וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה ייגמר באוסקר? השינויים שהביא ססאר מנדיונדו להפועל תל אביב

רעיונות מנבחרת ספרד, חזון מאתלטיקו מדריד, וגם לא מעט צעקות לשחקנים שמזייפים. היכרות ראשונית עם שיטות העבודה של מאמן הפועל ת"א החדש: ססאר מנדיונדו. אל תשכחו לשים מוזיקה

צילום וידאו: קובי אליהו, עריכת וידאו: מרום שפיצר

את מה שקרה באמצע המחצית הראשונה מול ר.ב. לייפציג, אנשי הפועל תל אביב והשחקנים לא ידעו כל כך איך לעכל. מאז שיצאו למחנה האימונים בברלין, המאמן ססאר מנדיונדו עשה רושם של טיפוס מתון, שקול ואחד שאין אצלו יותר משחקים. אלא שאז הוא החליט כנראה לשבור את הכלים. בצד חריג למדי, הספרדי בעט באחד השלטים במגרש, תוך כדי שהוא זורק כמה מילים לחלל האוויר. הכעס והעצבים העידו על דבר אחד: המאמן החדש ממש לא אהב את מה שקורה על הדשא. ובניגוד לאימונים, שם הוא שומר על פאסון, הפעם החליט מנדיונדו להראות לשחקניו מה הוא חושב על רמת הביצוע שלהם. במחצית המשיך לגעור הספרדי בשחקניו. השורה התחתונה הייתה ברורה: הוא מצפה מהם להרבה יותר מאמץ על הדשא.

אחרי חודש וחצי של אימונים תחת הספרדי, לא בטוח שהסיפור הנ"ל הוא זה שממש מגדיר את המאמן החדש של הפועל תל אביב. מצד אחד מדובר באדם קפדן, מאורגן, מקצוען שלא מאפשר לרגשות להנחות אותו ביום יום; אולם מצד שני, הוא רחוק מאוד מלהיות אירופאי מנוכר. החלומות הספרדיים של הפועל עדיין רחוקים מלהתממש, אך עם זאת מנדיונדו נראה כאחד שכבר עכשיו הביא לא מעט שינויים למועדון האדום. מאהבה למוזיקה ולעבודת צוות, ועד נזיפות בחדר ההלבשה - זוהי תקופת ההתאקלמות של הקיסר החדש של הפועל.

ליביו אנטל נחת, צפוי לחתום לארבע שנים בהפועל תל אביב

ססאר מנדיונדו מאמן הפועל תל אביב עם ילדים אוהדים. יותם רונן
רחוק מלהיות אירופאי מנוכר. ססאר מנדיונדו/יותם רונן

אם יש דבר אחד בהפועל תל אביב עליו כבר יש קונצנזוס, זו סגידתו של האיש החדש על הקווים לכדורגל התקפי ויפה לעין. כדורגל שאמור לענג את הצופים. לא פעם במהלך התקופה הלא ארוכה שלו בארץ, סיפר המאמן הספרדי על הדרך שבה הוא רואה את הכדורגל ועל ההשראה ששאב ממורו ורבו לואיס אראגונס. הבסיס של מנדינודו כאיש מקצוע מושפע מאוד מהמאמן הספרדי המצליח לו סייע באתלטיקו מדריד והן בנבחרת ספרד ובפנרבחצ'ה הטורקית. מנדיונדו קורא לעצמו "ממשיך דרכו של אראגונס והשאיפות שלו הן הכי גבוהות שאפשר. ייתכן גם שהוא רואה בהפועל כתחנת בינתיים, אבל עוד חזון למועד.

אז איך פורטים את התיאוריה לדשא? גם אחרי חודש וחצי של אימונים קשה להגיד בוודאות מה תהיה שיטת המשחק של האדומים העונה. הבסיס של הספרדי, או שיטת המשחק החביבה עליו היא 4-4-2. משם הוא מתחיל ועושה התאמות לפי הסגל העומד לרשותו. במסגרת המחנה הוא תרגל מספר שיטות, כשכרגע 4-2-1-2-1 היא זו שנראית כמבטיחה ביותר.

עם זאת, בהפועל טוענים שעוד אמורים להיות שינויים מכיוון שהסגל טרם הושלם ועוד שני זרים לפחות (הבלם היווני לוקאס וינטרה והקשר הרומני ליביו אנטל) אמורים לנחות בסוף השבוע הזה. כשיצטרפו, המאמן יעשה התאמות מחדש. מנדיונדו לא פוסל גם את האפשרות לשחק עם שלושה בלמים, כששחקני האגף יקבלו חופש בצד ההתקפי. הספרדי דוגל בהנעת כדור ומתבסס על שיטת המשחק של נבחרת ספרד. יש כאלה בהפועל תל אביב שכבר משווים אותו לאוסקר גרסיה, מאמנה לשעבר של היריבה העירונית, לפחות בכל הקשור לסגנון המשחק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אוסקר גרסיה מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
השוואות לספרדי שעבד אצל היריבה הצהובה. אוסקר גרסיה/ברני ארדוב

אולי החלק שהספרדי פחות יאהב לקרוא הוא העובדה שהשחקנים התלוננו שאין מספיק הכוונה טקטית. כלומר, אם צריך להשוות את הדרך של מנדיונדו למאמנים המקומיים, אין ספק שהמאמנים הישראלים של הפועל בשנים האחרונות, במיוחד אלי גוטמן ורן בן שמעון, דיברו לא מעט טקטיקה, בעוד שהספרדי מאמין שמאחורי כל תרגיל שהקבוצה מבצעת באימונים יש הגיון טקטי. אפשר להגיד גם שמנדיונדו מאמין כי לכל שחקן יש הבנה טקטית בסיסית, ולכן הוא לא נכנס להסברים מפורטים. לפחות עד עכשיו.

מעבר לשיטת האימון, בהפועל בעיקר מרוצים מהמקצוענות שהכניס הצוות הספרדי למועדון. לא תשמעו על יותר מידי דרמות שהתרחשו במחנה האימון בברלין. בניגוד למאמנים הישראלים, מנדיונדו והצוות שלו פועלים לפי שיטה ברורה ומתוכננת מראש. הדגש הוא בעיקר על עומסים וכל אימון כמובן מתועד דרך הצ'יפים המוצמדים לשחקנים. לראייה, בשבועיים ששהתה הפועל תל אביב בגרמניה, השחקנים קיבלו בסך הכול חמש שעות חופשיות בברלין ועוד ערב בבאולינג הצנוע של המלון. בכל בוקר המאמן הספרדי בירך את השחקנים בבוקר טוב והסביר בקצרה על הדברים שהולכים לקרות באותו יום. בפועל, מנדיונדו הוא צופה מהצד בנעשה ומעביר הוראות דרך עוזריו. אם וכאשר יש לו הערות לשחקן כלשהו, הוא שולח את וואליד באדיר או חאבייר גונסאלס לופס לשוחח עם השחקן ולכוון אותו. חשוב לציין, כי מאמן השוערים גבי בורשטיין הוא זה שדואג ברוב המקרים לתרגם את הספרדי ודרכו עוברות לא מעט הוראות.

בכלל, בהפועל מספרים כי מנדיונדו שם דגש רב על עבודת צוות. ההיררכיה בקבוצה מאוד ברורה ולכל אחד מאנשי הצוות יש תפקיד מאוד מגודר. יתרה מכך, מנדיונדו, שבעצמו שימש במשך שנים כעוזר מאמן, עורך כמעט מדי יום אסיפות צוות בהן הוא מתייעץ עם אנשיו, ובהפועל מעידים כי הוא פתוח מאוד לשמוע ולקבל הערות מכולם. "זה מדהים לראות שאדם שעבר והיה ברמות הכי גבוהות באירופה, שם דגש כל כך גדול על עבודת צוות ונותן ביטוי לכל אחד", מעיד אחד הגורמים בקבוצה. "ברור שבסופו של דבר הוא הקובע, אבל הוא לא עושה משהו בלי להתייעץ".

היתרונות של הצוות הספרדי באים לידי ביטוי בעיקר בכל הקשור להתנהלות הקבוצה. אחד הדברים הלא שגרתיים במחנה של הפועל תל אביב, היה כשכמה שחקנים החליטו לצאת לסופר הקרוב כדי לקנות טחינה. כן, כן. במועדון סיפרו כי מאמן הכושר אלחנדרו אסטבה ומנדיונדו עצמו היו אחראיים על האוכל שאותו אכלו השחקנים במחנה האימון, כשהם אף הנחו את הטבח של המלון בנוגע לכמות השמן הרצויה במנות. "האוכל היה די יבש והיינו חייבים לקנות איזה רוטב, משהו שייתן לו קצת טעם", צחק אחד השחקנים. הירידה לפרטים הללו, כולל שעות המנוחה של השחקנים, ממחישה את השינוי הגדול שנעשה בקבוצה, כך אומרים בהפועל. "ההבדל בינם לבין המאמנים הישראלים זה שהם שמים בראש סדר העדיפויות את צרכי השחקנים", מעיד גורם בקבוצה. "הירידה לפרטים הקטנים רק מראה כמה מקצוענים האנשים האלה".

הצוות החדש של הפועל תל אביב בראשות המאמן ססאר מנדיונדו (במרכז). יותם רונן
לא עושה משהו בלי להתייעץ. ססאר מנדיונדו עם צוותו/יותם רונן

את ססאר מנדיונדו האדם קשה עדיין לנתח. מדובר כאמור במאמן מאוד קפדן, שלא מרבה לדבר ושומר על פאסון במהלך האימונים. לא תשמעו יותר מדי על שיחות אישיות עם שחקנים, למרות שמדי פעם במהלך האימונים הספרדי לקח כמה מהם לשיחות קצרות. "אין יותר מדי על מה לדבר", אמרו בהפועל תל אביב. "יש לו דרישות מהשחקנים, ואם הוא מרגיש שאחד מהם לא נותן את עצמו עד הסוף הוא עורך איתו שיחה קצרה. אין פוליטיקה או התחנפויות כמו אצל מאמן ישראלי. פה הכול קשור לתוצאות באימונים ולדרישות שלו".

גם השחקנים עצמם עדיין לא ממש יודעים איך לאכול את המאמן הספרדי החדש. "אין ספק שיש תחושה של משהו אחר באימונים", מעיד אחד השחקנים. "הוא לא מאמן שיסתחבק עם השחקנים ובכלל הוא שומר על סוג של דיסטנס. האימונים עצמם ברמה מאוד גבוה, אבל הוא עדיין סוג של חידה". אם מנדיונדו עצמו הוא טיפה מרוחק, הצוות הוא זה שמשלים אותו. נראה כי השחקנים התאהבו במאמן הכושר החדש ובכלל, שני עוזרי המאמן לופס ובאדיר דואגים לשמור על אווירה שמחה בקבוצה. העובדה כי לא הייתה שום עבירת משמעת בקבוצה מעידה אולי שהדרך החדשה עובדת בינתיים.

מחוץ לאימונים, עושה רושם כי מנדיונדו רחוק מלהיות אותו איש קר שהוא מצטייר. באחת מנסיעות הקבוצה הוא התפלא שאין מוסיקה באוטובוס ודרש שהדבר ישתנה. אחר כך הסביר את עצמו ואמר: "מוסיקה היא חלק מהנשמה של השחקנים". בכלל, לספרדי אין עקרונות ברזל מחוץ למגרש. הוא לא אחד שיאסור על שחקנים להשתמש בפלאפון האישי שלהם או ידרוש שקט מוחלט. בלא מעט שיחות הוא הסביר שהבין כי החיים היום שונים ואי אפשר להתעלם ממה שקורה בעולם. בצוות המקצועי מגדירים אותו כאיש מאוד חם ואחד שאוהב את החיים, רחוק שנות אור מאותו איש קפדן שמופיע באימונים, כשהתחביב אולי הגדול ביותר שלו הוא מוסיקת רוק.

החלק האחרון מחזיר אותנו לסיפור שהופיע בתחילת הכתבה. העובדה שמנדיונדו מצטייר בסופו של דבר כבנאדם חם ואמוציונאלי, יוצאת דווקא כאשר הדברים מגיעים לדשא. השחקנים העידו שבכל המשחקים המאמן לא חסך מהם ביקורת בחדר ההלבשה ואף צעק בכמה מקרים. להתנהגות הזו יש לא מעט הסברים בהפועל, כשאחד מהם קשור לכך שהמאמן שעבד ושיחק ברמות הכי גבוהות דורש מהשחקנים שלו את המקסימום המוחלט. וכשהוא רואה שחלק מהשחקנים מזייפים על המגרש, העצבים עושים את שלהם. למרות פני הפוקר שלו, אל תתפלאו אם נקבל העונה הצגות על הדשא. ולאו דווקא מצד השחקנים.

seperator

בסיכומו של עניין, יש שביעון רצון לא מעטה מהעבודה של הצוות הספרדי. עם זאת, בהפועל תל אביב עדיין מנמיכים ציפיות ולא יודעים להעריך מהן המטרות אותן צריך להציב לקבוצה המתחדשת. הפועל תל אביב עברה מתיחת פנים משמעותית, ומנדיונדו ייבחן תחת זכוכית מגדלת בחודשים הראשונים.

חשוב לציין, בהפועל עדיין טוענים כי הקבוצה מתחברת ולא מעט שחקנים עדיין לא בכושר, כולל שני הזרים הרומנים. הם מדגישים שהסגל לא סגור ושהמאמן לא קיבל בדיוק את כל מה שדרש. בנוסף, אומרים שם, שהספרדי זקוק לעוד חודשיים לפחות עד שיתאקלם סופית בארץ ובמועדון, ויתאים את עצמו לשחקנים. עד אז יהיה קשה לשפוט אותו - לטוב או לרע. בכל מקרה, פחות ממקום בפלייאוף העליון, ואת אף אחד לא יעניין הרזומה העשיר של הספרדי. "אסור לשכוח שגם לאוסקר לקח לא מעט זמן להתאקלם בארץ. צריך סבלנות כי לאיש יש הרבה מה לתרום, להפועל בפרט ולכדורגל הישראלי בכלל".

מיחאי פינטילי מקבל את סרט הקפטן של הפועל תל אביב ממאמנו ססאר מנדיונדו. האתר הרשמי של הפועל תל אביב, אתר רשמי
הקבוצה עברה מתיחת פנים משמעותית, המבחן מתחיל עכשיו. ססאר מנדיונדו עם שחקניו/אתר רשמי, האתר הרשמי של הפועל תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully