וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צר אולמנו: "לא מגיע למדינה שהספורטאים האלה יביאו לה מדליה"

27.9.2015 / 16:00

אלכס שטילוב המום כל פעם מחדש כשהוא מגלה באימון עשרות מתעמלים מסביבו ותוהה מדוע ענף בכיר נהנה מאולם רציני אחד. פינס, יו"ר האיגוד: "לא משתינים לכיווננו". מי האחראים למחדל? פרויקט עורך אורח

יו"ר איגוד ההתעמלות, אופיר פינס, עם אלכס שטילוב. ברני ארדוב
פיתרון אין ממש באופק. פינס ושטילוב/ברני ארדוב

למה בחרתי בנושא?

אני יודע שענף ההתעמלות הוא אחד מהענפים המועדפים בוועד האולימפי. אם כך מדוע יש רק אולם התעמלות אחד בארץ בסטנדרטים בינלאומיים שבו מתעמלים יכולים להתאמן? מצד אחד אני רואה צמיחה בכמות הילדים המגיעים להתאמן, ומנגד הדבר מפריע רבות למתעמלים בוגרים בנבחרת. פעמים רבות אני מוצא את עצמי במהלך אימון עם מאות מתעמלים צעירים סביבי, וזה דבר די חיובי מפני שמסתכלים עליי כמודל לחיקוי, אך מנגד יש עומס כה רב באולם שפשוט מפריע למהלך תקין של האימון. מה הפיתרון?

seperator

הסוגיה שאלכס שטילוב מעלה היא אולי כזו שרחוקה מעיני התקשורת, אבל נמצאת כבר הרבה זמן על שולחנו של יושב ראש איגוד ההתעמלות, אופיר פינס, שמנסה בכל דרך להגדיל את מלאי אולמות ההתעמלות בארץ. למרות זאת נראה שכל הניסיונות שלו לא ממש צולחים עד כה. במשוואה הזו נמצאים ארבעה שחקנים: איגוד ההתעמלות, משרד התרבות והספורט, הטוטו והרשויות המקומיות, אבל נדמה שפרט לאיגוד, את אף אחד לא ממש מטרידה מצוקת האולמות בארץ.

אין מסיבת עיתונאים או אירוע לתקשורת שבהם פינס לא מעלה פעם נוספת את הסוגיה הכאובה, ובראיון לוואלה ספורט הוא מציף במילים קשות את הבעייתיות שנוצרה. ניסינו לראיין נציגים מטעם כל אחד מארבעת הגופים, ובזמן שפינס נאות לספק תשובות, הסברים ובעיקר שאלות, בקרב הטוטו ומשרד הספורט הסתפקו בשליחת תגובה והעדיפו שלא לספק נציג מטעמם לראיון. עם כל הנתונים מהכתבה, תוכלו אולי להבין טוב יותר מה הסיבה שבגללה יש רק אולם התעמלות מכשירים אחד ברמה בארץ, זה שבהדר יוסף, ומדוע שטילוב נאלץ למצוא את עצמו מתאמן סביב עשרות מתעמלים צעירים.

שטילוב עצמו מעיד: "באולם בהדר יוסף מתאמנים לא רק מתעמלי הנבחרת בזמן נתון, אלא גם כל הילדים של מכבי. הם יכולים להגיע רק אחר הצהריים כי יש ביום בתי ספר, וצריך לזכור שמתעמלים מקצועיים מתאמנים פעמיים ביום כך שיש התנגשות. לפעמים נוצר מצב שיש יותר מדי ילדים באולם או שאין כמעט מקום להתאמן. למעשה כל ילד באיזור שהולך לענף ההתעמלות, מתעמל בהדר יוסף. ברור שאני מקבל עדיפות באולם, אבל עדיין קשה להתאמן כשבאותו זמן יש בקרבתך כ-100 מתעמלים באולם. זה עניין שקורה כמעט כל יום. יש ימים פחות עמוסים ויש ימים עמוסים מאוד".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
צוף פלדון מתעמלת מכשירים. קובי אליהו
עניין שקורה כמעט כל יום שמסביבה עשרות מתעמלים צעירים. צוף פלדון/קובי אליהו

השחקן הראשון: הרשויות המקומיות

לפני הכול צריך להבהיר את הסוגיה ומה מהות הקושי להקים אולם התעמלות מכשירים. מדובר לרוב באולם שהוא פונקציונאלי להתעמלות מכשירים, כך שההשקעה, גם אם היא לא גדולה, משמשת אך ורק לענף ספורט אחד, בעוד שאולמות ספורט אחרים ניתן להסב למשחקי כדור שונים וכך התועלת מהם עולה. ובכל זאת, כשהענף נמצא בצמיחה הן מבחינת עלייה בכמות המתעמלים והן מבחינת ההישגים, מצופה מהרשויות המקומיות להירתם בעניין.

אחת הערים שבהן מתוכנן לקום אולם שכזה היא קריית אונו, אך גם ראש העירייה, ישראל גל, מודה שהדרך להקמת האולם עוד רחוקה, והוא גם מסביר מדוע. "כולם רוצים שנבנה ונעשה, אבל רוצים שגם נממן, גם נתחזק וגם נפעיל, ואין לנו כסף לזה. באולם שכזה צריך לשים 17-18 מיליון שקל, כשמתוכם אנחנו אמורים לקבל 3-4 מיליון מהטוטו. את שאר הסכום העירייה צריכה לממן, ואז במצב כזה זה נכנס לרשימת סדרי עדיפויות אחרים וזה בעייתי. זו הסיבה שאנחנו נשארים במתקנים המיושנים במקום להתקדם. אפילו אם היה מדובר במאצ'ינג, כלומר חצי-חצי בעלות, אז זה היה רציני".

גל שצופה על הנעשה מהצד מניח שהסיבה שהטוטו לא מוכן להשקיע יותר היא אי כדאיות כלכלית. "כנראה שלא רואים בהתעמלות ענף כל כך אטרקטיבי. אנחנו כן רוצים להקים אולם התעמלות תחרותית, הקצינו לכך מקום, אבל כרגע הנושא תקוע. על זה נאמר שהספורט הוא ספורט לאומי, אבל ההוצאות הן הוצאות שחלות על הרשויות. בכל אופן אנו בקריית אונו מחפשים מימון נוסף כדי שנוכל לבנות את האולם".

אולם ברלין מכון וינגייט. מכון וינגייט,
"זה אולם שהוא הכי טוב בארץ על הנייר ומורכב משתי קומות. הוא נבנה בשנות השבעים והיום הוא גרוטאה מכיוון שוינגייט לא משפצים אותו, ואלוהים יודע למה. מדובר בסכום של שלושה מיליון שקל שיהפכו אותו לבונבוניירה עם כל מה שצריך". אולם ברלין/מכון וינגייט

השחקן השני: איגוד ההתעמלות

מאז שנבחר לפני כשנתיים לתפקיד יושב ראש איגוד ההתעמלות, עושה אופיר פינס מאמצים כבירים להגדיל את מצאי אולמות ההתעמלות בארץ. הוא אומר שיש ברשותו עשרות מיילים וסמסים מול כל הגורמים הבכירים ביותר שעוסקים בנושא הזה, אבל עדיין מוצא את עצמו מול שוקת שבורה ובנקודת ההתחלה. כשמדברים איתו, מספיק ללחוץ על הכפתור שנקרא "אולמות התעמלות" כדי לקבל ממנו נאום שהוא מגדיר "עדין" ביחס למה שהוא באמת חש לגבי היחס של ראשי הספורט לענף שרק הולך ומתפתח. הנאום שלו אולי תקיף, אבל טמון בו תסכול מתמשך של אדם שמנסה בכל דרך שהיא להגדיל את כמות האולמות.

- אופיר, איך אתה מסביר את זה שיש כיום רק אולם התעמלות מכשירים אחד ברמה גבוהה?

"זה בעיני המחדל הכי גדול של הטוטו, של מנהל הספורט בישראל וגם של איגוד ההתעמלות לדורותיו. זה מצב נתון שקיבלנו, אבל צריך להיות הוגנים ולציין שיש יותר מאולם אחד, אך האולמות הקיימים הם ישנים מאוד, לא מתאימים ולא ראויים לסטנדרטים של היום. פשוט אבד עליהם הכלח והם כבר לא מצוידים כמו שצריך. אלה אולמות שהיה נכון להרוס אותם ולהקים במקומם אולמות אחרים. אולם אימונים אמיתי ורציני יש אחד, בהדר יוסף. בעיני זו הזנחה פושעת של כל הנוגעים בדבר".

- באותה מידה היה ניתן לקחת את האולמות הישנים ולשפץ, לא?

"מדובר באולמות של 50 שנה שאין מה להשקיע בהם יותר. צריך פשוט להרוס ולבנות מחדש. למה הרסו את וסרמיל ובנו אצטדיון חדש בבאר שבע? למה לא שיפצו את וסרמיל? כי נגמר, זו היסטוריה. כל זה למעט אולם ברלין בווינגייט. זה אולם שנחשב להכי טוב בארץ על הנייר ומורכב משתי קומות. הוא נבנה בשנות השבעים והיום הוא גרוטאה מכיוון שבווינגייט לא משפצים אותו, ואלוהים יודע למה. מדובר בסכום של שלושה מיליון שקל שיהפכו אותו לבונבוניירה עם כל מה שצריך. בשלוש השנים האחרונות יש לי מיילים מאורי שפר, עודד טירה, שרת הספורט הנוכחית והקודמת, ואני אומר: חסרים פאקינג שלושה מיליון שקל. אני אומר 'פאקינג' לא כי אני מזלזל בכסף, אלא כי משקיעים 400 מיליון שקל באצטדיון העירוני בחיפה ו-300 אלף במקומות אחרים, אז פה פאקינג שלושה מיליון שקל אין לענף אולימפי ששולח לאולימפיאדה שבעה מתעמלים? פה בונים אולמות רק למשחקי כדור, למנהלי בתי הספר ולראשי עיריות שינאמו את הנאומים שלהם בבתי הספר. זה הכול פוליטיקה קטנה של שרי ספורט וראשי עיריות. בגלל זה אין אולמות התעמלות בארץ. צר לי להגיד, אבל חוץ ממוטי ששון (ראש עיריית חולון, א.ק), את אף ראש עירייה לא מעניין לבנות אולם ספורט".

- ולמה הטוטו מעדיף לבנות אצטדיוני כדורגל על פני אולמות התעמלות?

"הטוטו עושה לצערי מה שאומרים לו. אם שרי הספורט היו אומרים לו לבנות אולם התעמלות, הוא היה עושה את זה. אני באתי לטוטו. אמרתי להם שאני רוצה להקים אולם התעמלות, וביקשתי שיביאו לי תוכנית אדריכלית לאולם התעמלות. אתה יודע מה אמרו לי? שאין להם. הם לא יכולים אפילו לפתוח מגירה ולהגיד איך נראה אולם התעמלות. שכנעתי אותם שזה חשוב. לפני כחצי שנה הם סיכמו איתי שהם יעשו קול קורא לראשי רשויות כדי להקים חמישה אולמות התעמלות בתנאים מועדפים, אבל שום דבר לא קרה. לא קול ולא קורא. הקימו ועדת ספורט עליונה (במשרד הספורט, א.ק) ושם הכול תקוע. אי אפשר להחליט בלעדיהם. הבירוקרטיה הישראלית חוגגת ואין מי שידאג לקבל החלטות".

אלכס שטילוב מתעמל מכשירים ישראלי. עמית שיסל,
"נתתי הוראה תקדימית שאף אחד לא ייכנס לאולם בהדר יוסף באימונים של נבחרת ישראל בחודש עד אליפות העולם. פשוט כי אין לי ברירה. אני עושה את זה בכאב רב ובלב כבד". שטילוב/עמית שיסל

מה הפיתרון למצב הזה?

"לצערי לא משתינים לכיוון שלנו וזה לא מעניין אף אחד. יש פה בעיה יסודית שצריך להתייחס אליה בכובד ראש. יש שני גופים למימון, אחד זה מפעל הפיס והשני זה הטוטו. מפעל הפיס כפוף לשלטון המקומי והוא צריך לדאוג לכיתות לימוד ואולמות, אבל הטוטו צריך להיות של האיגודים ולא של העיריות. הבעיה היא שגם הטוטו עושה את דבר העיריות וזו הטעות הגדולה. צריך לנתק את הטוטו מהעיריות. הטוטו צריך להיות מנוהל על ידי איגודי הספורט. את העירייה מעניין שיהיו לה אולמות בבתי הספר ולא מגרשי ספורט. הם רוצים אולמות רב תכליתיים כדי שאפשר יהיה לשחק שם כדורסל, כדורעף וכדוריד, והם רוצים שהאולם יהיה לטקסים. פשוט צריך לתת לאיגודים מעמד בטוטו. לצערי לנו אין מה להגיד. אנחנו יכולים לבקש, אבל בוועדה העליונה של הספורט יש כל מיני אנשים שלא מבינים שום דבר כי הם לא מחליטים על כלום".

אולי כדאי שתסביר את הבעייתיות בהקמת אולם התעמלות?

"הבעיה היא שזה אולם ייעודי שאתה לא יכול לפרק אותו. אף אחד לא רוצה אולם התעמלות. במקום שהטוטו יעמוד על הרגליים האחוריות ויגיד לעיריות: 'עם כל הכבוד שאתם רוצים או לא רוצים לבנות אולם כזה או אחר, אנחנו הם אלה שמייצגים את הספורט ואתם תקימו או אולם התעמלות או שלא יהיה כלום'. למה הטוטו לא מדבר ככה? כי זה לא מעניין אותו. את הטוטו מעניין שיבנו אולמות. רק אם יש ראש עיר משוגע לדבר או שיש קבוצה בתוך העירייה לייצר לחץ, זז משהו. כל האולמות הם ברמה מאוד נמוכה כמו שאמרתי. יש 10-15 אולמות וכולם ישנים ודי פרימיטיביים שגם הם נוצרו ברמה נקודתית בשלב מסוים כי היה מישהו שלקח את זה על עצמו".

ובכל זאת, הכול שלילי? לא רואים נקודת אור חיובית באופק?

"יש בכל זאת סיכום עם הטוטו על בנייה של כמה אולמות חדשים, כמו בקריית אונו לאולם התעמלות מכשירים, באשדוד להתעמלות אומנותית ומכשירים. בראשון לציון יש הסכמה על אולם התעמלות אומנותית, בתל אביב יש סיכום עם העירייה, בלי הטוטו, על אולם מכשירים נוסף פרט להדר יוסף. אולם התעמלות עולה היום לא יותר מ-12 מיליון שקל כולל הכול".

ועד אז, שטילוב ושאר מתעמלי הנבחרת ימשיכו להתאמן כשלצידם עשרות מתעמלים?

"זה הדבר שהכי מתסכל אותי כיושב ראש איגוד ההתעמלות. בהקשר הזה, נתתי הוראה תקדימית שאף אחד לא ייכנס לאולם בהדר יוסף באימונים של נבחרת ישראל בחודש שעד אליפות העולם פשוט כי אין לי ברירה. אני עושה את זה בכאב רב ובלב כבד. הנבחרת שלנו חייבת לקבל את השקט שלה והיא חייבת להתאמן לבד בתנאים הכי טובים לקראת אליפות העולם. לא יקרה כלום אם הילדים יתאמנו באולמות פחות טובים לתקופה קצרה כי בסך הכול באוקטובר יש נטו עשרה ימי אימון".

איזה מסר יש לך למתעמלים?

"אני מצדיע לשטילוב, לארטיום (דולגופיאט, א.ק), לאייל (גלזר), לצוף פלדון ולכל החבר'ה הצעירים שמתאמנים בתנאים כאלה. לפעמים באמת יש מאות ילדים באולם. אני מצדיע להם על כך שיש להם את הסבלנות ואורך רוח כי אלה תנאים בלתי נסבלים, אבל אני לא מצליח להוציא מהאדישות אף אחד. לא מגיע למדינה שהספורטאים האלה יביאו לה מדליה. זה פשוט זלזול מתמשך, ואני מקווה שכל קברניטי הספורט של ישראל ביקשו משטילוב ומהחבר'ה שלו סליחה ביום כיפור על הזלזול הזה כי זו נבחרת נהדרת שבנס מתקיימת נגד כל התנאים".

איך זה עובד במדינות אחרות? יש סיכוי שהמתעמל הבכיר מתאמן גם כן לצד עשרות ילדים?

"אתה רוצה לדרוך לי על יבלות? אין שום יכולת בכלל להשוות. זה לא דומה, לא קרוב ולא ליד".

אנדריי מדבדב מתעמלת מכשירים. קובי אליהו
"לא בראש סדר העדיפויות". אנדריי מדבדב/קובי אליהו

השחקן השלישי: משרד הספורט

במשרד הספורט ראשית דחו את הטענה של פינס כי אולם התעמלות עולה 12 מיליון שקל, וגורם במשרד אמר: "אין שום סיכוי שאולם התעמלות מכשירים מגיע לסכום כזה. זה קרוב ל-30 מיליון שקל עם כל המכשירים ולכן זה לא נמצא בראש סדר העדיפויות".

בתגובה הרשמית נמסר ממשרד הספורט: "אנו מברכים על הישגי הספורטאים בענפים אלה ויודעים שהם תוצאה של השקעת משאבים. לכן במסגרת התוכנית הלאומית לבניית מתקני ספורט אנו נערכים לפתוח קרן ייעודית לבנייתם של חמישה אולמות מכשירים ברחבי המדינה על מנת לתת מענה לצרכי הענף המתפתחים. כמו כן, האולמות למתעמלות הצעירות בהתעמלות אומנותית עומדים בדרישות. לספורטאיות ההישג יש אולם ייעודי במכון וינגיט, ובחולון הושלם אולם מפואר שיארח בשנת 2016 את אליפות אירופה בהתעמלות אומנותית".

seperator

השחקן הרביעי: הטוטו

ואיך מסבירים בטוטו את המצב? זו התגובה הרשמית שהם העבירו לנו: "מדיניות הטוטו היא לעודד את הספורט בישראל באמצעות הקמת מתקנים ותשתיות מתקדמים. המתקנים החדשים שנבנים כיום הינם רב תכליתיים כדי לאפשר לכמה שיותר ספורטאים וספורטאיות מכל הענפים ליהנות מההשקעה העצומה בבנייתם. הדרישות הייחודיות של ענף ההתעמלות כבר באות לידי ביטוי באולמות אלה, בין היתר בעמידה בסטנדרט המתאים לאירוח תחרויות בינ"ל, גובה התקרה, אולם ספח ועוד. היכל הטוטו חולון, בו הטוטו השקיע כ-60 מיליון שקל, הינו דוגמה מצוינת לאולם שכזה". בהקשר הזה, חשוב להדגיש שאולם ההתעמלות בחולון מיועד להתעמלות אומנותית, ולא להתעמלות מכשירים.

"המועצה הלאומית העליונה היא הגוף שאחראי על קביעת מדיניות בתחום הקמת מתקנים בכלל, והקמת מתקנים ייעודיים עבור ענף התעמלות המכשירים בפרט", הוסיפו בטוטו. "עם זאת, הטוטו מכיר היטב את הצרכים הייעודיים של ענף התעמלות המכשירים ופועל יחד עם המועצה הלאומית ומשרד התרבות והספורט כדי לקדם את הענף ואת תשתיות הספורט הייחודיות לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully