וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוקד על שתי חתונות: לאוניד סלוצקי שיכפל את הקסם מצסק"א בנבחרת

6.9.2015 / 8:00

המאמן המוערך החזיר את נבחרת רוסיה לחיים אחרי עידן קאפלו, ובמקביל הצעיד את צסק"א מוסקבה לליגת האלופות. האם יוכל להמשיך להצליח בכל החזיתות, במשימה שנראית כמעט בלתי אפשרית, בדרכו להפוך לאחד המאמנים הבכירים בעולם?

AP

"הנבחרת חזרה להיות שלנו", זעקה אתמול (שבת) הכותרת של ספורט אקספרס לפני משחק הבכורה של לאוניד סלוצקי על הקווים של רוסיה. היא סיכמה היטב את התחושות של העם כולו, ששיחרר אנחת רווחה אחרי עזיבתו המאוחרת מאוד של פאביו קאפלו. אין דוגמה טובה יותר לחשיבות דמותו של המאמן מאשר התמורה שעברו הרוסים בשבועות הספורים מאז מינויו של סלוצקי. מדובר בשינוי של 180 מעלות – גם ספורטיבית, אבל בעיקר מנטלית.

ליאוניד סלוצקי מאמן נבחרת רוסיה. AP
שינוי של 180 מעלות. סלוצקי/AP

סוף המחנה הצבאי

בעידן קאפלו, הפכה רוסיה לנבחרת מאוסה בעיני כולם. האיטלקי שאב מהנבחרת את כל החיים, והפך אותה לגוויה. הוא דיכא ברגל גסה כל נסיון ליצירתיות, והשליט משטר צבאי של ממש. זה כלל לא רק את השחקנים שפחדו לעשות טעויות ולכן טעו ללא הפסקה, אלא גם את התקשורת – העיתונאים היו אוייביו של קאפלו, הוא מעולם לא הסביר אף החלטה מקצועית, סגר את כל האימונים, הגביל את הקשר למינימום ההכרחי, האשים את כולם חוץ מעצמו, וגרם לניכור. האוהדים איבדו עניין בנבחרת, ציפו לכשלונותיה, הפסיקו לתמוך בה, ואפילו חשו שמחה לאיד.

איש לא הבין מדוע הוחתם האיטלקי על חוזה מפלצתי עד המונדיאל ב-2018. הוא היה צריך להתפטר, או להיות מפוטר, אחרי הפיאסקו במונדיאל, בו צברו הרוסים שתי נקודות בבית נוח עם בלגיה, דרום קוריאה ואלג'יריה, אבל נותר בתפקידו כדי לקבל שכר עתק של תשעה מיליון יורו לשנה. ההתאחדות, שהיתה אחראית למשגה הקולוסאלי, ניסתה להימנע מתשלום פיצויים, אך לבסוף הבינה כי אין ברירה. בקמפיין מוקדמות היורו הפסידה רוסיה פעמיים לאוסטריה, לא הצליחה לגבור על מולדובה במוסקבה, והניצחון היחיד היה על ליכטנשטיין, בתוספת ניצחון טכני במונטנגרו "בזכות" האוהדים הביתיים שזרקו חזיז על איגור אקיפנייב.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
פאביו קאפלו מאמן נבחרת רוסיה. Alexander Zemlianichenko, AP
שאב מהנבחרת את כל החיים. פאביו קאפלו/AP, Alexander Zemlianichenko

ההיפך המוחלט מקאפלו

אז קאפלו הלך לבסוף, ולכולם היה ברור שדרוש מאמן רוסי כדי להציל את הספינה הטובעת ולהחזיר את אמון הציבור. המאמן היחיד שענה על ההגדרה היה סלוצקי, אך זה לא היה טריוויאלי. מאמן צסק"א חתום על חוזה עד קיץ 2016, ולמועדון לא היתה כל כוונה לשחרר את איש המקצוע הנהדר, שעובד בהרמוניה מושלמת עם הנשיא יבגני גינר מאז 2009. פעם, כאשר צסק"א סיימה במקום השלישי ב-2012 ולא עמדה ביעדיה, הגיש סלוצקי את התפטרותו, אבל גינר סירב בתוקף לקבל אותה. הוא בא על שכרו עם שתי אליפויות רצופות ב-2013 ו-2014.

בניגוד מוחלט לכל קבוצות הצמרת האחרות ברוסיה, צסק"א מתנהלת לפי תוכנית עבודה מסודרת ובשקט תעשייתי. האווירה בחדר ההלבשה מושלמת, השחקנים מרגישים שזהו ביתם השני. זו היתה הסיבה המרכזית בגללה השתכנע ביברס נאתכו לחזור לליגה הרוסית ולחתום בקבוצה. זו גם הסיבה לכך שהשתלב בה באופן מושלם מהרגע הראשון. סלוצקי הוא האחראי האולטימטיבי להצלחה. הוא משלב סמכותיות עם גישה חברית, אין בו שמץ של התנשאות. הוא אדם פשוט וצנוע, שיודע לעבוד עם תקשורת ותמיד נגיש לראיונות מקיפים ומרתקים. יש לו קסם אישי, הוא משדר כריזמה שקטה. אפילו אוהדי ספרטק, שמתעבים את צסק"א, מעריכים אותו וראו בו מועמד טבעי ונכון לתפקיד מאמן הנבחרת. בקיצור, הוא ההיפך המוחלט של קאפלו. איך צסק"א יכולה לוותר עליו בתחילת העונה?

ביברס נאתכו שחקן צסק"א מוסקבה לפני פאבל קומולוב שחקן אמקר פרם. GettyImages
הסיבה המרכזית בזכותה הוא חזר לרוסיה. ביברס נאתכו/GettyImages

כמו לאמן את יובנטוס ואיטליה במקביל?

לפיכך נכנסו הצדדים למשא ומתן מתמשך, שסיומו היה ידוע מראש – המועדון נתן את הסכמתו לשילוב תפקידים. סלוצקי ממשיך לאמן את צסק"א, ומתמנה באופן זמני לנבחרת עד לסיום המוקדמות, כלומר ארבעה משחקים בספטמבר ואוקטובר, וצמד משחקי פלייאוף בנובמבר, במידה ורוסיה תסיים במקום השלישי. הפתרון הזה רחוק מלהיות אידיאלי, ופרשנים רבים חששו שהמאמן האהוד עלול לצאת קירח מכאן ומכאן. באופן ביזארי למדי, לרוסים היסטוריה ארוכה של מאמנים שעבדו במקביל בקבוצה ובנבחרת, ורובם כשלו. רק ואלרי לובנובסקי הצליח בשנות השמונים, בעיקר בזכות העובדה כי נבחרת ברית המועצמות היתה כמעט זהה לדינמו קייב. הפעם המצב שונה בתכלית – צסק"א רחוקה מלהיות העוגן של רוסיה.

לשילוב יש מספר היבטים בעייתיים ביותר. ראשית, כיצד יכול מאמן לעבוד על בסיס יומיומי עם קבוצתו ולעקוב במקביל אחרי כושרם של שחקני הנבחרת בקבוצות אחרות? שנית, האם הוא מסוגל לשמור על אובייקטיביות, מבחינת השחקנים ומבחינת האוהדים והתקשורת? האם בחירת הסגל וההרכב של הנבחרת תושפע משיקולים שיפעלו לטובת צסק"א ויפגעו ביריבותיה, זניט וספרטק? תנסו לדמיין את ויסנטה דל בוסקה מאמן את ריאל מדריד וספרד במקביל, או את אנטוניו קונטה הולך לנבחרת איטליה מבלי לעזוב את יובנטוס. כל החלטה שלהם תיבחן בזכוכית מגדלת, והדבר יהפוך את חייהם לסיוט. שלישית, האם יכול אדם לעמוד במשימות כה רבות? צסק"א היתה צריכה לשחק במוקדמות ליגת האלופות, ובמקביל סלוצקי צריך להכין את הנבחרת למשחקים הגורליים שיקבעו את עתידה. אולי זו משימה בלתי אפשרית?

לאוניד סלוצקי מאמן צסק"א מוסקבה. GettyImages
מסוגל לשמור על אובייקטיביות? לאוניד סלוצקי/GettyImages

"רואה את עצמי כאמן"

סלוצקי הבין את הסכנות, אבל לא היה מסוגל לוותר על האתגר. "אני רואה את עצמי כאמן, והמשימה החדשה נותנת לי השראה. כשאני מצליח, אני מרגיש שצומחות לי כנפיים. אני רוצה ליצור דברים חדשים, להבין את הכדורגל ואת היכולות שלי בתוכו", הוא אמר אחרי המינוי. האם אספן האמנות קאפלו מסוגל להגיד זאת? וזה לא הניגוד האחרון. תאמינו או לא, אבל סלוצקי מחליף את בעל השכר הגבוה ביותר בתולדות מאמנים לאומיים חינם. אפילו רובל אחד לא התווסף למשכורתו בצסק"א, והוא הסביר בפשטות: "זה מינוי לתקופה קצרה, והשיקול הכספי לא רלוונטי. אם נעפיל לאליפות אירופה, אקבל בונוס. לדעתי, הכל נכון והוגן".

המבחן רחוק מאוד מסיום, אבל את השבועות הראשונים עבר סלוצקי בהצטיינות יתרה, עם ציון 100. צסק"א פתחה את העונה בליגה הרוסית עם מאזן מושלם של שבעה נצחונות משבעה משחקים, ובמקביל העפילה לשבת הבתים בליגת האלופות עם לא מעט דרמה. אחרי תיקו 2:2 ביתי מול ספרטה פראג, נקלעו הרוסים לפיגור 2:0 בצ'כיה – וחוללו מהפך בדרך ל-2:3. לאחר מכן, הפסידה צסק"א 2:1 בליסבון לספורטינג ופיגרה 1:0 במוסקבה, אבל ניצחה 1:3 ועלתה. אפשר היה לראות שהכוכבים משחקים עבור המאמן. האוהדים וההתאחדות קיוו שדבר דומה יתרחש גם בנבחרת. זה בדיוק מה שקרה.

נבחרת רוסיה. AP
יצירתיות שלא נראתה מאז ימי הידינק ואדבוקאט/AP

מסירת עקב גאונית

"האווירה בנבחרת הרבה יותר משוחררת", סיפר הבלם הוותיק ואסילי ברזוצקי. כאיש צסק"א, הוא אולי קיווה לקבל את סרט הקפטן, אבל סלוצקי פעל ללא התחשבות בשיוכו והותיר את התפקיד בידי רומן שירוקוב, כוכב ספרטק ואיש זניט לשעבר. הוא זימן לסגל את פאבל ממאייב, איתו לא הסתדר בזמנו בצסק"א. למעשה, כל החלטותיו המקצועיות היו הוגנות, ולאף אחד לא היתה ביקורת. האמון חזר.

"אנחנו מתכוונים לגרום לקהל הנאה ומבקשים מהאוהדים לבוא לעודד אותנו", ביקש סלוצקי. ואכן, איצטדיונה של ספרטק התמלא עד אפס מקום אתמול במשחק הקריטי מול השבדים, בו רק הניצחון השאיר לרוסיה סיכוי ממשי להיאבק על המקום השני. המארחת פתחה בקצב מסחרר, הבקיעה שער שנפסל בטענת נבדל שגויה, והמשיכה ללחוץ על הדוושה עם המון יצירתיות שלא נראתה מאז ימי חוס הידינק ודיק אדבוקאט. זה לא מקרי שמסירת עקב גאונית של שירוקוב הובילה לשער היתרון שהפך לשער הניצחון – 0:1. אקינפייב, שפישל בגדול במונדיאל, נעל את השער בדקות האחרונות עם הצלות מרהיבות.

לאוניד סלוצקי מאמן נבחרת רוסיה. AP
המאמן העסוק בעולם. לאוניד סלוצקי/AP

זניט מחכה במשחק העונה

"יצרנו יותר הזדמנויות מאשר בכל הקמפיין עד כה. האווירה היתה מדהימה. הניצוץ חזר לעיניים של השחקנים. אם נמשיך כך, בתמיכת האוהדים, נוכל להגיע לתוצאות נהדרות", אמר ויטאלי מוטקו, שר הספורט שנבחר לפני ימים ספורים מחדש לתפקיד נשיא ההתאחדות. סלוצקי עצמו קרן מאושר. "המשחק עבר לי תוך שניה. חשבתי שאנחנו באמצע המחצית הראשונה, ופתאום בא השופט הרביעי עם השלט על תוספת הזמן", הוא חייך.

כעת מצפה לו המשחק בליכטנשטיין ביום שלישי, ואז – בחלוף ארבעה ימים נוספים בלבד – מארחת צסק"א את זניט למשחק העונה. זהו מצב הזוי ואבסורדי, אבל רוסיה חיה איתו בשלום כרגע. עוד שלושה ימים יעברו, וצסק"א תפתח את שלב הבתים בליגת האלופות בוולפסבורג. אין מאמן עסוק יותר בחודשיים הקרובים בעולם מאשר סלוצקי, והמשימות שלו קשות ומאתגרות. דבר אחד בטוח – אם יעמוד בכולן, יעפיל לאליפות אירופה, יפתיע בצ'מפיונס ליג ויוביל את הטבלה בליגה המקומית, אפשר יהיה לדבר עליו במונחים של אחד המאמנים הטובים בעולם.

ואז, אם וכאשר זה יקרה, הוא יידרש להחלטה חדשה. האם לנטוש את צסק"א כדי להתרכז בנבחרת ביורו 2016 ובהכנתה למונדיאל הביתי? האם להישאר במועדון בו הוא מקבל גיבוי מוחלט ומרגיש בבית? או אולי להמשיך בשילוב התפקידים, כי הרי הרוסים לא יצטרכו לשחק במוקדמות גביע העולם, ויהיה קל יותר להנות משני העולמות? האופציה האחרונה נראית, נכון לעכשיו, הריאלית מכולן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully