וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסקורר הכי טוב בקרב בני האנוש: על קרלוס באקה, החלוץ המצוין והסוער של סביליה

10.4.2015 / 16:15

הוא נבחר לפני בייל, הדיח את מסי, עקף את ניימאר ודי מריה (וגם שיחק עם רפאלוב). עד גיל 20 קרלוס באקה מסביליה בכלל עבד כסדרן באוטובוס וכמוכר דגים, אבל היום הוא אחד החלוצים החמים בעולם, הסקורר השלישי בטיבו בספרד אחרי אתם יודעים מי. רק אל תתעסקו עם אישתו

שחקן סביליה קרלוס באקה חוגג. AP
עבר עליו הרבה. באקה/AP

לטוויטר של עידן ויניצקי

בערך חצי שעה. זה הזמן שאורכת הנסיעה בת 20 הקילומטרים באוטובוס שעושה את הדרך הלוך ושוב מהכפר הקטנטנן פוארטו קולומביה, השוכן בצפון המדינה, ממש בקצה יבשת דרום אמריקה לבין העיר הגדולה של האזור, בראנקייה, המוכרת היטב לחובבי הכדורגל הישראלי. לפני קצת פחות מעשר שנים, בערך בימים בהם נהנתה סביליה מתקופת זוהר וזכתה בחמישה תארים תוך 15 חודשים (פעמיים גביע אופ"א, פעם אחת בגביע המלך, בסופרקופה הספרדית ובסופרקאפ האירופי), קרלוס באקה בן ה-20 הכיר טוב מאוד את הנסיעה הקצרה הזו.

"הייתי אחראי על בדיקת הכרטיסים של הנוסעים, מעין עוזר נהג", הוא גילה בראיון חושפני על הימים בהם התהילה נראתה רחוקה מאוד ממנו, "לא מצאתי את מקומי בעולם הכדורגל ונאלצתי לחפש הכנסות אחרות. במקביל, גם מכרתי דגים בשוק המקומי ורק בזמן שנשאר לי, שיחקתי כדורגל. אלו היו ימים קשים מאוד ועשיתי בהם דברים, בשביל להשיג קצת כסף, שאני מתחרט עליהם מאוד ולא אחזור עליהם לעולם".

מאז אותם ימים, הקבוצה מאנדלוסיה הספיקה ליפול מהאולימפוס עליו טיפסה וכעת, היא לאט לאט חוזרת למקומה בתור אחת האימפריות של הכדורגל הספרדי, בקומה שמתחת לברצלונה וריאל. אם תצליח לשמור שוב על המבצר הביתי שלה ברמון סאנצ'ס פיחואן ולנצח את בארסה, היא תעשה צעד חשוב נוסף בניסיון שלה להשיג את המקום השלישי ולשחק בעונה הבאה בליגת האלופות. כדי שזה יקרה, סביליה קודם כל צריכה את הסקורר מספר 1 שלה, אחד הגדולים ביבשת כולה בשנים האחרונות, היא צריכה את קרלוס באקה.

סביליה חוגגת זכייה בליגה האירופית. AP
בליגה האירופית הם כבר זכו מספיק ועכשיו חולמים בסביליה על העפלה לצ'מפיונס/AP

למזלו של החלוץ הקולומביאני, אחרי תקופה לא פשוטה בין עבודות וחיפוש אחר מקורות הכנסה בניסיון לצאת מהעוני הקשה לתוכו גדל, באקה הצליח להשתחל למבחנים באתלטיקו ג'וניור דה בראנקייה, הקבוצה הגדולה של האזור, בה שיחק בעבר עוד אגדה מקומית, קרלוס ולדרמה. בראנקייה החליטה להמר על באקה, אבל הוא לא זכה ליותר מדי צ'אנסים ולבסוף יצא להשאלה, תחילה למועדון אחר בעיר ואחר כך לקבוצה מונצואלה. את הבכורה הרשמית שלו כשחקן מקצוען בליגה בכירה הוא ערך, שימו לב, רק בגיל 23. מאותו רגע, הוא כובש בצרורות.

ב-2009 היה מלך שערי ה"קופה קולומביה" ובשנתיים הבאות, מלך שערי הליגה הקולומביאנית, שהוביל את אתלטיקו ג'וניור לשתי אליפויות. המועדונים באירופה החלו לשים לב אליו והוא כמעט חתם בלוקומוטיב מוסקבה ובאיטליה, אך לבסוף נחת בקלאב ברוז', ששילמה 1.5 מיליון יורו בפגרת החורף של 2012.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
קרלוס ולדרמה שחקן נבחרת קולומביה לשעבר. רויטרס
גם האגדה הגדולה של האזור, קרלוס ולדרמה, עבר באתלטיקו ג'וניור דה בראנקייה/רויטרס

המעבר לברוז' כמעט שלא יצא לפועל. כחודש בלבד לפניו וכשהוא כבר היה כוכב מוכר, ביקשה סטודנטית צעירה בשם קסניה מריה טורס להצטלם עם באקה לאחר משחק בו ניצחה אתלטיקו ג'וניור. על פי התלונה שהוגשה על ידי מריה טורס למשטרת בראנקייה, אשתו של באקה, שאיירה סנטיאגו, תקפה אותה: "היא קיללה אותי וצעקה לעברי 'את לא תתקרבי לבעלי'. רציתי לעזוב את המקום ולהימנע מבעיות, אבל פתאום היא תפסה אותי בשערות", העידה מריס טורס, "ניסיתי להתגונן ואז קרלוס באקה הגיע. הוא לקח לי את הסלולארי מהיד, זרק אותו בעוצמה על הרצפה, נתן לי מכה חזקה ואמר לי שעם אשתו, אף אחד לא מתעסק".

במהלך העימות שנקבע בין הצדדים טענה מריה טורס כי לאחר שהאירוע הסתיים וכאשר החלה לעזוב את המקום, היא אמרה לבאקה שתגיש תלונה נגדו ונגד אשתו. לטענתה, הוא ענה: "אני יכול לקנות כל מה שאני רוצה. גם את החוק". מנגד, עורכת הדין של בני הזוג סיפרה בשמם כי כל הבלגן החל כאשר שארייה זיהתה את מריה טורס כמי שרק כמה חודשים קודם לכן קיללה מהיציעים את באקה במילים קשות ואף הגיעה עם חברה לבית בו מתגוררים השחקן ואשתו, שרטה את מכוניתם ושלחה לחלוץ הודעה לפיה הדבר נעשה על מנת שהוא ייתן להן כבוד. מכאן, הדרך לעימות אלים כבר הייתה קצרה.

בבית המשפט, באקה הציע פיצוי צנוע של 980 אלף פזו (כ-1,500 שקלים), בעוד מריה טורס דרשה לא פחות מ-20 מיליון (כ-30 אלף שקלים). עורך דינה אמר אז: "מבדיקות שערכתי, הבנתי שלאדון באקה יש היסטוריה של תקיפת אנשים רבים באזור בראנקייה ופוארטו קולומביה". יכול להיות שאותו עורך דין רמז לדברים להם באקה עצמו קרא: "דברים שאני מתחרט עליהם" ובכל מקרה, הוא גם ביקש להזכיר מקרה קודם שקשור לשחקן. במרץ 2010, הגיש נגד באקה אוהד של אתלטיקו ג'וניור תלונה וטען כי כמה שעות לאחר משחק בו החלוץ הורחק, הוא נתקל בו במהלך בילוי והתלונן בפניו על חוסר שיקול הדעת שהפגין. "פתאום, משום מקום, באקה והחברים שלו התחילו לתקוף, עם אגרופים ובעיטות", סיפר אחיו של המתלונן.

שחקן קלאב ברוז' ליאור רפאלוב. GettyImages
הראשון שפינה מקום לבאקה בברוז'. רפאלוב/GettyImages

עם המזג הסוער הזה, התייצב בסופו של דבר באקה בליגה הבלגית. ארבעה ימים לאחר שחתם והוצג, הוא נכנס כמחליף בדקה ה-68 בהפסד של ברוז' 1:0 מול מכלן. השחקן אותו החליף? ליאור רפאלוב כמובן. הפתיחה בברוז' ובכלל, המעבר לאירופה, שקרה רק כמה שנים אחרי שהקריירה נראתה אבודה, לא היו פשוטים. אבל באקה, שעבר כל כך הרבה קשיים לאורך הדרך, נותר רגוע. אחרי כמה חודשים בהם בקושי כבש, הוא התעורר בפלייאוף ועם צמד במחזור האחרון, סידר לברוז' כרטיס לאירופה.

בעונה הבאה, באקה כבר התפוצץ. את 2012/13 הוא סיים כמלך שערי הליגה, עם 25 כיבושים. כבונוס, גם זכה בתואר שחקן העונה בבלגיה. בינואר של אותה עונה, אחרי שנה אחת בלבד בברוז', כבר החל אחריו עוד מרדף מסחרר, הפעם של מועדונים מדרג בכיר יותר. "כבשתי כבר 16 שערים, אז הגיוני שיש לי ביקוש", אמר במהלך חלון ההעברות של החורף ההוא, כאשר בא לראשי המועדון עם בקשה למכור אותו. בסוף, הוא דווקא חתם על חוזה חדש, אבל בסיומה של אותה עונה נמכר לסביליה, תמורת שמונה מיליון יורו.

כשחתם בסביליה, הוכנס לחוזה שלו סעיף יציאה של 30 מיליון יורו. הסכום נראה אז בשמיים, אבל היום לא חסרים המועדונים שיסכימו לשלם אותו. לאחרונה הוא האריך את החוזה במועדון, אבל ניסיון העבר מלמד שזה לא מעיד על כלום ועל פי הדיווחים, יש לבאקה לא מעט מחזרות, רובן מהפרמיירליג. ניוקאסל, ארסנל וליברפול כבר הביעו עניין, אבל הכי רצינית הייתה טוטנהאם, ששלחה לפני חודש את הסקאוט הבכיר שלה לראות את באקה במשחק הליגה האירופית מול מנשנגלדבאך. בסביליה כבר סימנו את רדאמל פלקאו כמחליף אפשרי.

חלוץ מנצ'סטר יונייטד רדאמל פלקאו. GettyImages
המחליף שסביליה חושבת עליו. פלקאו/GettyImages

באקה הגיע לסביליה יחד עם קווין גמיירו, שנרכש מפריס סן ז'רמן. הוא יועד להיות המחליף, אבל לא השאיר לצרפתי שום סיכוי. בעונה הראשונה באנדלוסיה, באקה כבש 21 שערים. העונה יש לו כבר 20 ולקבוצה נותרו 11 עד 14 משחקים, תלוי בהתקדמות בליגה האירופית. אחוזי הדיוק שלו, 63.8, הם הטובים ביותר בליגה הספרדית לכל שחקן שבעט יותר מ-20 פעם לשער העונה. היכולת הפנומנלית אשתקד, שכללה שערים ברבע ובחצי גמר הליגה האירופית ואת הפנדל הראשון בדו קרב המוצלח מול בנפיקה בגמר, גרמה לגולשי ה"מארקה" לבחור בו כ"החתמה הכי טובה בליגה הספרדית לעונת 2013/14". הוא קיבל 42.9 אחוז מהקולות והשאיר הרחק מאחור את גארת' בייל. הוא גם נכנס, על חשבונו של ליאו מסי, לנבחרת העונה של אותו עיתון והוצב בחוד לצד רונאלדו ודייגו קוסטה. ההתאחדות הספרדית העניקה לו את פרס "השחקן הטוב ביותר של העונה מיבשת אמריקה", כשהוא מקדים את אנחל די מריה וניימאר.

בקיץ, עת הגיע המונדיאל ופלקאו הפצוע לא היה בסגל, באקה קיווה שהוא יקבל את הצ'אנס להוביל גם את החלק הקדמי של נבחרת קולומביה. אלא שהמאמן חוסה פקרמן לא ממש ספר אותו ולמרות שזומן לסגל, הוא שיחק רק את 20 הדקות האחרונות במשחק ההדחה ברבע הגמר מול ברזיל. תאו גוטיירס ו-ויקטור איברה קיבלו עדיפות ופקרמן בעיקר רצה לפנות כמה שיותר מקום לקסמים של חאמס רודריגס. אולי בקיץ הקרוב, בקופה אמריקה, זה כבר ייראה אחרת.

האכזבה ממעמדו בנבחרת לא השפיעה יותר מדי על באקה, שחזר מהטורניר בברזיל חד מאי פעם. הוא כבר כבש העונה 17 שערי ליגה, מקום שלישי בטבלת מלך השערים, ראשון מבין בני האנוש (אחרי רונאלדו ומסי). בזכותו, סביליה התייצבה בשיפולי הצמרת וכרגע היא מחזיקה בכרטיס המוביל לליגה האירופית, המפעל החביב עליה, בו זכתה שלוש פעמים בעשור האחרון. יחד עם זאת, היא כמובן לוטשת עיניים למעלה ורוצה לשחק עם הילדים הגדולים, בליגת האלופות. המרחק מולנסיה ואתלטיקו מדריד לא נראה גדול מדי וכאן נכנס לתמונה גם האצטדיון הביתי, הרמון סאנצ'ס פיחואן המאיים כל כך.

קרלוס באקה איבן רקיטיץ' חוגגים שער. רויטרס
שיתוף פעולה מושלם. הפעם ראקיטיץ' ובאקה הם יריבים/רויטרס

הפסד הבית האחרון של סביליה, בכל המסגרות, היה לפני יותר משנה. ב-13 במרץ 2014, בטיס הגיעה לדרבי במשחק הראשון בשמינית גמר הליגה האירופית והדהימה עם 0:2. סביליה ענתה בקאמבק מופלא בגומלין ועם 0:2 וניצחון בפנדלים, עלתה שלב והמשיכה לזכייה במפעל בו היא רוצה להשיג כעת בק-טו-בק בפעם השנייה בתולדותיה. מיד לאחר המשחק מול ברצלונה, ביום חמישי הקרוב, היא מארחת את זניט סנט פטרסבורג למשחק הראשון ברבע הגמר ותנסה לשמור שוב על המבצר ולהשיג מקדמה לגומלין.

לאורך השנה וקצת ללא הפסד, סביליה ניצחה 26 פעמים מ-31 משחקי בית. הניצחון השני בתוך המבול המסחרר הזה היה 1:2 על ריאל מדריד, בסוף מרץ שעבר. רונאלדו העלה את הבלאנקוס ליתרון מוקדם, אבל באקה ענה בצמד גדול, שסידר לריאל הפסד וכנראה מנע מהקבוצה של אנצ'לוטי את ההזדמנות לטרבל. את שער הניצחון באותו משחק, בדקה ה-72, בישל לבאקה החבר הטוב שלו מהתקופה המשותפת שלהם בסביליה, איבן ראקיטיץ' הקרואטי, שהחל את המהלך עם הקפצה גאונית בעקב מעל הראש של פפה במרכז המגרש והמשיך בכדור עומק מושלם לבאקה, בהתקפה שהעידה על התיאום הנהדר בין השניים.

עכשיו, הם נפגשים ראש בראש וסביליה רוצה לגרש את השדים שלה מול בארסה, שהייתה האחרונה שניצחה אותה במשחק ליגה ביתי, 4:1 כואב, שנתנה לה העונה 5:1 בקאמפ נואו ושבשנים האחרונות גם גברה עליה פעמיים 2:3 בדקה ה-90. כדי לגרש את אותם שדים, סביליה חייבת את קרלוס באקה במיטבו.

לטוויטר של עידן ויניצקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully