וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מה נלחמו פה פעם: חמשת המפגשים הגדולים ביותר בין באיירן מינכן להמבורג

14.8.2015 / 9:50

האגרוף של אולי שטיין, הצמד של הורסט רובש שסידר אליפות, השיא החמוץ של אוליבר קאהן וכמובן הניסיון להרוס את האליפות. בשנים האחרונות המפגש הזה נגמר בתבוסות, אבל פעם הייתה שם יריבות מרה

הייקו וסטרמן שחקן המבורג (ימין) עם ירוסלב דרובני שוער הקבוצה מול באיירן מינכן. GettyImages
פעם זאת עוד הייתה יריבות אמיתית. דרובני ו-וסטרמן רואים את שחקני באיירן חוגגים להם על הראש/GettyImages

0:8, 0:5, 1:4, 2:9, 0:3, 0:5, 0:6. אלה רק חלק מן המהלומות שהנחיתה באיירן מינכן על המבורג בשנים האחרונות, למעשה מאז ה-0:6 במרץ 2011 (שלושער של אריאן רובן, שערים של פרנק ריברי ותומאס מולר ועצמי של הייקו וסטרמן). באיירן זכתה בשלוש אליפויות בשלוש השנים האחרונות, בעוד המבורג נזקקה למשחקי מבחן מול השלישית בבונדסליגה השנייה על מנת להישאר בליגה אחרי שתי העונות האחרונות והאומללות שלה. לכן, נראה שאין ומעולם לא הייתה יריבות בין שני המועדונים. בכל זאת, מה בין אחת הקבוצות הטובות באירופה לבין אחת שזקוקה לשער בדקה ה-93 מול קרסלרואה כדי להישאר בליגה?

למרות זאת, היו שנים בהן היריבות בין המבורג לבאיירן מינכן הייתה חמה ומרה במיוחד. היא הייתה היריבות בין שתיים מהגדולות של גרמניה, בין הקבוצה הגדולה של הדרום (באיירן) לאימפריה מהצפון (המבורג). לקראת מחזור פתיחת עונת 2015/16 בבונדסליגה, ומה שמסתמן כמו עוד משחק חד צדדי, בחרנו עבורכם את חמשת המפגשים הגדולים בין שתי הקבוצות.

חצי גמר הגביע, 1975/6

רודי קארגוס שוער המבורג (שוכב). GettyImages
"הכרתי את מולר מצוין, ידעתי מה הפינה שלו". קארגוס/GettyImages

זו הייתה עונה עם מאבק תלת-ראשי על האליפות בגרמניה, כשאל באיירן מינכן והמבורג מצטרפת כמובן גם בורוסיה מנשנגלדבאך הגדולה של אותן השנים. מדובר באותה עונה על הקבוצה הגדולה ביותר של באיירן בכל הזמנים, שהשלימה בסיומה זכייה שלישית ברציפות בגביע האלופות. אצל הבווארים שיחקו אז הכוכבים הגדולים שהובילו את נבחרת גרמניה המערבית לזכייה בגביע העולם ב-1974, כמו ספ מאייר, פרנץ בקנבאואר, קרל היינץ רומניגה, אולי הנס וגרד מולר.

לכן ולמרות שחצי הגמר נערך באצטדיון פולקספארק הישן של המבורג, באיירן הגיעה מלאת ביטחון עצמי למשחק. המבורג הצליחה לכבוש ראשונה, כשאולה ביורנמוסה הדני, שמת ב-2006, מרשית בדקה ה-53. באיירן מצאה את השוויון בדקה ה-71 כשקרל היינץ רומניגה כובש. בהארכה, הצליחו שני שחקני הליברו של הקבוצות - פרנץ בקנבאואר בבאיירן (94) ופיטר נוגלי בהמבורג (115) - לכבוש ו-120 הדקות הסתיימו ב-2:2. באותה תקופה עדיין לא היה דו קרב פנדלים בגביע והקבוצות היו צריכות לחזור להכריע את הקרב במינכן. הגומלין נערך באצטדיון האולימפי הישן במינכן תחת גשם כבד ב-1 ביוני.

בקנבאואר טען כי "בתנאי מזג האוויר האלה, הכול זה עניין של מזל". בדקה ה-83 היה נראה שהמזל לצד באיירן לאחר ששוער האורחת רודי קארגוס הכשיל ברחבה את גרד מולר, שבעצמו בעט, אבל נעצר אצל השוער. "הכרתי אותו מצוין וידעתי מה הפינה שלו", אמר לאחר מכן קארגוס. HSV הצליחה להעניש בדקה ה-90 כשהגבהה של גאורג פולקרט מצאה את האיש הנמוך במגרש, קורט אייגל, שנגח פנימה את ה-0:1. המבורג זכתה בגביע באותה עונה עם 0:2 על קייזרסלאוטרן בגמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

באיירן מינכן - המבורג 4:3, 1981/2

ברנד דורנברגר שחקן באיירן מינכן (שמאל) מול מנפרד קלץ שחקן המבורג. GettyImages
מהפך ענק והאליפות נוסעת להמבורג. מנפרד קלץ מול ברנד דורנברגר/GettyImages
אחרי אותו משחק הוזמן הרטוויג לאולפן סיכום המחזור במיינץ. על המטוס לשם היה גם מאמן נבחרת גרמניה דאז יופ דרבאל, שבעצמו הגיע להתארח בתכנית. הרטוויג ניסה לשכנע אותו שמגיע לו זימון לנבחרת, המאמן חשב אחרת. "מה לעשות שאנשים בדרך כלל רואים את הדברים בצורה שונה מכ

מחזור 29 מתוך 34. המבורג מגיעה לאצטדיון האולימפי במינכן כשהיא במקום הראשון, מרחק שלוש נקודות מבאיירן השנייה. אותם ימים הם עדיין הימים של שתי נקודות לניצחון, כך שניצחון של הצפוניים על הדרומיים היה מרחיק אותם חמש נקודות מהם כשנותרו שמונה נקודות בקופה, מרחק כמעט בלתי עביר, בעוד ניצחון בווארי היה מצמק את הפער לנקודה אחת בלבד. המקומיים פתחו מצוין ועלו ל-0:1 משער של דיטר הנס (אחיו של אולי) בדקה ה-23. תשע דקות לאחר מכן הצליח ג'ימי הרטוויג לאזן בנגיחה. האלפים שעשו את הדרך הארוכה מאוד מהמבורג למינכן חגגו ועשו רעש שהשתיק את 78 אלף הצופים באצטדיון. אבל באיירן הצליחה להחזיר את היתרון עוד לפני המחצית בזכות שער של אודו הורסמן (36). בחדר ההלבשה שמעו הורסט רובש, פליקס מגאת, אולי שטיין ושאר כוכבי HSV את המאמן האגדי שלהם ארנסט האפל בשיאו. לפי דיווח שנכתב ב"המבורג מורגנפוסט" ב-2011, המאמן האוסטרי "הצליח ללמד את שחקניו את כל הדיאקלט הווינאי שלו עם מילים וביטויים שעדיף שלא נציין אותם כאן".

בדקה ה-64 החמיר מצבה של המבורג כשדיטר הנס נגח את ה-1:3 אחרי טעות של אולי שטיין. גמור? ממש לא. בדקה ה-70 התחיל הקאמבק שנכנס לדברי הימים של המבורג כשתומאס ון הסן דהר לאורך כל המגרש באין מפריע ובעט מ-18 מטר את ה-2:3. אז הגיעו רגעי הקסם של הורסט רובש, שכבש בדקה ה-76 את ה-3:3 אחרי דאבל פס יפה, והשלים את המהפך עם נגיחה אחרי הגבהה של פליקס מגאת בדקה ה-90. המבורג ניצחה והמשיכה כל הדרך לאליפות החמישית שלה, עם קבוצה אדירה שזכתה עונה לאחר מכן באליפות נוספת וגם בגביע אירופה לאלופות. מאז אותו ניצחון במינכן, המבורג לא ניצחה בבירת בוואריה במשך לא פחות מ-24 שנים.

"עבר הרבה זמן מאז שצפיתי במשחק הזה לאחרונה", אמר לימים הרטוויג, שכבש את הראשון להמבורג באותו משחק, "אני זוכר שחבר שלי עמד ליד דלת ביתי עם קלטת וידאו ואמר לי: 'ג'ימי, אנחנו חייבים לראות'. ואז שוב ראיתי את הנגיחה שלי. איזו נגיחה זו הייתה, כמו בעיטה בעוצמה שלה". אגב, אחרי אותו משחק הוזמן הרטוויג לאולפן סיכום המחזור במיינץ. על המטוס לשם היה גם מאמן נבחרת גרמניה דאז יופ דרבאל, שבעצמו הגיע להתארח בתכנית. הרטוויג ניסה לשכנע אותו שמגיע לו זימון לנבחרת, המאמן חשב אחרת. "מה לעשות שאנשים בדרך כלל רואים את הדברים בצורה שונה מכפי שאני רואה אותם?", אמר הרטוויג.

באיירן מינכן - המבורג 0:6, 1987/8

אולי שטיין שוער המבורג חובט בפרצופו של חלוץ באיירן מינכן יורגן וגמן. GettyImages
כאן התחילה הבעיה של המבורג. שטיין חובט בווגמן/GettyImages

שתי הקבוצות הגיעו למשחק הזה באצטדיון האולימפי כקבוצות גאות מאוד. אחת האלופה המכהנת - באיירן מינכן - והשנייה כסגנית האלופה. המבורג בדיוק נפרדה מהמאמן האגדי שלה ארנסט האפל, שחזר לעבוד באוסטריה, בקבוצת סברובסקי טירול. נשיא HSV וולפגנג קליין הצהיר כי "בשביל המבורג, רק המאמן הכי טוב בעולם הוא מספיק" והחתים את המאמן היוגוסלבי יוסיפ סקובלר, שכשחקן כיכב בהאנובר במשך ארבע שנים. סקובלר חטף סטירת לחי מצלצלת (או יותר נכון אגרוף) מיד לאחר מינויו כשבמשחק הסופרקאפ מול באיירן מינכן שלח השוער שלו אולי שטיין אגרוף לפרצופו של יורגן "קוברה" וגמן. השופט שלח את שטיין למקלחת באופן מיידי עם כרטיס אדום והשוער הושעה לתקופה ממושכת. זה גרם להמבורג לזרוק את השוער שלה.

במשחק הליגה הראשון עמד השוער הצעיר ריצ'רד גולץ בשער והמבורג ניצחה 2:5 את שאלקה. המחזור השני הוליד מפגש חוץ עם באיירן מינכן ובצפון גרמניה שברו את הראש איך אפשר לאלתר משהו לפני המשחק הקשה. המאמן היוגוסלבי מצא פתרון והצליח להחתים את בן ארצו מלאדן פראליה, שזכה לכינוי "השוער הטוב ביותר במזרח אירופה". קליין אמר לאחר שנים: "הייתי מבולבל מאוד כמו המנהל המקצועי פליקס מגאת. אז הגיע אליי סקובלר ואמר לי שעם פראליה נוכל להיות אלופי גרמניה. הוא גם אמר שאם לא נזכה בתואר עם פראליה, שאפטר אותו בדצמבר. פראליה היה גם זול יחסית, סוג של נס ב-170 אלף מארק בלבד".

פראליה הוחתם ופתח בשער כבר מול באיירן מינכן. התוצאה הייתה טראגית מבחינת המבורג, שחטפה תבוסת 6:0 צורבת במיוחד. לותר מתאוס עם צמד, יורגן וגמן עם צמד ושערים של מיכאל רומניגה ורולנד וולפארת ריסקו את המבורג. כל ההגנה של האורחת קרסה באותו יום, כולל פראליה עצמו, אבל כמובן שכל התיק נפל על השוער, שהיה אשם לפחות בשניים מהשערים באופן ישיר ונראה חסר ביטחון בצורה חריגה. "לכולם יש את הזכות לתפוס יום רע", אמר פראליה אחרי המשחק. הבעיה איתו שהוא לא תפס אף פעם יום טוב בהמבורג והיה שותף לתבוסות 4:0 על ידי קרלסרואה ו-8:2 מול בורוסיה מנשנגלדבאך. במחזור ה-15 של אותה עונה שוחרר סקובלר אחר כבוד מהמועדון והפעולה הראשונה של המאמן החדש וילי ריינמן הייתה להראות לפראליה את הדרך ממתחם האימונים של המבורג לשדה התעופה. למזלו של פראליה, סקובלר כבר אימן את צ'ליק זניצה ולקח אותו לשם עוד באותה עונה.

המבורג - באיירן מינכן 1:1, 2000/01

אוטמר היצפלד מאמן באיירן מינכן (אמצע) עם שחקניו מול המבורג. GettyImages
היצפלד ושחקניו מחכים לנס, שבסוף גם הגיע/GettyImages

עד היום נהנים אוהדי באיירן מינכן ובורוסיה דורטמונד לשיר לאוהדי שאלקה את השיר "Vier minuten Deutscher Meister, S04" (ארבע דקות אלופת גרמניה, שאלקה 04). סיפור שהיה כך היה: מחזור אחד לפני סיום העונה ספגה שאלקה הפסד 1:0 לשטוטגרט, כשבאותה דקה בה נכבש השער כובש אלכסנדר ציקלר את שער הניצחון של באיירן מינכן מול קייזרסלאוטרן. הבווארים הגיעו למחזור הסיום עם יתרון של שלוש נקודות על פני שאלקה השנייה, אך לרויאל בלוז היה יחס שערים עדיף. זה גרם לכך שהמבורג, שאירחה את באיירן במחזור הסיום, הייתה יכולה למנוע מהיריבה המושבעת אליפות בעזרת ניצחון וניצחון ביתי של שאלקה מול אונטרכינג, שעדיין נלחמה כדי לא לרדת ליגה.

עם שריקת הפתיחה בהמבורג, חטף שוער האורחת אוליבר קהאן מטח בננות מכיוון יציעי המבורג. "ידענו שאוהדי המבורג לא רצו לראות את באיירן זוכה באליפות, בטח לא במגרש שלהם", אמר לאחר מכן השוער האגדי. בינתיים איתות מגלזנקירשן, אנדרה ברייטנרייטר - אותו אחד שמונה למאמן שאלקה הקיץ - כובש וקובע 0:1 לאונטרכינג. שקט ודממה באצטדיון. באותו רגע, שאלקה בכלל במקום השלישי כשבורוסיה דורטמונד עולה ליתרון נגד קלן. בינתיים בהמבורג, הקבוצה המקומית נלחמת כדי לא לאפשר לבאיירן לחגוג עליה אליפות וקאהן נזקק להצלה אחרי הצלה.

הלחץ בגלזנקירשן הפך להיסטריה כשבדקה ה-27 כבש אוליבר רק את השני של אונטרכינג וקבע 0:2. אוהדי באיירן, שהצפינו להמבורג, רוקדים ביציעים עם קריאות "האכינג, האכינג". אולי הנס העצבני כועס על כך שהתוצאה מגלזנקירשן מופיעה על המסכים באצטדיון. "השחקנים שלנו האטו את הקצב כשראו את זה", אמר. בדקה ה-44 אבה סאנד הדני מחמיץ, אבל ניקו ואן קרצקובן היה שם כדי לצמק ל-2:1 עבור שאלקה. עוד לפני המחצית הצליח ג'ראלד אסמואה לכבוש עם העקב ולאזן ל-2:2 מדהים עבור שאלקה. כשהתוצאה מוצגת על המרקע בהמבורג, האוהדים המקומיים חוגגים כאילו הקבוצה שלהם כבשה ושואגים "שאלקה, שאלקה".

בדקה ה-59 הצליחה באיירן לכבוש לאחר שער של קארסטן יאנקר בעקבות בישול של ביצ'נטה ליזארזו. האדומים חוגגים, אבל השופט פוסל את השער בגלל נבדל שלא היה. "אני לא מאמין שהשופט הכריע את האליפות", רטן יאנקר כשהוחלף. באיירן נראית רע והאוהדים שלה כבר מתחילים להתכונן לגמר ליגת האלופות שנערך ארבעה ימים לאחר מכן ושרים "פינאלה, או או". בדקה ה-69 שוב איתות מגלזנקירשן, שוב אונטרכינג כובשת וקובעת 2:3, מה שמקפיץ את אוהדי באיירן.

בדקה ה-71 אולף תון, שחזר מפציעה שהשביתה אותו במשך שמונה חודשים, נשלח אל הדשא כדי להציל את שאלקה. שתי דקות לאחר מכן יורג בוהמה כובש בכדור חופשי וזה 3:3. דקה חולפת ושוב בוהמה הלוהט, הפעם הוא קובע 3:4 בעזרת הקפצה מלאת רגש. בשלב הזה ה-AOL ארנה של המבורג בטירוף, האוהדים רוקדים, שרים ודופקים על כל מה שהם רואים. הם יודעים ששער אחד ייקח לבאיירן השנואה את התואר. המבורג מפעילה לחץ אדיר על באיירן כשהקהל ממשיך לדחוף אותה להשיג את השער עם קריאות "HSV, HSV!!". בינתיים בגלזנקירשן סאנד כובש את השער האחרון באצטדיון הפארק של שאלקה וזה 3:5. חוזרים להמבורג, דקה 90. הגבהה של מארק היינץ מוצאת את סרגיי ברבארז והבוסני המצוין קובע 0:1 מטורף להמבורג. החגיגות באצטדיון המקומי נשמעות כאילו המבורג הבטיחה את האליפות לעצמה בכלל, בעוד שחקני ואנשי באיירן נראים מתוסכלים ורק קאהן רץ עם הכדור לעבר קו מחצית המגרש.

בינתיים בגלזנקירשן עשרות אלפי הצופים בטירוף, השחקנים מבינים כבר מה קרה. שריקת הסיום באצטדיון והאוהדים פורצים אל כר הדשא בחגיגות, שאלקה זכתה באליפות הבונדסליגה הראשונה שלה אי פעם. אלא שלבאיירן הייתה תכנית אחרת. בדקה ה-93 בהמבורג החזיר הבלם תומאס אויפלושי את הכדור לשוער מתיאס שובר, שתופס את הכדור בידו. השופט מרקוס מרק מעניק לבאיירן כדור חופשי מתוך הרחבה. בועט הכדורים החופשיים של באיירן מחמט שול היה על הספסל, גם מיכאל טרנאט היה בחוץ ושטפן אפנברג השאיר את זה לבלם פטריק אנדרסון, שבעט כדור אדיר פנימה כדי לקבוע 1:1 ולסדר לבאיירן אליפות. המבורג והאוהדים שלה בהלם וגם בגלזנקירשן החגיגות מופסקות בצורה אבסורדית. "מהיום אני לא מאמין יותר באלוהי הכדורגל כיוון שהוא לא הוגן", אמר לאחר מכן המנהל המקצועי של שאלקה רודי אסאואר. קלאוס פישר, אגדה של שאלקה, הוסיף: "נראה שלבאיירן יש את האפיפיור בכיס שלהם".

באיירן מינכן - המבורג 1:1, 2002/3

לוח התוצאות במשחק בין באיירן מינכן לבין המבורג מראה על שבירת השיא של אוליבר קאהן. GettyImages
לוח התוצאות באולימפיאשטדיון מבשר על כך שאוליבר קאהן שבר את השיא/GettyImages

ב-9 בפברואר 2003 הגיעו הצפוניים למשחק חוץ באצטדיון האולימפי כשהם יודעים שאוליבר קאהן, אותו אחד מהבננות של שנתיים לפני כן, זקוק בסך הכול ל-24 דקות של רשת נקייה כדי לשבור את שיא של דקות עם רשת נקייה ברציפות, בו החזיק לפני כן (735 דקות). באיירן הצליחה לעלות ליתרון כבר בדקה ה-11 כשקרן קצרה של מחמט שול מצאה את זה רוברטו. הברזילאי הגביה לרחבה, שם המתין קלאודיו פיסארו שנגח פנימה את ה-0:1.

אחרי השער הגיעה באיירן לעוד מספר הזדמנויות, אבל ניקו קובאץ' וג'ובאנה אלבר נעצרו אצל השוער האורח מרטין פיקנהאגן. במחצית השנייה, באיירן הלכה לאחור כדי לשמור על ה-0:1, אבל המבורג לא הייתה מספיק מסוכנת והתקשתה לכבוש, לא כל שכן לכבוש שער. סרגיי ברבאז, אותו אחד מהשער ההוא בדקה ה-90, החמיץ הזדמנות עוד לפני הירידה למחצית השנייה ולא בא לידי ביטוי בכלל בשנייה. אלא שאז הגיעה תוספת הזמן של המשחק. מהדי מדאביקיה האיראני עבר בקלות את ליזארזו באגף והגביה לרחבה, שם המתין נאוהירו טקהארה היפני, שנגח מצוין פנימה, קבע 1:1, לקח לבאיירן שתי נקודות ועצר את הרצף של השוער הבווארי על 802 דקות.

טקהארה, שהצטרף להמבורג בחלון ההעברות של אותו חורף, בן 36 היום ועדיין משחק בקבוצת בגמיהרה מהליגה השלישית ביפן. השער מול באיירן היה הראשון שלו בבונדסליגה אי פעם והוא אמר לאחריו: "אני מאושר מאוד לכבוש את השער הראשון שלי בבונדסליגה, במיוחד כשזה מול שוער גדול כמו אוליבר קאהן. היה עליי המון לחץ מאז שהצטרפתי להמבורג וזה היה בעייתי מאוד, אבל עכשיו רווח לי ואני מרוצה מאוד". אגב, התוצאה הזו באה ביום בו דורטמונד הפסידה 1:0 לשטוטגרט ובאיירן הגדילה גם כך את הפער בפסגה לשמונה נקודות. אבל קאהן ודאי שחזר את השער הזה אינספור פעמים בראשו כשטימו הילדברנד שבר את השיא שלו באוקטובר 2003 במדי שטוטגרט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully