וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלך בן 75: פלה חוגג יום הולדת

22.10.2015 / 18:30

לרגל יום הולדתו של פלה, "היה היה" נזכר ברגעים המיוחדים והפחות מפורסמים בחייו של גדול הכדורגלנים בכל הזמנים – השערים הגדולים שלא צולמו, עוגה של 400 קילוגרם ושופט טיפש אחד שקיבל כרטיס אדום

AP

ביום שישי זה קורה – פלה בן 75. איך מעכלים את זה בכלל? בזכרון הקולקטיבי הוא עדיין נער בן 17, שכבש את העולם במונדיאל בשבדיה. כאשר הצעיד את ברזיל לגביע העולמי השלישי, שלו ושלה, במכסיקו ב-1970, ונחשב למבוגר האחראי והמנוסה, הוא היה בסך הכל בן 29. והנה חלפו להן השנים. דייגו מראדונה, הצעיר ממנו בשני עשורים בדיוק, יחגוג בעוד כשבוע את יום הולדתו ה-55. אצל הברזילאי האגדי, התאריך חשוב הרבה יותר.

כיצד מסכמים את קריירה כה מזהירה? כמה פסקאות בודדות לא יספיקו, את האוטוביוגרפיה פלה כבר כתב בעצמו, ואת העובדות הבסיסיות כולם מכירים או יכולים לקרוא בוויקיפדיה – מעניין, אגב, שסנטוס האדירה זכתה פעמיים בלבד בגביע ליברטדורס לצד שש אליפיות ברזיל. לכן הדבר הנכון הוא להתמקד באירועים קטנים שמדגישים את הסטטוס המדהים של פלה בימיו כשחקן. ההערצה כלפיו לא ידעה גבול, וכל משחק שלו הפך לאטרקציה. ההיבטים האחרים של ההתמודדות היו לא פעם משניים לעצם הופעתו של פלה. אוהדים שילמו כסף כדי לראות אותו בפעולה, וזו היתה כל מטרתם.

שחקן העבר, פלה. AP
ההערצה אליו לא ידעה גבול. פלה/AP

ארבע הקפצות

אחד השערים היפים ביותר של פלה הובקע ב-2 באוגוסט 1959, כאשר הגאון עדיין היה רק בן 18. היה זה במשחק מול קבוצה בשם ז'ובנטוס מסאו פאולו, ולכן באירופה נפוצו עם הזמן לא מעט טעויות על כך שזה קרה במשחק ידידות מול יובנטוס, הגברת הזקנה מטורינו. בפועל, חשיבות המשחק לא היתה גבוהה במיוחד, וסנטוס ניצחה בקלות 0:4 את היריבה הנחותה, אבל זה לא מוריד דבר מהביצוע המלוטש של פלה. הברזילאי הצעיר הקפיץ את הכדור מעל שלושה שחקני הגנה ברחבה, בזה אחר זה, ואז עשה אותו דבר גם לשוער האומלל שיצא מולו. הכדור לא נגע בדשא לפני שפלה שלח אותו לרשת החשופה בנגיחה, והאיצטדיון התפוצץ משמחה אדירה.

לרוע המזל, רוב המשחקים בברזיל לא צולמו באותם ימים, ולכן לא קיימת הקלטה של יצירת האמנות. למעשה, ייתכן שהמהלך היה קצת אחר, ויופיו הועצם בהגזמה עם השנים. הכל יכול להיות. על סמך זכרונות של עדי ראיה, בוצעה לפני מספר שנים הדמיית מחשב של השער הזה, כדי שאגדה תישמר גם לדורות הבאים. הנה היא לפניכם, עם יותר ממיליון צפיות ביוטיוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

השער היפה בתולדות מרקאנה

הייתכן שער מהריב יותר? יש הטוענים שהמהלך ב-5 במרץ 1961 שבר את השיא, והוא זכה לכינוי Gol de Placa, כלומר שער ששווה לוחית מיוחדת. סנטוס ניצחה במרקאנה את פלומיננזה, 1:3 במסגרת טורניר ריו-סאו פאולו, ובדקה ה-40 קיבל פלה את הכדור ליד הרחבה שלו. הוא פצח בסלאלום מופלא לאורך המגרש, עבר שחקן אחרי שחקן, עד שהגיע לשוער הנבחרת המפורסם קרלוס קסטיליו והכניע אותו בבעיטה שטוחה לפינה הרחוקה. 130 אלף הצופים, אוהדי פלומיננזה, ששרקו בוז בתחילת הדהירה, קמו על רגליהם והריעו ממושכות כאשר הכדור נשק לרשת. סטנדינג אוביישן נמשך יותר משתי דקות, עד שהמשחק חודש. כולם הבינו שהם היו עדים לאירוע היסטורי, חסר תקדים בחשיבותו.

פפה, הקיצוני השמאלי של סנטוס וסקורר ענק בפני עצמו, שיחזר לימים: "הוא עשה את הכל במהירות מסחררת. צפינו בו בפה פעור, אבל למען האמת היינו רגילים לעשות את זה. הוא עבר את כולם. קסטיליו היה שוער נהדר, אבל הוא בקושי ראה את הכדור העוצמתי טס לידו".

ז'ואלמיר בטינג, עיתונאי ושדר רדיו מיתולוגי, היה אז בתחילת דרכו, והשער הזה עזר לו לפתח את הקריירה. "אני המצאתי את המונח Gol de Placa. זה היה הרעיון שלי, שילמתי על הלוחית הזו מכיסי, ומאז משתמשים במילים האלה כדי לתאר שערים יוצאי דופן ביופיים". על השלט נכתב, לצד התאריך: "כאן הבקיע פלה את השער היפה ביותר בתולדות מרקאנה". למרבה הצער, גם השער הזה לא צולם, ולכן אפשר לצפות רק בנסיון שחזור לא מרגש במיוחד.

כל האיצטדיון אוכל עוגה

כאשר אנשים שמעו על שערים כאלה, הם קיוו שפלה יבקיע אחד מהם גם מול עיניהם. בכל מקום אליו הגיעה סנטוס, האוהדים נהרו לאיצטדיון כדי להיות עדים לפלא הבלתי נתפס. ממשלת ברזיל התייחסה לכוכב כאל נכס לאומי לכל דבר, ולכן סירבה בתוקף לאפשר לסנטוס למכור אותו לאירופה, מה גם שהמועדון עצמו ידע שפשוט אין לו מחיר. פלה היה דמות נערצת בברזיל כולה, וגם שונאיה הגדולים של סנטוס העריצו אותו. כך, למשל, שיחק פלה בפורטו אלגרה, העיר הגדולה בדרום המדינה, ביום הולדתו ה-28. לרגל האירוע אפו בקונדיטוריה מקומית עוגה במשקל 400 קילוגרם שהוענקה לחתן השמחה לפני שריקת הפתיחה. הזרקורים כובו, ובזמן שפלה כיבה את 28 נרות הענק על יצירת הפאר הקולינרית שר לכבודו כל האיצטדיון. בהפסקה חולקה העוגה בין הצופים וחוסלה תוך חמש דקות.

רצון הקהל לראות את פלה בפעולה הוביל למספר אירועים חריגים במיוחד כאשר נכונה לו אכזבה. באחד הביקורים בפרו, הובילה סנטוס 0:3 במחצית, והמאמן החליט לתת לפלה מנוחה. החלוץ היה אחרי מקלחת ולבוש בחליפה כאשר עובד באיצטדיון פרץ נסער לחדר ההלבשה וביקש ממנו לחזור לדשא. התברר כי האוהדים שהבחינו בהיעדרותו במחצית השניה החלו להצית את האיצטדיון תרתי משמע, תוך שהם מציתים את הכריות על המושבים וזורקים אותן למטה. על מנת למנוע שריפה גדולה הסכים פלה ללבוש שוב את מדי הכדורגל ולשחק עד הדקה ה-90.

בלונדון ערכו תערוכה לכבוד יום הולדתו ה-75 של פלה:

השופט שהרחיק והורחק

תקרית מדהימה עוד יותר התרחשה בקולומביה כאשר סנטוס הגיעה לשם בדרכה מארצות הברית כדי לקיים משחק ידידות מול הנבחרת האולימפית. זה אמור היה להיות אירוע ראווה, אבל לשופט הקולומביאני צ'אטו ולאסקס היו תוכניות משלו. הוא החליט להעניק לנבחרת ארצו ניצחון יוקרתי ושרק ללא הפסקה לחובת סנטוס. ולאסקס לא שרק לפנדל אחרי עבירה על פלה, עצר את התקפות הברזילאים בשריקות לא מוצדקות ואז, בתחילת המחצית השניה, אישר שער של קולומביה שהובקע מנבדל ברור. סבלנותם של כוכבי סנטוס פקעה, והקשר המחונן לימה התנפל על השופט בצעקות. ולאסקס השיב לו בצרחות משלו והרחיק אותו מהמגרש. בשלב זה הצטרף לפלה לוויכוח – והורחק אף הוא.

זה היה הרגע בו הקהל החל להשתולל. השופט לא לקח בחשבון דבר אחד פשוט. האוהדים לא באו כדי לחזות בניצחון על פלה. הם בסך הכל רצו לראות את פלה. הרחקתו של הכוכב האורח הוציאה אותם מדעתם, והם פרצו למגרש כדי לתקוף פיזית את ולאסקס חסר התבונה. השוטרים הגנו על השופט בגופם, חפצים שונים התעופפו מכל עבר, ואז התקבלה החלטה חסרת תקדים. לא ידוע מי בדיוק הגה את הרעיון, אבל הפתרון היחיד היה להרחיק את השופט. ולאסקס הורד מהמגרש, שופט אחר נכנס במקומו, ההרחקה של פלה בוטלה, והסדר שב על כנו. נקמתו של צ'אטו היתה מקורית – הוא הגיש תלונה במשטרה נגד חלק משחקני סנטוס ודאג שהמשטרה הקולומביאנית תעצור אותם. מיותר לציין שפלה לא היה ברשימה.

שחקן העבר, פלה. AP
איך השופט העז להרחיק אותו? פלה/AP

ההצלה הגדולה של ריבאלדו

שנת 1969 עמדה בברזיל בסימן השער ה-1,000 של פלה. מובן שהספירה לא היתה מדוייקת לגמרי, כי היא כללה משחקי ידידות אשר איש לא ייחס להם חשיבות בתחילת הקריירה של החלוץ, אבל היא הפכה לרשמית. באופן הגיוני וביזארי כאחד, מטרת כל הקבוצות בברזיל היתה אחת. הן לא רצו למנוע מפלה להגיע לנקודת הציון ההיסטורית. נהפוך הוא – כולם רצו שהשער המיתולוגי יובקע דווקא במגרש שלהם.

ב-12 בנובמבר התארחה סנטוס אצל סנטה קרוס, קבוצה צנועה מהעיר רסיפה שנלחמה נגד הירידה. מספר שעריו של פלה עמד על 997, ולכולם היה ברור – שלושער של פלה, ושמו של המועדון האלמוני הזה ייכתב באותיות זהב בספרי ההיסטוריה. איך אפשר לפספס חגיגה כזו? סנטוס היתה הרבה יותר טובה, וניצחונה כלל לא הוטל בספק. 34 אלף צופים שנדחסו לאיצטדיון הקטן צפו באדו ומנואל מריה מעלים את האורחים ליתרון 0:2, ואז הגיע הצמד המיוחל של פלה. כעת, כשהמשחק התקרב לסיום, הקהל המתין בקוצר רוח לשלישי.

ואז זה הגיע. המלך קיבל את הכדור בעמדה קורצת, עבר את השוער וגילגל לרשת. ואולם, לפני שהכדור חצה את הקו, הגיח הבלם המקומי ריבאלדו (כן, ריבאלדו – ואין כל קשר לכוכב ברצלונה שטרם נולד אז). בשבריר השניה האחרון, הוא הרחיק את הכדור לשמיים. אם הוא המתין לתשואות מצד הקהל על הפעולה ההירואית, הוא שגה קשות. האיצטדיון פצח בשריקות בוז צורמות לעברו, כי הוא העז למנוע מפלה את השער ה-1,000.

כדורגלן העבר, פלה. AP
כולם רצו לחזות בעיניהם בשער ה-1,000 של פלה/AP

אנשים למדו לקרוא בזכותו

השער הזה הגיע שבוע לאחר מכן, מול ואסקו דה גאמה במרקאנה, והובקע בפנדל – על אף שפלה עצמו בכלל לא אהב לבעוט פנדלים. הוא היה מעדיף לעשות היסטוריה בדרך אחרת, אבל כאשר השופט שרק על עבירה ברחבה, פשוט אי אפשר היה לסרב. הקהל לא היה סולח.

אי אפשר להגזים בחשיבותו של פלה עבור העם הברזילאי. הרי מיליונים רבים למדו לקרוא רק כדי להיות מסוגלים לדפדף בעצמם בספר שפירסם החלוץ הגדול. משרד התרבות והחינוך העניק לפלה מדליה מיוחדת רק על זה. אדם כה פופולרי יכול היה לאבד בקלות את השפיות, ופלה – על אף שהאגו שלו ממש לא קטן – הצליח להישאר עם רגליים על הקרקע באופן יחסי. זו סיבה לא פחות טובה להעריך אותו.

אולי הדבר קשור למנטליות האנשים במדינה. סלבה ברזילאי מסביר: "בניגוד לארגנטינאים, שעשו ממראדונה אלוהים, אנחנו מתייחסים לפלה כמו למלך. הוא המלך שלנו, אבל הוא עדיין בן אנוש. אנחנו מעריצים אותו, אבל לא סוגדים לו". המלך בן 75, וכל העולם חוגג איתו.

  • עוד באותו נושא:
  • פלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully