וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיטה בהם: כך דירוג פיפ"א האבסורדי פוגע קשות בכדורגל העולמי

26.7.2015 / 6:50

כיצד ייתכן שויילס מדורגת לפני ספרד בזכות ניצחון בחיפה, בעוד איטליה וצרפת נפלו לקבוצת הדירוג השניה במוקדמות המונדיאל? הבלוג של יוכין מסביר את הסיבות לעיוותים הביזאריים בדירוג פיפ"א ומוצא נקודת אור עבור ישראל בקמפיין הבא

יח"צ - חד פעמי

הנה לכם רשימה: ויילס, רומניה, סלובקיה, אנגליה, אוסטריה, ארגנטינה, פורטוגל, צ'כיה, צ'ילה, גרמניה, איסלנד, צפון אירלנד. נסו להבין מה משמעותה בלי לקרוא את השורות הבאות. אמנם כבר ראיתם את הכותרת, אבל המשימה בכל זאת כמעט בלתי אפשרית. הרשימה נראית אקראית לחלוטין ובכל זאת יש לה חשיבות עצומה.

תאמינו או לא, אבל אלה 12 הנבחרות הטובות בעולם ב-12 החודשים האחרונים לפי דירוג פיפ"א, בסדר הזה בדיוק. אתם קוראים נכון – לפי התאחדות הכדורגל העולמית, ויילס היא הנבחרת הטובה ביותר בתבל כולו מאז יולי 2014, עם 818 "נקודות" שצברה בתקופה זו. רומניה היא סגניתה עם 787 "נקודות", הרחק מאלופת העולם גרמניה לה 577 "נקודות" בלבד בצוותא עם אלופת דרום אמריקה צ'ילה, לה 579 נקודות. לעומת זאת, לצרפת האומללה יש רק 288 "נקודות". כלומר, לפי פיפ"א ויילס ורומניה חזקות בערך פי שלוש מנבחרתו של דידייה דשאן. עם החישובים האלה אפשר לקבל הפניה מיידית לאברבנאל.

כעת בואו נראה מה עשתה ויילס האדירה והמהוללת כדי לרשום את ההישג הכביר. ראשית, היא לא קיימה כלל משחקי ידידות, אלא השתתפה במוקדמות יורו 2016 בלבד. במסגרת זו, היא ניצחה 1:2 באנדורה, סיימה ב-0:0 בבית עם בוסניה, חילצה 1:2 דחוק על קפריסין, שמרה על שער נקי נוסף ב-0:0 בבלגיה, ואז נתנה פוש רציני בשני המשחקים ב-2015 עם 0:3 על ישראל בחיפה ו-0:1 על בלגיה. המאזן הכללי – ארבעה ניצחונות, מהם אחד בלבד על נבחרת ראויה, ועוד שתי תוצאות תיקו. עם זה טיפסה ויילס למקום הראשון בכדורגל העולמי בשנה האחרונה ולמקום ה-10 בשקלול הסופי. דירוג פיפ"א מעולם לא נראה מגוחך ואבסורדי יותר.

גארת' בייל שחקן נבחרת ויילס. David Rogers, GettyImages
הכי אבסורד שיש. בייל/GettyImages, David Rogers

הצרפתים נענשים על אירוח היורו

כיצד התרשלו הצרפתים? ובכן, זה פשוט מאוד – כמארחת אליפות אירופה הקרובה, אין להם באופן טבעי משחקים רשמיים, וזהו חטא בלתי נסלח עליו מענישה פיפ"א ללא רחמים. בשנה האחרונה, אחרי שהעפילו לרבע גמר המונדיאל, שובצו הצרפתים בבית לא פשוט במוקדמות היורו לצורך אימון, ובנוסף העזו לבחור יריבות חזקות במשחקי רעים נוספים. להלן התוצאות – ניצחון 0:1 על ספרד, תיקו 1:1 בסרביה, ניצחון 1:2 על פורטוגל, ניצחון 0:3 בארמניה, תיקו 1:1 עם אלבניה, ניצחון 0:1 על שבדיה, הפסד 3:1 לברזיל, ניצחון 0:2 על דנמרק, הפסד 4:3 לבלגיה במשחק נפלא, והפסד 1:0 באלבניה בהרכב מאולתר.

המאזן הכללי – חמישה ניצחונות, כולל ארבעה מול יריבות ראויות מאוד, שתי תוצאות תיקו ושלושה הפסדים. עם היבול הזה, זכתה צרפת לניקוד גרוע הרבה יותר מנבחרות כמו איראן וגינאה המשוונית. עזבו את האיראנים – אפילו ישראל הקדימה את צרפת בדירוג. לנבחרת כחול לבן יש מאז יולי 2014 לא פחות מ-420 "נקודות". איך זה ייתכן? תיכף נגיע לשם.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מאמן נבחרת צרפת דידייה דשאן. Julian Finney, GettyImages
במה הוא חטא? דידייה דשאן/GettyImages, Julian Finney

מונדיאל 2014 בקושי רלוונטי

עכשיו תחזיקו חזק – מאזנים מופרכים אלה מהשנה האחרונה מהווים בדיוק 50 אחוזים בשקלול הדירוג הרשמי של פיפ"א, אשר שימש לצורך שיבוץ לקבוצות חוזק בהגרלת המונדיאל. התוצאות בשנה האחרונה, מקריות ככל שיהיו, הן בעלות משקל עצום. אפילו את המונדיאל עצמו שנערך לפני שנה הוציאו משם בכוח ושייכו אותו לשנה הקודמת, מה שמזער את השפעתו. כיצד מתחלים 50 האחוזים הנותרים? תודה ששאלתם. 25 אחוזים שייכים לשקלול התוצאות בין יולי 2013 עד סיום מונדיאל 2014, 15 אחוזים לקוחים מהתקופה בין יולי 2012 ליוני 2013, ועוד 10 אחוזים מסכנים הולכים לתקופה בין יולי 2011 ליוני 2012, שכולל בתוכו את אליפות אירופה האחרונה. כל מה שקרה לפני קיץ 2011, כולל המונדיאל בדרום אפריקה, כלל לא רלוונטי. נמחק, נגרס ושייך לעידן הדינוזאורים.

כדי להפנים את עוצמת הטמטום צריך להקדיש דקה או שתיים גם להבנת חישוב הניקוד בכל שנה נתונה. לשם התחלה, לפי הכללים הנהוגים בכל ליגה, ניצחון שווה שלוש נקודות, תיקו מביא נקודה והפסד לא שווה דבר. כעת מכפילים את הנקודות האלה בחשיבות המשחק לפי הכלל הבא – משחק ידידות לא מביא בונוס, משחק במוקדמות טורניר גדול מוכפל ב-2.5, משחק באליפות היבשת (יורו, קופה אמריקה, גולד קאפ וכו') מוכפל ב-3, וגביע העולם מוכפל ב-4. מכפיל נוסף הוא חוזק היריבה – ככל שהיא חזקה יותר, כך הניקוד צומח יותר, אבל זה לחלוטין לא ליניארי. נקודות מול הנבחרת החזקה ביותר בדירוג מוכפלות פי שתיים, ומשם זה יורד בהדרגה עד חלוקת הנקודות פי שתיים מול הנבחרות החלשות ביותר. מכפיל נוסף הוא מכפיל היבשות, אבל הוא דומה משום מה עבור כל היבשות, כי לפי פיפ"א אין הבדל מהותי בין אירופה לאוקיאניה, אז לא כדאי אפילו להתעמק בו. בסופו של תהליך עושים ממוצע פשוט של כל המשחקים.

ולדימיר פוטין, ספ בלאטר, הגרלת גביע העולם 2018. רויטרס
מביך. בלאטר ופוטין בהגרלה אמש/רויטרס

עיוות גורר עיוות

ברור שאי אפשר להבין את זה מקריאה אחת, וחבל לבזבז זמן נוסף מחייכם על השטות הזו, אז הנה סיכום מעשי:

א. הפסד שווה אפס נקודות. אפס הוא אפס גם אם תכפיל אותו במיליון, ולכן לא משנה למי הפסדת ובאיזו מסגרת – הפסד לאיי פארו במשחק ידידות שווה ערך להפסד לגרמניה במוקדמות המונדיאל. הפסדים פוגמים מאוד בממוצע, ולכן אם אתה יכול להימנע ממשחק, עשה זאת.

ב. מכפיל חוזק היריבות לא עושה את העבודה. למשל, אין הבדל משמעותי בבונוסים בין ניצחון על ספרד לניצחון על אלג'יריה. יתרה מזו: בגלל העיוות שהשיטה עצמה גורמת, נכון לעכשיו ניצחון על רומניה יקר יותר מהניצחון על איטליה, למשל. טעות גוררת טעות.

ג. משחקים רשמיים שווים הרבה יותר ממשחקי ידידות. למשל, ניצחון כל ישראל במשחק רשמי שווה הרבה יותר מניצחון על ספרד במשחק ידידות. אם אין לך משחקים רשמיים, כמו לצרפת, אכלת אותה. אם אתה נמנע במודע מקיומם של משחקי הידידות כמו הוולשים, יצאת גדול.

שחקני נבחרת איי פארו חוגגים. רויטרס
כמו להפסיד לגרמניה. שחקני איי פארו/רויטרס

ויילס מציגה – מקבוצת הדירוג האחרונה לראשונה

כל המגרעות האלה ביחד יוצרים רשימה הזויה וחסרת ערך, שלא יודעת לשקלל את ההישגים נכונה, מתעלמת לחלוטין מההיסטוריה ומהמורשת, ומעניקה יתרון עצום לנבחרות שהשיגו תוצאות חיוביות במשחקים רשמיים בחודשים האחרונים. התנודות שנוצרות כתוצאה מכך חריגות, וגם הפקידים בפיפ"א חייבים היו להבין שויילס לא יכולה לקפוץ מהמקום ה-112 לפני ארבע שנים למקום ה-44 לפני שנה ולמקום ה-10 כיום בזכות הניצחון בחיפה. בהגרלת מונדיאל 2014 היו הוולשים בקבוצת הדירוג השישית והאחרונה. עכשיו הם בראש הבית, מבלי שחל שינוי משמעותי כלשהו.

גם הרומנים, שלא מצליחים באף קמפיין, לא ראויים להיות ראש בית, בעוד צרפת ואיטליה הידרדרו לקבוצת הדירוג השנייה. איי פארו ניצחה פעמיים את יוון, וזה הספיק כדי להזניק את הנבחרת הקטנטנה לדירוג הרביעי לצד טורקיה ואירלנד. בעצם, איי פארו מקדימה כרגע בדירוג את מונטנגרו, וזה הזמן להזכיר שאותה מונטנגרו שובצה בקבוצת הדירוג השנייה בהגרלת מוקדמות המונדיאל הקודם בזכות כמה תוצאות מקריות טובות שהושגו בעיתוי הנכון. הצלילה שלה היתה מהירה כמעט כמו הנסיקה של ויילס. אל תתפלאו אם הן יחליפו שוב מקומות בעוד ארבע שנים. תיאטרון האבסורד הזה נמשך כבר זמן רב על חשבון המשחק שכולנו אוהבים.

מאמן נבחרת מונטנגרו ברנקו ברנוביץ'. רויטרס
צלילה מהירה כמו הנסיקה של ויילס. ברנקו ברנוביץ', מאמן מונטנגרו/רויטרס

ההגרלה עשויה לתרום לישראל בדירוג

מישהו צריך להתקומם ולשים לזה סוף. מישהו צריך להגיד שלא ייתכן כי קולומביה ושווייץ יהיו ראשי בתים בהגרלת המונדיאל. מישהו צריך לזעוק שמצב בו הולנד, צרפת ושבדיה מוגרלות לבית אחד במוקדמות, בעוד בית אחר מאכלס את רומניה, דנמרק ופולין, הוא בלתי נסבל. מישהו צריך להבין שזו חרפה לתת כרטיס ישיר למונדיאל לאחת הנבחרות מהבית של ויילס, אוסטריה, סרביה ואירלנד. מישהו צריך לגנוז את דירוג פיפ"א המטומטם ולשלוח אותו לעולם שכולו טוב.

עד שזה יקרה, ישראל יכולה לנסות לנצל את הביזיון לטובתה. במצב בו הדירוג כה נזיל וכה מושפע מתוצאות מיידיות, הגרלת המונדיאל דווקא מאירה לנו פנים. לא נעפיל לרוסיה 2018, אבל אם נשבץ את המשחקים מול אלבניה, מקדוניה וליכטנשטיין בתאריכים הנכונים מבחינת הגרלה במוקדמות יורו 2020 וגם נשיג בהם הרבה נקודות, נוכל לעשות קפיצה בסגנון ויילס. מי יודע, אולי עוד מעט נקדים גם אנחנו את הצרפתים. לשם כך אסור בתכלית האיסור לקיים משחקי ידידות מול נבחרות חזקות בהן הסיכוי להפסד גבוה. אמנם זה רע מאוד מבחינה מקצועית, אך פיפ"א מעודדת בטלנות מסוג זה. למעשה, אין לדירוג הנוכחי אפילו יתרון אחד. יש לו רק חסרונות, בדיוק כמו להחלטה לארח את גביע העולם ברוסיה ובקטאר.

ביברס נאתכו באימון נבחרת ישראל בזניצה, בוסניה. רויטרס
יכולים להרוויח בגדול. שחקני נבחרת ישראל/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully