וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביל הזהב: כך לואיס אנריקה הוציא את המיטב ממסי בברצלונה

18.5.2015 / 8:52

לואיס אנריקה יישם את המסקנות מהטעות של לואי ואן חאל עם ריבאלדו כדי להתגבר על המשבר העמוק והרחשים סביב היחסים מסי בדרך לאליפות ראשונה בקריירה. גם סרגיי רברוב, שחוגג אליפות ראשונה עם דינמו קייב, למד מהטובים ביותר

שחקן ברצלונה ליאונל מסי עם לואיס אנריקה, פפ גווארדיולה. AP
לא נתן למסי להפנות לו את הגב. לואיס אנריקה עם הפרעוש/AP

לואיס אנריקה זכה אתמול בתואר הראשון בחייו כמאמן. יש משהו מרתק בזכרון הקולקטיבי הקצר. הזכיה של ברצלונה באליפות נראתה אתמול טבעית לחלוטין – היא נתפסת כקבוצה הטובה ביותר באירופה, אולי בדרך לטרבל שני בתולדותיה. החוליה הקדמית שלה בלתי ניתנת לעצירה, ההגנה כמעט ולא סופגת בליגה הספרדית, בעוד ריאל מדריד שחוקה ונכשלת בכל הזירות. ואולם, רק לפני ארבעה חודשים התסריט הזה היה לא פחות מדמיוני. ריאל סיימה את 2014 עם 22 ניצחונות רצופים, בארסה החלה את 2015 עם אחד המשברים הקשים ביותר שידעה בעשור האחרון. לוס בלאנקוס היו פייבוריטים ברורים לקחת אליפות בהליכה, היו שהניחו כי זו עובדה מוגמרת. איכשהו, כל זה כמעט נחמק מהתודעה. נפלאות הפסיכולוגיה.

את המהפך הזה חייבים לזקוף לזכותו של המאמן. במהלך הקריירה המפוארת כשחקן עבד לואיס אנריקה עם מאמני צמרת רבים, וניסה ללמוד מכל אחד מהם. כאשר נכנס לתפקידו בקאמפ נואו בקיץ, הוא דיבר על כך בראיון מקיף לערוץ הטלוויזיה של המועדון, ומעניינת במיוחד המסקנה שלו מהקדנציה הראשונה של לואי ואן חאל בקאמפ נואו. "את המתח בינו לבין ריבאלדו אפשר היה לחתוך בסכין. הברזילאי רצה לשחק בעמדה חופשית, אבל לואן חאל היו תוכניות אחרות. אני חושב שמאמן צריך לדעת להתאים את השחקנים לטובת הקבוצה. אם עומד לרשותך כוכב כמו ריבאלדו, שהיה השחקן הטוב בעולם בתקופה המדוברת, המאמן צריך להתגמש כדי להביא את הפוטנציאל שלו לידי ביטוי. לא צריך להתעמת איתו ולהכריח אותו לשחק בתפקיד מסוים. אלה ריבים ילדותיים, ואין להם מקום", אמר לואיס אנריקה.

ברצלונה זכתה באליפות ספרד בפעם ה-23 בתולדותיה

בוסקטס: "ליגת האלופות נוצצת, אבל זה התואר הכי חשוב"

כל הרגעים שעשו את העונה של האלופה ברצלונה

לואיס אנריקה עם קפטן רומא פרנצ'סקו טוטי. GettyImages
למד את הלקח. לואיס אנריקה עם טוטי/GettyImages

עם טוטי זה לא הלך

לאור זאת, מפתיע מאוד שלקח לו זמן ליישם את השיעורים האלה בעצמו. ברומא, למשל, הסתכסך הספרדי עם פרנצ'סקו טוטי באופן מיידי, על אף שידע היטב כי הנסיך הוא הדמות החשובה ביותר במועדון. ההתנהלות הילדותית, כהגדרתו של לואיס אנריקה עצמו, פגעה קשות בהתאקלמותו באולימפיקו וקיצרה בסופו של דבר את ההרפתקה לעונה אחת בלבד, על אף שקיבל בהתחלה גיבוי מלא מההנהלה. הנטיה לכפות את סמכותו על הכוכב הגדול של הקבוצה עמדה בניגוד ברור לעקרונותיו שלו, וזו גם הבעיה בה נתקל לואיס אנריקה בברצלונה.

זה לא סוד שבארסה תכננה למנות את שחקנה לשעבר כבר בקיץ 2013, כאשר טיטו וילאנובה נאלץ לעזוב, אך ליאו מסי התנגד, וכתוצאה מכך הגיע טאטה מרטינו. לואיס אנריקה הבין מצוין שהפרעוש הארגנטיני לא בדיוק מסמפט אותו, ואם לשפוט לפי חודשיו הראשונים בתפקיד ניתן להניח שניסה להוכיח מי הבוס. הניסיונות האלה נידונו מראש לכשלון, ובתחילת ינואר, כאשר סופסל מסי במפתיע דווקא במשחק החוץ הקריטי מול ריאל סוסיאדד, הדם הרע בין השניים גלש החוצה, ובשלב מסוים דווח בתקשורת כי לואיס אנריקה הציב להנהלה אולטימטום הזוי – או אני, או הוא. יום אחד נדע אם היה זה ברווז עיתונאי או לא, אך מצבו של המאמן נראה באותם ימים אנוש. הוא עמד על סף הדחה, ובמקביל פוטר המנהל הספורטיבי אנדוני סוביסארטה. הפער לטובת ריאל בפסגה עמד על ארבע נקודות, ואליפות נראתה כמו חלום רחוק.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ליאונל מסי שחקן ברצלונה חוגג. רויטרס
שחררו אותו. מסי/רויטרס

לשחרר את מסי

זה היה הרגע בו הבין לואיס אנריקה, או אולי הוסבר לו באופן חד משמעי מלמעלה, שהיחסים שלו עם מסי חשובים פחות מאשר ההרמוניה בין הארגנטיני לניימאר ולואיס סוארס. במקום לכפות את רצונו על הכוכב הגדול שלו, הוא איפשר לו לעשות ככל העולה על רוחו. בדיוק כפי שואן חאל היה צריך לנהוג בריבאלדו, לטעמו. התוצאה – בארסה יצאה לרצף הצלחות מסחרר, פרט להפסד ביתי מקרי למלאגה, ניצלה עד תום את הדעיכה של ריאל, והפכה תוך זמן קצר לפייבוריטית לזכות באליפות על חשבונה. היה מתוק במיוחד להשלים את המשימה באיצטדיון ויסנטה קלדרון, מול האלופה היוצאת שזכתה בתואר לפני שנה בקאמפ נואו.

מעניין לציין כי במקביל להצטיינות שלישיית המופלאים בהתקפה, ברצלונה זכתה בתואר בזכות ההגנה. מאז לה קורוניה שפיספסה אליפות בגלל פנדל מוחמץ של מירוסלאב ג'וקיץ' בדקה ה-90 במחזור האחרון בעונת 1993/94, לא היתה קבוצה שספגה פחות מ-20 שערים בעונה בספרד. זו היתה נקודת התורפה המשמעותית של הקטלונים בשתי העונות הקודמות, אולם הפעם הצליח לואיס אנריקה לייצב את המערך. עם ג'רארד פיקה שרק הלך והשתפר במהלך העונה, קישור שתרם את חלקו ומשמעת גבוהה הרבה יותר במצבים הנייחים, הוציא קלאודיו בראבו 19 שערים בלבד מהרשת. זה לא היה כך מהרגע הראשון, ובהפסד בפריז בשלב הבתים בליגת האלופות ספגה בארסה מנגיחה של מרקו וראטי הקטנטן. ב-2015 זה כבר היה כמעט בלתי אפשרי.

לואי ואן חאל עם ריבאלדו. AP
ואן חאל לא למד, לואיס אנריקה כן. ההולנדי עם ריבאלדו/AP

אליפות ראשונה לקייב מאז 2009

אם כבר מדברים על הבעיות בעורף, וגם על התקופה המשותפת של ואן חאל ולואיס אנריקה בקאמפ נואו, הרי שההפסד הכפול לדינמו קייב בשלב הבתים של ליגת האלופות ב-1997 זכור עד היום. אחרי 0:3 באוקראינה ו-0:4 בקטלוניה סיימה הקבוצה של ואלרי לובאנובסקי במקום הראשון בבית, ובארסה במקום האחרון. סרגיי רברוב, שותפו הנהדר של אנדריי שבצ'נקו לחוד, כבש בשני המפגשים, ואתמול הוא חגג אליפות ראשונה כמאמן דינמו קייב.

זה לא דבר של מה בכך. האימפריה מבירת אוקראינה שקעה במשבר לא פשוט בשנים האחרונות ואיבדה לחלוטין את ההגמוניה לטובת שחטאר דונייצק. היא לא ראתה אליפות מאז 2009, ובעונה שעברה המצב היה חמור במיוחד. המאמן אולג בלוחין, שרדה בשחקניו כמו דיקטטור, השניא את עצמו על הקבוצה ודרדר אותה לשפל חסר תקדים – מקום רביעי בלבד. הוא פוטר באפריל 2014, ורברוב, ששימש כעוזרו, קיבל את התפקיד באופן זמני. זכיה בגמר הגביע על חשבון שחטאר שכנעה את הנשיא איגור סורקיס להפוך את המינוי לקבוע, במיוחד אחרי שהשחקנים שלחו אליו נציגים וביקשו מפורשות לעשות זאת. הוא הבין שהספינה עלתה על המסלול הנכון.
כמו לואיס אנריקה, זכה רברוב ללמוד ממאמנים מגוונים במהלך הקריירה כשחקן.

לובאנובסקי, שסמך עליו בעיניים עצומות, היה הגדול שבהם, אבל גם כריסטוף דאום בפנרבחצ'ה, אלן פארדיו בווסטהאם וקורבן ברדייב ברובין קאזאן השפיעו עליו מאוד. "הדבר החשוב ביותר הוא להיות הוגן עם השחקנים. הם מרגישים מיד אם אתה משקר להם ועושה משהו מאחורי גבם", אמר המאמן בן ה-41, וסחף אחרי את הסגל שמאס בבלוחין.

מאמן דינמו קייב סרגיי רברוב. GettyImages
לא דבר של מה בכך. רברוב/GettyImages

עונה ללא הפסד

אז אמנם מלחמת האזרחים במזרח המדינה פגעה מאוד בשחטאר שנאלצה לעזוב את ביתה, אבל זה לא גורע מההישג הכביר של רברוב בעונתו המלאה הראשונה על הקווים. ניצחון על דניפרו אתמול הבטיח אליפות חלקה במיוחד, עם 19 ניצחונות, חמש תוצאות תיקו ואפס עגול בעמודת ההפסדים. 62 שערי זכות אל מול 10 שערי חובה בלבד אומרים המון. זאת ועוד – דינמו העפילה לרבע גמר הליגה האירופית, תוך שהיא מציגה כדורגל התקפי מהנה, במיוחד ב-2:5 הביתי על אברטון שיכול היה להסתיים בקלות גם בעשיריה.

סורקיס מאושר עד הגג. "הכל השתנה העונה. האימונים טובים יותר, האווירה טובה יותר, גישת השחקנים שונה בתכלית. הם מאמינים בסרגיי ומשחקים למענו. אני מקווה שהוא יעבוד אצלנו עוד 10 שנים לפחות", אמר הנשיא. רברוב אמנם אוהב מאוד את המועדון, אך המשאלה הזו עלולה להיות מעט אופטימית מדי מבחינת דינמו. על סמך העבודה שלו עד כה, מדובר בכוכב עולה של ממש. רברוב, דובר אנגלית שוטפת מימיו בלונדון במדי טוטנהאם ו-ווסטהאם, עשוי אולי לשבור את תקרת הזכוכית מבחינת המאמנים יוצאי ברית המועצות לשעבר ולנסות את מזלו במערב אירופה. כדאי מאוד לעקוב אחרי התקדמות הקריירה שלו בעתיד הקרוב.

שחקן דינמו קייב סרגיי רברוב. GettyImages
כדאי לעקוב אחריו גם כמאמן. רברוב כשחקן/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully