וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הענק המדהים: הולק מככב כפליימייקר עם ממוצע בישולים נדיר

5.11.2015 / 8:29

שינוי התפקיד והגישה הפך את הולק לאחד הפליימייקרים הטובים באירופה וסחף את זניט לעונה מזהירה בליגת האלופות. פעם הוא היה אנוכי, אבל העונה יש לו כבר 15 אסיסטים, כשהוא ממשיך לכוון הכי גבוה שאפשר

הולק שחקן זניט סנט פטרסבורג חוגג. AP
פתאום ההשקעה השתלמה. הולק/AP

לו היו אומרים לכם לפני תחילת שלב הבתים בליגת האלופות שרק קבוצה אחת תציג מאזן מושלם בתום ארבעה מחזורים, מי היה מעלה על דעתו לנחש שתהיה זו זניט? גם ברוסיה איש לא היה מעז לחשוב על אפשרות כה הזויה, בין היתר על סמך ההיסטוריה העגומה של הקבוצה במפעל. גם בעיני אוהדיה, זניט נתפסה מזמן כלוזרית בזירה האירופית.

אפילו המאמן אנדרה וילאש בואש שיחרר ביולי הצהרה אבסורדית: "מטרתנו תהיה לסיים במקום השלישי ולהמשיך לליגה האירופית". הפורטוגלי אמר זאת ברגע של תסכול, ימים ספורים אחרי שההתאחדות הרוסית שינתה את מכסות הזרים בליגה המקומית, הכריחה את הקבוצות לשחק עם חמישה רוסים על המגרש בכל רגע נתון וטירפדה את תוכניות הרכש של המאמן. במקום להחתים את הכוכבים איתם הגיע לסיכום עקרוני, נאלצה זניט לעשות את ההיפך ולמכור לווסט ברומיץ' את החלוץ המרכזי סלומון רונדון. "החוק החדש פגע בשאיפותינו באירופה", אמר וילאש בואש. על הנייר, הסגל לא התחזק בהשוואה לעונה שעברה, בה איכזבה הקבוצה בבית קל יחסית בליגת האלופות עם מונאקו, לברקוזן ובנפיקה, וסיימה שלישית.

זניט שמרה על מאזן מושלם - 0:2 על ליון

שחקני זניט סנט פטרסבורג חוגגים. רויטרס
ולחשוב שהם רק רצו לסיים במקום השלישי. שחקני זניט חוגגים בליגת האלופות/רויטרס

מעורב ברוב השערים של זניט

ואולם, בפועל חל העונה מהפך חיובי אדיר בסגל הקיים. מהפך של איש אחד – הולק שינה לחלוטין את תפקידו על המגרש, את גישתו ואת סגנונו. במקום כוכב אנוכי למדי שניסה לקחת את המשחק על עצמו ולבעוט מכל מצב, קיבלה זניט פליימייקר שמופיע בכל מקום על הדשא, עושה הגנה, ובעיקר משתף פעולה עם חבריו תוך שהוא מחפש תמיד את המסירה. התוצאה הפנומנלית היא 15 בישולים ב-17 משחקים. עם 11 אסיסטים בליגה הרוסית, הולק שבר כבר בחודש שעבר את שיאו האישי בעונה שלמה שעמד על תשעה בישולים בימיו בפורטו. עם ארבעה בישולים בליגת האלופות, מוביל הברזילאי את הטורניר כולו, לצד טיאגו אלקנטרה.

זה לא אומר שהולק ויתר לגמרי על מלאכת הכיבוש. נהפוך הוא – יש לו כבר שבעה שערים בליגה הרוסית, ועוד שלושה בצ'מפיונס ליג. במחזור הראשון, כאשר זניט התארחה אצל ולנסיה, היה זה הולק שהבקיע צמד מזהיר, כולל טיל אופייני לחיבורים, בדרך לניצחון 2:3. בעונה שעברה היה להולק שער אחד בלבד בשלב הבתים. בעונת 2013/14, כאשר זניט קבעה שיא ביזארי ועלתה לשמינית הגמר עם שש נקודות מסכנות, הוא הבקיע פעמיים. העונה הספיקו לו ארבע הופעות כדי לשפר את המאזן האישי גם בתחום הזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אנדרה וילאש בואש מאמן זניט סנט פטרסבורג. Epsilon, GettyImages
כבר הודיע שהוא עוזב בסוף השנה. וילאש בואש/GettyImages, Epsilon

"מוכן לא להבקיע אם בישולים יביאו ניצחונות"

בסך הכול, תרם הולק באופן ישיר בשבעה מתוך עשרת השערים של זניט באירופה, וב-18 מ-29 שעריה בליגה הרוסית, וזאת מבלי לקחת בחשבון שהוא החל כנווט מאחור גם מהלכים נוספים שהסתיימו ברשת. בלעדיו, זניט היא קבוצה אחרת לגמרי, ולראיה תיקו 0:0 ביתי אומלל מול מורדוביה החלשה במחזור האחרון, ממנו נעדר הברזילאי בגלל פציעה קלה. אתמול הוא חזר במלוא הדרו, ובישל באמנות את שני השערים של ארטיום דזיובה בניצחון 0:2 במפואר בליון. הסקורר הרוסי התמיר, שהפך לאחד הגיבורים של בעליה הדרמטית של נבחרתו ליורו 2016, שם אמנם את הכדורים ברשת, אבל הולק עשה עבורו את כל העבודה בפריצות מימין. בדיוק כמו בניצחון הביתי על גנט, רק שאז הסלאלום של הולק היה באגף השמאלי, לפני שהוא הקפיץ כדור גאוני ואלגנטי הישר לראשו של דזיובה.

זהו בעצם כל הסיפור. הולק מככב מימין, משמאל, במרכז הרחבה ובעיגול האמצע. הוא מתחיל התקפות על מסירות כפולות במרכז המגרש. יש לו יד חופשית לעשות ככל העולה על רוחו, וקבלת ההחלטות שלו השתפרה ללא היכר. "אם הבישולים שלי יספיקו כדי לנצח, אני מוכן לא להבקיע בכלל", אמר הברזילאי. הרוסים צופים בו בפה פעור ומתקשים להאמין לשינוי הקיצוני. איפה לעזאזל היה הולק המדהים הזה קודם? למה הוא לא שיחק כך מאז זניט החתימה אותו בספטמבר 2012 תמורת 60 מיליון יורו, באחת ההעברות הסנסציוניות ביותר שידעה אירופה?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השינוי התרחש דווקא כשאיש לא חשב שזה אפשרי. הולק עם האוהדים/מערכת וואלה!, צילום מסך

שלוש שנים של ביקורת

האמת היא שלקח להולק זמן רב להתאקלם בליגה החדשה, והנסיבות כלל לא עזרו לו. הגעתו, ביחד עם אקסל ויטסל הבלגי, לוותה במרד השחקנים הרוסים בחדר ההלבשה. הקשר איגור דניסוב, יליד העיר וסמל חשוב עבור האוהדים, הוביל אותו כשדרש להשוות את שכרו לזה של הברזליאי – והמועדון נאלץ להשעותו ולמכור אותו בסופו של דבר. המאמן לוצ'יאנו ספאלטי לא הצליח להשתלט על המחנאות, איבד שליטה ופוטר באיחור בפברואר 2014. מיד לאחר מכן טס הולק ללונדון במה שהוגדר כנסיעת עסקים, אך פרשנים רבים העריכו כי מטרתו הייתה לשכנע את וילאש בואש להגיע לזניט. המשימה הצליחה, אבל גם הפורטוגלי התקשה להפיק את המקסימום מחניכו לשעבר, איתו זכה בטרבל הגדול בפורטו בעונת 2010/11.

המספרים היבשים של הולק בזירה המקומית דווקא לא היו רעים – 17 שערים ב-2013/14 ו-15 כיבושים בעונה שעברה כאשר זניט זכתה באליפות. הבעיות היו נעוצות באחוז ניצול הזדמנויות נמוך מאוד, בבעיטות רבות מדי ממרחקים לא הגיוניים שהורידו ציפורים בשמיים, ובנטיה להתעלם מהסביבה. הכשלונות באירופה גרמו לקונצנזוס בקרב העיתונאים כי ההשקעה העצומה בו לא השתלמה. הולק תופקד בעיקר באגף, בדיוק כפי שמאמנו נהג לשבץ אותו בפורטו, ומשך את המשחק לשם. תוסיפו לכך את הכותרות התכופות הקשורות להתנהגות גזענית של אוהדי היריבות, ותקבלו תמונת מצב לא מעודדת. היו שהעריכו כי זניט לא מוכרת את הולק רק כי אינה מסוגלת לקבל תמורתו תשלום נאה, ובכך להימנע מהודאה במחדל כלכלי.

עוד בשלהי 2012, בתום משחקים ספורים של הברילאי ברוסיה, נשאל דני, הכוכב הפורטוגלי של הקבוצה, על המשחק האנוכי של הברזילאי. "אל תצפו לשינוי. זה הסגנון שלו, והוא יביא לנו ניצחונות בזכותו", השיב הקשר. בדיעבד מתברר שהתחזית היתה שגויה פעמיים. ראשית, הניצחונות המיוחלים לא הגיעו במשך כמעט שלוש שנים. שנית, השינוי בכל זאת התרחש, דווקא כאשר איש כבר לא האמין שזה אפשרי.

הולק שחקן ברזיל חוגג עם וויליאן. AP
מונדיאל שהסתיים בדמעות. הולק עם וויליאן/AP

60 מיליון נראים כמו מחיר שפוי

מדוע לקח לוילאש בואש זמן כה רב כדי לשחרר את הולק ולהפוך אותו לפליימייקר? האם הולק היה זה שיזם את המהפכה בעצמו? על תהיות אלה אין תשובה בשלב זה, והשחקן עצמו טוען כי תמיד היה קבוצתי, מבלי שמישהו שם לב לעניין. כך או כך, זניט קיבלה העונה הולק חדש לגמרי, וכמעט כל משחק שלה הפך לחגיגת כדורגל. בעונת האליפות אשתקד ספג וילאש בואש ביקורת נוקבת על גישה בונקריסטית ומשעממת. העונה ההגנה נחלשה, ובליגה המקומית איבדה זניט נקודות רבות, תוך שהיא מאפשרת לצסק"א מוסקבה של ביברס נאתכו לפתוח פער משמעותי מאוד בפסגה, כנראה בדרך לאליפות חלקה.

ללא הולק, גם הסיכוי הקטן להגן על התואר לא היה קיים מבחינת וילאש בואש. הפורטוגלי, שעדיין זועם על החלטות ההתאחדות, כבר הודיע בעיתוי מוזר כי יעזוב בסיום העונה, והאוהדים לא מתים עליו בלשון המעטה. ודווקא בנסיבות האלה, הפריחה של הברזילאי איפשרה לזניט לצאת לעונה הטובה ביותר בתולדותיה בליגת האלופות, ולחלום על הישג שיכול להתקרב לזכייה בגביע אופ"א ב-2008. מעולם לא היה ברוסיה שחקן כה מרהיב וכה דומיננטי, ולפתע נראה כי 60 מיליון יורו לא בוזבזו לשווא.

"לזכות בליגת האלופות ובמונדיאל"

אם מישהו חושב שהכושר הסנסציוני יגרום לכוכב בן ה-29 יחד עם וילאש בואש בקיץ הקרוב, הרי שהוא טועה. בעונתו הרביעית בכדורגל הרוסי, הולק מרגיש סוף סוף בבית. הוא מתעלם בהפגנתיות מהגזענות, באומרו: "זו בעיה שלא תיעלם. אני שולח נשיקות לאלה שמקללים אותי". הוא שופע חיוכים, ואפילו רקד ברחוב הראשי של סנט פטרסבורג כדי לאסוף תרומות לילד חולה סרטן. חוזהו מסתיים רק ב-2019, אבל הוא אומר כבר עכשיו: "אם ההנהלה והאוהדים ירצו אותי, אני מוכן לחתום גם עד 2025".

יש לו גם שאיפות יומרניות. "אני רוצה להביא לרוסיה את גביע האלופות, ולקחת מרוסיה הביתה את גביע העולם", אמר הברזילאי לאחרונה. המונדיאל היחיד שלו עד כה, על אדמת המולדת, הסתיים בדמעות, והכוכב עצמו הפגין יכולת ירודה על אף שקיבל אשראי בלתי מוגבל מפליפאו סקולארי. כתוצאה מכך, לא זימן אותו דונגה במשך שנה, אך היכולת הפנומנלית העונה הביאה גם חזרה לסגל. למרבה הצער, מאמן הסלסאו לא השכיל להשתמש בהולק בתבונה בהפסד לצ'ילה, כאשר ניימאר היה מושעה, וכעת נותר לראות אם ישותף במשחק הגדול מול ארגנטינה בשבוע הבא. בכושר הנוכחי, מקומו בסגל צריך להיות מובטח גם בטורניר עצמו ברוסיה בקיץ 2018, אבל האם הממוצע של בישול למשחק יכול להימשך זמן רב? זו אחת הסוגיות המרתקות ביותר של העונה הנוכחית בליגת האלופות, ויהיה מעניין מאוד לראות את הולק בשלבי הפלייאוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully