וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבוצות הכי ותיקות בליגת העל: המספרים

מאור זכריה

2.6.2015 / 15:00

מכבי תל אביב מבססת את מעמדה (הרבה לפני מכבי חיפה), מכבי פתח תקוה תעשה היסטוריה (ותעבור לראשונה את הפועל), כפר סבא מחזירה את הניסיון לליגה. מאור זכריה עם כל הנתונים והמספרים

תקציר גמר גביע המדינה 2015/ההתאחדות לכדורגל

1. קשה היה לפספס את השמחה שאחזה בעולם הכדורגל הישראלי לנוכח ירידתה של מ.ס. אשדוד לליגה הלאומית. מעבר לעובדה שמדובר במועדון שחרת על דגלו את הלוזריות, הסתמיות, השעמום והאפרוריות – למרות האקדמיה, למרות העובדה שזו העיר החמישית בגודלה בישראל ולמרות הכישרונות שיצאו משם – מדובר היה בקבוצת הכדורגל האחרונה ששרדה משנות התשעים, השנים הגדולות של ההכלאות, המיזוגים והקימבונים העירוניים, שבסיומם התוודענו לשמות כמו "עירוני" או, לא עלינו, "מ.ס".

שבוע אחר כך עלתה הפועל כפר סבא לליגת העל, ויצרה תקדים שלא היה כמותו מאז 2006/7 – למעלה מ-70 אחוז מקבוצות הליגה בעונה הבאה (10 מ-14) יהיו ותיקות מאוד, כלומר - יהיה להן רקורד של למעלה מאלף משחקים בליגה הבכירה.

שחקני הפועל כפר סבא חוגגים עם בעלי המועדון סתיו שחם. קובי אליהו
יצרה תקדים. כפר סבא/קובי אליהו

אשדוד ירדה עם 676 משחקי ליגה במאזן (כולל בתקופת "עירוני"), והותירה במועדון הצעירות את סכנין (372), הפועל עכו (260), קרית שמונה (246) ורעננה (101). מלבד רעננה, אגב, לשלוש הצעירות האחרות יש כבר מקום של כבוד בדברי הימים: עכו עשתה סיבוב יפה בליגה בשנות השבעים, סכנין לקחה גביע וקיבעה את עצמה כקבוצה של המגזר הערבי, ולקרית שמונה כבר יש אליפות וגביע על המדף.

אבל אנחנו כאן בגלל הוותיקות, שיביאו איתן מסורת, מאבקים עסיסיים זו נגד זו, קהל וחזרה לימים אחרים, אלה שכנראה אהבנו קצת יותר: לכפר סבא יש את מספר המשחקים הנמוך מכולן (1,088), ואחריה מדורגות הפועל באר שבע (1,322), הפועל חיפה (1,433) ובית"ר ירושלים (1,466). בני יהודה, שעלתה השנה לליגת העל יחד עם כפר סבא, אוחזת במקום השביעי מבחינת הוותק בכדורגל הישראלי: 1,556 משחקים, והשנה זה יספיק לה למקום השישי בגלל שהפועל פתח תקוה (1,668) לא בליגה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אוהדי מכבי פתח תקוה. מגד גוזני
איפה הפועל? מכבי פתח תקוה לפניה/מגד גוזני

מי שתנצל זאת היא מכבי פתח תקוה, שלראשונה בהיסטוריה תעבור את היריבה העירונית במספר משחקי הליגה: כרגע יש למכבי ממלאבס 1,636 משחקי ליגה ובעונה הבאה, אלא אם ישנו את השיטה באופן דרמטי בקיץ, היא תשחק לפחות 33 משחקים ותהפוך להיות מדורגת חמישית מבחינת ותק בישראל. במקום הרביעי תישאר מכבי נתניה (1,675), במקום השלישי מכבי חיפה (1,745), הפועל תל אביב שנייה עם 1,889, והטרבליסטית, מכבי תל אביב, בראש עם 1,922 משחקים מאז קום המדינה.

איכשהו, חייבים להודות, המפגשים בין הוותיקות מרגישים אחרת – הן מבוססות יותר, קל מאוד לחזור למפגשים גדולים ביניהן מהעבר (בכפר סבא עדיין חיים על ה-1:5 נגד מכבי נתניה ב-1987/88. על מה חיים באשדוד?) וכמובן שיש לזה ביטוי ביציעים ובלהט סביב הענף כולו.

אבי נמני ואיציק זוהר שחקני מכבי תל אביב חוגגים אליפות בעונת 1991/92. עדי אבישי, ארכיון מעריב, מעריב
הרבה לפני כולם. מכבי תל אביב/מעריב, עדי אבישי, ארכיון מעריב

2. הישג נוסף של מכבי ת"א ב-2014/15, מלבד האליפות, הגביע וגביע הטוטו, הוא ביצור מעמדה כקבוצה הוותיקה בישראל – ביחס למדורגת אחריה, היריבה העירונית הפועל תל אביב. מקום המדינה ועד ה-21.5.1988 – שמרו מכבי והפועל תל אביב על אותו מספר משחקי ליגה. בשבוע לאחר מכן, במשחק האליפות השלישי שלה בשנות השמונים (1:2 מול הפועל באר שבע), הפכה הפועל תל אביב לקבוצה עם הכי הרבה משחקי ליגה בישראל – מכבי סיימה את משחקיה בפלייאוף התחתון של אותה עונה (בו שוחקו 31 משחקים) ואילו הפועל תל אביב המשיכה בפלייאוף העליון, בו שוחקו 33 משחקים. בעונה לאחר מכן שתיהן דורגו בפלייאוף התחתון, אבל הפועל תל אביב הלכה עם זה קצת יותר מדי רחוק וירדה ליגה, וב-9.9.1989 מכבי השוותה מחדש את מספר המשחקים, והחל מהשבוע לאחר מכן ועד ה-26.5.1990 היא פתחה פער של 30 משחקים על הפועל והפכה לקבוצה עם הכי הרבה משחקי ליגה בישראל.

למרות שלא תמיד שתיהן היו באותו הבית בעונות של פלייאוף, הפער הזה בין מכבי להפועל תל אביב נשמר במשך 25 שנה, עד שהעונה, לראשונה, הוא השתנה – ושוב לטובת מכבי: ב-6.4.2015 מכבי שיחקה מחזור ליגה עודף (בפלייאוף העליון), ובשבועיים האחרונים הוסיפה עוד שני משחקי ליגה – ובסופו של דבר רשמה 36 משחקים העונה לעומת 33 של הפועל, והפער בין הקבוצות עלה ל-33 משחקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully