וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חידת רפא: בריאל מדריד עדיין תוהים על קנקנו של רפא בניטס

2.10.2015 / 16:00

ההסכם עם כריסטיאנו רונאלדו, ההשפעה של פלורנטינו פרס והתלונות של השחקנים ("הטקטיקה שלו הורגת אותנו"). אחרי ארבעה חודשים בתפקיד ולמרות פתיחה נטולת הפסדים, חידת רפא בניטס נותרה בעינה. המאמן הגשים חלום כשהגיע לריאל מדריד, אבל עוד עלול להתעורר לחלום בלהות

עריכה: מרום שפיצר

בווידאו: מתכוננים ליום ראשון הגדול של הכדורגל האירופי

בדיוק לפני חודש, ב-2 בספטמבר 2015, קיימה אופ"א כנס חגיגי של מאמני העילית באירופה. 21 באי הפורום האקסלוסיבי, בהם 17 מאמנים בכירים ועוד ארבעה נציגי אופ"א, התייצבו לצילום המסורתי כשכולם חנוטים בחליפות יוקרה. כולם, חוץ מאחד. רפא בניטס שמו. מאמן ריאל מדריד ישב שם, לצד קודמו בתפקיד קרלו אנצ'לוטי, עם מכנסי ג'ינס וג'קט סגול שאי אפשר להתעלם ממנו.

בניטס - במכוון, או שלא - נקט בשיטת "הפרה הסגולה". הוא דאג להיות השונה, המרתק והלא ייאמן בתמונה הזו. על פי הספר הנושא את אותו שם, את הפרה הסגולה אי אפשר לשכוח. הסלוגן ממליץ "לבלוט כדי להצליח". בינתיים בניטס האניגמטי מטפל היטב בחלק הראשון, כשתשומת הלב במדריד מופנית קודם כל אליו. לטוב ולרע. האם יהיה סיפור הצלחה? רגע לפני המבחן הגדול הראשון שלו בדרבי נגד אתלטיקו מדריד, ולמרות פתיחת עונה נטולת הפסדים, מעטים (גם בתוך המועדון) נותנים לו סיכוי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במכוון או שלא, הצליח למשוך את תשומת הלב. רפא בניטס, עם הג'ינס, יושב שני מימין/מערכת וואלה!, צילום מסך

רפא בניטס חלם כל חייו להגיע לעמדה הזו. ויאדוליד, אוסאסונה, אקסטרמדורה, טנריפה וגם ולנסיה, ליברפול, אינטר, צ'לסי ונאפולי. כולן היו בסך הכול תחנות בדרך. 20 שנה אחרי שסיים את דרכו כמאמן ריאל מדריד ב', בניטס בן ה-55 סגר מעגל וקיבל את המפתחות לאחד הג'ובים הלחוצים והמלחיצים בעולם הכדורגל. תפקיד שגם אנצ'לוטי קר הרוח הודה כי "גבה ממני מחיר כבד".

המינוי הזה היה הכי רחוק מקונצנזוס. למעשה, הדבר הכי קרוב לקונצנזוס נגע בכלל להמשך דרכו של אנצ'לוטי. השחקנים, הקהל וגם חלקים רבים מהתקשורת תמכו במאמן האיטלקי שהביא להם את הדסימה. וכשהוא יצא מן התמונה, לכולם היו מועמדים אחרים. בניטס, שלא לקח אליפות מאז הזכייה עם ולנסיה ב-2004 ולא הוכיח בשנים האחרונות כי הוא ראוי לשדרוג הזה, בטח לא היה אחד מהם. אלא שהאיש על פיו יישק דבר במועדון הפאר הוא פלורנטינו פרס. ולנשיא כלל לא הייתה התלבטות: החבר בניטס חוזר.

מבחינת פרס, אנצ'לוטי היה רך מדי עם השחקנים ולכן ריאל סיימה ללא תואר בעונה שעברה. כאילו הדסימה (עונה קודם לכן) לא הייתה ולא נבראה. הנשיא רצה איש מקצוע שיעבוד קודם כל במגרש האימונים ויחזיר את המשמעות להגדרה "מאמן". לגישתו, אנצ'לוטי התנהל כמנג'ר. בניטס, שהשאיר את משפחתו בליברפול ומקדיש את כל יומו לכדורגל, התאים לו כמו כפפה ליד. והעובדה שהוא מדרידיסטה בכל רמ"ח איבריו - יליד מדריד, אוהד ריאל משחר ילדותו, שחקן קבוצת המילואים ועוזר קבוצת הבוגרים לשעבר - נתנה מעין הכשר למינוי שלא ירד חלק בגרון לאף אחד.

מכיוון שבניטס הוא מינוי אישי של פרס, הוא צריך להתיישר לפי החליל של הבוס. ברשימת השחקנים המבוקשים של המאמן החדש הופיעו דויד דה חאה, ארתורו וידאל, ראחים סטרלינג ואלברו מוראטה. מיותר לציין שאף לא אחד מהם הצטרף בקיץ לריאל מדריד. דנילו הגיע לפני מינויו, לוקאס ואסקס, קאסמירו ודניס צ'רישב הוחזרו מהשאלות, ורק מתאו קובאצ'יץ' ושוער המשנה קיקו קסיאה מקוטלגים כרכש שלו. בערך. מדובר בהוצאה זעומה לעומת 120 מיליון יורו על רכש בקיץ הקודם ו-150 מיליון לפני שנתיים. גם לקראת סוף חלון ההעברות, כשהמאמן הצהיר פומבית כי ריאל מדריד זקוקה לחלוץ נוסף שיתחרה עם קארים בנזמה או לפחות יהווה גיבוי, הנשיא אמר לו שיש את חסה. מאז, חסה די מחוק. סוג של מרד קטן של בניטס, שיודע שלא יוכל עשות יותר מזה. במיוחד כשהיד היחידה שמונחת על כתפו בחודשים הראשונים שלו כמאמן ריאל מדריד, היא היד של פרס.

רפא בניטס מאמן ריאל מדריד עם הנשיא פלורנטינו פרס. רויטרס
מינוי אישי. פלורנטינו פרס עם רפא בניטס/רויטרס

פרס יילך עד הסוף עם המאמן שלו, אבל מה לגבי השחקנים? כארבעה חודשים אחרי טקס הצגתו של המאמן החדש, שלווה מיד בדיווחים על מרמור בתוך הסגל ובמיוחד במחנה של כריסטיאנו רונאלדו, עושה רושם שהדברים מבעבעים מתחת לפני השטח ורק מחכים למשבר הראשון כדי לפרוץ החוצה. ב"אל קונפידנסיאל", פרסמו לפני כשבוע וחצי כתבה ובה רטינות שונות של שחקנים ונציגיהם בנוגע לשיטות של בניטס, שלדבריהם "הורג אותנו עם הטקטיקה שלו". המאמן הנוכחי, שנוקט בגישה שונה מקודמו וכמו בימיו בליברפול מקפיד לשמור על דיסטנס, נוטה להאריך אימונים ולהוסיף סשנים. "זה נראה כמו מחנה צבאי", צוטט שחקן בעילום שם, ואחד הסוכנים הוסיף: "רפא הוא כמו מוריניו, רק קוץ בתחת".

היחיד שמקבל ממנו ליטוף תקשורתי קבוע, אחרי כל משחק, הוא כמובן כריסטיאנו רונאלדו. הכוכב הפורטוגלי היה קשור מאוד לאנצ'לוטי ולא אהב את המינוי של בניטס, בלשון המעטה. הועלו אפילו אפשרויות לפרידה, כולל הצעות של אנשים בתוך המועדון שסברו כי מדובר במועד האחרון לגבות סכום שיא עבור רונאלדו, אבל בסופו של דבר השידוך נמשך וכך גם ניפוץ השיאים של CR7. התקשורת בקטלוניה שמחה כמובן לעסוק בנושא הנפיץ של היריבה המושבעת, ושם נטען כי רונאלדו ובניטס סיכמו ביניהם על "שלום קר", בתיווכו של סוכן העל ז'ורז'ה מנדש, עד אשר זה ימצא לקליינט שלו מועדון על שיוכל לבצע את מהלך הרכישה מריאל מדריד. בהתאם לכך, רונאלדו מטופל בכפפות של משי.

גם סרחיו ראמוס, הקפטן הרשמי מאז עזיבתו של איקר קסיאס, לא היה מרוצה תחילה מהמינוי ופלרטט עם מנצ'סטר יונייטד, עד שחתם על חוזה חדש. כל היתר, צריכים להוכיח את עצמם ולנסות להתבלט דרך שיטת הרוטציה שמנחיל בניטס. בראיון ל"אל פאיס" בתחילת העונה העביר בניטס ביקורת על אנצ'לוטי כשאמר: "הוא השתמש באותם 12-13 שחקנים ובחודש מאי הם כבר היו סחוטים, בעוד אלו שלא שותפו היו רחוקים מכושר משחק משביע רצון. אני לא אתן לזה לקרות. אנחנו חייבים לנצל את כל הסגל כדי להגיע רעננים לחודש מאי ולזכות בתארים". אז הוא נאמן למילותיו ומשתמש גם בשחקנים כמו לוקאס ואסקס וקאסמירו, אך עלול לאבד בדרך דמויות מפתח כמו טוני קרוס, שנחשב ליקירו של אנצ'לוטי בעונה שעברה ולעוגן בהרכב (עד שכאמור הגיע תשוש לסיום העונה) וכרגע לא מקבל את האמון המלא כדי לחזור לעצמו.

קרלו אנצ'לוטי, מאמן ריאל מדריד. GettyImages
בניטס הגיע ומיד מתח עליו ביקורת. קרלו אנצ'לוטי/GettyImages

בפן המקצועי, בספרד עדיין לא יודעים איך לאכול את בניטס. ריאל מדריד שלו עדיין לא הפסידה ומציגה שיפור משמעותי במשחק ההגנה, כשקיילור נבאס הוציא רק כדור אחד מהרשת בשמונה משחקים רשמיים. המאזן הטוב באירופה. אלא שההתקפה, שנראתה תקועה גם בטרום העונה עם ארבעה משחקי הכנה (מתוך שמונה) ללא שער זכות, מקרטעת מפעם לפעם וזאת למרות פתיחת העונה הטובה של בנזמה. בניטס רוצה שהמשחק ההתקפי של ריאל לא יתבסס אך ורק על מתפרצות, אלא יכלול גם הנעת כדור טובה יותר ויצירת מצבים ממשחק מסודר. בינתיים, הוא תלוי רבות בהפצצות של רונאלדו.

הפורטוגלי כבש חמישייה לרשת אספניול, שלושער מול שחטאר דונייצק ועוד צמד במאלמו, אך ביתר חמשת המשחקים שבת מהבקעה. במחזור הקודם, נגד מלאגה, הוא איים על השער לא פחות מ-14 פעמים ובכל זאת ריאל סיימה ב-0:0. לראשונה זה שנתיים (רצף של 56 משחקים) ריאל לא מצאה את הרשת במשחק ביתי - מאז ההפסד 1:0 לאתלטיקו מדריד ב-28 בספטמבר 2013. אותה אתלטיקו שתנסה ביום ראשון הגדול להנחיל לבניטס הפסד בכורה.

בריאל מדריד הדרישות נוקשות יותר. שם לא מסתפקים בניצחונות כמו ה-0:1 על גרנאדה, אלא רוצים לראות תשיעייה כמו בעונה שעברה. ולמרות רשימת חיסורים ארוכה (סרחיו ראמוס, פפה, דנילו, חאמס רודריגס, גארת' בייל) בניטס לא מקבל הנחות. לכן, אחרי משחק כזה, מיד קמים המבקרים וקובעים שהקבוצה הגנתית מדי. "כשאימנתי בנאפולי אמרו שהשיטה שלי התקפית מדי, פה אומרים ההפך", התגונן בניטס לאחר מכן. "קוראים לי הגנתי ושוכחים שנאפולי שלי כבשה 104 שערים בעונה שעברה".

פרשן "סקיי ספורטס", העיתונאי גיאם בלאגה, הסביר את הסגנון החדש: "השינוי המשמעותי הוא שבניטס החליט לשחק עם שני קשרים שתמיד יסייעו להגנה, מכיוון שאחד לא מספיק כאשר שלושת השחקנים הקדמיים עושים התקפה בלבד. גם המגנים תוקפים פחות וכך יש לו יותר שחקנים בחלק האחורי". הקבוצה יותר ממושמעת, הקישור מאפשר לחלק הקדמי חופש פעולה מוחלט וטור הספיגות מעיד על הצלחה. אלא שבריאל, כמו שהזכרנו, הציפיות שונות. וכשחלק מהשחקנים טוענים ש"הקבוצה משעממת", המאמן צריך לדאוג.

רפא בניטס, מאמן ריאל מדריד. AP
אני הגנתי מדי? רפא בניטס/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully