וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם השלישי: הפארסה מאחורי השיטה הנהוגה במוקדמות היורו

14.10.2015 / 14:20

איך הפך המשחק בין לטביה לקזחסטן לקריטי עבור הונגריה? הבלוג של יוכין מנתח את העיוות המחפיר בשיטת מוקדמות היורו, ומזהיר מפני תופעות הזויות באליפות אירופה עצמה בקיץ

עריכת וידאו: מרום שפיצר

בווידאו: שחקני נבחרת טורקיה חוגגים בחדר ההלבשה

צריך לומר את האמת – "המאבק" על תואר הנבחרת הטובה ביותר במקום השלישי הפך לפארסה מוחלטת, וזה היה צפוי. לפתע, משחק לא רלוונטי בין שתי נבחרות זניחות, לטביה וקזחסטן, התברר כקריטי. לפתע, לאיי פארו כמעט הייתה השפעה מכרעת על גורל הנבחרות בבתים אחרים. לאוהדים שלא טרחו להוציא מחשבונים לא היה מושג קלוש מדוע דווקא טורקיה טיפסה בסופו של דבר ליורו. האשמה הבלעדית באבסורד היא אופ"א, ולרוע המזל הפיאסקו הזה ילווה אותנו גם באליפות אירופה עצמה.

בואו נעשה סדר בבלגן. הונגריה סיימה את משחקיה במוקדמות כבר ביום ראשון, והרגישה עם רגל וחצי בצרפת, אך נאלצה להמתין במתח עד לשריקת הסיום של המשחקים אתמול ונותרה מאוכזבת בסופו של דבר. עצם העובדה כי הונגריה, ללא ספק הנבחרת החלשה ביותר מבין המסיימות במקום השלישי, כמעט הייתה ראשונה בדירוג היא בדיחה.

שחקני נבחרת הונגריה מאוכזבים. GettyImages
בדיחה. יוון חוגגת מול הונגריה המאוכזבת/GettyImages

זר מבודפשט למנצ'סטר

העיוות נבע מכך שבבית 9 היו חמש נבחרות בלבד, ולכן – על מנת להעמיד את כולן במצב זהה לכאורה – היה צורך למחוק את התוצאות מול הנבחרת האחרונה בכל יתר הבתים. פירוש הדבר – הנפגעות המידיות היו אלה שבבתיהן היו נבחרות קיקיוניות דוגמת אנדורה, סן מרינו וגיברלטר. מטבע הדברים, הנבחרות שסיימו במקום השלישי ליקטו שש נקודות במפגשים מול הנמושות שלא ראויות כלל ליטול חלק בטורניר, ושש הנקודות האלה הורדו אחר כבוד ממאזנן. הנבחרת החלשה בבית של הונגריה הייתה איי פארו, והיא הפסידה פעמיים לכולן, פרט לאחת. נגד היוונים האומללים השיגו חניכיו של לארס אולסן שני ניצחונות, וזה הספיק כדי להוריד דווקא את יוון למקום האחרון. וכך שמרו ההונגרים את שש הנקודות מול איי פארו לצורך טבלת המקומות השלישיים. זה העניק להם יתרון לא הוגן בעליל, והם היו קרובים מאוד כדי לנצל אותו.
רק שתי נבחרות איימו עליהם – אוקראינה וטורקיה.

לאוקראינים היה מזל משלהם, כי הם הוגרלו לבית עם נבחרות חלשות רבות, וניצחו ללא בעיות בכל המשחקים מול בלארוס, מקדוניה ולוקסמבורג. נגד שתי היריבות הבכירות הם דווקא התקשו, ועד אתמול הייתה להם נקודה בלבד במפגשים מול ספרד וסלובקיה. ואולם, כדי לסיים כנבחרת הטובה ביותר במקום השלישי נדרש רק ניצחון ביתי על ספרד שכבר הבטיחה את מקומה. התוצאה – ויסנטה דל בוסקה העלה הרכב ניסיוני, ההגנה הספרדית לא תפקדה, וההונגרים החזיקו אצבעות לדויד דה חאה שנתן את משחק חייו. זר פרחים ענק היה צריך להישלח אתמול עבורו מבודפשט למנצ'סטר.

שוער נבחרת ספרד דויד דה חאה מציל מול שחקן נבחרת אוקראינה רוסלן רוטאן. רויטרס
זר פרחים מבודפשט. דה חאה עוצר את אוקראינה/רויטרס

האם הטורקים שילמו לקזחים?

אחרי שהמכשול האוקראיני הוסר, נותרה רק טורקיה בין הונגריה לצרפת. אלא שלטורקים לא היה מספיק לנצח את איסלנד. מאחר שהם סיימו פעמיים בתיקו עם לטביה וניצחו פעמיים את קזחסטן, המאזן הרצוי היה מושג רק אם הלטבים היו יורדים למקום האחרון. לשם כך, הקזחים היו צריכים לנצח בריגה. כל הונגריה הייתה בעד לטביה, כל העם הטורקי תמך בקזחים, ומעניין מאוד אם עברו כספים מתחת לשולחן ולטובת מי. אחרי הכל, אם נהיה ציניים, ללטביה הייתה הזדמנות חסרת תקדים לעשות קופה נאה מהפסד במשחק שלא קובע עבורם דבר. זוהי מציאות הזויה. בסופו של דבר, קזחסטן אכן ניצחה, וסלצ'וק אינאן הפך לגיבור טורקיה. אליפות אירופה ניצלה, לפחות זמנית, מנבחרת חלשה כמו הונגריה.

המציאות הזו עלולה לחזור בקיץ. ההגדלה הבזויה של מספר המשתתפות ביורו יצרה מפלצת של 24 נבחרות, שלא ניתנות לחלוקה הגיונית מבחינה מתמטית. לכן יעפילו ארבע מתוך שש הנבחרות מהמקומות השלישיים בבתיהן לשמינית הגמר, והאבסורד יחגוג.

שחקני נבחרת טורקיה חוגגים. AP
ניצלה ברגע האחרון. טורקיה חוגגת/AP

כדאי להיות בבית 5 ביורו

ראשית, יינתן יתרון לא הוגן לנבחרות שיקבלו הגרלה נוחה מלכתחילה. נניח, לצורך הדיון שהונגריה תגבר על סלובניה בפלייאוף ותעלה לטורניר. אם לא יחול שיפור ביכולתה, כל הנבחרות שיוגרלו איתה בבית יזכו בשלוש נקודות, והנקודות האלה לבדן עשויות להספיק כדי להעפיל לשמינית הגמר. מנגד, נבחרות בבית המוות יילחמו זו מול זו, יאבדו נקודות בתוצאות תיקו, ורק שתיים מהן ימשיכו לשמינית הגמר. איפה לעזאזל ההיגיון?

שנית, יינתן יתרון לא הוגן לנבחרות בבתים 5 ו-6, פשוט כי הן משחקות אחרונות. נבחרת שתסיים במקום השלישי בבית 1 לא תדע מראש את המאזן לו תזדקק ב"טבלת המקומות השלישיים". לעומת זאת, נבחרות בבית 5 ידעו הכול מראש, וסביר להניח שאפשר יהיה לסדר תוצאות במחזור האחרון שיפעלו לטובת שתיהן. זוכרים את המשחק המפורסם בין מערב גרמניה לאוסטריה במונדיאל 82' שהשאיר את אלג'יריה בחוץ? זוכרים את ה-2:2 בין שבדיה לדנמרק ששלח את איטליה הביתה ביורו 2004? הפעם מזימות כאלה יכולות לפגוע לא רק ביריבות בתוך הבתים, אלא גם בנבחרות מהבתים האחרים. זה הזוי עד כאב.

רבים הספיקו לשכוח, אבל שלושה מונדיאלים התקיימו בשיטה הזו, וזה לא נגמר טוב. ב-1990, למשל, נפגשו גרמניה וקולומביה במחזור האחרון בבית כאשר האירופים ידעו כי תיקו מבטיח להם את ראשות הבית, והדרום אמריקאים ידעו שתיקו יאפשר להם לחלוף על פני נבחרות שסיימו במקום השלישי בבתים שכבר הסתיימו. נחשו נא את התוצאה. ב-1986 עלתה אורוגוואי לשמינית הגמר עם שתי נקודות בלבד. בכל שלושה המונדיאלים האלה, עלו לשמינית הגמר הנבחרות שסיימו במקום השלישי בבתים 5 ו-6.

שחקן נבחרת ספרד דויד סילבה נפצע. AP
מתסכל. דויד סילבה נפצע/AP

גרמניה כבר בשמינית הגמר

חשוב מכל, כמעט שבועיים מהטורניר בצרפת יבוזבז כדי לנפות הבית שמונה נבחרות בלבד מתוך 24. זה לא מעניין, והסיכוי לכישלון הגדולות בשלב הבתים יורד באופן משמעותי מאוד. גרמניה וספרד יכולות לראות את עצמן כבר עכשיו בשמינית הגמר ללא קשר להגרלה, והן עשויות לזלזל קצת, כפי שזלזלו במשחקים רבים במוקדמות. למען האמת, עדיף היה שיזלזלו אפילו יותר, כי מתסכל מאוד לראות את דויד סילבה ואלברו מוראטה נפצעים במשחק חסר משמעות נגד לוקסמבורג.

לסיכום, טורניר המוקדמות סיפק אמנם כמה דרמות, ואף הותיר את הולנד מחוץ לטורניר אחרי קמפיין מביש, אבל בשורה התחתונה הוא היה מאכזב בהשוואה לטורנירים הקודמים. גם ההחלטה למרוח את המחזורים על פני שבוע שלם בפגרת הנבחרת במקום לקיים את כל המשחקים בימים מרוכזים יצרה עודף של צפייה בכדורגל ברמה נמוכה יחסית. זו לא הייתה פרסומת לכדורגל נבחרות, אלא פעמים רבות התוצאה הייתה הפוכה בדיוק. גם הטורניר עצמו יהיה ברמה נמוכה יותר בקודמיו, אבל לפחות הוא יתקיים במדינה אחת. חכו ליורו 2020, עם 24 נבחרות שיפוזר על פני כל היבשת ויהפוך לסיוט עבור האוהדים. אז כדאי לנו ליהנות ממה שיש בינתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully