וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפסיק לכוון אלי: סיפורו של הקאן צ'לאנוילו, הכישרון של לברקוזן

8.5.2015 / 8:00

הוא בקושי בן 21 וכבר הספיק להיות מאוים באקדח, לרדת לליגה השלישית, להסתכסך עם כל העולם ולקבל שחרור מאימונים מפסיכיאטר. למרות פה ענק, הקאן צ'לאנוילו מככב בלברקוזן וכבר נחשב לאחד מהבועטים הטובים בעולם

הקאן צ'לאנוילו שחקן באיירן לברקוזן (ימין) בועט כדור חופשי מול באיירן מינכן. GettyImages
צ'לאנוילו כובש את הכדור החופשי מול באיירן/GettyImages

באוקטובר האחרון פרסם מאמן נבחרת טורקיה פתיח טרים את הסגל שלו לקראת משחקי הנבחרת במוקדמות יורו 2016. השם הנוצץ ביותר בסגל הזה היה בלי ספק הקאן צ'לאנוילו. הקשר הטורקי, שנולד וגדל בגרמניה, הפך לכוכב גדול בבונדסליגה כבר בגיל 19 במדי המבורג ופתח מצוין את עונת 2014/15 בלברקוזן. אלא שמעט לפני המשחקים מול צ'כיה ולטביה, שנערכו בהפרש של שלושה ימים זה מזה, הודיעה באייר לברקוזן כי צ'לאנוילו - כמו גם חברו לנבחרת ולקבוצה הבלם עומר טופראק - סובל מפציעה. הרבה גבות הורמו וכלי התקשורת בטורקיה באו בטענות כלפי הקבוצה הגרמנית, שכביכול ביקשה לשמור על שני השחקנים שלה ולא לסכן אותם בפציעות במשחקי הנבחרת.

כעבור זמן קצר, ובעקבות הרבה דיבורים וכעס בנושא, התבררה הסיבה האמיתית. בריאיון טלוויזיוני לרשת ZDF בגרמניה חשף צ'לאנוילו סיפור שהדהים רבים. קשר לברקוזן טען שאחרי המשחק האחרון במוקדמות גביע העולם 2014 (הפסד 2:0 בבית מול הולנד) הוא וטופראק שהו בחדרם במלון באיסטנבול ונחו לקראת החזרה לגרמניה בבוקר שלמחרת. לפתע פרצו לחדרם שני אנשים, שחקן הנבחרת הטורקית ובשיקטאש גוקאן טורה כשלצידו דמות לא מוכרת להם. אותו טיפוס שאינם מכירים שלף אקדח מתוך מעילו, הצמיד אותו לגופו של טופראק ואמר שיהרוג אותו אם לא ישכב על הרצפה. גם צ'לאנוילו עצמו, כך טען, התבקש באיומי אקדח לשכב על הרצפה, והוכה. הסיבה להתפרצות האלימה הזו של טורה, גם הוא טורקי שנולד וגדל בגרמניה, הייתה שמועה שהגיעה אליו. טורה שמע שבת זוגו לשעבר יוצאת עם חבר קרוב של טופראק.

"היכו אותי ואז נשכבתי בפינת החדר", סיפר צ'לאנוילו על חוויותיו מאותו ערב, "האיש הזה בא אלי ואמר לי: 'אל תזוז, או שאני יורה בך'. זחלתי על הרצפה, לא יכולתי לזוז, פחדתי לחיי. אין לי מושג מה נכנס בטורה, אבל הוא היה נראה עצבני מאוד ובפאניקה מוחלטת". צ'לאנוילו וטופראק הסכימו ביניהם שלא לדבר על התקרית כדי לא לגמור את הקריירה של טורה. בסופו של דבר, צ'לאנוילו דיבר עם הוריו על התקרית ("אמא שלי בכתה בכל יום מאז שסיפרתי לה") ואביו חוסיין החליט לחשוף את הסיפור בתקשורת הטורקית מבלי שהוא מתייעץ עם הקאן עצמו ("הבן שלי לא ישחק יותר בנבחרת עם טורה"). זה הוביל בסופו של דבר לכך שלא נשארו לקשר לברקוזן ברירות וגם הוא הסכים לדבר על הנושא.

קשה להאשים את צ'לאנוילו בסיפור הזה, אבל נדמה שכגודל הכישרון והיכולת האדירים שלו, כך גם הצרות שהוא נוטה להסתבך בהן.

פתיח טרים מאמן גלאטסראיי. רויטרס
מערכת יחסים מורכבת עם צ'לאנוילו. טרים/רויטרס

"רוצה להיות כמו מסי ורונאלדו"

הקאן צ'לאנוילו (זה שמו ולא צ'לאנוגלו כיוון ש-G עם סימן מעליה בטורקית אינה מבוטאת, ממש כמו ארדואן או גונדואן) חגג ב-8 בפברואר האחרון את יום הולדתו ה-21 וכבר עבר הרבה מאוד בקריירה. הוא נולד במנהיים שבדרום-מערב גרמניה להורים שהיגרו מטורקיה והחל לשחק בקבוצות מקומיות עד שבגיל 15 עבר לנוער של קרלסרואה הקרובה למנהיים. הוא עלה לבוגרים בקרלסרואה (הקבוצה בה גדל גם אוליבר קאן) ב-2011 וירד עם הקבוצה לליגה השלישית כבר בעונת הבכורה שלו ולמרות שהרשים מאוד.

היכולת המצוינת שלו בקבוצה ובנבחרות טורקיה הצעירות לא נעלמו מעיני המבורג, שרכשה אותו ב-2012 והשאילה אותו לעונה נוספת לקרלסרואה, איתה עלה הגרמני-טורקי הצעיר בחזרה לבונדסליגה השנייה. בפתיחת עונת 2013/14 הוא קיבל הזדמנות בהמבורג. אמנם הקבוצה הייתה חלשה, אבל כמועדון HSV הוא מועדון עצום וצ'לאנוילו קיבל הזדמנות גדולה להוכיח את עצמו. את העונה היחידה שלו בהמבורג הוא סיים עם מאזן של 11 שערים, כולל כמה בעיטות חופשיות מדהימות, ואפילו הצליח להישאר עם הקבוצה בליגה אחרי עונה מחרידה.

אז הכול בעצם טוב ויפה? לא אצל צ'לאנוילו. הכישרון הצעיר, שהתחיל את עונת הבכורה שלו בבונדסליגה כשהוא בן 19 בלבד, נפרד מהמבורג בצורה מכוערת במיוחד. בזמן שהקבוצה, שסיימה במקום ה-16 בליגה, התכוננה למשחקי המבחן על ההישארות בליגה מול גרויטר פירת מהליגה השנייה, צ'לאנוילו הבהיר לראשי המועדון שאין לו כוונה להישאר. לא בדיוק התזמון המוצלח ביותר לעשות דבר כזה. בטח לא כשאתה משחק במועדון עם מיליוני אוהדים. בטח לא כשרק שלושה חודשים לפני כן חתמת על הארכת חוזה עד 2018 תמורת סכום נאה מאוד.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
כריסטיאנו רונאלדו ריאל מדריד מול ליאונל מסי ברצלונה. AP
צ'לאנוילו מכוון הכי גבוה שאפשר. מסי ורונאלדו/AP

"אמרתי כבר להנהלה שאני רוצה לעזוב, לא משנה אם נשחק בליגה הראשונה או השנייה", התראיין צ'לאנוילו מיד לאחר שהמבורג הבטיחה את הישארותה בבונדסליגה, "אעזוב בוודאות את המבורג. אני רואה את עצמי משחק בבאייר לברקוזן. העובדה היא שאני רוצה לשחק במפעלים האירופיים ואני רוצה לעשות את ההורים שלי מאושרים. אני רוצה להגיע רחוק כמו מסי ורונאלדו. אני רוצה להיות כוכב עולמי".

הדברים האלה התקבלו מאוד לא יפה אצל אוהדי המבורג, שהחלו להקניט אותו ברשתות החברתיות. בנוסף לזה, הנהלת המועדון סירבה לבקשה שלו לעבור קבוצה. אולי רצו בצפון גרמניה רק להרוויח עוד קצת כסף במו"מ, אולי באמת לא רצו לתת לכישרון הגדול ללכת, אבל סירבו ואף דרשו ממנו להופיע לתחילת האימונים באמצע יולי. מספר ימים לפני שהיה אמור להתייצב כדי להתחיל בהכנות לקראת 2014/15, הלך צ'לאנוילו לפסיכיאטר שנתן לו ארבעה שבועות של מנוחה מכל פעילות בשל לחצים נפשיים.

"התגובות של האוהדים פצעו אותי קשות", הסביר צ'לאנוילו את פשר הדברים, "אני מפחד מהאוהדים ונתתי את כל כולי ל-HSV. קשה לי לראות את כל הכעס וכל השנאה שיש כלפי כאן. כבר תקפו אותנו במהלך העונה אחרי משחק מול הרטה ברלין ואתם רואים למה האוהדים מסוגלים. אני מבין שהמבורג רוצה לשמור עלי ולבנות את הקבוצה סביבי. אני הפנים של המועדון לעתיד. מצד שני, המצב הזה גרם לי להיות חולה והאוהדים נגדי. אני לא יודע איך זה יוכל לעבוד".

אוהדי המבורג, ציניים ואכזריים כהרגלם, אמרו שכנראה צ'לאנוילו צפה בשידורים חוזרים של משחקי לברקוזן מהתבוסה מול פריס סן ז'רמן בליגת האלופות מהעונה שעברה וזה גרם לו לדיכאון. למרות הכול, בסופו של דבר צ'לאנוילו עבר ללברקוזן תמורת 14.5 מיליון יורו. אחרי המעבר טען הקשר שדחה הצעה מבאיירן מינכן כדי לעבור ללברקוזן ואמר: "יש לי את האפשרות לשחק בלברקוזן וזה עדיף מבחינתי מאשר להיות בבאיירן מינכן. דקות המשחק חשובות לשחקן צעיר כמוני. מבחינתי, לברקוזן היא באותה רמה כמו באיירן". הוא כמובן לא שכח לעקוץ את האקסית ואמר: "ההכנה לעונה כאן היא הרבה יותר טובה ואינטנסיבית. אני מתאמן מול שחקנים איכותיים בהרבה והקבוצה חזקה בהרבה מזו שהייתה כששיחקתי בהמבורג".

שחקן המבורג הקאן צ'לחנוילו. GettyImages
עזב את המבורג בצורה מכוערת. צ'לאנוילו במדי האקסית/GettyImages

יש מעשים מאחורי הדיבורים

הדבר שהכי מתסכל את שונאיו הרבים של צ'לאנוילו, בעיקר בקרב אוהדי המבורג, זה שהוא אמנם מדבר הרבה, לפעמים נשמע שחצן ומנותק מהמציאות, אבל מאחורי כל זה עומדת יכולת מעולה וקבלות. צ'לאנוילו התאקלם נהדר בלברקוזן לצד קארים בלארבי, שחזר בסערה מהשאלה באיינטרכט בראונשוויג, יונג מין סון המצוין (עוד אקס המבורג), סוון בנדר, שטפן קיסלינג ושאר כוכבי לברקוזן, כשהשלישייה הראשונה מייצרת מהירות מסחררת בהתקפה ומאפשרת למאמן רוג'ר שמידט לבנות על כך סגנון משחק שלם.

עד כה רשם העונה צ'לאנוילו מעורבות ישירה ב-12 שערי ליגה (שבעה שערים וחמישה בישולים) והוא חלק משמעותי בהצלחה של לברקוזן העונה. הקבוצה של רוג'ר שמידט תגיע למשחק החשוב בשבת מול בורוסיה מנשנגלדבאך כשהיא עם שמונה ניצחונות ליגה בתשעת המשחקים האחרונים ולאחר שהודחה רק בדו קרב פנדלים אכזרי מול אתלטיקו מדריד בשמינית גמר ליגת האלופות ובדו קרב פנדלים ברבע גמר הגביע הגרמני מול באיירן מינכן. כשמחברים לפאזל הנרקם בלברקוזן הצעירה את כריסטוף קראמר שיחזור מהשאלה בת שנתיים בבורוסיה מנשנגלדבאך בעונה הבאה, ולוקחים בחשבון את ההתפתחות של כישרון צעיר וענק כמו יוליאן בראנדט, אפשר בהחלט לומר שיש למה לצפות מהקבוצה הזו.

מעבר ליכולת המסירה הנהדרת שלו, לראיית המשחק ולמהירות, יש דבר אחד מענג במיוחד במשחק של הקאן צ'לאנוילו: הכדורים החופשיים. כבר היום, וכשהוא בקושי בן 21, מדובר באחד הבועטים הטובים בעולם. לצ'לאנוילו יש יכולת גם להגביה כדורים מושלמים, תוך כדי תנועה או מקרנות וכדורים חופשיים, וגם לשלוח בעיטות חופשיות מושלמות לשער. אחרי שהכניע את השוער הטוב בעולם מנואל נוייר במחזור האחרון עם כדור חופשי מסובב לפינה, צ'לאנוילו הגיע כבר לחמישה שערים בבעיטות חופשיות העונה. "תמיד חלמתי לכבוש בכדור חופשי מול מנואל נוייר", הוא הודה אחרי ה-0:2 מול האלופה, "לכבוש בכדור חופשי מול השוער הטוב בעולם הופך את זה למתוק יותר. זה נותן לי את האמונה שאני יכול לכבוש מול כל שוער".

המנהל המקצועי של לברקוזן, רודי פלר. Stuart Franklin, GettyImages
גם פלר מתלהב/GettyImages, Stuart Franklin

אחרי שער של צ'לאנוילו בכדור חופשי בהארכה מול קייזרסלאוטרן בשמינית גמר הגביע, אפילו המנהל המקצועי של לברקוזן רודי פלר לא הצליח לעצור את ההתלהבות. "הוא לא יכול לעצור", אמר כוכב העבר, כשרוג'ר שמידט מוסיף: "הוא כבש שער חשוב מאוד עבורנו, וגם שער יפה במיוחד. זה מדהים, 30%-40% מהבעיטות החופשיות שהוא בועט ייכנסו". מגיל צעיר זכה צ'לאנוילו להיות מושווה למסוט אוזיל, אבל מבחינתו הוא תמיד חלם להיות בועט כדורים חופשיים כמו ז'וניניו. בעולם בו כמעט כבר לא רואים שחקנים שמתמחים בבעיטות של כדורים נייחים, הצפייה בצ'לאנוילו היא בהחלט מרעננת. לא פלא שאפילו פתיח טרים הגיע ללברקוזן כדי לצפות בו מול אתלטיקו ואפילו עשה סולחה עם אביו.

למרות כל המחמאות, משהו ילדותי ואפשר לומר גם מעט שטותניקי עדיין נשאר במשחק של צ'לאנוילו. אפשר היה לראות את זה בפנדל המתחכם והדי מטופש שבעט בדו קרב הפנדלים מול אתלטיקו והחמיץ, גם בדרבי מול קלן לפני כמה שבועות הוא בעט והחמיץ פנדל יהיר שמנע מלברקוזן ניצחון יוקרתי בדרבי וחשוב במאבק על המקום השלישי והכרטיס השלישי לשלב הבתים של ליגת האלופות. כמו שאמרו רבים אחרי הפנדל שלו מול הקולצ'ונרוס באלופות: "אפשר להחמיץ פנדל, אבל אי אפשר לבעוט בצורה כזו במעמד כל כך חשוב".

לאחרונה נפוצו שמועות על התעניינות של ברצלונה בצ'לאנוילו. לא ברור אם זו הייתה ידיעה אמיתית או סתם ספין, אבל מה שבטוח שיש לצ'לאנוילו את מה שדרוש כדי לשחק בקבוצות הגדולות ביותר בעולם. השאלה היא האם הוא יעבור לאחת כזו או יעזור ללברקוזן לגדול כדי להפוך להיות כזו. השלב הראשון לשם הוא משחק החוץ הקשה מאוד מול בורוסיה מנשנגלדבאך במאבק על המקום השלישי והכרטיס הישיר לשלב הבתים של ליגת האלופות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully