פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

        התוכנית המלאה: כך בונים קבוצת כדורגל מצליחה

        איך נקבעת תוכנית האימונים והמשחקים השנתית, איך צריכים להתקיים האימונים, באיזו תדירות ועצימות, מהי חשיבות הפגרה, ומה המחיר שמשלמות הקבוצות הגדולות. ד"ר איציק בן מלך על המורכבות שבבניית לו"ז של קבוצת כדורגל מודרנית

        שחקן מנצ'סטר יונייטד, רובין ואן פרסי (GettyImages)
        לו"ז צפוף, מסעות לחו"ל, בלי פגרה, עומס משוגע. הכדורגלן המודרני (צילום: אימג’בנק, Gettyimages)

        הצלחה של קבוצת כדורגל נקבעת על ידי גורמים רבים. יש לתת את הדעת על נושאים מגוונים כמו על רמת השחקנים וכישרונם, החיבור והתיאום ביניהם, הצבתם בעמדה המתאימה, יכולת המנהיגות של המאמן, היכן עומד המצב החברתי של הקבוצה, רמת היריבות שלה ועוד.

        אחד הגורמים החשובים הוא תוכנית משחקים מסודרת ותכנון האימונים, העומסים וההתאוששות שבין המשחקים. בעידן המודרני קשה לקיים תכנית אימונים ומשחקים אופטימלית. המדיה (בעיקר הטלוויזיה) והחסויות קובעות והן מצופפות את הלו"ז ומגדילות באופן שמפריע להצלחת הקבוצות. התוכנית העכשווית כוללת היקף משחקים גדול ב-150 אחוז לעומת העבר. המועדים הבעייתיים מתאימים לקהל, לצופים בטלוויזיה ולחסויות, אך פוגעים בשחקנים ובקבוצות. ככל שרמת הקבוצה טובה יותר, כך היא "נענשת" יותר. שחקני הנבחרות והקבוצות המשובצות במסגרות בינלאומיות נחשפים למשימות היוצרות קונפליקט עם עקרונות הספורט התחרותי וההישגי ותורת האימון הקלאסיים.

        ערן זהבי שחקן נבחרת ישראל (ברני ארדוב)
        השחקנים הטובים גם "נאלצים" לשחק בנבחרת. אין מנוחה. זהבי (צילום: ברני ארדוב)

        בתוכנית שנתית אופטימלית יש לבצע תקופת התאוששות פסיבית ואקטיבית למשך שלושה-ארבעה שבועות מיד בתום העונה. "הפגרה" משמשת לשיקום ומנוחה מנטלית ובריאותית אחריה נדרשים ארבעה-שישה שבועות של הכנה פיזית לקראת עונת המשחקים הבאה. שחקנים וקבוצות נדרשים לקיצור תקופות התאוששות וההכנה בגלל פעילות במסגרות הנבחרת ו/או שילוב הקבוצה במסגרת האירופית, כך יוצא שקבוצה שחלק משחקניה הם בסגל הנבחרת, יש עומס נוסף מיותר המקצר את התהליכים הנדרשים. כך גם קבוצה שהצליחה להיות מדורגת ולזכות בכרטיס לאירופה, "תזכה" לתוכנית בעייתית שתפגע בה במהלך עונת המשחקים הבאה. בנוסף נדרשות קבוצות בכירות למשימות קהילתיות ומסחריות במדינות רחוקות וכך נוצרים עומסים נוספים שישפיעו לרעה בהמשך על התוצאות, על המצב הבריאותי והעייפות הכללית.

        בתקופת החורף, לאחר 20-22 שבועות של משחקים, נדרשת שוב הפסקה של 2-4 שבועות לצורך מנוחה, שיקום מנטלי ופיזיולוגי והכנה להמשך. בישראל כמו באנגליה, בניגוד לרוב מדינות אירופה, לא מתקיימת הפסקה, וכך יוצא שכרם של דורשי ההמשכיות (טוטו וטלוויזיה) בהפסדם. רמת השחקנים והקבוצות יורדת, פציעות רבות ושובע מנטלי.

        מחקרים ומציאות מוכיחים שללא פגרת חורף יש עלייה משמעותית במספר הפציעות וחומרתם כמו גם בירידה ביכולת ועייפות בחודשים מרץ ואפריל. העייפות המנטלית מכרעת ומובילה לירידה ביכולת ופוטנציאל לפציעות. בתנאים הנוכחים קיימות גם בעיות נוספות, שחקני הנבחרות מתמודדים עם העובדה שהם שייכים לשתי מסגרות שלא תמיד מתואמות ביניהן. בשנים האחרונות אף הפכה ההשתתפות בנבחרת לפחות אטרקטיבית, לשחקנים חשובה יותר הפעילות בקבוצה, שם הם גם משתכרים לעומת ההתנדבות בנבחרת.

        ליאונל מסי ברצלונה חוגג (רויטרס)
        תקופת הפגרה נדרשת לשיקום מנטלי, פיזיולוגי ובריאותי, טיפול בבעיות בריאותיות, בעיות שינויים, בעיות אישיות "והשלמה" של חסרים חברתיים ותרבותיים חשובים בתקופה זו (צילום: רויטרס)

        תוכנית האימונים הזו חייבת להתחשב ביכולות ובמצב של שחקנים ותיקים שלאחר גילאי השיא, הם חיוניים לקבוצה אך אינם יכולים תמיד להתמודד עם עומסים גדולים. לעומתם צעירים בהתפתחות חייבים בתוספות עומסים אישיות. שחקנים שהגיעו ממסגרות אימונים נמוכות (קבוצה בליגה נמוכה או קבוצת נוער) זקוקים להסתגלות הדרגתית לעומת כאלה שבשלים לעומסים עצימים. לכן, תכנית האימונים צריכה לאפשר תוספת של 30-50 אחוז באופן אישי או צוותי.

        בסופו של עניין, מטרתה של תוכנית אימונים ומשחקים נכונה היא לשפר באופן הדרגתי את רמת היכולת האישית והקבוצתית לטווח קצר, בינוני וארוך. בספרות המודרנית מתפרסמות חדשות לבקרים תוכניות אימונים אידיאליות. יש לבחון אותן בזהירות ולאמץ רק את המרכיבים המתאימים את כישוריו של השחקן והקבוצה. יש להקפיד שתהליך האימונים יותאם למטרות העיקריות, הקרובות והרחוקות.

        תקופת "הפגרה" נדרשת לשיקום מנטלי, פיזיולוגי ובריאותי והיא נמשכת 3-4 שבועות, חלקה פסיבי (מנוחה מוחלטת) וחלקה אקטיבי, בעיקר עם פעילות נופש והנאה. בתקופה זו עלינו לפתור בעיות ולהימנע מפעולות שייפגעו בהכנות לעונה הבאה. טיפול בבעיות בריאותיות, בעיות שינויים, בעיות אישיות "והשלמה" של חסרים חברתיים ותרבותיים חשובים בתקופה זו.

        שחקני נבחרת ברזיל חוגגים עם ניימאר (שני משמאל) (AP)
        ההתאחדויות יכולות להקל, לא תמיד זה קורה (צילום: רויטרס)

        תקופת ההכנה

        תקופת ההכנה במשחקי כדור נמשכת 4-6 שבועות. בתקופה זו מכינים בהדרגה את הגוף לקראת עונת המשחקים והמאמן מכין את הקבוצה לקראת האתגרים שבליגה. בעבר אפיינה תקופה זו באימונים כלליים, ריצות ממושכות, אימוני הפוגות והרבה עומסים "יבשים" של כושר גופני כללי. בעידן המודרני, תקופה זו מאופיינת באימונים יותר ייחודיים וסימולטיביים לדרישות המשחק. למחנה באימונים יתרונות בכך שהוא מקיים גיבוש חברתי ומקצועי בין השחקנים והצוות, עוזר בהכרה טובה יותר של האישיות ותגובות למצבים שונים, וכמובן מכשיר מקצועית את השחקנים. חשוב לזכור שללא כל שחקני הסגל אין הצדקה למחנה האימונים ויש לקיימו לאחר שגובש סגל השחקנים כולו. התנאים במחנה האימונים ייבדקו בקפידה, המועדים, המתקנים, תנאי הלינה והכלכלה, יריבות אימון, ליווי רפואי ואפשרויות להעשרה חברתית ותרבותית.

        צריך לזכור שהמשחק עצמו הוא המאמץ הפיזי והמנטלי הגדול והעצים ביותר הקיים על שחקן וקבוצה. במהלך השובע יכול שחקן להתמודד עם שתי יחידות עצימות מאוד. במידה ויש שני משחקים בשבוע הם חייבים להיות בפער של 72 שעות לפחות. במקרה כזה לא ניתן לבצע עומסים עצימים נוספים במהלך השבוע. בכל שבוע נדרש השחקן והקבוצה ליום חופשי ומנוחה מוחלטת. שחקן יכול לשמור על יכולת גבוהה לאורך 8-10 שבועות, לאחר מכן זקוק לשבוע התאוששות וריענון. בכל 20-22 שבועות נדרשים תקופת התאוששות של 7-10 ימים וכן הכנה מחודשת של 7-21 ימים. בסיום עונת הפעילות (40-42 שבועות) נדרש השחקן לתקופת התאוששות (3-4 שבועות) והכנה מחודשת (4-6 שבועות). במחנה אימונים זקוק השחקן לאחר כל 5-6 יחידות אימון לחצי יום חופש ולאחר 6 ימי אימונים ליום מנוחה.

        לסיכום, תכנית המשחקים בענפי הכדור מאתגרת מאוד את השחקנים, המאמנים, הקבוצות והנבחרות. ההתאחדויות יכולות להקל על המצב הבלתי אפשרי בכך שיקבעו תכנית משחקים אופטימלית עם התחשבות בעקרונות תורת האימון והמשחק.

        * הכותב הוא ראש המרכז לרפואה ומתודיקה בספורט במכללה האקדמית בוינגייט ומנהל מדעי של נבחרת ישראל בכדורגל.