וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקום מאשפתות: הקאמבק המרשים של ריקרדו קווארסמה לבמה המרכזית

16.4.2015 / 8:22

ריקארדו קווארסמה היה שחקן גמור שביזבז את הכשרון העצום ונכשל בכל מקום בו דרך – פרט לפורטו. הדרקונים הימרו עליו וקיבלו ווינר שהכניע את באיירן מינכן. סיפור אגדה של ממש

שחקן פורטו, ריקרדו קווארסמה. GettyImages
התרומם מהקרשים. קווארסמה/GettyImages

בשלהי 2013, הקריירה של ריקרדו קווארסמה היתה גמורה לחלוטין. במשך חצי שנה הוא לא מצא קבוצה שתסכים לקלוט אותו, והיו לך הרבה מאוד סיבות טובות. הפורטוגלי, שהיה כבר בן 30, נזרק ב-2012 מבשיקטש אחרי סדרה ביזארית במיוחד של תקריות מביכות, והמועדון הטורקי העדיף לשלם לו את שארית החוזה רק כדי לראות את גבו מתרחק כמה שיותר מאיסטנבול.

הסכסוך עם המועדון החל כאשר קווארסמה התנפל בקללות על המאמן קרלוס קרבלאל, אשר "העז" להחליף אותו. "אני הבאתי אותך לכאן, אתה כלום בלעדיי", הוא צרח על בן ארצו – והתברר שהיה צדק בדבריו, כי קרבלאל אכן שילם את המחיר ופוטר, אבל גם מעמדו של הקיצוני התערער. כאשר המתח עם ההנהלה גבר, נרשמו מעשים חריגים מצידו של קווארסמה. בין היתר, הוא השתין בהפגנתיות בחדר ההלבשה, ואף חשף את איבר מינו בפני עובדת המועדון. בריאותו הנפשית הוטלה בספק גדול מאוד, והוא נזרק לכל הרוחות. אל אהלי מהאמירויות החתימה אותו אז כדי שישעשע את הקהל בכדרורים המלהיבים שלו, ואפילו זה לא הצליח, מה גם שפציעות הגבילו אותו לא פעם.

ריקרדו קווארסמה שחקן בשיקטאש. Ibrahim Usta, AP
בבשיקטאש לא היו יכולים לראות אותו יותר. קווארסמה/AP, Ibrahim Usta

היורש של פיגו

אז מי מוכן להחתים שחקן מבוגר, לא כשיר ולא שפוי, שלא מסוגל לספק את הסחורה אפילו בליגה קטנה במפרץ הפרסי? ברור שאף אחד. זה היה אמור להיות סיום עגום ביותר לקריירה שהבטיחה כה הרבה. הרי בתחילת דרכו, כאשר פרץ מהאקדמיה המפוארת של ספורטינג ליסבון הישר להרכב הקבוצה הבוגרת בהיותו בן 17, נחשב קווארסמה לאחד הכשרונות הגדולים ביותר בתבל. המאמן ההונגרי לאסלו בולוני ניבא לו עתיד מזהיר, ורוב הפרשנים בבירת פורטוגל היו סבורים שהוא מוכשר יותר מכריסטיאנו רונאלדו, נער צעיר ממנו בשנה וחצי. הוא היה היורש המיועד של לואיס פיגו.

קווארסמה היה שותף בכיר לאליפות האחרונה של ספורטינג ב-2002, כאשר כריסטיאנו עדיין היה בקבוצת המילואים. כעבור שנה, שניהם היו על הכוונת של מנצ'סטר יונייטד וברצלונה. אלכס פרגוסון נטה בשלב מסוים להעדיף את קווארסמה, וכל ההיסטוריה היתה מתפתחת בכיוון אחר לגמרי לו זו היתה הבחירה הסופית. בסופו של דבר, הוחתם רונאלדו באולד טראפורד, בעוד קווארסמה הלך לקאמפ נואו, וז'ורז'ה מנדס, הסוכן שהיה אז הרבה פחות מוכר, הבטיח לנשיא ז'ואן לאפורטה שהוא לא יפסיד. "במקרה הכי גרוע, תמיד נוכל למכור אותו ברווח", הוא אמר לנשיא החדש.

עוד באותו נושא

קווארסמה כבש צמד, פורטו ניצחה את באיירן מינכן 1:3

לכתבה המלאה
שחקן ברצלונה בשנת 2003, ריקרדו קווארסמה, מול ג'וזפה פנקארו, שחקן מילאן. GettyImages
רונאלדו עבר למנצ'סטר יונייטד, קווארסמה נחת בברצלונה/GettyImages

"או רייקארד, או אני"

הצורך הזה הגיע מהר מהצפוי. קווארסמה הצעיר התקשה להסתגל לליגה הספרדית, אבל זה לא הפריע לו להתעמת עם פרנק רייקארד. בסיום עונת הבכורה שלו הוא הציב דרישה אבסורדית – או אני, או הוא. "לא אשחק בבארסה כל עוד רייקארד יאמן אותה", הצהיר הפורטוגלי החצוף. הוא באמת לא שיחק שם יותר, ונשלח לפורטו במסגרת העסקה שהביאה את דקו לקטלוניה. מנדס עמד במילתו – בארסה אכן לא הפסידה עליו.

בצפון פורטוגל היו לו ארבע שנים נפלאות שיצאו לדרך עם גולאסו כביר הזה לרשת ולנסיה בסופר-קאפ האירופי במשחק הבכורה. הוא היה בורג מרכזי בקבוצה שזכתה בשלוש אליפויות, וב-2006 נבחר לשחקן המצטיין בליגה כולה. על הכשרון הטבעי שלו מעולם לא היה ויכוח. קווארסמה מסוגל לעבור שחקנים כאילו היו אוויר, המהירות המסחררת והטכניקה המלוטשת שלו הותירו את היריבים חסרי אונים. הוא אמנם תמיד היה אנוכי, אבל כאשר הכל הלך לו, איש בקבוצה לא התלונן. לכן כל המדינה סערה כאשר לואיס פליפה סקולארי ניפה אותו מסגל הנבחרת למונדיאל בגרמניה. כולם היו משוכנעים שמקומו היה צריך להיות בהרכב, ושימו לב לפרסומת הזו של נייקי. קווארסמה מקבל בה יותר זמן מסך מאשר כריסטיאנו, וזה אומר לא מעט על יחסי הכוחות בין השניים בתקופה זו. מצד שני, גם דנילסון מככב רבות, אז מה הם מבינים שם בנייקי?

מוריניו גרם לו לבכות

ז'וזה מוריניו היה משוכנע שקווארסמה זה הדבר האמיתי. כאשר הגיע לאינטר בקיץ 2008, דרש המיוחד להחתים אותו, ומנדס שמח מאוד לגזור קופון על ההעברה שנאמדה בכ-19 מיליון יורו. ואולם, בעוד רונאלדו זכה באותה שנה בכדור הזהב אחרי שהצעיד את יונייטד לזכיה בליגת האלופות, קווארסמה התכבד כעבור מספר חודשים בפח הזהב – "פרס" המוענק באיטליה לשחקן הרכש הגרוע ביותר. עזיבת פורטוגל שוב לא עשתה לו טוב, והיחסים עם מוריניו התדרדרו במהרה.

"לריקרדו פוטנציאל עצום, אבל הוא חייב להיות ממושמע יותר ולשלוט ברגשותיו. אם לא יעשה זאת, לא יחזור לרמתו הרגילה, ולא ישחק בשום מקום", אמר המאמן. לקווארסמה ממש לא התחשק לשלוט ברגשותיו. "המעבר לאינטר היתה טעות איומה. איבדתי את שמחת החיים ואת הבטחון העצמי, ופעמים רבות קמתי בבוקר ובכיתי בגלל הצורך ללכת לאימון. עד היום אני לא מבין את מוריניו. קנו אותי במיוחד עבורו, ואז הוא הפסיק לתת לי לשחק ולא עזר לי כאשר הייתי זקוק לו. הייתי מעדיף להתעורר ולגלות שזה היה סתם חלום רע", אמר השחקן ב-2010, כאשר עזב לתמיד את סן סירו, אחרי תקופת השאלה כושלת בצ'לסי, ממנה לא זוכרים בסטמפורד ברידג' דבר. באופן רשמי, שמו מופיע ברשימת הזוכים בטרבל ב-2010, אבל זו פשוט בדיחה גרועה.

ריקרדו קווארסמה מוצג באינטר בשנת 2008, לצדו ז'וזה מוריניו. AP
"הייתי מעדיף להתעורר ולגלות שזה היה סתם חלום רע". קווארסמה מוצג באינטר/AP

"מצאתי מחדש את התשוקה"

אז הגיעה תורה של בשיקטש לנסות את מזלה, והרומן הזה ידע עליות ומורדות. בעיקר מורדות – הסכסוכים עם חבריו לקבוצה העיבו גם על משחקים מוצלחים. זה הסתיים רע מאוד, וכך הוכתר קווארסמה כפלופ בכל הקבוצות הזרות בהן הופיע. מסתבר שהמנטליות שלו כלל לא מתאימה להרפתקאות מסוג זה, אבל פורטו זה סיפור אחר.

רבים נדהמו כאשר הדרקונים הציעו לקווארסמה חבל הצלה בינואר 2014. אפילו השחקן עצמו היה מופתע למדי, וידע להעריך את המחווה. "אני מודה מעומק ליבי ליו"ר ז'ורז'ה דה קוסטה ולמאמן ויטור פריירה על כך שהם מאמינים בי. אני גאה לחזור ללבוש שוב את החולצה הזו, ומצאתי מחדש את התשוקה לשחק כדורגל. כאשר אני מאושר, דבר לא מפחיד אותי", הוא אמר כאשר הוצג לתקשורת. הגיוני היה להיח כי שובו של השחקן הסורר יהרוס את האווירה בחדר ההלבשה, אבל זה לא קרה. נהפוך הוא – קווארסמה הפגין יכולת מצוינת מהרגע הראשון. כמו באגדות, הוא קם לתחיה וסחף את הקבוצה אחריו.

שחקן פורטו, ריקרדו קווארסמה. GettyImages
כאילו חזר לגיל 23. קווארסמה אתמול נגד באיירן מינכן/GettyImages

אין מונדיאל? לא נורא

הקאמבק הזה, עם שערים עוצרי נשימה ופריצות באגף כאילו חזר לגיל 23, גרם להתלהבות עצומה, ולקראת המונדיאל פצחה התקשורת בקמפיין נרחב לכלול אותו בסגל למונדיאל. זה גם הגיע לו, אבל המאמן פאולו בנטו החליט אחרת. התוצאה העגומה של פורטוגל בברזיל הוכיחה כי שגה, וקווארסמה נותר ללא השתתפות בגביע העולם בקריירה. זה היה מצער ומתסכל, אך לא עצר את התנופה. גם חילופי המאמנים והגעתו של ז'ולן לופטגי הספרדי לא הזיקה כלל.

"ביקשתי מריקרדו להתעלות, והוא העמיד את עצמו לטובת הקבוצה", אמר לופטגי. ועוד איך! דווקא עכשיו הוא הפך לשחקן קבוצתי יותר, וגילה שזה לא בהכרח פוגע ביכולתו להתבלט מבחינה אישית. יש לו כבר כיבושים בליגה, שער ניצחון על בילבאו בשלב הבתים בליגת האלופות, ואתמול צורף לרשימה הצמד המפואר לרשת באיירן מינכן תוך 10 דקות. הגיבור הטרגי המטורלל שנחשב לפני קצת יותר משנה לגרוטאה, נבחר לאיש המשחק, ועשוי להצעיד את פורטו לסנסציה מול הקבוצה של פפ גווארדיולה.

מי יודע, אולי הוא עוד יפגוש בחצי הגמר את כריסטיאנו. השניים נותרו חברים טובים מאז ימיהם המשותפים בספורטינג, וקווארסמה הצהיר לא מכבר: "ברור לכולם שרונאלדו הוא השחקן הטוב בעולם". פעם הוא היה בדרך להגיע למעמד הזה בעצמו, וזה יהיה סיפור מופלא אם השניים יזכו לשחק זה מול זה. אבל עוד חזון למועד. קודם קווארסמה צריך להשלים את העבודה באליאנץ ארנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully