וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנהל הספורט פוגע בהתעמלות. קבוצות ייסגרו ומדריכים טובים יברחו"

23.7.2015 / 18:50

במנהל הספורט החליטו שמדריכי ספורט יהיו רק בעלי שלוש שנות ניסיון לפחות כספורטאים תחרותיים. המאמנות: "עם התקנה הזו, למאמן של נדיה קומנצ'י לא היה סיכוי להשתלב בספורט הישראלי"

אלכס שטילוב. GettyImages
יפגע בסיכוי לאתר את השטילוב הבא?/GettyImages

תקנה חדשה שנוצרה בשנה שעברה על ידי מנהל הספורט בנוגע לדרישות הסף של מדריכי ספורט יצרה לאחרונה כעס ומרמור רב בענף ההתעמלות. התקנה קובעת כי רק ספורטאים עם ניסיון של לפחות שלוש שנים בספורט תחרותי יוכלו להיות מדריכי ספורט. מתעמלים ומדריכים שאיתם שוחחנו השבוע טוענים כי התקנה הזו תגרום להברחת ספורטאים בעלי פוטנציאל להיות מדריכים, שעסקו בהתעמלות לא תחרותית, ותביא לסגירה של קבוצות התעמלות רבות ברחבי הארץ.

אם בוחנים את התקנות שנקבעו על ידי מנהל הספורט, הרי שנקבע בהן כי "בענפי הספורט התחרותיים, המועמדים להדריך הם מי שסיימו לימודים בכיתה י' ובעלי רקע וניסיון מוכח בענף הנלמד שהשתתף במשך שלוש שנים לפחות בפעילות במסגרת אגודה/איגוד/התאחדות בענף הספורט התחרותי הנלמד, ויציג אישור בהתאם. בענפי הספורט הלא תחרותיים, המועמד הינו מי שסיים לימודיו בכיתה י"א, ובעל רקע וניסיון מוכח בענף הנלמד והשתתף במשך שלוש שנים לפחות בפעילות זו, ויציג אישור בהתאם". היוצא מן הכלל של מנהל הספורט מתייחס לענף רכיבה על סוסים.

כרמית להט, שמאמנת בנתניה, אומרת: "אנחנו מכירים את התקנה הזו מהקיץ שעבר, היא נאכפה אז, אבל אפשרו חריגות כאלה ואחרות. כעת החליטו להקפיד על כך. התקנה קובעת כי לקורס מדריכים יוכלו לצאת רק בני נוער שיש להם עבר בקבוצה תחרותית. יש כיום הרבה מאוד מדריכים שלא היו ספורטאים תחרותיים ומדריכים בקבוצות לא תחרותיות, אבל מנהל הספורט החליט להפסיק את זה, וזו תקנה שתפגע בכל ענף ההתעמלות".

מאמן ההתעמלות בלה קרולי. Bob Martin, GettyImages
בישראל לא היה לו סיכוי. בלה קרולי/GettyImages, Bob Martin

להט מזהירה מפני סגירת קבוצות רבות בעקבות התקנה הזו: "מה שקרה עד היום זה שכשמתעמלים סיימו את הקורס, הם חזרו לאמן בקבוצות שמהן הם באו. לצערי הרב עם התקנה הזו קבוצות רבות עלולות להיסגר כי רק הקבוצות התחרותיות, שמספרן לא רב, יוכלו לשרוד. יש המון קבוצות לא תחרותיות. כמעט בכל מתנ"ס ומרכז קהילתי קיימים חוגי התעמלות. צריך לזכור שזה ענף מאוד פופולארי, אבל חוגים רבים ייאלצו להיסגר. על פי התקנה הזו, לבלה קרולי, המאמן של נדיה קומנצ'י שעסק בכלל באגרוף, לא היה סיכוי להשתלב בספורט הישראלי ולהגיע לקורס מדריכים. זה פשוט הזוי".

מאמנת אחרת, שהעדיפה להישאר בעילום שם, אומרת: "אני מאמנת כיום במרכז שיש בו 200 מתעמלות, ואף אחת מהן לא מתחרה ברמה תחרותית. מדוע כל 200 הבנות הללו פסולות מלשמש כמדריכות? המצב הזה יגרום לכך שצוותי ההדרכה יצומצמו, ומרכזים קטנים יאלצו להיסגר. התקנה הזו תהרוג את הענף. היו פה בנות שכבר נרשמו לקורס הדרכה, עברו את המבחנים שהן היו צריכות לעבור, ויום לפני מנעו מהן להשתתף בקורסים. צריך לזכור שרוב ההתעמלות בארץ היא לא תחרותית, ובהתאם לכך צריך להתחשב בזה".

שרית שנער, מנכ"לית איגוד ההתעמלות, התייחסה לתקנה המדוברת, ואמרה: "חוק הספורט מגביל את הכניסה לקורסי הדרכה. יש כיום לא מעט אנשים שרוצים לעסוק בהדרכה, אבל עם המגבלות הללו הם לא יכולים לעשות זאת. אנחנו לצערנו נאלצים לתת המון תגובות שליליות למדריכים בפוטנציה, והורים רבים יוצרים איתנו קשר ומאוכזבים מכך שכבר הילדים שלהם התקבלו לקורסי הדרכה, והם לא יכולים לצאת אליהם. ניסינו כאיגוד להילחם בזה, ערערנו פעמיים בנושא בפני ועדת ההדרכה העליונה, וביקשנו מאורי שפר (ראש מנהל הספורט, א.ק) לדון בזה ולשנות את רוע הגזרה.

"אני רוצה להאמין שהלחץ שאנחנו מפעילים יחד עם הציבור הרחב יביאו לשינוי המצב הזה. אנחנו מבקשים לתת הזדמנות לכל מי שמעורב בהתעמלות לבוא ולהדריך. מדובר בקהילה גדולה מאוד של ספורטאים שחלקם רוצים להיות מדריכים. התקנה הזו תביא למצב שיהיו פחות מאמנים ופחות מתעמלים, ובסופו של דבר הספורט ייפגע מכך. אני רוצה להאמין שמי שצריך לקבל החלטות יהיה קשוב לשיח הציבורי וללחץ שנובע מהשטח. הרגולטור צריך לשמוע את האיגודים".

תגובת משרד התרבות והספורט תובא בהמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully