וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לך תצא מזה עכשיו: על המשבר הקשה של ז'וזה מוריניו וצ'לסי

30.10.2015 / 16:45

הוא נראה רע, חלש ומתוסכל, רב עם השופטים וסובל גם ממשבר קשה מבחינה אישית עם המחלה של אביו. המאמן הפורטוגלי נמצא במצב רע, כשגם הכוכבים שלו לא פוגעים. סיום רע עלול לגרום נזק לשני הצדדים

צילום מסך

בווידיאו: צ'לסי מפסידה גם לווסטהאם

מה עושה אדם שניסה הכול, אבל כלום לא עבד? מה עושה מועדון שהחתים את אותו אדם רק חודשיים וחצי לפני כן עד 2019, אבל עכשיו ראשיו רואים ששום דבר לא זז? בינתיים, נראה ששני הצדדים מבצעים הרבה טעויות, אבל שינוי דרמטי אין. מצד אחד, מדובר ללא שום ספק באחד המאמנים הטובים בעולם, מצד שני, הקבוצה לא מנצחת ונראית רע מאוד. בינתיים שקט, אבל השקט הזה יכול להתנפץ בשנייה עם הנחייה לעורכי הדין להתחיל לעבוד על הניירות.

ז'וזה מוריניו מנג'ר צ'לסי. Steve Welsh, GettyImages
"זקוק לשנת שבתון, או לכל הפחות כמה חודשים של הפסקה". מוריניו/GettyImages, Steve Welsh

כמובן שהפסקה הזו מדברת על צ'לסי. הבלוז, שפתחו את העונה בצורה איומה עם 11 נקודות מ-30 אפשריות בפרמיירליג ו-4 מ-9 בליגת האלופות, נמצאים כבר בסוף אוקטובר במצב בו קשה להאמין שיוכלו לשמור על תואר האליפות שלהם. אולי חמור מכך, צ'לסי הגיעה לסוף אוקטובר כקבוצה מותשת, גמורה, עייפה, ובעיקר עמוסת עצבים, מרמור, תסכול וחוסר חשק. מי שעדיין לא מאמין לזה, מוזמן להתבונן בפרצופו של ז'וזה מוריניו או לצפות באחד מהראיונות הנרגנים שלו בתום עוד משחק לא מרשים במיוחד.

וקשה לקבל או להסכים איתו, אבל אפשר בהחלט להבין את התסכול והעצבים של המאמן הפורטוגלי. רק לפני כמה חודשים הוא הוביל את צ'לסי לאליפות והכול היה נראה מושלם ועכשיו הקבוצה שלו נראית רע וגם בחיים האישיים שלו הוא נמצא במשבר קשה כשאביו חולה ונמצא במצב קשה מאוד בליסבון. כשאומרים שמוריניו ניסה הכול, לא מדובר בסתם קלישאה. כמו שדומיניק פייפילד כתב בגרדיאן, "המיוחד" ניסה לתת אמון בשחקנים הבכירים שלו בחדר ההלבשה וגם זימן אותם לשיחות אישיות ונתן להם גב בראיונות. הוא עשה דברים דומים עם השחקנים הצעירים בסגל. הוא גם ניסה לשחק במשחק ההאשמות ולהפיל על השחקנים את התיק. הוא ניסה להביע תמיכה בשחקנים הבכירים שלו, כשבצעד חריג נסה למשחקי הנבחרות שלהם כדי לצפות בהם ולהביע תמיכה. הוא הפך לגמיש מאוד, שינה הרכב, הוציא מההרכב אפילו את שחקן העונה שעברה שלו - אדן הזאר המאכזב - וגם נתן צ'אנס לשחקנים צעירים.

ולמרות כל מה שהוא עשה וניסה, שום דבר לא עבד למי שתמיד נחשב לאמן הפסיכולוגיה ז'וזה מוריניו. צ'לסי ממשיכה להיראות רע ורק בשבת האחרונה הפסידה 2:1 לווסטהאם וצללה אל המקום ה-15 בליגה. מי שהיה זקוק לעוד הוכחה לעצבים, למתח ולתסכול ששחקני צ'לסי חווים בימים אלה, הגיע המשחק באפטון פארק והדגים את כל אלה היטב על ידי נתון סטטיסטי אחד חריג. הבלוז ביצעו בסך הכול 12 עבירות במשחק. ממש לא הרבה. ווסטהאם, למשל, ביצעה 10 באותו משחק ממש. על פניו לא מדובר בכמות חריגה של עבירות, אבל צ'לסי סיימה את המשחק הזה עם לא פחות משבעה כרטיסים צהובים - כולל שניים לנמניה מאטיץ', שגם הורחק. הפטישים, מנגד, ספגו רק צהוב אחד - שייקו קויאטה בדקה ה-74.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אדן הזאר שחקן צ'לסי. רויטרס
לאן הוא נעלם? הזאר/רויטרס
שחקני צ'לסי נראים עצבניים ומתוסכלים ואפשר להבין את זה, בהתחשב בכך שהפסידו כבר חמש פעמים בליגה העונה ובטח לאור העובדה שהם שומעים ורואים את המנג'ר שלהם מורחק כמעט בכל משחק ומעביר ביקורת חריפה על השופטים גם אחרי ניצחונות

שחקני צ'לסי נראים עצבניים ומתוסכלים ואפשר להבין את זה, בהתחשב בכך שהפסידו כבר חמש פעמים בליגה העונה ובטח לאור העובדה שהם שומעים ורואים את המנג'ר שלהם מורחק כמעט בכל משחק ומעביר ביקורת חריפה על השופטים גם אחרי ניצחונות. לזה אפשר להוסיף גם את העיסוק האובססיבי של מוריניו בפרשה המטופשת עם הרופאה אווה קרניירו בתחילת העונה ומקבלים סיר לחץ אדיר. סיר לחץ כזה שאפילו שחקנים מנוסים ואיכותיים כמו שיש בסגל של צ'לסי מושפעים ממנו. אפשר לכתוב ספר רק מהציטוטים של מוריניו השנה, כמו: "אני המאמן הכי טוב שהיה בצ'לסי אי פעם, הם יעשו טעות אם יפטרו אותי" (צודק), "אני לא צריך לקבל ביטחון מההנהלה, יש לי ביטחון בעצמי", ועוד שלל הפצצות, בעיקר כנגד השופטים. כל ההתפרצויות הללו צפויות לעלות לו ביוקר גם מבחינת קנס וגם מבחינה השעיה.

הכתב הבכיר של הדיילי מייל מרטין סמואל אפילו טען שרק שנת שבתון תציל את מוריניו. "הבעיה של צ'לסי היא שהפתרון הכי טוב ליציאה מהמשבר מבחינתה, הוא בלתי זמין", כתב סמואל, "ז'וזה מוריניו זקוק לשנת שבתון, או לכל הפחות כמה חודשים של הפסקה. אם צ'לסי הייתה עוד עסק רגיל, הוא היה יכול לקבל את השבתון הזה. אבל צ'לסי היא לא עסק כזה ולכן היא עשויה לאבד את המנג'ר הכי טוב שהיה לה אי פעם. מטורף, לא כך? מה שקורה למוריניו בשבועות האחרונים הוא חריג בקריירה שלו. תמיד היו עימותים ומחלוקות, אבל לא בצורה הזו. מוריניו יצא נגד ההתאחדות האנגלית, מגוון שופטים, ארסן ונגר וחצי מצוות סקיי בעונה שעברה, אבל צ'לסי בכל זאת זכתה באליפות ובגביע הליגה. אפילו הזמנים הרעים תחת מוריניו היו טובים. הוא תיאר את העונה האחרונה שלו בריאל מדריד כרעה בקריירה שלו, ובכל זאת זכה בסופרקאפ הספרדי, הגיע למקום השני בליגה ולחצי גמר ליגת האלופות ולגמר גביע המלך.

"הקמפיין הנוכחי הוא משהו שונה", ממשיך סמואל, "להיות במקום ה-15 כשאנחנו עוד לא בנובמבר זו טריטוריה זרה עבורו. לראות את השחקנים הנאמנים לו ביותר בוגדים בו מדי שבוע, זה מרגיש רע ומתמיה. מוריניו נראה אבוד. אלו שחלפו על פניו בתא הדירקטורים של ווסטהאם בשבת תיארו אדם זועם בעל נוכחות חשוכה, מלאת זעם ותחושת קיפוח. כרגע מוריניו מורכב ממתח, פראנויה ותחושת זעם אימפוטנטית. אפילו העלבון שגרם להרחקתו מול ווסטהאם - אמר לשופט ג'ון מוס ש"וונגר צדק, אתה פאקינג רך" - מספר על אדם שמבזבז את הזמן שלו על שטויות. מוריניו גם לא נראה טוב. צפו בראיונות שלו בלי סאונד, תתעלמו מהמילים ותלמדו את האיש. הוא נראה מבוגר יותר, מותש ומתקשה לשלוט ברגשות שלו. נראה שהוא צריך להתאוורר קצת מכל זה, הוא זקוק להפסקה. צריך לזכור שאם צ'לסי תפסיד את מוריניו עכשיו, היא תפסיד אותו לתמיד".

ססק פברגאס שחקן צ'לסי. רויטרס
"מתחילת העונה הוא נראה כבד מאוד, הוא התחיל את העונה הנוכחית כמו שסיים את הקודמת. הוא נראה כבד ובלי שום השראה או יצירתיות, אני לא מזהה אותו יותר". פברגאס/רויטרס

אבל מעבר ללחץ ולעצבים של מוריניו, יש משהו אחר, מקצועי, שחשוב מאוד לדבר עליו. אדן הזאר, השחקן המצטיין בפרמיירליג בעונה שעברה, נראה רע מאוד העונה ואחרי עשרה מחזורי ליגה הוא עם 0 שערים ו-2 בישולים. אחרי שסופסל במשחק הליגה מול אסטון וילה (0:2) ונכנס כמחליף בדקה ה-63 רק אחרי שפדרו נפצע, הצליח הכוכב הבלגי להעלות את הסעיף לאוהדי צ'לסי כשנודע להם שעשה "לייק" באינסטגרם לידיעה לפיה ריאל מדריד רוצה לצרף אותו. לאחר אותו משחק, הזאר חזר להרכב, הרבה בגלל אותה פציעה של פדרו, ומאז לא ממש הרשים במשחקים בהם שיחק ואפילו החמיץ את הפנדל הגורלי בהדחה מגביע הליגה על ידי סטוק סיטי.

הזאר הוא לא השחקן היחיד שעובר משבר בצ'לסי. אחד נוסף שעובר משבר קשה הוא ססק פברגאס. הקשר הספרדי, שנרכש מברצלונה תמורת 30 מיליון ליש"ט בקיץ 2014, פתח מצוין את התקופה שלו בצ'לסי בעונה שעברה, אבל מאז תחילת 2015 הוא פשוט לא פוגע. הספרדי כבש שער אחד בלבד בליגה בשנת 2015 (0:1 מול ק.פ.ר) ובישל שישה נוספים. אם בעבר, ובעיקר בתקופות שלו בארסנל ובברצלונה, פברגאס נחשב לשחקן שפותח את העונה נהדר, אבל דועך ככל שהעונה מתקדמת ורגעי ההכרעה מגיעים, השנה אפילו לתחילת העונה הוא לא ממש הופיע. מוריניו ניסה לא פעם להציב את הקשר הספרדי לצד נמניה מאטיץ' בעמדה אחורית וספג ביקורת על כך שפברגאס לא מסוגל להגן ומלא בליקויים הגנתיים. אחר כך, מוריניו ניסה למצוא לו עמדה אחרת שתשלב אותו בתוך מערך הקשרים ההתקפיים הצפוף של הקבוצה. "הביטחון שלי תמיד גבוה, זו לא בעיה, אבל לפעמים הדברים לא הולכים לך בגלל כל מיני סיבות", אמר לאחרונה פברגאס עצמו. עמנואל פטי, קשר העבר הצרפתי של ארסנל וצ'לסי, העביר על פברגאס ביקורת קשה כשאמר: "מתחילת העונה הוא נראה כבד מאוד, הוא התחיל את העונה הנוכחית כמו שסיים את הקודמת. הוא נראה כבד ובלי שום השראה או יצירתיות, אני לא מזהה אותו יותר".

אם הזאר ופברגאס לא מספקים את הסחורה, כמעט קשה לתאר מה עושה ברניסלב איבנוביץ' בצ'לסי. המגן הסרבי, שבשנים האחרונות היה סלע של יציבות בהגנת הבלוז, הפך לחוליה החלשה ביותר בהגנה של הקבוצה ומסוג השחקנים שכל היריבות משחקות על הצד שלו ומוצאות שחקנים מתאימים שיחגגו עליו. היטיב לתאר את המצב של איבנוביץ' אדם שרגולד בדיילי מייל: "הנפילה של המגן מאיבנוביץ' הגדול לאיבנוביץ' האיום העונה היא אחת הסיבות לפתיחת העונה חסרת העקביות והחלשה של צ'לסי. כשלאיבנוביץ' אין את המספרים ההתקפיים היפים שהיו לו בעונה שעברה (4 שערים ו-5 בישולים - ר.פ.), היכולת ההגנתית והמספרים הרעים בהגנה הופכים להיות קריטיים. המראה של קיצוני שמרחף וחוגג על איבנוביץ', שרק מנסה לרדוף אחריו, הפכה לסמל של פתיחת העונה החלשה של צ'לסי. העונה עשו את זה כבר יאסין בראהימי מפורטו, ג'פרסון מונטרו מסוונסי, ראחים סטרלינג ממנצ'סטר סיטי וסטיבן נייסמית' מאברטון". גם העובדה שאיבנוביץ' חוטף מהלומות ברשתות החברתיות מאוהדי צ'לסי בכל משחק, לא בדיוק מוסיפה לביטחון הרעוע שלו. בינתיים, הוא גם נפצע וספק אם בגלל ההיעדרות שלו צ'לסי לא מצליחה לנצח לאחרונה.

ברניסלב איבנוביץ' שחקן צ'לסי בעימות עם ג'ורדן מאץ' שחקן קריסטל פאלאס. רויטרס
נראה רע. איבנוביץ'/רויטרס

בנוסף להכול, יש עניין נוסף: כשג'ון טרי מסופסל (כמו בהפסד החוץ לפורטו), איבנוביץ' הוא הקפטן. האוהדים לא מתים על זה וקוראים למוריניו להכניס את הקפטן האמיתי וגם טרי עצמו לא אוהב את זה במיוחד. צריך לזכור שבניגוד לשנים האחרונות ולקדנציה הקודמת של מוריניו בצ'לסי, אז היו בחדר ההלבשה חיילים נאמנים ומשמעותיים מאוד כמו פרנק למפארד, דידייה דרוגבה ואפילו פטר צ'ך, השנה יש רק את טרי, שמרכז את כל העוצמה. בינתיים זה נראה לא משהו. בנוסף לכל הצרות בהגנה, שסופגת העונה 1.9 שערים למשחק לעומת 0.84 אשתקד, גם טיבו קורטואה פצוע. כמו כן, מוריניו ספג ביקורת על כך שפתח את מחנה האימונים של צ'לסי מאוחר, רק ב-14 ביולי. זה היה התאריך המאוחר ביותר שמוריניו אי פעם החזיר את השחקנים שלו מפגרת הקיץ, וקרוב לשבועיים אחרי שמרבית היריבות מהפרמיירליג חזרו לאימונים. דייגו קוסטה, אגב, הגיע למחנה האימונים כשהוא עם קילוגרמים עודפים והתקשה להיפטר מהם, כמו שהוא בעצמו העיד לאחרונה.

זאת ועוד, צ'לסי גם הייתה רחוקה מלהבריק בחלון ההעברות האחרון. לא רק שאיבדה את אחד השחקנים הכריזמטיים שלה לארסנל (צ'ך), אלא היא צירפה את רדאמל פלקאו, שנראה כמו שחקן שהקריירה שלו נגמרה ביחד עם הפציעה הקשה בברכו. בנוסף, צ'לסי צירפה את מייקל הקטור בן ה-23 מהצ'מפיונשיפ להגנה, למרות שהייתה צריכה מישהו קצת יותר מנוסה ו-ותיק. גם פדרו פתח טוב, נעלם וגם נפצע ואת באבה רחמאן, שהגיע מאוגסבורג, קשה לשפוט כיוון שהוא בקושי קיבל ממוריניו הזדמנויות. עם זאת, את מרבית האשמה במקרה הזה לא סופג הפורטוגלי דווקא. מי שסופגים את האש על מדיניות הרכש הם מייקל אמנלו ומרינה גרנובסקאיה, אשת אמונו של רומן אברמוביץ'.

אז איך צ'לסי ומוריניו יוצאים מן המצב הזה? לא ברור. מה שבטוח הוא שאם הבלוז יפסידו לליברפול, יכול להיות ששני הצדדים ייצאו מהמצב לבד ובמנותק אחד מן השני. כרגע זה נראה כמו תרחיש הגיוני בהחלט, אבל נראה כמו תרחיש בו שני הצדדים יפסידו בגדול. עם כל הבעיות, נראה שצ'לסי ומוריניו אוהבים זה את זה, זקוקים זה לזה ויודעים לספק את מאוויהם זה של זה יותר ממה שכל אחד אחר יודע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully