וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להעביר לראשון. וולפסבורג מסוגלת לאתגר את באיירן מינכן

30.7.2015 / 16:30

הכסף רק גדל, הסגל רק מתחזק, המאמן עדיין עילוי והתדמית מזמן לא בעיה. בניגוד לעונה שאחרי ההצלחה הקודמת, וולפסבורג נראית הפעם כמו קבוצה שמסוגלת לאיים על באיירן. בטח כשהספונסרית הפכה ליצרנית הרכב מספר 1. בשבת: הסופר קאפ

עריכת וידאו: מרום שפיצר

השבוע החולף היה אחד הגדולים בתולדות חברת פולקסווגן. לראשונה מאז הוקמה חברת הרכב ב-1937 ולאחר מכן כקבוצת פולקסווגן ב-1975, הפכה החברה למובילת מכירות הרכב בעולם. קבוצת פולקסוואגן מכרה בחצי השנה הראשונה של 2015 - תחילת ינואר עד סוף יוני - 5.04 מיליון רכבים, שזה מעט יותר מ-5.02 שיריבתה הגדולה טויוטה מכרה. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שקבוצת פולקסווגן (מחזיקה בין היתר גם באאודי, בפורשה ובעוד שקודה, בנטלי, בוגאטי, למבורגיני ועוד), שהציבה לעצמה כיעד להפוך לשיאנית המכירות ב-2018, ניצבת במקום הראשון בשוק הרכב. ג'נרל מוטורס האמריקאית החזיקה בפסגה במשך שבעה עשורים ברציפות עד שבשנת 2008 טויוטה היפנית עברה אותה והחזיקה בבכורה מאז, פרט ל-2011.

קלאוס אלופס המנהל המקצועי של וולפסבורג (שמאל) עם מרטין וינטרקורן יושב ראש הדירקטורים של פולקסוואגן (שני משמאל), דיטר הקינג, פרנסיסקו חאבייר גרסיה סאנס יושב ראש קבוצת פולקסוואגן. GettyImages
וינטרקורן/GettyImages

"העובדה שפולקסווגן היא יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם היא הצהרה בעלת עוצמה אדירה", אמר ל-USA TODAY האנליסט תום ליבי ממכון IHS לייעוץ, "זה משהו שהחברה לבטח תרצה להשוויץ בו ולקדם אותו ובצדק מבחינתה. הם היו אגרסיביים מאוד ודיברו הרבה על הרצון שלהם להיות מספר אחת, אז אפשר רק להתרשם מהעמידה שלהם ביעד הזה". בחברה עצמה ניסו לשמור על קור רוח כשהדוברת שלהם הגיבה בהודעה ש"מטרת קבוצת פולקסוואגן היא גדילה איכותית ולא להיות מספר אחת במכירות", אבל זה נשמע כמו איזשהו ניסיון להרגיע קצת את השוק ולמנוע אופוריה. אתם יכולים להיות בטוחים ב-100% שבמטה החברה בוולפסבורג נפתחו הרבה בקבוקי שמפניה וכמובן שבירה עם היוודע הבשורה. סביר מאוד להניח שגם מאמן vfl וולפסבורג דיטר הקינג והמנהל המקצועי קלאוס אלופס השיקו כוסות וקראו "פרוסט" ("לחיים" בגרמנית). גם הם יודעים שהסיכוי שלהם להמשיך לרוץ קדימה עם הפרויקט שבנו בקבוצה העירונית תלוי והולך יד ביד עם ההתפתחות הכלכלית של פולקסווגן.

מנכ"ל פולקסווגן ויושב ראש מועצת הדירקטורים של החברה מרטין וינטרקורן הפתיע כשנשאל על סוד ההצלחה של חברת הרכב וטען שלכדורגל יש קשר ישיר לכך. "המחויבות שלנו לכדורגל משתלמת מאוד לפולקסווגן", אמר וינטרקורן, "אנחנו מוכרים הרבה יותר מכוניות הודות למחויבות שלנו לכדורגל. זה בא לידי ביטוי באזורים כמו מינכן, גלזנקירשן וברמן". וינטרקורן, אחד המנכ"לים העשירים באירופה עם שכר שנתי של 15 מיליון יורו, נחשב גם לאיש שדוחף לחיזוק הקשר והתמיכה בקבוצת הכדורגל המקומית. באותו ריאיון הוא התייחס גם ליחסים שלו עם הצוות המקצועי: "אני לא מקבל שום החלטה מקצועית, הכול נעשה על פי ההחלטה של הצוות המקצועי ובתיאום איתנו".

ובכלל, בשנתיים האחרונות, ובעיקר מאז החתמתו של קלאוס אלופס למנהל הספורטיבי בנובמבר 2012 ומינויו של דיטר הקינג למאמן הקבוצה חודש לאחר מכן, המעורבות הזו באה לידי ביטוי בין היתר בביקורים תכופים של אנשי פולקסוואגן באימוני הקבוצה והגעתם ללחיצות ידיים ושיחות מוטיבציה. וגם, כמובן, בהכנסת הידיים אל ה"כיס" של החברה. המעורבות הזו גם הביאה להצלחות המקצועיות הגדולות, שהגיעו לשיאן עם הזכייה בגביע הגרמני לאחר 1:3 מול בורוסיה דורטמונד ומקום שני בליגה בעונה החולפת. רגע לפני הסופרקאפ מול באיירן מינכן, עולה השאלה: האם וולפסבורג הנוכחית מסוגלת לעשות את מה שלא הצליחה הקבוצה הנהדרת שלה שזכתה באליפות היחידה של המועדון ב-2008/9? כלומר, לשמור על יציבות לאורך שנים כאחת הקבוצות הטובות בגרמניה והשתתפות בליגת האלופות שנה אחרי שנה?

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אנדרה שורלה שחקן וולפסבורג. GettyImages
וולפסבורג לא מתביישת להוציא כסף גדול והוא הדוגמה לכך. שורלה/GettyImages

על פניו, עושה רושם שהתשובה לשאלה הזו היא כן. הקריטריון הראשון שמעניין לבדוק הוא הסגל הנוכחי לעומת הסגל שהוביל את פליקס מגאת לאליפות ההיסטורית ההיא. באותה עונה, וולפסבורג נבנתה על סגל טוב, שכלל בעיקר שלושה כוכבים שהובילו אותה. אדין דז'קו, שנמכר למנצ'סטר סיטי, זבייזדאן מיסימוביץ' שדעך ונמכר כעבור שנה וגראפיט, שכבש בשתי העונות הבאות 20 שערי ליגה לעומת 28 בעונת האליפות.

היום הסגל של וולפסבורג הרבה יותר מאוזן ורחב מהסגל בו החזיקו הזאבים ב-2008/9. אגב, מאותו סגל נותר רק אחד - השוער והקפטן דייגו בנאליו. היום, לדיטר הקינג יש שני שחקנים איכותיים כמעט על כל עמדה והסגל שלו כולל שמות כמו קווין דה בראונה (אם לא יימכר), אנדרה שורלה, מקס קרוזה שהגיע ממנשנגלדבאך, ריקרדו רודריגס, וייריניה, דניאל קאליג'ורי, נאלדו, לואיז גוסטבו, מקסי ארנולד הצעיר והמוכשר, ג'ושוע גילאבוגי ועוד. זאת בהתחשב בעובדה שאיבן פרישיץ' ככל הנראה יעבור לאינטר.

בניגוד לרוב קבוצות הליגה, וגם הגדולות שבהן כמו בורוסיה מנשנגלדבאך, באייר לברקוזן, שאלקה וכמובן דורטמונד, לוולפסבורג אין את חוסר הנינוחות שמלווה את רוב הקבוצות הגרמניות בבואן לשפוך סכומי כסף גדולים. בניגוד לספרד ובעיקר לאנגליה, בגרמניה קבוצות אינטסנט וכסף גדול סופגות ביקורת קשה מהאוהדים. הגרמנים תמיד יעדיפו את מועדוני הענק עתירי האוהדים דוגמת המבורג ו-ורדר ברמן, גם אם הם בקשיים, על פני וולפסבורג או הופנהיים, שני מועדונים שכוחם בעושרם. אולי דווקא בגלל זה בוולפסבורג לא מתביישים בשנתיים האחרונות להוציא סכומי כסף משמעותיים על שחקנים. אנדרה שורלה נרכש מצ'לסי תמורת 32 מיליון יורו, קווין דה בראונה הגיע מאותה צ'לסי בדיוק תמורת 22 מיליון יורו. בתוך שוק מקומי שמגיע לנקודת האיזון שלו בסכומים צנועים (יחסית לליגות אירופיות אחרות), וולפסבורג לא מתביישת במיוחד להוציא סכומים גדולים.

קווין דה ברוין שחקן וולפסבורג. Stuart Franklin, GettyImages
"שחקן חשוב מאוד במסגרת הפרויקט שלנו". דה בראונה/GettyImages, Stuart Franklin

כאשר אלופס נשאל לאחרונה על חוקי הפייר פליי של פיפ"א הוא טען שוולפסבורג עומדת בתנאים ולא חורגת מהם. אולי גם בגלל זה בקיץ הנוכחי הזאבים לא הוציאו סכומים משמעותיים במיוחד על רכש וצירפו את קרוזה, פרנסיסקו רודריגס (אחיו של ריקרדו) ואת הבלם של נבחרת פרו קרלוס אסקואס. וולפסבורג הייתה קרובה לרכישת אנתוניו רודיגר משטוטגרט, אבל הבלם נפצע וההעברה הושהתה מאז. ייתכן בהחלט שוולפסבורג עדיין תצרף שחקן או שניים, אולי בלם או חלוץ, כדי לחזק את הסגל, זאת במקרה שדה בראונה לא יעזוב. אם הבלגי יימכר, התמונה תשתנה לחלוטין כמובן.

בגרמניה זכתה וולפסבורג לכינוי "Bayern Jager" (הציידת של באיירן) כבר לפני כמה חודשים. למרות זאת, נראה שזו לא המטרה של הזאבים, שרוצים קודם כל להפוך לקבוצת צמרת על בסיס קבוע ולהשיג הצלחות בליגת האלופות. "המטרה שלנו עדיין לא הושלמה, אבל אנחנו ממש לא הולכים להגיד שאנחנו רוצים להשיג את באיירן", אמר אלופס לאתר הבונדסליגה לאחר שהאריך את חוזהו בשלוש שנים נוספות, "אי אפשר להגיד דבר כזה אחרי עונה אחת, אנחנו רוצים לקבע את מעמדנו בטופ 4 של הליגה. צריך לזכור שלבאיירן יש הכנסות עצומות. אנחנו רק רוצים להמשיך להתקדם ולעשות את עונת 2015/16 אפילו יותר מלהיבה מהקודמת".

השבוע, כשנשאל על ידי Talksport האם קווין דה בראונה יעזוב, אלופס דיבר על הבלגי המוכשר כחלק מהתכנית הכוללת. וזו, בניגוד למה שאמר לאתר הבונדסליגה, קצת יותר יומרנית. "קווין תחת חוזה עד 2019 ואנחנו לא מועדון שמוכר שחקנים, אנחנו ממש לא צריכים כסף", אמר המנהל הספורטיבי, "במסגרת הפרויקט שלנו בוולפסבורג המטרה היא להתחרות בבאיירן מינכן יום אחד. כדי לעשות את זה, אנחנו צריכים שחקנים ברמה של קווין. אני חוזר ומדגיש שאנחנו ממש לא צריכים את הכסף, כולם בוולפסבורג ובגרמניה אוהבים את קווין ורוצים שיישאר. לא הכול זה כסף בחיים".

ואכן, דה בראונה לא יינזק מבחינה כלכלית גם אם יישאר בצפון גרמניה, כשלפי הערכות הזאבים יציעו לו חוזה משודרג של בין 11-12 מיליון יורו לעונה.

דיטר הקינג מאמן וולפסבורג. GettyImages
"הקינג הוא מאמן מצוין. אני אוהב מאוד את הדרך שלו. הוא איש שקט וצנוע מאוד ולכן לפעמים קשה להבחין בו", אמר עליו בירהוף. הקינג עם כובע הקינג שלו/GettyImages

"המצב של וולפסבורג היום שונה לחלוטין מזה שהיה באליפות של 2009", מנתח עורך Die Welt לארס וולרודט בשיחה עם וואלה ספורט, "עכשיו, פולקסוואגן מוכנה ורוצה להעלות את ההצלחה על דרך יציבה וחזקה מאוד (בעיקר מבחינה כלכלית). ב-2009 ההצלחה באה כהפתעה מוחלטת אפילו עבור האנשים במועדון. עכשיו, יש להם קבוצה חזקה מאוד שבנויה כדי להתחרות עם באיירן. אני חושב שהם יהיו יציבים לאורך שנים, במיוחד אם יצליחו לשמור על דה בראונה. זה יהיה סימן משמעותי". על ההשקעה של פולקסוואגן אומר וולרודט: "הם מוכנים והם משקיעים בענק. בכך יוצרים בפולקסוואגן דימוי של חברה שכביכול לא רק רווח כספי מעניין אותה. מדובר הרי בחברה שכל אחד בגרמניה מכיר וגם ברוב העולם מכירים אותה. בשלב כזה וכשחברה היא מותג כל כך גדול, קשה להגדיל את העוצמה. מה שהם כן יכולים לעשות, זה לשפר את התדמית שלהם. לעשות את זה בעזרת מועדון כדורגל זו דרך הרבה יותר חכמה מאשר להשקיע עוד מיליונים בפרסומות".

כשנשאל על השנאה שהייתה בעבר מנת חלקה של וולפסבורג, כאחד המועדונים הלא מסורתיים בגרמניה, אומר וולרודט שהמצב השתפר: "אני לא חושב ששונאים אותם יותר. בהתחלה, ובעיקר כשפולקסוואגן התחילו להוציא הרבה כסף, היו הרבה 'אוהדי מסורת' שלא היו שמחים מזה במיוחד. היום, הופנהיים ור.ב. לייפציג הן השנואות, הרבה יותר מוולפסבורג. צריך לזכור גם שהרבה אוהדים מזהים בוולפסבורג את ההזדמנות היחידה לעצור את באיירן. אני חושב שהתדמית של וולפסבורג היא בסדר. היא לא קבוצה אהובה כמו דורטמונד, שאלקה או המבורג, אבל זוכה לכבוד".

לסיכום, חשוב להדגיש גם את תפקיד המאמן בקבוצה. דיטר הקינג הגיע לוולפסבורג אחרי שעשה קסמים, לא פחות מזה, עם נירנברג, שמאז עזיבתו הידרדרה אל הליגה השנייה. הקינג, שנבחר השבוע למאמן השנה בגרמניה, זכה למילים חמות מהמנהל המקצועי של הנבחרות אוליבר בירהוף. חלוץ העבר אמר בכנס מאמנים בוולפסבורג (שכונתה על ידי עיתון מקומי כ"עמק הסיליקון של הכדורגל") ש"הקינג הוא מאמן מצוין. אני אוהב מאוד את הדרך שלו. הוא איש שקט וצנוע מאוד ולכן לפעמים קשה להבחין בו ולהעניק לו את הקרדיט לו הוא ראוי, אבל הוא עושה עבודה מצוינת ובנה קבוצה חזקה מאוד בוולפסבורג". וולרודט מסכים איתו ואומר: "הוא איש צנוע מאוד, שקט ורגוע. אני באמת חושב שהוא האיש הנכון למועדון כמו וולפסבורג, וביחד עם קלאוס אלופס אני חושב שהוא המפתח להצלחה החדשה של הקבוצה ולהתפתחות שלה".

יו"ר קבוצת פולקסווגן פרנסיסקו חאבייר גרסיה סאנס, שמשמש גם כאחד מהדירקטורים בוולפסבורג, התייחס לשיפור תדמית המועדון בזכות הזכייה בגביע. "זה עצום", אמר לוולט, "הרווחנו הרבה סימפטיה ואהדה. הקבוצה נחמדה ומיושבת, קל מאוד לאהוב אותה. השחקנים שלנו הם השגרירים הכי טובים שיש, לא רק עבור פולקסווגן והעיר וולפסבורג, אלא גם עבור הכדורגל. המטרה שלנו עכשיו היא למצב את עצמנו כקבוצת ליגת האלופות קבועה. המרחק מבאיירן מינכן הוא עדיין גדול. רק אם אנחנו נהיה ברי מזל ובאיירן תהיה חלשה, נוכל לזכות באליפות. כבר זכינו באליפות כשזה היה לא צפוי ואולי נוכל לעשות את זה שוב".

שחקני וולפסבורג חוגגים. GettyImages
יכולים להישאר כאלטרנטיבה לשנים? שחקני וולפסבורג חוגגים את הזכייה בגביע/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully