וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשבתי שטאלב יעבור לאירופה בגלל האוהדים": ראיון עם שמואל שיימן

"סטנוייביץ' אמר לי: 'אתה וטאלב שווים ברמה. אבל טאלב ישחק כי המועדון יכול להרוויח עליו. זה היה קשה". אחרי המעבר להפועל תל אביב, שמואל שיימן מסביר למה סופסל במכבי חיפה. כמי ששיחק בפיינורד, הוא המום מהגזענות בבית"ר. ראיון

יותם רונן

בגיל חמש, שמואל שיימן שגדל בעפולה, נחת עם המשפחה בהולנד בעקבות סבתו שנישאה לגבר מקומי. דווקא שיימן ומשפחתו הגיעו לעיר שמזוהה הכי הרבה עם שנאת יהודים וזה אחד הדברים שגרמו לו לרצות כל כך להגיע לישראל.

"גדלתי ברוטרדם ובפיינורד שיחקתי עשר שנים, וזה מקום ששונאים בו יהודים", הוא מספר. "כמו בבית"ר והערבים. בגלל היריבות עם אייאקס, אז שונאים יהודים כי הכינוי של אייאקס הוא היהודים. תולים שם דגלים של פלסטין וחמאס וגם בעיר אתה מרגיש את השנאה ליהודים. באמסטרדם זה לא ככה בכלל. יש הרבה יהודים ויש בתי כנסת ומסעדות כשרות, ברוטרדם יש בקושי בית כנסת אחד. המשפחה שלי עדיין שם והם מתים לחזור, אבל כלכלית קשה לשוב לפה".

איך זה לגדול במקום כזה?

"אף פעם לא החבאתי את העובדה שאני יהודי. בגלל זה התחלתי לשים מגן דוד. זה חלק ממי שאני ואם שונאים אותי בגלל זה, אז שישנאו. אני גאה שאני יהודי וישראלי. ידעתי שאם אשחק בהולנד אני אראה תמיד מי אני כיהודי. עכשיו כשאני משחק בארץ זה יותר מוזר - כי פה כולם יהודים".

אוהדי בית"ר בוודאי יגידו לך שאחרי סיפור כזה, הקבוצה שלהם הרבה יותר מתאימה לך.

"ממש לא. זה היופי בהפועל. אם אתה גאה בזה שאתה יהודי זה לא אומר שאתה שונא ערבים. זה בדיוק ההיפך. דווקא בגלל ההיסטוריה שלנו אנחנו צריכים לדעת כמה זה קשה ששונאים אותך רק בגלל הדת שלך. גדלתי עם מוסלמים ונוצרים וכל מי שמכבד אותי, אני אכבד אותו".

אתה מבין את המדיניות של בית"ר שלא מחתימה מוסלמים?

"אני יודע שזה ככה, או לפחות ככה שמעתי, אבל זה שלהם. בהפועל זה ההיפך. באירופה אין מועדונים שלא מחתימים יהודים. אולי רק פיינורד".

שחקן הפועל תל אביב, שמואל שיימן. ברני ארדוב
"דווקא בגלל ההיסטוריה שלנו אנחנו צריכים לדעת כמה זה קשה ששונאים אותך רק בגלל הדת שלך". שמואל שיימן/ברני ארדוב

כמו שהבנתם, הסיפור של המגן השמאלי החדש של הפועל תל אביב הוא מרתק בלי קשר לפן הספורטיבי. בימים בהם השנאה בין הפועל תל אביב לבית"ר חוצה גבולות, יש לשיימן (27) הרבה תובנות מהדברים שהוא חווה. אחרי שלוש שנים מתסכלות במכבי חיפה, שיימן מקווה לצאת לדרך חדשה באדום והוא דווקא יודע שאם סיפור הצ'צ'נים היה קורה לו בהולנד, אף אחד לא היה נוהג כמו הרוש ומגן על השחקנים האומללים: "לצערי שמעתי על מספיק דברים שעשו ליהודים. אותי לא חינכו ככה. אותי לימדו שצריך להסתכל על הבנאדם ואם הוא בנאדם טוב, זה מה שקובע. במיוחד כשאתה יהודי בהולנד, אתה צריך לדעת להסתדר עם הרבה אנשים שחושבים עלייך אחרת".

היית חוזר להולנד?

"עכשיו? ממש לא, אבל לא יודע מה יהיה בעתיד. בכדורגל אי אפשר לדעת. יכולתי לחזור לשם, היו לי הצעות מהולנד, אבל בחרתי להישאר פה בארץ. מאוד רציתי להגיע לכאן. זה פחות קשור לכדורגל. בתור יהודי הרגשתי שזה המקום שלי. כל שנה בקיץ הייתי בא לארץ לביקור והחלטתי לגור פה. כיף לי פה מאוד, אני מאוד נהנה, קיבלו אותי בצורה הכי יפה ואני מרגיש שחקן ישראלי לכל דבר. קשה לי רק בלי המשפחה והחברים שלי. ההורים שלי מאוד שמחים בשבילי".

יש הרבה שחקנים פה שמתעקשים לצאת לליגות כמו הולנד ואחרות, ואצלך זה בדיוק ההיפך.

"אני מאוד מבין אותם. להם יש משפחה פה והם כבר עשו קריירות יפות ויש להם לאן לחזור. אני באתי להקים בית שיהיה לי תמיד לאן לחזור פה. בניתי פה בסיס, אפילו אם אני אלך לשחק בהולנד עכשיו".

עדיף להיות שחקן מוכר בישראל או עוד שחקן בליגה ההולנדית?

"אני חושב שאם מסתכלים רק על כדורגל, אז יש ליגות יותר חזקות מליגת העל ואם למישהו יש סיכוי לעשות שדרוג, אז שיעשה. לא באתי בגלל הליגה, אלא בגלל שאני רוצה לגור פה. גם מבחינת הרמה, אני חושב שהתקדמתי. המועדונים הגדולים בארץ כמו מכבי חיפה והפועל תל אביב יותר טובים מהמועדונים הקטנים בהולנד. הם ברמה יותר גבוהה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שחקן הפועל תל אביב, שמואל שיימן. ברני ארדוב
"גם מבחינת הרמה, אני חושב שהתקדמתי". שיימן/ברני ארדוב

איך נוצר הקשר עם מכבי חיפה?

"היו לי הצעות ממכבי תל אביב וממכבי חיפה. בחיפה מאוד רצו אותי. פשוט הלכתי עם מי שחשבתי שהכי טוב בשבילי".

מה חשבת כשהגעת לקבוצה?

"חיפה זה כמו מועדון אירופאי, ברמה גבוהה מבחינת התנאים. הוא ברמה יותר גבוהה ממה שאני הכרתי. הרמה באימונים והרמה של השחקנים הייתה טובה יותר ממה שידעתי כשחקן בהולנד, לא הגעתי ממועדון גדול באירופה. מבחינתי עליתי ברמה".

הגעת עם המאמן ראובן עטר. הרגשת את הטירוף סביב הקבוצה?

"כן. זה היה מדהים. בארץ, גם בהפועל, האוהדים ממש חיים את הקבוצה. כיף. אני ממש אוהב את זה. הלחץ במשחקים זה הכי כיף".

ומה קרה לקבוצה?

"לא התחברנו. לא הצלחנו לנצח ואחר כך זה היה כמו כדור שלג".

כל עונה התחלתם עם לא מעט ציפיות ונכשלתם.

"בשלוש שנים שהייתי בחיפה, כל הזמן דיברו על אליפות ולא הצלחנו. אם אנחנו לא עומדים בציפיות, אז זה כישלון כקבוצה. אם הייתי יודע מה לא הצליח, אז כנראה הייתי מנג'ר. היו ביקורות על הקבוצה, לא יודע, כנראה שקבוצות אחרות היו יותר חזקות. אי אפשר לשים את האצבע על דבר אחד ולהגיד שבגללו נכשלנו. זה גם בגלל הלחץ. כולנו לא היינו מספיק טובים".

יש ויכוח בחיפה מאז שהגעת מי יותר טוב - אתה או טואטחה. אתה גם הרגשת את זה?

"אני יודע רק מה שהמאמן אמר לי אחרי מחנה האימונים. סטנוייביץ' הכניס אותי לחדר שלו ואמר: 'אתה וטאלב מבחינתי באותה רמה. שניכם מצוינים, אבל אני מתכוון לתת לטאלב לשחק כי הוא יותר צעיר והמועדון יכול להרוויח עליו. אם שניכם שווים ברמה, אז אני הולך פה לטובת המועדון'. כיבדתי את זה שהוא כנה איתי. לכן זה היה קשה מאוד כי אני יכול להתאמן הכי חזק, להתקדם, אבל להיות יותר צעיר אני לא יכול. אני דווקא חושב שהניסיון שבא עם הגיל זה דבר יותר טוב, אבל זה מה שהוא החליט".

למה בעונה שעברה כבר לא ביקשת להשתחרר כשראית שאתה לא מקבל הרבה דקות?

"בגלל שהביאו מאמן חדש. החלטתי להישאר ולנסות לקבל את הצ'אנס ממנו. ידעתי שאם אני לא אקבל מספיק דקות, אז הקיץ אני הולך למקום שייתן לי לשחק. אפילו אמרתי להורים שלי שלא משנה לי הכסף, אני רוצה לשחק ואתם תזכרו לי את זה".

שחקן מכבי חיפה, טאלב טואטחה. ברני ארדוב
"סטנוייביץ' אמר לי: 'אם שניכם שווים ברמה, אז אני הולך פה לטובת המועדון''". טואטחה/ברני ארדוב

איך נוצר הקשר עם הפועל?

"לפני שסיימתי את החוזה בחיפה התקשרו אליי ואמרו לי שרוצים אותי לעונה הבאה. עד סוף העונה עדיין לא החלטתי סופית אם אני רוצה לעבור. אחרי שנגמרה הליגה החלטתי שאני חותם שם".

במכבי חיפה הציעו לך כמעט כפול כסף שתישאר.

"אף אחד בחיפה לא רצה שאלך. אחרי באר שבע, התחילו לדבר איתי על חוזה לעונה הבאה. אמרתי להם שאני רוצה לשחק וניסו לשכנע אותי להישאר. בסוף לקחתי החלטה ללכת להפועל. אני שמח מאוד שחתמתי בהפועל. הדבר הכי קשה לשחקן זה לשבת בצד ולא לשחק ופה אני מרגיש שעשיתי את הבחירה הנכונה".

איך היחסים שלך היו עם טואטחה?

"טובים מאוד. הוא אדם מאוד נחמד ועובד מאוד קשה. אז עם כל הבלאגן שהיה לו עם אוהדים, באמת חשבתי שהוא יעבור לאירופה ובסוף זה לא קרה ולא הייתה לי עוד שנה של סבלנות לחכות".

אתה יודע שכמעט כל דבר שקרה בחדר הלבשה שלכם יצא בתקשורת.

"לא. חבל שזה ככה. יכול להיות שכתבו דברים שלא אמרתי בכלל. חבל שזה ככה. בהולנד הייתי במועדונים קטנים, ככה שזה לא עניין אף אחד מה קורה שם. אני מבטיח שבהפועל העונה זה לא יהיה ככה. אם זה יהיה, זה יפגע בנו".

שמואל שיימן מכבי חיפה מול חגי גולדנברג מכבי פתח תקוה. ברני ארדוב
"אף אחד בחיפה לא רצה שאלך". שיימן/ברני ארדוב

עם מי היית בקשר במכבי חיפה?

"עם דקל קינן וחן עזרא בעיקר. עם חן הייתי בחדר ביחד ושנינו גם שומרים שבת, אז היינו הולכים ברגל למשחקים. לפעמים ביחד".

הוא החזיר אותך בתשובה?

"לא. היה לי את זה עוד לפני שהגעתי. לא ידעתי אמנם מה זה תפילין וטלית, ולא ידעתי כל מיני דברים, אבל רציתי ללמוד ולהבין. תמיד התעניינתי, אבל לא היה לי את מי לשאול. אני חושב ששיגעתי את חן עם כל השאלות. התחזקתי מאז שעברתי לפה ולדעתי זה רק עשה לי טוב".

מה קורה באמת עם עזרא בחיפה. זה נראה שהוא לא עשה התקדמות מאז שהגיע לקבוצה.

"לדעתי הוא שחקן גדול שיכול להגיע להרבה מועדונים גדולים באירופה. הבעיה שפה, מי שנתפסה עליו איזו סטיגמה, לא משתחרר ממנה. אם יש איזה שחקן שאומרים עליו שהוא לא יודע לעשות הגנה, אז כל החיים שלו הוא יהיה ככה. על חן כל הזמן אומרים שהוא לא יודע לשחרר את הכדור ולמסור פס בזמן, וזה כל כך לא נכון. אולי יהיה לו טוב לצאת לאירופה כי שם אנשים לא חושבים עליו שהוא לא מוסר. הוא שחקן שיודע לעשות את ההבדל".

אגב, איך התמודדת עם המלחמה?

"זה מאוד קשה. יש לי גם חברים שהיו בעזה ולא, ממש לא היה קל. גם להסביר לאנשים בהולנד זה סופר קשה. כי בהולנד התקשורת נגד ישראל ושאלו אותי אנשים משם למה אנחנו עושים דברים כאלה. הייתי צריך להגן על המדינה. הבעיה בהולנד שהם לא יודעים שכאן כל אחד חייב להתגייס. הם לא מבינים מה הולך פה בכלל".

חן עזרא שחקן מכבי חיפה. קובי אליהו
"הבעיה שפה, מי שנתפסה עליו איזו סטיגמה, לא משתחרר ממנה. אם יש איזה שחקן שאומרים עליו שהוא לא יודע לעשות הגנה, אז כל החיים שלו הוא יהיה ככה". חן עזרא/קובי אליהו

במכבי חיפה הרגשת את ההבדל בין מאמן זר לישראליים?

"לא. כולם היו טובים. כל אחד שיפר אותי במשהו אחר. לדעתי סטנוייביץ' לא היה יותר טוב מהם. בעיני אריק בנאדו הוא המאמן הכי טוב שעבדתי איתו. הוא יהיה מאמן גדול. חבל שלא נתנו לו להמשיך".

אתה חושב שהפועל עשו טוב שהביאו מאמן זר?

"לא יודע. אני יכול להגיד שמבחינת אימונים, לא היה הבדל בכלל. יכול להיות שהם העדיפו מישהו מבחוץ כדי שלא יהיו קומבינות. האמת שאני לא ממש יודע אם זה נכון, אבל כמו כולם שמעתי על זה".

איך אתה מתרשם מהקבוצה?

"קשה עדיין לדעת. אנחנו מתחילים להכיר אחד את השני. אם הקבוצה תהיה טובה או לא, את זה נדע אחרי מחנה האימון. אז אפשר יהיה לשאול את זה. אני יכול להגיד שהמאמן בינתיים לא מדבר איתנו, הוא שומר מרחק, כמו מנג'ר. אין כל כך הרבה גם להגיד עליו".

איזה מקום יהיה הצלחה בשביל הקבוצה?

"קשה לי להגיד עכשיו. עוד אין לנו מטרות. אנחנו רוצים הכי גבוה שאנחנו יכולים ורק אחרי מחנה האימון נדע מה הכי גבוה בשבילנו. כלומר לאן אנחנו צריכים לשאוף. ברור שהמאמן שואף לאליפות כי זה הכי גבוה בשביל הקבוצה, אבל נדע אם זה ריאלי רק בעוד כמה שבועות. אני יכול להגיד שאנחנו חייבים להיות בפלייאוף עליון".

ומה יהיה עם מכבי תל אביב?

"לא ממש איכפת. אני כבר מחיפה, ויודע שאת מכבי תל אביב לא אוהבים. אבל פה בהפועל זה הרבה יותר חזק. שחקן שעלה בטעות עם צהוב בנעליים לאימון, עשו לו משהו. לדעתי מכבי הם שחצנים קצת ובגלל זה לא אוהבים אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully