וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצפה רמון: רמון דיאס חלם על נבחרת ארגנטינה ומשקם את פרגוואי

30.6.2015 / 13:00

הוא ציפה לקבל את ארגנטינה, אך ראה את מרטינו מועדף על פניו. כשהגיע לפרגוואי, צ'ילאברט טינף עליו ("פקיד שקרן ועצלן"). בפתיחת הטורניר, האוהדים הארגנטינאים צחקו עליו. עכשיו, אחרי ששיקם את הגווארני, רק רמון דיאס מפריד בין המולדת לגמר הקופה. שובו של "הקירח"

עריכת וידאו: מרום שפיצר

זו הייתה המחצית הראשונה של רמון דיאס במשחק רשמי כמאמן נבחרת כלשהי, וכל הסיטואציה נראתה מסויטת לחלוטין עבורו. נבחרת פרגוואי שלו הציגה משחק הגנתי ונרפה למדי, פיגרה 2:0 מול ארגנטינה במשחק הפתיחה של השתיים בקופה אמריקה 2015, ושחקניה עשו רושם כמי שרק מייחלים לברוח מאצטדיון לה סרנה. לצאת בזול. גם הקהל מהמולדת לא ריחם על המאמן הארגנטינאי באותם רגעים קשים. אוהדי האלביסלסטה – טוב, אלו שלא מזוהים עם ריבר פלייט - הקניטו את דיאס ולעגו לסגנון ההגנתי של פרגוואי. "רמון, מספר 9 שלך לא מקשיב, הוא התקדם יותר מדע", צעקו לו, ולאחר מכן שרו: "טאטה, תגיד לרמון לעזוב את השער".

באותם רגעים, "אל פלאדו" (הקירח - כאנטיתזה לשיערו השופע, עוד מימיו ככדורגלן) כבר הריץ במוחו את שיחת העידוד שיערוך לשחקניו בחדר ההלבשה. טקטיקן גדול הוא מעולם לא היה, אבל את היכולת להחדיר מוטיבציה בשחקניו ולגרום להם לשחק בשבילו, אי אפשר לקחת ממנו. פרגוואי חזרה אחרת למחצית השנייה, נעזרה בקבלת ההחלטות השגויה של מאמנה לשעבר טאטה מרטינו וכפתה 2:2 דרמטי ומפתיע על המועמדת הבכירה לזכות בקופה אמריקה. אף אחד לא האמין אז ששתי הנבחרות תפגשנה שוב בשלבי ההכרעה או שפרגוואי תתגלה כהפתעת הטורניר. בטח לא דיאס. "ארגנטינה תהיה בגמר", הוא הכריז לאחר העימות הקודם. הלילה (בין שלישי לרביעי, 02:30) הוא יוכל לצאת צודק. או מנצח.

ארגנטינה נגד פרגוואי בחצי גמר קופה אמריקה (02:30, ספורט 5 ו-HD)

רמון דיאס מאמן נבחרת פרגוואי. רויטרס
לקח נבחרת שהייתה שבר כלי והחזיר לה את רוח הלחימה. רמון דיאס/רויטרס

ארבעה מאמנים ארגנטינאים הגיעו לחצי הגמר, שלושה מהם גם לבשו את מדי האלביסלסטה כשחקנים. רמון דיאס היה הבכיר מביניהם. הוא כבש 10 שערים עבור הנבחרת, שיחק במונדיאל 1982, אך סכסוך-כביכול עם דייגו מראדונה הותיר אותו מחוץ לסגל בשני גביעי העולם הבאים. לפיכך, למרות העבר בנבחרת, שמו של דיאס מקושר קודם כל לריבר פלייט בה שיחק בשתי קדנציות ואימן בעוד שלוש, ורק הרבה אחר כך לארגנטינה. באופן טבעי.

גם הבן אמיליאנו, המשמש כעוזר המאמן בפרגוואי והורחק ברבע הגמר נגד ברזיל, הודה: "לשחק נגד ריבר פלייט, זה באמת כואב. שבוע לא יכולתי לעשות כלום לפני שהתמודדנו מולה. נגד ארגנטינה זה אחרת, מבחינתנו זה עוד משחק". וכשאמיליאנו מדבר על מפגש עם ריבר, הוא חוזר ל-9 במאי 2008, אז סן לורנסו של דיאס נותרה בתשעה שחקנים במונומנטל, אך חזרה מפיגור 2:0 ל-2:2 והדיחה את ריבר מגביע ליברטדורס. אבא רמון חגג אז בדמעות. של עצב ושמחה.

הזיהוי המוחלט עם ריבר, לפחות לטענת המשפחה, הוא שמנע מרמון לקבל את נבחרת ארגנטינה לאחר שנפרדה מאלחנדרו סאבלה בקיץ הקודם. אל פלאדו נטש חודש לפני כן במפתיע את ריבר פלייט (מיד אחרי הזכייה באליפות, כמו שעשה ב-2002) בעקבות חילוקי דעות עם ההנהלה, ולאחר הסגנות של ארגנטינה במונדיאל האמין שזה הזמן שלו. חוליו גרונדונה, היו"ר המיתולוגי והשנוי במחלוקת של ההתאחדות הארגנטינאית, חשב אחרת וכלל לא לקח בחשבון את המאמן המעוטר בתולדות ריבר פלייט. עוד לפני מותו, החליט שהתפקיד יהיה של טאטה. "מרטינו מאמן נהדר, אבל קיוויתי לפחות שישמעו מה יש לי להציע", התמרמר דיאס. "הכול נקבע על ידי גרונדונה, הוא אפילו לא נתן לי הזדמנות".

תחושת האכזבה הזו ליוותה את דיאס במשך כמה חודשים, עד שהוגשה לו ההצעה המפתיעה לשקם את נבחרת פרגוואי. בניגוד למרטינו, שרשם הצלחות גדולות בפרגוואי וקטף תארים עם ליברטד וסרו פורטניו, לדיאס לא הייתה היכרות מוקדמת עם הגווארני. בכלל, החוויות היחידות שלו מחוץ לארגנטינה היו קצרות ונשכחות (אוקספורד מהליגה הרביעית באנגליה, קלוב אמריקה המקסיקנית). למרות זאת, הוא נענה ל"אתגר הכי גדול בקריירה שלי" וחתם לארבע שנים ב-4 בדצמבר 2014, בידיעה שהמשחק הרשמי הראשון שלו יהיה נגד ארגנטינה ושבפרגוואי מחכה לו אופוזיציה קולנית ורחבה במיוחד. תרתי משמע.

רמון דיאס מאמן נבחרת פרגוואי עם בנו, עוזר המאמן אמיליאנו דיאס. רויטרס
מול ריבר פלייט היה קשה יותר רגשית. רמון דיאס לצד בנו אמיליאנו/רויטרס

כאמור, בסוף שנת 2014 קיבל דיאס את המינוי, ובחלוף יותר משלושה חודשים קיים משחק הכנה ראשון. תחילה סיימה פרגוואי שלו ב-0:0 מול קוסטה ריקה, לאחר מכן הפסידה 1:0 למקסיקו ולפני הקופה חילצה בקושי 2:2 ביתי מול הונדורס. הסכינים הושחזו ובראש גדוד המבקרים צעד עם מצ'טה לא אחר מאשר חוסה לואיס צ'ילאברט. שוער העבר האגדי לא אהב את החזרה ל"נוסחת המאמן הארגנטינאי" ומיצב עצמו כמתנגד הראשי של דיאס. שלושה ימים לפני המשחק הראשון בקופה אמריקה, הוא יצא למתקפה פומבית.

"דיאס רוצה למכור לנו פרויקט, הוא מנסה להתחבב על הציבור", האשים צ'ילאברט. "זה לא יעבוד, הוא לקח שחקנים שגמרו את הקריירה. אלו מאיתנו שנמצאים בעולם הכדורגל יודעים זאת טוב מאוד. פרגוואי לא צריכה אנשים עצלנים, אלא אנשים שמכירים את הכדורגל שלנו. הוא רוצה לאזרח שבעה שחקנים, כולל אוסמר פריירה. רמון דיאס הוא שקרן כמו קרלוס מנם. הוא פקיד עצלן שגובה מאיתנו שני מיליון דולר בשנה".

האזכור של אוסמר פריירה לא היה מקרי. הקשר השמאלי שגדל בריבר פלייט נחשב לבן השלישי של דיאס, שהקפיד לקחת אותו לכל קבוצה בה אימן בליגה הארגנטינאית. המאמן לא הסתפק בשלושת הארגנטינאים שכבר נמצאים אצלו בנבחרת (נסטור אורטיגוסה, ראול בובאדיז'ה ולוקאס באריוס) אך צ'ילאברט הנהיג את נציגי הקבוצות בהתאחדות והם מנעו גל אזרוחים נוסף.

העימות גלש מאז לפסים אישיים בעקבות ההתבטאויות של שוער העבר הכובש שכיכב בוולס סארספילד, ודיאז הזכיר: "אני רציתי לצרף אותו פעם לריבר פלייט. לחצנו ידיים, הכול היה בסדר ויום אחרי הוא סירב ולא אמר מדוע. אני מבין שהוא רצה להיות מאמן הנבחרת וזה לא יצא, אז הוא סימן אותי". בקרב התודעתי, צ'ילאברט כבש הפעם שער עצמי.

חוסה לואיס צ'ילאברט לשעבר שוער נבחרת פרגוואי. AP
לא התחרט גם לפני המשחק נגד ברזיל. האופוזיציונר חוסה לואיס צ'ילאברט/AP

הודות לאותה מחצית שנייה מופלאה מול ארגנטינה, בסיומה זכו הגווארני להתגאות שוב ברוח הלחימה המפורסמת שלהם, פרגוואי הרימה ראש. אמנם לדיאס יש עד כה ניצחון אחד בלבד בתפקיד, וגם זה היה 0:1 דחוק על ג'מייקה באדיבותו של השוער היריב, אבל זו לא אותה נבחרת שהתבזתה בקמפיין מוקדמות המונדיאל הקודם. למי ששכח, אחרי השתתפות בארבעה גביעי עולם רצופים, פרגוואי סיימה אחרונה בבית הדרום אמריקאי כשצברה 12 נקודות בלבד וניצחה בסך הכול שלוש פעמים. ההופעה הכי עלובה שלה מאז כינונה של השיטה הנוכחית, בה כל נבחרות היבשת משחקות יחד.

בשלהי הקמפיין קיבלו כמה מנציגי הדור הבא את ההזדמנות להוביל את הנבחרת, אבל מעטים מהם התאימו לרמה. דיאס החליט ללכת על שילוב בין-דורי ולא סגר את הדלת בפני אף אחד. כך, השוער חוסטו ויז'אר (37), שיאן ההופעות פאולו דה סילבה (35) והקפטן רוקה סנטה קרוס (33) זומנו למרות הטרוניות של צ'ילאברט ונותרו מנהיגי הנבחרת. וכשהם עומדים בפרונט, לצעירים כמו ברונו ואלדס ודרליס גונסאלס, שניים מהמצטיינים של פרגוואי בטורניר, הרבה יותר קל לצמוח.

צ'ילאברט, אגב, נותר בשלו גם בסיום שלב הבתים. ערב המשחק מול ברזיל הוא ירה: "המאמן הזה לא אוהב לעבוד, הוא בטלן. פרגוואי משחקת רק על מתפרצות, אין לנו שיטת משחק ברורה. אותי לא מעניין הקופה, אני מוטרד ממוקדמות המונדיאל". אחרי הניצחון היוקרתי על הסלסאו בפנדלים והעלייה לחצי הגמר, שוער העבר שהוסיף לא מעט קילוגרמים למשקלו מאז הפרישה, גילה שהוא מושא לבדיחות ברשתות החברתיות. ודיאס? הוא הפך לגיבור לאומי בפרגוואי ובארגנטינה, שם שמחו כמובן על הדחתה של היריבה המרה ברזיל.

חובבי הכדורגל בפרגוואי התאהבו מחדש בנבחרת שלהם, שחזרה מפיגור נגד ארגנטינה, אורוגוואי וברזיל ולא הפסידה בקופה. לגווארני אף פעם לא הייתה נבחרת אטרקטיבית במיוחד, אבל המחויבות והתשוקה למשחק שוב כאן, יחד עם ההבנה שלא חייבים "להחנות את האוטובוס" כדי להשיג תוצאה. כמו שהזכירו אתמול בנבחרת פרגוואי: "גם אם לא יהיה נס בחצי הגמר, הטורניר הזה הוא כבר הצלחה גדולה ונותן תקווה לקראת המוקדמות. באמת שהשתפרנו, הכדורגל של מרטינו היה מכוער יותר". ודיאס הבטיח: "צעד אחר צעד, נשכנע את כולם. גם את צ'ילאברט". המוטיבטור הידוע העניק לאורך השנים צ'ופרים לשחקניו, ובטורניר הזה הגדיל לעשות והבטיח לנבחרת שני ג'יפים. נס בקונספסיון יהיה שווה ג'יפ שלישי.

רמון דיאס מאמן נבחרת פרגוואי עם שחקניו. רויטרס
מחכים לעוד נס משמיים מול ארגנטינה. רמון דיאס ושחקניו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully