותר. כשהשתחרר, במשפחה שלו שידכו אותו לשמשון. "שלא יחזור לחברים שלו", ביקשו מעיסא. אז נציגי המועדון הלכו, דיברו, וכבר שלוש-ארבע שנים שהוא בשמשון. "הוא אדם אחר עכשיו, הוא תורם לחברה והוא אחד השחקנים הכי טובים בקבוצה", מעיד הבוס.

ג' כבר נורה פעמיים. פעם אחת בברכו. "התעסקתי בכל מני שטויות", הוא אומר, "אבל הכדור לא היה מיועד אליי. הייתי במקום הלא נכון בזמן הלא נכון. ואז אמרתי, 'יש לי משפחה. למה אני צריך את החיים האלה?'". אז היום הוא בכדורגל.

ד' לא גר בכפר ומעולם לא נגע בכדור לפני שהם מצאו אותו. הם ראו אותו מדי פעם, היה מתעסק בסמים. יום אחד הם שיחקו קטרגל והוא עבר. פתאום ביקש לשחק. "קלטנו שיש לו כדורגל", אמר עיסא. ביקשנו שיצטרף לקבוצה. "אין לי זמן, אני עסוק", הוא אמר. "בוא, תנסה", לואי הפציר. הוא התחיל להגיע, להתערבב, וכל הרע נגמר. "אפילו בכפר קאסם התחילו לקרוא לשמשון 'הקבוצה של הבדואים'", מספר גורם במועדון. "יש כמה שהיו ממש עבריינים ועכשיו תראה אותם, תשאל עליהם. הכול השתנה". ד', אגב, משחק ברמה שגדולה על ליגה ג'.

"הייתי מסוכסך עם הרבה אנשים", מספר ה'. "הייתי בחוץ, בכבישים, מעשן חזק. גם דברים שקשורים לנשק".

הסתבכויות עם החוק?

"מזל שלא תפסו אותי".

ולואי, לידו, מוסיף: "יותר מזל משכל. מזל שאלוהים אוהב אותו".

וה', מלגזן במקצועו, ממשיך: "אבא שלי בא ללואי, אמר לו 'הילד עושה בעיות, שבוע לא היה בבית'. הם באו אליי, שתינו קפה. הם ביקש שאבוא לשחק אצלם כדורגל. ראיתי שזו משפחה, שכולם שם בסדר, לא מעשנים, לא שותים, עושים על האש אחרי אימונים. התרגלתי. עזבתי את כל השטויות - למה לבזבז את כל הכסף שלי על סמים ושתייה?".

הקבוצה הזו לא מתכנסת רק שלוש פעמים בשבוע, לאימונים. "אחרי העבודה, אנחנו נפגשים, מתקשרים", אומר ה'. "20 בני אדם שעשו יד אחת".

לואי עיסא, קבוצת שמשון כפר קאסם. ברני ארדוב
"הייתי עושה דברים לא טובים עם אנשים לא טובים". לואי עיסא/ברני ארדוב

לואי עיסא בן 40. בעבר שיחק בכפר קאסם, בטירה. גם הוא שייך ל-DNA של הקבוצה הזו. של אנשים שפעם עשו דברים רעים, לטענתם, והיום, לטענתם, כבר לא. השותף חמיס ביישן, לא אוהב לדבר, אבל לואי והוא הם כמו בן אדם והצל שלו. עיסא הוא זה שמדבר לכתבה זו, אבל מבהיר שהקרדיט שייך גם ובעיקר לחמיס.

עיסא רשום בהתאחדות כחבר הנהלה, בעל זכות חתימה, איש משק ועוזר מאמן. "הייתי עושה דברים לא טובים עם אנשים לא טובים", על התהום האישית שלו הוא מסרב לפרט יותר מדי. "ואז החלטנו להקים את הקבוצה. זה לוקח המון זמן מהיום שלי. עכשיו אני מתעסק בכדורגל, נח עם הילדים והאישה, אימון, חוזר בעשר בלילה אחרי ישיבה, עייף, וקם לעבודה למחרת". הוא עובד בשיפוצים, ובסופי שבוע מאבטח משחקי כדורגל בבלומפילד.

חמיס עאמר בן 46, בוס שעדיין משחק בקבוצה. האצטדיון העירוני נקרא על שם אביו, וגם שלושת אחיו משחקים, ובכלל, בקבוצה מתעסקים שישה עאמרים. רמי עאמר, עם עבר בליגה הבכירה, שיחק ועכשיו עוזר באימון הקבוצה. ואת עיסמאיל עאמר, שנתן 13 עונות במכבי פתח תקוה, אתם בטוח מכירים. הוא כבר בן 38. תורם מנסיונו, וגם מאמונתו. "הוא מעביר לנו שיעורי דת", אומר עיסא. לצילום הקבוצתי של ברני ארדוב הוא לא הגיע. לואי מספר: "הוא היה במסגד".

חמיס עאמר, מקים קבוצת שמשון כפר קאסם. ברני ארדוב
בוס שעדיין משחק בקבוצה. חמיס עאמר/ברני ארדוב

ביום אחד שמענו כל כך הרבה עלילות אופל אודות כפר קאסם. מה בכלל קורה שם? בקבוצה מספרים שכל יום יש יריות. גניבות. פריצות. מכונות הימורים. "יש שתי תחנות סמים ליד המועצה המקומית", הם טוענים.

"רצינו לפנות את כל הילדים האלה מהרחובות", עיסא מסביר את האידיאולוגיה. "כשיש שתי קבוצות בכפר (מ.ס. כפר קאסם וכפר קאסם שועאע), עם 500 ילדים שרוצים לשחק, ובכל קבוצה משחקים 22-23, איפה השאר? אין מקום, הם מתייאשים והולכים לרחוב. אני לא רוצה להיות אימפריה. עשירים לא נהיה מזה. עכשיו תור האחרים. מי שהצלחנו להוציא מהבוץ, הצלחנו".

תקציבים, לדבריו, הם לא קיבלו. "היו לנו מפגשים עם חבר לשעבר במועצה הקודמת. מול העיניים שלנו הוא אמר 'אני אפרק אתכם'. אתה מבין? יש עוד קבוצות. אז אנחנו מתקיימים בכוחות עצמנו. בהתחלה היה מאוד קשה, וכמעט התייאשנו. עכשיו טוב יותר. יש לנו ספונסר, 'משאבות פריג''. השחקנים לא מקבלים כסף, הם אפילו עוזרים. למשחקים כולנו נוסעים במכוניות שלהם".

איך זה התחיל? "היה אחד, נעים באדיר, חלפן כספים שנפטר. אהב כדורגל. היה משחק איתנו בליגת הוותיקים. הוא תמך, קנה חולצות אימון ומשם רצנו קדימה". לא תמיד הכול הלך חלק. לפעמים, חמיס ולואי מגיעים למגרש ואין אנשים. "לחלק יש אופי חלש", אומר עיסא, "ואיפה אנחנו מוצאים אותם? ברחוב. אז אנחנו פונים אליהם שוב, והם באים".

מה יוצא לך מזה?

"אני יכול להרוויח הרבה דברים, אבל לא כסף. אני מאמין שאם אתה עושה טוב, אתה מקבל טוב מאלוהים. בדברים האלה חבר מושך חבר. הרי חמיס משך גם אותי".

למה שמשון?

"חמיס בחר, סתם. שים לב אבל לסמל של הקבוצה, פנתר שחור".

למה פנתר שחור?

"לכבוד חמיס ואביו. כי הם שחורים".

ואיך משפיע כל המצב הנוכחי במדינה?

"זה משפיע", הוא נאנח. "זה נותן תחושת אי נוחות. אין ביטחון, ורואים שכשקבוצה ישראלית מגיעה לכאן היא לא מרגישה ביטחון. מגיעים שוטרים למשחקים, וזה לא נראה טוב. אנחנו רק רוצים שיהיה שלום. יש לנו הרבה חברים יהודים, והרבה יהודים משחקים בכפר".

מתוך עמוד הפייסבוק של "כדורגל שפל"

מערכת וואלה!, צילום מסך

עיתונאי הספורט לוטפי עיסא (כן, השמות עיסא ועאמר מופיעים הרבה בקבוצה ובעיר) מלווה את הפרויקט מקרוב. לפני שבוע עבר ניתוח לב פתוח (תהיה בריא), אז בקצרה נדרש לעניין. "זה פשוט סיפור על חבורה של אנשים עם נטייה עבריינית ממשית, ואיך שהפכו אותם מילדי רחוב לילדי ספורט", הוא אומר. "זה נותן תקווה לאנשים בעיר, נותן השראה. חמיס ואחים שלו לקחו שכבה חלשה מאוד שאין לה דת ואין לה דין, ואפילו ראש העיר לא הכיר אותם. הם משכו אותם מהבאר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הם גם משתפרים בכדורגל בכל עונה ועונה.

"כן, עכשיו הם כבר עם חמש נקודות ומשחק חסר, ובגלל שזה נגד רעננה החלשה זה בעצם שמונה נקודות, שזה מקום שני בליגה".

למה המשחק לא שוחק, בגלל הבעיות?

"בגלל המבול".

seperator

שעת לילה מאוחרת, והטלפון מצלצל.

"שומע? זה לואי. הצלם שלכם איתנו באוטו. אם לא תביאו מיליון דולר, לא נשחרר אותו".

ככה זה - בשמשון כפר קאסם גם ההומור דופק שעות נוספות.

orenjos@walla.co.il

לואי עיסא, חמיס עאמר ושחקנים מקבוצת שמשון כפר קאסם. ברני ארדוב
לצלם שלום/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully