וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת חושך: קספארס קמבאלה לא מפסיק לעשות צרות גם בסוף הקריירה

30.4.2015 / 11:07

הוא שבר שיא נקודות והיה אימת הרחבות ביורוליג, אך נודע כאישיות מתוסבכת. גם היום, בגיל 36, אחרי שהיה מעורב באינספור תקריות אלימות, הורחק לשנתיים על קוקאין, עבר לאגרוף וחזר לכדורסל, קספארס קמבאלה, "הגרסא המוגזמת של סופו", לא נרגע. סיפור שהוא גם אזהרה ליווני

one

במשך כל השבוע האחרון מנסה מכבי תל אביב לכבות שריפות. הצהובים כבר מורגלים בריטואל הזה, כמעט שכבר פועלים על אוטומט. זה הולך בערך ככה: סופו מעורב בשערוריה תורנית. מכבי תל אביב מרצינה ועושה פרצוף של נו-נו-נו. אחר כך מגבה אותו בציטוטים עלומי שם בתקשורת. סופו נענש. מכבי תל אביב עושה פרצוף של הכל תחת שליטה. מכבי תל אביב תוהה בחדרי חדרים האם כל החבילה הזו, שגדולה מהחיים ובאותה נשימה גם הופכת אותם לכמעט בלתי אפשריים, בכלל שווה. לרוב הם מוחלים. אבל כשהשריפות שסופו מצית כבר דורשות כבאית מיוחדת, כפי שקורה העונה, אפילו הם מרימים ידיים.

בלטביה שומעים את זה, ופורצים בצחוק. עבורם, סופו הוא רק חיקוי זול ודהוי של האבטיפוס, של מי שמסמל את התופעה יותר מכל אחד אחר. ליד קספארס קמבאלה, סופו הוא ילד טוב ירושלים. שניהם קורצו מאותם חומרים, פחות או יותר: שחקני פנים עם גודל יוצא דופן, מראה חיצוני מרתיע, יכולות טכניות ואתלטיות מפתיעות ובעיקר יצר הרס עצמי מפותח. הקריירות של שניהם נחשבות לפספוס עצום. ונכון לאפריל 2015, שניהם עדיין מנסים לשקם את הכבוד הרמוס ללא הצלחה.

שחקן נבחרת לטביה קספראס קמבאלה. GettyImages
סופו קטן עליו. קמבאלה/GettyImages

אבל אם חשבתם שגיליון ההרשעות של סופו עשיר, כדאי שתעיפו מבט על הטופס של קמבאלה. הרחקות, מכות, ריב מתוקשר עם חבר לקבוצה, קוקאין, אגרופים, השעיה של שנתיים מכל פעילות, סאגה מתוקשרת בנבחרת. "אם סופו הוא ילד רע, קמבאלה הוא הגרסה הראשונית והמוגזמת שלו. כל מה שסופו עשה, קמבאלה עשה בצורה יותר גרועה לפניו. לידו אפילו בחור לא יציב כמו סופו נראה מתון", אומר העיתונאי הליטאי ארלידאס בודראיטיס.

כמעט שבע שנים מפרידות בין היווני ללטבי, אבל כפי המסתמן, סופו צועד בבטחה לעבר קריירה דומה. קריירה שגם היום, כשקמבאלה האיום כבר נושק ל-37, נותרה בגדר בדיחה עצובה. הכישרון העצום ישנו. רק תחושת ההחמצה התעמקה, והאגרסיות הפכו להיות אפילו מוחצנות יותר. קריירה שאפשר לתמצת בקטע ממשחק של קמבאלה בלטביה מלפני שבוע, שנראה ככה:

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
קמבאלה הצטרף לפנר בעיצומו של משבר אישי. אחיו, שנחשב לאחד מחבריו הקרובים ביותר, חלה בסרטן ומת. ב-2007, כשהתבשר שגם אחיו הצעיר לקה באותה מחלה בדיוק, החל קמבאלה להפגין יותר ויותר אלימות באימונים ובמשחקים. "הוא היה עצבני ומתוח, גם באימונים לא רצית להתעסק איתו

קשה לשכוח שחקן עם חזות מאיימת כמו זו של קמבאלה. עבורנו, חובבי הכדורסל בישראל, שמורה פינה "חמה" בלב עבורו. למשמע שמו מחייך גם עידו קוז'יקרו, שרשם מולו כמה מהמשחקים הזכורים ביותר שלו, כולל באליפות אירופה ב-2003 עם נבחרת ישראל ושנה לאחר מכן, בגמר היורוקאפ שהסתיים בזכייה היסטורית של הפועל ירושלים אחרי ניצחון על ריאל מדריד. ובכל זאת, הנה תקציר הפרקים הקודמים: את צעדיו הראשונים בכדורסל עשה דווקא בארצות הברית, אחרי שעבר לשם מלטביה בתיכון. הצטיין במכללת UNLV הנחשבת. לא נבחר בדראפט 2001, בעיקר על רקע מחסור בסנטימטרים. פנה לאירופה, שם הפך מהר מאוד לסחורה מבוקשת. חתם באפס פילזן. עבר לריאל מדריד.

בין לבין, הוא גם הספיק להשוות את שיא הנקודות למשחק בודד ביורוליג עם תצוגה מפלצתית של 41 נקודות על הראש של ברצלונה. באותן שנים הוא נחשב לאימת הרחבות של אירופה. סנטר מאסיבי, חזק ומאוד אגרסיבי, שמציג שלל תנועות מהוקצעות מתחת לסלים ומחזיק ביד רכה למדי בקרבת הסל. "כשהוא היה מרוכז ולא עסוק בלהתקוטט עם שחקנים מהקבוצה היריבה, הוא היה בלתי עציר לחלוטין. לא היו שחקנים כאלה באירופה", הודה לימים מאמנו בפילזן דאז, אוקטאי מחמוטי.

הקריירה החלה לקבל תפנית שלילית עם הצטרפותו לפנרבחצ'ה ב-2005, שנולדה בחטא. ריאל מדריד, שצירפה אותו קיץ קודם לכן וציפתה ממנו לגדולות ונצורות, תלתה בו את האשמה לכישלונות, כולל ההפסד להפועל ירושלים בגמר היורוקאפ, והתנערה ממנו בגסות. וזה לא שקמבאלה לא היה שותף לזכייה בתארים: הוא זכה בשתי אליפויות טורקיה ובגביע עם פילזן והוסיף למאזנו אליפות נוספת בפנרבחצ'ה לאחר מכן. אבל בריאל ראו בו גורם בעייתי בחדר ההלבשה, ומיהרו לשחררו. קמבאלה הצטרף לפנר בעיצומו של משבר אישי. אחיו, שנחשב לאחד מחבריו הקרובים ביותר, חלה בסרטן ומת. ב-2007, כשהתבשר שגם אחיו הצעיר לקה באותה מחלה בדיוק, החל קמבאלה להפגין יותר ויותר אלימות באימונים ובמשחקים. "הוא היה עצבני ומתוח, גם באימונים לא רצית להתעסק איתו", נזכר פעם עומר אונאן, מחבריו לקבוצה בזמנו.

שחקן נבחרת לטביה קספראס קמבאלה. GettyImages
מי לא סבל מנחת זרועו? קמבאלה באקט אופייני/GettyImages
היו רק שתי בעיות מרכזיות בקאמבק: האחת – הקבוצות אליהן כיוון לא ממש חיכו לו בזרועות פתוחות. השנייה, והחמורה יותר – הוא חזר למגרשים טעון יותר, עם ארסנל חדש לגמרי של מכות שלמד בזירה

מכאן העניינים הקצינו במהירות. אחרי משחק יורוליג מול אריס סלוניקי, הוא נשלח לבדיקת סמים שגרתית. התוצאות הצביעו על שימוש בקוקאין, והעונש הכמעט תקדימי מפיב"א לא איחר לבוא: השעיה מיידית של 14 חודשים מכל פעילות. קמבאלה טען להגנתו כי היה נתון ב"לחץ נפשי עצום" בעקבות העובדה שאחיו הצעיר חלה בסרטן גם כן, וכי היה משוכנע שימיו ספורים. "נקלעתי לבעיות פסיכולוגיות עצומות, לא ידעתי מה לעשות כדי להירגע. ואז חבר הציע לי ליטול כדורים שיקלו על הלחץ. לא שאלתי שאלות, פשוט לקחתי אותם", הסביר קמבאלה, אך זה לא הספיק כדי לשנות את ההחלטה.

ובתור מי שהתנסה בקטטות לא אחת ככדורסלן, הבחירה באגרוף כקריירה שניה בזמן ההשעיה הייתה מתבקשת למדי. קמבאלה הפנה את כל הזעם שלו לזירה, והחל להתאמן במרץ לקראת מה שאמורה הייתה להיות קריירה מקצוענית מבטיחה. הוא השתתף בארבעה קרבות בלאס וגאס, ניצח שלושה מהם בנוקאאוט והקרב הרביעי, הקשה מכולם, הסתיים ללא הכרעה.

אבל כל אותו הזמן קינן בו הרצון לחזור לפרקט ולכדור הכתום, שם כבר צבר מוניטין ומעמד חזק. היו רק שתי בעיות מרכזיות: האחת – הקבוצות אליהן כיוון לא ממש חיכו לו בזרועות פתוחות. השנייה, והחמורה יותר – הוא חזר למגרשים טעון יותר, עם ארסנל חדש לגמרי של מכות שלמד בזירה בווגאס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חבוב, שמור את התנועות שלמדת לעצמך. קמבאלה בזירה/מערכת וואלה!, צילום מסך
הקאמבק היה רחוק מהסיפור הקלאסי של חזרה למוטב. לא רק שקמבאלה לא חזר לתלם, אלא שהוא רק הפך לאלים ופרובלמטי יותר

הקאמבק, כאמור, היה רחוק מהסיפור הקלאסי של חזרה למוטב. לא רק שקמבאלה לא חזר לתלם, אלא שהוא רק הפך לאלים ופרובלמטי יותר. את הצ'אנס להתברג מחדש בנבחרת הוא בזבז וקיבל השעיה לשנה אחרי בעיות משמעת חמורות ביורובאסקט 2009. עוד בשלבי ההכנה לאליפות, במשחק הכנה מול ליטא שהיה הראשון שלו במדים הלאומיים אחרי כמעט חמש שנים, שחרר מרפק מכוער ומכוון לשחקן יריב במאבק מיקום. לפני המפגש הטעון מול רוסיה במשחק הפתיחה של האליפות הוא הלהיט את האווירה כשטען שהוא בא "כדי לתת מכות", ולקינוח נתן אגרוף לשטפן המאן הגרמני בשניות שאחרי ההדחה.

בינתיים הוא נאלץ להסתפק בהצעות מקבוצות מדרגים נמוכים, רחוק מאוד מהרמה בה התרגל לשחק בעבר. הצרות, על המגרש ומחוצה לו, נמשכו. ואז נוספה לו עוד צלקת גדולה. שעות ספורות לפני שעלה למשחק ביורוצ'אלנג' במדי יניסיי הרוסית, שהייתה התחנה השנייה שלו אחרי הקאמבק, הוא התבשר כי בתו, רק בת חמישה חודשים, מתה במפתיע ממחלה. קמבאלה לא סיפר דבר לחבריו בקבוצה, קלע 19 נקודות וניצח במשחק עבור יניסיי, לפני שהתפרק בחדר ההלבשה והמריא למסע הלוויה שלה בריגה.

מופע האימים של קמבאלה מול נבחרת ליטא

"היו לו תגובות קיצוניות ובלתי נשלטות שאולי נובעות מטרגדיה שהוא חווה בחיים. אם היינו מנצחים, לא היו בעיות. אבל אם משהו היה משתבש, היה עדיף לך להסתלק כמה שיותר מהר, אחרת היית עלול להיפגע ממנו"

ממרחק השנים כמה משחקני ריאל מדריד ששיתפו עמו פעולה סיפרו בכנות נדירה על האישיות המסוכסכת שלמדו להכיר. "הוא היה לא יציב מבחינה נפשית. הגישה שלו פגעה בנו קשות לאורך העונה. האמת היא שאין לי שום דבר טוב לומר עליו. כשרואים איך שהקריירה שלו התפתחה, ברור שהראש שלו לא בסדר", קבע נחרצות אלפונסו רייס, שנאלץ להגן לא אחת על אחיו הצעיר פליפה, שסבל רבות מהפיוז הקצר של קמבאלה בזמן ששיחק ביריבה העירונית אסטודיאנטס. אלברטו הררוס, ששימש כקפטן ריאל בזמנו, סיפר ש"הוא היה בחור מאוד קשוח, מאוד מסובך עם עצמו. היו לו תגובות קיצוניות ובלתי נשלטות שאולי נובעות מטרגדיה שהוא חווה בחיים. אם היינו מנצחים, לא היו בעיות. אבל אם משהו היה משתבש, היה עדיף לך להסתלק כמה שיותר מהר, אחרת היית עלול להיפגע ממנו".

גם השנים שעברו לא הפכו אותו למיושב. ככל שהזמן עבר, נהיה קמבאלה מוחצן יותר. לאחרונה התפרסם בלטביה כי הסנטר היכה את אחד מחבריו בבארונס, קבוצתו הנוכחית, במהלך אימון. גם העבירה המכוערת שביצע השבוע לא מצטלמת טוב במיוחד. לפחות בלטביה הוא זוכה להרבה יותר חיבה. בשנה שעברה יצאה לאור האוטביוגרפיה של קמבאלה, בה מסופר בפתיחות רבה על הטרגדיות שעבר עם מות בתו ואחיו, והפכה לרב מכר. בספר מודה קמבאלה כי "הכאב שלי תמיד מתבטא בזעם. גם אם אנסה לשלוט בזה, אני לא יכול". אתמול קמבאלה הודיע חגיגית כי יבצע קאמבק חד פעמי לזירה ויתמודד מול שחקן ההוקי קרח הקנדי ג'רמי יבלונסקי בחודש ספטמבר. בלטביה יחזקו לו אצבעות ויעקבו מקרוב גם הפעם.

לקמבאלה יש קריירה מפוספסת, אחת המפוספסות ביותר שידע הכדורסל האירופי. יש לו לב דואב, שעבר טרגדיות אחת אחרי השנייה. לעת זקנה הוא מוצא נחמה בדמות אהדת הקהל המקומי, אבל גם זו נחמה חלקית בלבד. סופו רק צריך לקוות שלא יהפוך להשתקפות.

שחקן מכבי תל אביב סופוקליס שחורציאניטיס. אדריאן הרבשטיין
פספוס גדול לא פחות. סופו/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully