וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני סלאח ומאיוקה: מה צופן העתיד למונס דאבור אחרי שוויץ

24.8.2015 / 15:00

כשבוחנים את הסקוררים הגדולים האחרונים שיצאו מהליגה השוויצרית, מבינים שהמספרים של מונס דאבור באמת מרשימים. אז למה גראסהופרס לא מוכרת אותו כל כך מהר ובעבור סכום שלא תואם את הנתונים. הבלוג של מור מרקוס

צילום: יוסי ציפקיס. עריכת וידאו: מתן חדד

"מדובר בעניין כספי ותו לא. מונס דאבור כבר אמר שהוא רוצה לקחת את הקריירה שלו לשלב הבא, ואפילו מנכ"ל גראסהופרס, מנואל הובר, כבר מבין שמכירתו של החלוץ לקבוצה אחרת היא רק עניין של זמן. המועדון רכש את דאבור ממכבי תל אביב תמורת כ-450 אלף דולר והשחקן חתם עד 2017, ולכן אני משוכנע שגראהסופרס תדרוש סכום גבוה עבורו. לא פחות מארבעה מיליון יורו"

כך כתב דייויד וידרקר, עיתונאי שוויצרי מהיומון המקומי, טאגס-אנציגר, לאחר עוד הצגה של דאבור בליגה המקומית. למעשה, החלוץ בן ה-23 הפך בחודש האחרון לאחד השחקנים הכי חמים ומדוברים בשוויץ. לא פחות. הוא פתח את העונה בסערה עם שער ושני בישולים ב-45 הדקות הראשונות בליגה, ומאז פשוט לא עצר. אחרי שישה מחזורים בליגה השוויצרית, לדאבור כבר חמישה שערים (שבעה בכל המסגרות) ושישה בישולים.

בעקבות היכולת הגבוהה שמציג השחקן מתחילת העונה, הוא זוכה להתעניינות רבה מצדן של קבוצות אחרות. לפני כשבועיים כבר כמעט וחתם בפאלרמו, אך בסופו של דבר גראסהופרס, שדרשה סכום גבוה עבורו, הפילה את העסקה.

חלוץ גראסהופרס מונס דאבור. GettyImages
בדרך לקפיצה הגדולה. מונס דאבור/GettyImages
27 שערים ו-18 בישולים ב-53 הופעות בליגה. זו התפוקה של דאבור עד עתה אחרי קצת יותר משנה וחצי בגראסהופרס – מספרים מרשימים למדי, ואף טובים יותר משאר השחקנים שברשימה שלנו

החלוץ כזכור, הגיע לחרגולים ממכבי תל אביב בינואר 2013, והתאקלם במהרה. הוא הספיק לקחת חלק ב-15 משחקים ולכבוש תשעה שערים. את העונה שלאחר מכן, עונת 2014/15, הוא כבר סיים עם 13 שערי ליגה (32 משחקים) והעונה כבש חמש פעמים בשישה משחקים. סך הכול לדאבור 27 שערי ליגה ב-53 הופעות בקבוצה. קצת יותר משער בכל שני משחקים. אם כל זה לא מספיק הוסיף גם ארבעה בישולים בחצי העונה הראשונה שלו בקבוצה, שמונה בישולים בשנייה והעונה באמתחתו כבר שישה כאלו. למעשה, המספרים של דאבור כל כך מרשימים שקשה להאשים את קבוצתו שדורשת סכום גבוה יותר עבורו.

שחקן מכבי תל אביב לשעבר נמצא במקום מצוין מבחינתו. הליגה השוויצרית נחשבת למקפצה אדירה לליגות בכירות יותר באירופה, וביניהן גרמניה ואיטליה. שחקנים רבים, שתפוקתם הייתה נמוכה מזו של חלוץ החרגולים (דוגמאות בהמשך), נרכשו בסכומים גבוהים מארבעה מיליון יורו ועברו לקבוצות גדולות יותר מגראסהופרס. ומה עם דאבור? כנראה שהעיתונאי השוויצרי, דייויד וידרקר, שטען כי מדובר בעניין של זמן, יודע על מה הוא מדבר, והחלוץ עשוי למצוא את עצמו בקבוצה חדשה עוד בחלון ההעברות הנוכחי.

רק כדי לסבר את האוזן, הנה כמה דוגמאות לשחקני התקפה שעשו קפיצת מדרגה משמעותית בדרך לליגה בכירה יותר באירופה, זאת למרות שהתפוקה שלהם הייתה נמוכה מזו של דאבור. גם מוחמד סלאח ועמנואל מאיוקה (זוכרים?) בפנים.

מוחמד סלאח שחקן באזל חוגג. רויטרס
לא הצליח להטביע חותם בצ'לסי. סלאח/רויטרס

מוחמד סלאח

9 שערים ב-47 הופעות
שיחק בבאזל במשך עונה וחצי, נרכש בגיל 21 על ידי צ'לסי תמורת כ-15 מיליון יורו

שחקן הכנף המצרי עזב את באזל אחרי עונה וחצי לאחר שנרכש על ידי צ'לסי בינואר 2014, העברה ששברה את שיא כל הזמנים בליגה השוויצרית. סלאח הגיע לבאזל היישר ממצרים, ובעונתו הראשונה בקבוצה, עונת 2012/13, כבש חמישה שערים ובישל שלושה נוספים ב-29 הופעות בליגה. בחצי הראשון של עונת 2013/14, עוד לפני שעבר לבירת אנגליה, כבש המצרי ארבעה שערים ובישל ארבעה נוספים. סלאח, שבניגוד לדאבור לא משחק כחלוץ אלא כקיצוני, אמנם לא סיים עם מספרים נוצצים אך הצליח בכל זאת להרשים את ראשי הבלוז שהתלהבו מיכולת הכדרור הנהדרת שלו.

המצרי, שעבר לאימפריה הלונדונית בגיל 21, לא הצליח להטביע חותם בצ'לסי, ולאחר כשנה בקבוצה, בחלון ההעברות של ינואר 2015, הושאל לפיורנטינה. ההתחלה הייתה מסחררת. סלאח כבש, בישל ובעיקר הרשים. ב-16 משחקים בליגה האיטלקית הוא כבש שישה שערים ובישל שלושה נוספים. למרות היכולת הגבוהה שהציג, אלופת אנגליה החליטה שגם העונה אין לקיצוני מקום בסגל, והעונה ישחק ברומא, אליה הושאל מצ'לסי.

עמנואל מאיוקה שחקן יאנג בויז ברן. רויטרס
התקדם עד הפרמיירליג. מאיוקה/רויטרס

עמנואל מאיוקה

20 שערים ב-62 הופעות
שיחק ביאנג בויז במשך שתי עונות וחצי, נרכש בגיל 21 על ידי סאות'המפטון תמורת כ-4 מיליון יורו

עמנואל מאיוקה הגיע למכבי תל אביב בספטמבר 2008 כשהיה בסך הכול בן 17. הוא החל את דרכו בקבוצת הנוער של המועדון, אך מהר מאוד נמנה על סגל הקבוצה הבוגרת. החלוץ הזמבי שיחק 41 פעמים בארץ הקודש לפני שנמכר ליאנג בויז בתחילת עונת 2010/11 תמורת 1.75 מיליון דולר. בעונה הראשונה שלו בקבוצה כבש תשעה שערים ב-27 הופעות ובישל שבעה נוספים, ובעונה שלאחר מכן כבש מספר שערים זהה יחד עם חמישה בישולים ב-28 הופעות. את עונת 2012/13 החל הזמבי ביאנג בויז ואחרי שבע הופעות בלבד (במהלכן כבש שני שערים) נמכר לסאות'המפטון, ששילמה לקבוצה מברן כארבעה מיליון יורו.

223 דקות בלבד (11 הופעות, אחת בהרכב) רשם החלוץ במדי הקדושים בעונתו הראשונה בפרמיירליג, במהלכן לא מצא את הרשת אפילו פעם אחת. בסיומה של אותה עונה מאכזבת מבחינתו של מאיוקה, הוא הושאל לסושו, בשורותיה רשם 21 הופעות יחד עם ארבעה שערים בליגה הצרפתית. עם תחילת העונה שעברה הודיע מאמן סאות'המפטון, רונלד קומאן, שלזמבי אין מקום בסגל הקבוצה הבוגרת ולכל אורך העונה שיתף אותו ל-49 דקות בלבד. מאיוקה עדיין שייך לקדושים, אך לאחרונה דווח כי הוא נמצא בשיחות עם שתי קבוצות בכירות מהליגה הרוסית.

ארן דרדיוק, באייר לברקוזן. רויטרס
הסתער על הבונדסליגה. דרדיוק/רויטרס

ארן דרדיוק

17 שערים ב-51 הופעות
שיחק בבאזל במשך שלוש עונות, נרכש בגיל 21 על ידי באייר לברקוזן תמורת כ-4 מיליון יורו

החלוץ גבה הקומה (1.91) הגיע לבאזל בשנת 2006 כשהיה בן 18 בלבד, זאת לאחר שכבש מולה בתבוסה של קבוצתו דאז, אולד בויז, במהלך משחק ביניהן במסגרת הגביע השוויצרי. במהלך שלוש העונות שלו בבאזל, כבש החלוץ 17 שערים ב-51 הופעות, ובתחילת עונת 2009/10 נמכר לבאייר לברקוזן שנפרדה מכארבעה מיליון יורו.

דרדיוק החל את דרכו בבונדסליגה ברגל ימין. בעונה הראשונה שלו שותף ב-33 משחקים (32 בהרכב) וכבש 12 שערים (שיא קריירה שמחזיק מעמד עד לימים אלו), אך בעונה שלאחר מכן הוא נעצר על שישה שערים בלבד. מאז חלה נסיגה גדולה בקריירה של החלוץ, שהספיק לעבור להופנהיים (שער אחד לכל אורך עונת 2012/13) וכיום משחק בקאסימפאשה הטורקית (שני שערים בשבע הופעות לכל אורך העונה שעברה).

פליפה קאייסדו במדי באזל. AP
אחד הפלופים הגדולים של השנים האחרונות. פליפה קאייסדו/AP

פליפה קאייסדו

11 שערים ב-45 הופעות
שיחק בבאזל במשך עונה וחצי, נרכש בגיל 19 על ידי מנצ'סטר סיטי תמורת כ-7 מיליון יורו

אחד הפלופים הגדולים של השנים האחרונות, פליפה קאייסדו, נחשב לפני כעשור להבטחה גדולה. באזל (כן, שוב היא) איתרה אותו באקוואדור ונתנה לו את הבמה כשהיה בסך הכול בן 18. בעונתו הראשונה בקבוצה (עונת 2006/07), שותף החלוץ ב-27 שערים וכבש שבעה שערים. בחצי העונה שלאחר מכן הוא כבש ארבעה שערים ב-18 הופעות ובינואר נמכר למנצ'סטר סיטי, שהחליטה להשקיע כשבעה מיליון יורו בשחקן (סכום שיא באותן שנים) שהפך מהבטחה לאכזבה תוך זמן קצר.

כמעט תשע שנים לאחר שחתם בסיטי, קאייסדו, כיום בן 26, משחק באספניול, אליה הגיע כבר בעונה שעברה. בין לבין שיחק החלוץ בספורטינג ליסבון, מלאגה, לוקומוטיב סופיה (11 שערים בשתי עונות וחצי) ואל ג'אזירה. עונת השיא שלו הייתה בלבאנטה, כשכבש 13 שערי ליגה.

ג'ובאני סיו במדי באזל. AP
נדד עד לצרפת. ג'ובאני סיו/AP

ג'ובאני סיו

17 שערים ב-48 הופעות
שיחק בסיון במשך עונה וחצי, נרכש בגיל 22 על ידי וולפסבורג תמורת כ-5 מיליון יורון

כבר בעונתו הראשונה בסיון (2010/11) רשם ג'יובאני סיו 30 הופעות בליגה, במהלכן כבש עשרה שערים והוסיף שישה בישולים. בחצי העונה שלאחר מכן כבש החלוץ שבעה שערים ב-18 הופעות לפני שנמכר לוולפסבורג תמורת כחמישה מיליון יורו.

תשע הופעות, אחת בלבד בהרכב ואפס שערים הספיקו לראשי הזאבים והחלוץ השנהבי נדד לעונת השאלה באוגסבורג (שש הופעות, אפס שערים) ובסושו (13 הופעות, ארבעה שערים). את עונת 2013/14 החל בוולפסבורג אך נמכר במהלך הקיץ לבאזל, שהעבירה לגרמנים כשני מיליון יורו. באותה עונה כבש תשעה שערים בליגה, ואף שיחק עם קבוצתו בשלב הבתים של ליגת האלופות. אחרי עונה אחת בשוויץ הושאל השנהבי לבאסטיה (חמישה שערים לכל אורך העונה שעברה) והעונה ישחק כמושאל בראן.

ראול בובאדיז'ה פ.צ. באזל מול חאבי מרטינס באיירן מינכן. Michael Kienzler, GettyImages
עונה ראשונה קסומה בגראסהופרס. בובאדיז'ה/GettyImages, Michael Kienzler

ראול בובאדיז'ה

ומה עם הנבחרת? בעוד כשבועיים ייערכו המשחקים מול אנדורה ו-ויילס, ואלי גוטמן, לא יוכל להרשות לעצמו להתעלם מהחלוץ, שנמצא בכושר הבקעה מסחרר כבר תקופה ארוכה

28 שערים ב-47 הופעות
שיחק בגראסהופרס במשך שתי עונות, נרכש בגיל 22 על ידי בורוסיה מנשנגלדבאך תמורת כ-4 מיליון יורו

כמו דאבור, גם חלוץ נבחרת פראגוואי עשה את הפריצה הגדולה שלו בשוויץ במדיה של גראסהופרס. בובאדיז'ה הגיע לקבוצה אחרי שכבש 18 שערים במדיה של קונקורדיה המשחקת בליגה השנייה במדינה. כבר בעונתו הראשונה בליגה הבכירה (2006/07), כבש 19 שערים ב-33 הופעות. בעונה שלאחר מכן שיחק 14 פעמים בלבד והרשית תשעה שערים. בקיץ 2009 גלדבאך שילמה ארבעה מיליון יורו לגראסהופרס והעבירה לשורותיה את החלוץ החסון.

בובאדיז'ה לקח חלק ב-30 משחקים בעונתו הראשונה בבונדסליגה, אך כבש ארבעה שערים בלבד. בעונה שלאחר מכן כבש שלושה שערים ב-14 הופעות לפני שעבר בהשאלה לאריס סלוניקי (שני שערים בשבע הופעות). בעונת 2011/12 חזר לשוויץ עת חתם ביאנג בויז כשבהמשך עבר גם לבאזל. בקיץ 2013 חזר לגרמניה כשחתם באוגסבורג, עימה גם פתח את העונה הנוכחית.

מלאדן פטריץ' שחקן המבורג. Stuart Franklin, GettyImages
להט בגרמניה, התקרר באנגליה. מלאדן פטריץ'/GettyImages, Stuart Franklin

מלאדן פטריץ'

34 שערים ב-56 הופעות
שיחק בבאזל במשך שתי עונות, נרכש בגיל 26 על ידי בורוסיה דורטמונד תמורת כ-4 מיליון יורו.

אחרי חמש עונות, 30 שערים ו-114 הופעות במדי גראסהופרס, פטריץ' עבר בקיץ 2004 לבאזל, ששילמה עבורו שלושה מיליון יורו, סכום עתק באותה תקופה, בטח במונחים מקומיים. החלוץ היה נהדר בשתי העונות הראשונות שלו בקבוצה במהלכן כבש 34 שערים ב-56 הופעות. בורוסיה דורטמונד זיהתה את הפוטנציאל והחליטה לרכוש את השחקן תמורת כארבעה מיליון יורו.

פטריץ' הרשים מאוד בתחילת דרכו בבונדסליגה, וכבר בעונתו הראשונה כבש 13 שערים. המבורג החליטה להציע כחמישה מיליון יורו עבורו, ודורטמונד נענתה להצעה בחיוב. 38 שערי ליגה היו לו בארבע עונות בהמבורג, שהחליטה שלא להאריך את חוזהו והוא שוחרר מהקבוצה בסוף עונת 2011/12. בקיץ 2012 חתם בפטריץ' בפולהאם בהעברה חופשית, כבש חמישה שערים ועבר לווסטהאם אחרי עונה. אחרי חצי עונה מאכזבת למדי בשורות הפטישים, נמכר החלוץ לפנאתינייקוס, בשורותיה שיחק בשתי העונות האחרונות (כבש שבעה שערים בעונה שעברה).

דרליס גונסאלס שחקן באזל כובש. רויטרס
קיבל חוזה חלומי באוקראינה. דרליס גונסאלס/רויטרס

דרליס גונסאלס

3 שערים ב-26 הופעות
שיחק בבאזל במשך עונה אחת, נרכש בגיל בגיל 21 על ידי דינמו קייב תמורת כ-9 מיליון יורו

שלושה שערים ב-26 הופעות הספיקו לדינמו קייב, שהחליטה לשלם לא פחות מתשעה מיליון יורו עבור דרליס גונסאלס, זאת בשל הפוטנציאל הרב הטמון בו. דרליס אמנם לא כבש יותר מדי בעונה שעברה, אך סיפק לא פחות מעשרה בישולים, בדרך לחוזה חלומי בקבוצה האוקראינית.

מונס דאבור שחקן נבחרת ישראל. ניב אהרונסון
גוטמן כבר לא יוכל להתעלם ממנו. דאבור בנבחרת/ניב אהרונסון

נחזור לסיבה שלשמה התכנסנו כאן – דאבור כמובן. 27 שערים ו-18 בישולים ב-53 הופעות בליגה. זו התפוקה של החלוץ עד עתה אחרי קצת יותר משנה וחצי בגראסהופרס – מספרים מרשימים למדי, ואף טובים יותר משאר השחקנים שברשימה שלנו. למעשה, מלבד סיידו דומביה, שכבש מספר אסטרונומי של שערים (50 כאלו ב-64 הופעות בשתי עונות במדי יאנג בויז), לדאבור מספרים מרשימים יותר מאשר לכל שחקני ההתקפה שיצאו משוויץ בשנים האחרונות.

רבים בשוויץ הרימו גבה לנוכח הדרישות הגבוהות של גראסהופרס על החלוץ. למעשה עסקת העברתו לפאלרמו נפלה בשל אותן דרישות, כשעל פי דיווחים שונים המחיר שאותו דורש המועדון מציריך עבור השחקן נע בין ארבעה לשישה מיליון יורו. אם ימשיך בקצב ההבקעה המסחרר, לא מן הנמנע שדאבור ימצא את עצמו, אפילו עוד בעונה הנוכחית, בקבוצה גדולה יותר מאשר פאלרמו.

ומה עם נבחרת ישראל? בעוד כשבועיים יפגשו הכחולים-לבנים את אנדורה ו-ויילס במסגרת מוקדמות היורו, והמאמן הלאומי, אלי גוטמן, לא יוכל להרשות לעצמו להתעלם מהחלוץ, שנמצא בכושר הבקעה מסחרר כבר תקופה ארוכה. לדאבור הופעה אחת בלבד במדי הנבחרת הבוגרת של ישראל, ואם לא תהיינה הפתעות, נראה שבקרוב מאוד יהפוך לשחקן הרכב קבוע בחוד של גוטמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully