וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יא חביבי, טיל אביב: מלאגה ומכבי תל אביב תחת אש ב-2012

22.10.2015 / 12:00

ליאור אליהו בדיוק יצא מהמקלחת, גיא פניני נזכר בשקט המקפיא בחדר ההלבשה, לוקה ז'וריץ' טוען שלא פחד ("סמכתי על הצבא שלכם") ושמעון מזרחי מסביר איך המשחק בכלל לא נדחה. מאחורי הק?ל??עים חוזר ל"משחק הטילים" ב-2012

עריכת וידאו: אמיר קוטיגרו

בווידאו: תקציר המשחק

15 שנים חלפו מאז ביקורה הבלתי נשכח (בעצם, בלתי נזכר) של לוליו השבדית ביד אליהו. טל בורשטיין בן ה-20 ערך את הופעת הבכורה שלו עם מכבי תל אביב בסופרוליג, אבל לא כל הקהל השתכנע מהמאורע ההיסטורי, ופה ושם היו קרחות ביציעים.

מאז ועד היום, מכבי היא היחידה באירופה שממלאת תמיד את אולמה הביתי ושהכרטיסים לכל משחקיה מכורים מראש. למעשה, רק פעם אחת נראו כיסאות מיותמים בהיכל בזמן שהצהובים מפזזים על הפרקט ביום חמישי. הערב הנדיר הזה התרחש ב-15 בנובמבר 2012, וגם אז, כמו הערב (חמישי, 21:05, ערוץ 10), פגשה מכבי את אוניקאחה מלאגה.

דיוויד בלאט ושחקניו שייטו לפתיחת עונה מושלמת, עם מאזן 0:5 בסיבוב הראשון, אבל הכל השתבש בשעה 18:36, כשעתיים וחצי לפני כדור הפתיחה. היה זה היום השני למבצע "עמוד ענן", ולראשונה זה 21 שנים - מאז מלחמת המפרץ - נשמעה אזעקה ברחבי תל אביב. הג'יהאד האיסלאמי שיגר שני טילי פאג'ר מעזה לעבר העיר, ותושבים דיווחו על שני פיצוצים שנשמעו בדרומה.

מאחורי הק?ל??עים בפייסבוק

גור שלף: "הזרים היו המומים"

אליהו: "הסתכלתי במראה, במין מבט של 'אתה רציני? זה באמת קורה עכשיו?' ומיהרתי לחלון. ראיתי המון אנשים רצים ובורחים"

"הייתי בבית, ובדיוק יצאתי מהמקלחת", מספר ליאור אליהו, שחקנה של מכבי באותם ימים. "עמדתי והתנגבתי, ופתאום שמעתי אזעקה. קפאתי לשנייה. הסתכלתי במראה, במין מבט של 'אתה רציני? זה באמת קורה עכשיו?' ומיהרתי לחלון. ראיתי המון אנשים רצים ובורחים. התלבשתי, התארגנתי והתחלתי לנסוע לכיוון ההיכל, כשאני אפילו לא יודע אם יהיה משחק או לא. כל מיני תרחישים התחילו לרוץ בראש".

גור שלף, מנהל הקבוצה דאז, היה כבר ביד אליהו כשנשמעה האזעקה. "הייתי בחדר ההלבשה, ולמרות שכבר הייתה מתיחות ביטחונית והיו רקטות על הדרום, זה היה מפתיע. הרגשה מוזרה, לא נוחה, בעיקר בשבילי, שגרתי המון שנים בתל אביב. כמה דקות אחר כך כבר התחלתי לקבל הודעות וטלפונים משחקנים, בעיקר מהזרים, שהיו די המומים ולא הבינו מה קורה. חלק היו ברכב ועצרו בצד, אחרים עוד היו בבית. הם לא ידעו מה לעשות".

שחקני מלאגה שהו באותה עת במלון. הסנטר הקרואטי לוקה ז'וריץ', שמשחק כיום בצדביטה זאגרב, קלע באותו ערב שמונה נקודות. השבוע, בשיחה עם וואלה! ספורט, הוא לא נזקק לתזכורת אמיתית כדי לדבר על המשחק הזה: "תשמע, זו הייתה חתיכת חוויה. היינו בחדרים, התארגנו למשחק ופתאום שמענו את הסירנות. לא הבנו מה קורה, עד שבאו אנשים מהמועדון והסבירו לנו את המצב. בני המשפחה שלי התקשרו, כתבו הודעות, דאגו מאוד".

אנשים במועדון הספרדי זוכרים כי פאניקה של ממש לא הורגשה: "מי שנכנסו ללחץ היו הקרובים שנשארו במלאגה, וראו את הדיווחים בטלוויזיה. אבל כשאתה בתוך זה, אתה נשאר די רגוע. לא חשנו שאנחנו בסכנה".

קפטן מכבי, גיא פניני: "כשהגעתי להיכל, ישבנו בחדר ההלבשה, התארגנו ועלינו לפרקט להתחמם. הייתה אווירה מוזרה. השחקנים הישראלים היו בהלם, האמריקאים לא ידעו איך להגיב. אפילו לא ידענו אם בכלל יהיה משחק".

שמעון מזרחי לקח על עצמו את ניהול המשבר. "בזמן האזעקה הייתי במוזיאון שלנו, היכל המכבים, מתחת להיכל", נזכר יו"ר המועדון הצהוב. "סיירתי שם עם משלחת יהודית מארה"ב, שבראשה עמד סוכן השחקנים ארן טלם (מבעלי הפועל ירושלים; א"ו). מיד יצרתי קשר עם מפקד כוח המשטרה בהיכל, וקיימנו התייעצות. כוחות הביטחון החליטו שההיכל, שעשוי כולו בטון, מספיק בטוח לקיום המשחק, גם אם חלילה תהיה אזעקה נוספת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
לוקה זוריץ' שחקן מלאגה (שמאל) מול מלקולם תומאס שחקן מכבי תל אביב. מגד גוזני
"היינו בחדרים, התארגנו למשחק ופתאום שמענו את הסירנות". לוקה ז'וריץ' ביד אליהו/מגד גוזני

מזרחי: "קיוויתי ש-1991 לא תחזור על עצמה"

לוקה ז'וריץ': "הופתענו שכל כך הרבה אנשים הגיעו למשחק, אבל אתה יודע, זו תל אביב"

קראתם נכון. בזמן שקציני פיקוד העורף ומשטרת ישראל ניצלו כל במה אפשרית כדי לקרוא לאזרחים להימנע לפזר התקהלויות המוניות ולבטל כנסים, הם אישרו לקיים את המשחק. הקהל הצביע ברגליים: 2,000 מושבים אמנם נותרו ריקים, אבל חסרונם התגמד לעומת ה-9,000 שכן החליטו להגיע. הניצחון ביציעים היה משכנע ומשמעותי לא פחות מכל ניצחון שיהיה - או במקרה הזה, לא יהיה - על הפרקט.

וכך זה נראה מהצד. "הופתענו שכל כך הרבה אנשים הגיעו למשחק, אבל אתה יודע, זו תל אביב", אומר ז'וריץ'. "התארחתי אצל מכבי כל כך הרבה פעמים, וכבר הבנתי שהאוהדים אוהבים את המועדון כמו שאוהבים את המשפחה שלהם".

"קיוויתי ששנת 1991 לא תחזור על עצמה", אומר מזרחי, שנזכר בירי הסקאדים הבלתי פוסק מעיראק לישראל בזמן מלחמת המפרץ, שבעקבותיו נאלצה מכבי לנדוד לחו"ל במשך יותר מחודש. "בסופו של דבר, ההחלטה לקיים את המשחק התבררה כמוצדקת ונכונה. זה לא נכון להיכנע לטרור ולהפסיק לקיים את שיגרת החיים בכלל, ואת אירועי הספורט בפרט".

ייתכן שאם ירי הטילים לתל אביב היה מתרחש יממה או שתיים קודם לכן, לפני הגעתה של מלאגה, היא הייתה מבקשת לבטל את הגעתה; אלא שהספרדים כבר היו בעיר - וגם כך היו אמורים לטוס חזרה לארצם לפנות בוקר - כך שהאפשרות להעתקת המשחק כלל לא עלתה על הפרק מבחינתם. "הם קיבלו את ההחלטה ברוח טובה, ולא שמענו מהם אפילו מילה בנושא", אומר מזרחי.

שלט בהיכל הספורט ביד אליהו בשל המצב הביטחוני, מכבי תל אביב בכדורסל. מגד גוזני
שלט בהיכל הספורט ביד אליהו בשל המצב הביטחוני, מכבי תל אביב בכדורסל/מגד גוזני

ז'וריץ' מספר: "כשהגענו לאולם, באו קצינים מהמשטרה הישראלית והסבירו לנו שאם תהיה עוד אזעקה, אנחנו והשופטים צריכים ללכת מאחורי הסל ולרדת למטה לאיזשהו אזור, אני לא זוכר איך הם קראו לו (מרחב מוגן; א"ו). לא הרגשתי בסכנה, סמכתי על הצבא שלכם".

באמת לא חששת לשחק במצב הזה, כשבכל רגע עלולה להיות אזעקה?

"לא פחדנו בכלל. לפי איך שהמשחק נגמר, אולי מכבי פחדה... אנחנו רק רצינו לנצח ולעוף מכאן כמה שיותר מהר".

פניני, שסיים את המשחק ללא נקודות, מאשר את דבריו של הסנטר הקרואטי: "האווירה בהיכל הייתה מאוד טעונה ולחוצה. לא הצלחנו להשתחרר מהעצבים, ובסוף הפסדנו".

שלף: "בסוף המשחק לחצנו ידיים עם אנשי מלאגה, ומנהל הקבוצה מאנולו רוביה הודה בפניי ואמר, 'אני יודע שאם כבר מנצחים בתל אביב, זה רק בערב כזה'. אני משוכנע שאלמלא כל הדבר הזה, היינו מנצחים. במאה אחוז".

מכבי הפסידה 64:62 באחת התצוגות ההתקפיות החלשות שלה במשחק ביתי באירופה. "יש אנשים שסבלו הרבה יותר מאיתנו בימים האחרונים", אמר בלאט בסיום.

זה היה ניצחונה האחרון של מלאגה בהיכל, לפחות בינתיים. הקבוצה הספרדית ביקרה בתל אביב עוד פעם אחת, אך הפסידה - והערב היא חוזרת, כשהמצב הביטחוני שוב לא בשיאו. רק שיעבור בשקט.

ליאור אליהו שחקן מכבי תל אביב (ימין) מול ארל קלאווי שחקן מלאגה. מגד גוזני
"יש אנשים שסבלו הרבה יותר מאיתנו בימים האחרונים", אמר בלאט בסיום. אליהו מול קאלוויי ב-2012/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully