וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתחון לב: סטיבן נייסמית' מייצג את כוכבי הכדורגל האמיתיים

13.9.2015 / 7:00

הוא השחקן הבריטי הטהור ביותר, וגם אדם עם לב רחב שתורם לחסרי בית, מובטלים, חיילים פצועים ואנשים עם דיסלקציה. הבלוג של יוכין מסביר למה כל מי שאוהב כדורגל צריך להיות מאושר מהשלושער שלו מול צ'לסי המפורקת, וערן זהבי יכול להרשות לעצמו לחלום להתחפש לנייסמית'

one

תמיד רציתי לכתוב על סטיבן נייסמית'. חיכיתי בקוצר רוח להזדמנות לפרסם אייטם מכובד על הבחור הסקוטי הזה, כי הוא מסמל, יותר מכל אחד אחר, את הכדורגל הבריטי הטהור האמיתי. את התשוקה חסרת המעצורים, את הנכונות לרדוף אחרי כל כדור אבוד, את האמונה כי בזכות השקעה מטורפת וניצוץ בעיניים אפשר להתגבר על המגבלות הטכניות ולהרגיש שווה בין שווים באחת הליגות החזקות בעולם. נייסמית' הצהיר לא פעם שהוא חש בר מזל כי התחביב שלו הפך, כמעט בלי להתכוון, למקצוע עם שכר נאה.

כך הוא ניגש לכל אימון ולכל משחק – הוא פשוט עוסק במה שהוא הכי אוהב לעשות ומנסה להפיק את המקסימום מכל רגע. הוא לא מתלונן כאשר המנג'ר מושיב אותו על הספסל. הוא מודה לו על כך דקה על המגרש, ונהנה לשחק בכל תפקיד. במהלך הקריירה, הוא מילא בהצלחה את כל העמדות בחוד ובקישור. הנתונים הפיזיים שלו לא מרשימים במיוחד – כולה 178 סנטימטרים של גוף צנום יחסית. ובכל זאת, הוא מנצח ביותר משני קרבות אוויר למשחק בממוצע וכובש לא מעט בנגיחות. השליטה שלו בכדור לא מושלמת, אבל הוא לא מהסס לכדרר מול כל אחד, ובעונה שעברה היו רק ארבעה שחקנים בפרמיירליג כולה שסחטו יותר עבירות ממנו. אדן הזאר, ראחים סטרלינג, סאדיו מאנה, אלכסיס סאנצ'ס, ומיד אחריהם נייסמית'.

סטיבן נייסמית' שחקן אברטון. AP
רק הזאר, סטרלינג, מאנה ואלכסיס סחטו יותר עבירות ממנו. סטיבן נייסמית'/AP

ארוחות לנזקקים ומנויים למובטלים

תמיד רציתי לכתוב על סטיבן נייסמית', כי הוא משתוקק לתרום מפירות הצלחתו לחברה. כבן לעובד סוציאלי מעיירה סקוטית קטנטנה, הוא מכיר מגיל צעיר את מצוקות האנשים הפשוטים, והרצון לעזור להם הפך למטרה מרכזית בחייו. עוד כאשר שיחק בריינג'רס, הוא אירגן מדי שנה ארוחות חג המולד למאות חסרי בית מדי שנה, והוא ממשיך במסורת הזו גם עכשיו, כשהוא מתגורר בליברפול. אלא שכעת הוא הוסיף גם את ההומלסים בעיר מגוריו הנוכחית, וגם הם מקבלים ממנו ארוחות חג. "אני חושב שהגעתי למעמד בו אני יכול לסייע לאחרים, וזו הרגשה פנטסטית. הייתי מרגיש פספוס עצום אם הייתי מסיים את הקריירה מבלי לעשות דברים קטנים כאלה, שעושים את ההבדל עבור אנשים אחרים", הוא אומר.

וזה לא נגמר בארוחות. נייסמית' משמיע תכופות את קולו נגד מחירי הכרטיסים הגבוהים למשחקים באנגליה, ומרגיש שזו חובתו לתרום גם למאבק זה. לכן בכל קיץ הוא קונה מנויים למשחקי אברטון ומפזר אותם בין המובטלים בלשכות התעסוקה. "חשבתי על אנשים שמנסים למצוא עבודה ולא מצליחים", הוא הסביר פעם, "הם עלולים לאבד את המוטיבציה, וצפיה בכדורגל עשויה לעזור להם לשמור על המורל. פגשתי אנשים שאוהדים את אברטון במשך עשורים ומכירים את כל ההיסטוריה שלה, ובזכות התרומה הזו הם יכולים להמשיך ללכת לגודיסון פארק למרות שאין להם כסף כרגע. הם אמרו לי שזה נותן להם כוח להמשיך לשלוח קורות חיים".

נייסמית' שותף גם לעמותה המסייעת לאנשים הסובלים מדיסלקציה, כי הוא חווה זאת על בשרו כילד. לקח לו שנים רבות ללמוד לקרוא, הוא מכיר מקרוב את הקושי העצום הכרוך בליקויי למידה. יו"ר ריינג'רס לשעבר יזם את הקשר בין נייסמית' לשחקן הסקוטי שון קונרי, אשר הפנה את החלוץ ליו"ר העמותה – ומאז הוא משמש כשגריר ומשקיע מזמנו במטרה הנעלה. בנוסף, הוא ייסד קרן שמסייעת לחיילים סקוטים שנפצעו במלחמות לחזור לכשירות ולתעסוקה.

סטיבן נייסמית' שחקן גלזגו ריינג'רס מניף את תואר האליפות. רויטרס
החלום התנפץ לנגד עיניו שוב ושוב. סטיבן נייסמית' בריינג'רס/רויטרס

רצועות קרועות ומועדון בפשיטת רגל

תמיד רציתי לכתוב על סטיבן נייסמית', כי בא מלמטה וראה את החלום מתנפץ לנגד עיניו פעם אחר פעם. כאוהד ריינג'רס שרוף, הוא היה שבור לב כאשר נזרק מהאקדמיה של המועדון בגיל 15. הוא נדד לקילמרנוק, הוכיח את עצמו וגרם למועדון הפאר מגלזגו לשלם תמורתו כמעט 2 מיליון ליש"ט בקיץ 2007. הוא שרד קרע ברצועות ברכו שהשבית אותו למשך יותר משנה, חזר חזק יותר מאי פעם, הפך לבורג מרכזי ביותר בקבוצה, זכה בשלוש אליפויות וכיכב בליגת האלופות, רק כדי להיפצע שוב ברצועות ברכו ולראות, תוך כדי תהליך ההחלמה הממושך, את ריינג'רס קורסת כלכלית ומפורקת ב-2012.

הוא נאלץ לצאת למאבק משפטי כנגד המועדון על מנת להיחשב לשחקן חופשי ולעבור לאנגליה, וכך הפך לשנוא בעיני האוהדים שהעריצו אותו. אברטון של דייויד מויס הסקוטי היא שזכתה בשירותיו, למרות ניסיונותיו הכבירים של רוברטו מרטינס להחתימו בוויגאן. שנה חלפה, מויס נבחר לרשת את אלכס פרגוסון באולד טראפורד, ומרטינס הגיע לגודיסון פארק. כך זכו השניים לעבוד ביחד בכל זאת, ונייסמית' לא מפספס הזדמנות לציין את השפעתו העצומה של המנג'ר הספרדי על התפתחותו המקצועית.

"בחודשיים הראשונים באברטון, כאשר ראיתי את כל הכוכבים, היו לי רגשי נחיתות. שאלתי את עצמי – האם אני באמת ראוי להיות כאן? אבל ככל שחלף הזמן, הבנתי שהתשובה חיובית, והרגשתי שייך, גם בחדר ההלבשה וגם על המגרש", הוא סיפר לפני שנה. למה שלא ירגיש שייך? שער הבכורה שלו במדי אברטון היה לרשת ליברפול בדרבי. בעונתו השניה הוא כבש את שער הניצחון ב-0:1 על צ'לסי והתחיל את החגיגה ב-0:3 הענק על ארסנל. בעונה שעברה, בה הפך לשחקן הרכב קבוע, והיה הלב והנשמה של הקבוצה, הוא מצא את הרשת מול ארסנל, צ'לסי, מנצ'סטר יונייטד ומנצ'סטר סיטי, וסיים עם שישה כיבושים. לא לחינם הוא האריך את חוזהו במועדון עד 2019 והצהיר: "אני מאושר ונמצא בכושר הטוב ביותר בקריירה".

רוברטו מרטינס מאמן אברטון חוגג. Stu Forster, GettyImages
זכה בנייסמית' בסופו של דבר. רוברטו מרטינס/GettyImages, Stu Forster

מתנה מושלמת ליום הולדת

תמיד רציתי לכתוב על סטיבן נייסמית' כי הוא יודע לנצל את ההזדמנויות עד תום. בתחילת העונה הנוכחית, הוא איבד את המקום בהרכב, כי מרטינס העדיף להשתמש בטום קלברלי וארונה קונה מאחורי רומלו לוקאקו כחלוץ חוד בודד. אז נייסמית' שותף רק בדקות הסיום כמחליף, אבל אתמול (שבת), במשחק הגדול מול צ'לסי, הוא נזרק למערכה כבר בדקה התשיעית בעקבות הפציעה של מוחמד בשיץ'. 13 דקות מאוחר יותר, הוא כבר חגג צמד מול העורף הרעוע של האלופה, ובדקה ה-82 השלים שלושער, תוך שהוא הופך לשחקן השני בהיסטוריה שעושה זאת מול קבוצותיו של ז'וזה מוריניו. הראשון היה רוברט לבנדובסקי, עם רביעיה לזכות דורטמונד בחצי גמר ליגת האלופות מול ריאל מדריד ב-2013.

"אני נפעם וגאה מאוד", אמר מרטינס על האיש שכבש את השלישיה המושלמת – בראש, בשמאל ובימין. אין מתנה טובה יותר ליום הולדתו ה-29 שחל מחר, ולספרדי יהיה קשה מאוד לא לשלב את נייסמית' במשחקים הבאים. הוא יהיה שם בזכות, ימשיך לספוג עבירות, להטריד הגנות, לבעוט מכל מצב, ומעל הכל פשוט ליהנות. אחרי כל המהלומות שהוא ספג לאורך הדרך, הסקוטי משוכנע שהחיים תמיד האירו לו פנים, והוא מחייך אליהם בחזרה. החיוך הזה צריך לגרום אושר לכל מי שמאוהב בכדורגל. שחקנים מסוגו של נייסמית' הם הכוכבים האמיתיים של המשחק, הרבה לפני מסי ורונאלדו.

עוד באותו נושא

שלושער לנייסמית' ב-1:3 על צ'לסי

לכתבה המלאה
סטיבן נייסמית' שחקן אברטון. AP
שלושער מושלם. נייסמית' אתמול/AP

ההזדמנות של מכבי

ומה עם צ'לסי? עייפות החומר ניכרת היטב בקבוצתו של ז'וזה מוריניו, אשר גישתו ממש לא תורמת לאווירה החיובית בסגל. לפני שנה בדיוק הגיעו הכחולים לסטמפורד ברידג' ופירקו את אברטון 3:6 בתצוגת כדורגל ראוותנית. מבט על ההרכבים מגלה שלא חל שינוי משמעותי. שבעה שחקנים שפתחו אז היו בהרכב גם אתמול – ברניסלאב איבנוביץ', ג'ון טרי, ססאר אספיליקואטה, נמניה מאטיץ', ססק פברגאס, אדן הזאר ודייגו קוסטה. השינוי הכפוי בעמדת השוער, שילובו של קורט זומה על חשבון גארי קייהיל, ג'ון אובי מיקל במקום ראמירס ופדרו במקום וויליאן לא משנה את התמונה באופן מהותי. כושרם של השחקנים משנה אותה.

פברגאס ספג ביקורת מרומזת ממוריניו, אבל ממשיך לקבל אשראי ונראה כמו צל של עצמו. דייגו קוסטה צריך לתפוס גל כדי לנווט את התשוקה שלו לכיוון הנכון, וכרגע הוא ממש לא על הגל. איבנוביץ' וטרי תשושים ולא תורמים מחצית מיכולתם בעונה שעברה. הזאר ממש לא מושיע. מאטיץ', שהבקיע שער אדיר אתמול, לא מסוגל להושיע לבדו. מכבי תל אביב תפגוש ביום רביעי את האלופה האנגלית בעיתוי הטוב ביותר מבחינתה, וכדאי לה לכוון גבוה. האם ערן זהבי יכול להתחפש לנייסמית'?

רומלו לוקאקו שחקן אברטון לפני נמניה מאטיץ' שחקן צ'לסי. Alex Livesey, GettyImages
לא מסוגל להושיע לבדו. נמניה מאטיץ'/GettyImages, Alex Livesey

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully