וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נושא הדגל: מוחמד סלאח כובש את איטליה ומזכיר את רוברטו באג'יו

16.3.2015 / 10:45

הכוכב המצרי שהצהיר שיעשה הכל כדי למנוע מדגל ישראל להתנוסס במשחקי ליגת האלופות פורח בפיורנטינה, זוכה להשוואות מחמיאות במיוחד בארץ המגף ומעמיד את ז'וזה מוריניו על טעותו. הבלוג של מיכאל יוכין על הכישרון שההשוואה שלו למסי כבר לא מצחיקה אף אחד

מוחמד סלאח במדי נבחרת מצרים. GettyImages
יהודי רומא פעלו נגד החתמתו. מוחמד סלאח במדי הנבחרת/GettyImages

בשלהי ינואר, כאשר דווח שרומא קרובה להגיע לסיכום עם צ'לסי על השאלתו של מוחמד סלאח תמורת חצי מיליון יורו עם אופציה לרכישה ב-16 מיליון, השמיעה הקהילה היהודית בבירת איטליה מחאה. "אנחנו לא רוצים להתערב בשיקולים של המועדון, אבל נהיה הראשונים לדאוג ששתי הקבוצות של העיר ימשיכו להקפיד על רמה מוסרית ואתית", אמר רובן דלה רוקה, האחראי על יחסי החוץ של הקהילה. ויטוריו פאבונצ'לו, נשיא מכבי איטליה וחבר בפרלמנט היהודי האירופי, היה נחרץ הרבה יותר. "כיצד יוכלו יהודים להמשיך לאהוד את רומא אם היא תחתים שחקן אנטישמי?" הוא צייץ בטוויטר, והפרסום זכה לתהודה גדולה.

"סלאח סירב ללחוץ את ידיהם של שחקני מכבי תל אביב כאשר באזל שיחקה נגדם", הסביר פאבונצ'לו בשיחה עם וואלה! ספורט, "יצרתי מודעות לנושא, וקיבלתי תמיכה רחבה מפוליטיקאים ואנשי תקשורת. תומאסו ג'ונטלה, נשיא המפלגה הדמוקרטית של רומא, ואנשי ציבור בולטים כמו אנצו פוסקי וג'אנפיירו צ'ופרדי – כולם אוהדים שרופים של רומא – התקשרו אלי והביעו הזדהות". בשלב מסוים, נדמה היה כי המעבר של סלאח, אשר הצהיר גם כי יעשה הכל כדי למנוע מדגל ישראלי להתנוסס במשחקי ליגת האלופות, יהפוך לסוגיה פוליטית של ממש בעיר הנצח.

– שחקן פיורנטינה, מוחמד סלאח, חוגג עם חבריו. GettyImages
השכיח את הדיבורים על פוליטיקה. מוחמד סלאח בפיורנטינה/GettyImages

לזכר 74 קורבנות פורט סעיד

בסופו של דבר, פיורנטינה היא זו שהחתימה אותו, בתנאים זהים. שאלתי את פאבונצ'לו אם למחאתו היתה השפעה על כך. "אני לא חושב. בסופו של דבר, הכל נפל בגלל שיקולים כלכליים", הוא השיב, והוסיף: "היו צעירים יהודים מפירנציה שפנו אלי כדי שאסייע להם למנוע את הגעתו של סלאח לשורות הסגולים, אבל זה היה מאוחר מדי, כשהכל כבר היה סגור. אני לא חושב שהם שמחים במיוחד".

וזו באמת שאלה מרתקת – האם אוהדיה היהודים של פיורנטינה מאושרים מביצועיו של הווירטואוז המצרי במדי קבוצתם האהובה? מצד אחד, הם לא באמת מאמינים להכחשותיו של סלאח, אשר השתדל בכל כוחו להשכיח את ההיבטים הפוליטיים, ואף הכחיש בתוקף את האמירה המיוחסת לו לגבי דגל כחול-לבן. הוא התחיל באיטליה בהצהרה חברתית מסוג אחר לגמרי, כאשר בחר במספר 74, לזכר 74 קורבנות הטבח באיצטדיון בפורט סעיד בפברואר 2012. מצד שני, יכולתו של סלאח מאז חתם ביום האחרון של חלון ההעברות כה מדהימה, עד שקצת קשה לחשוב כעת על משהו חוץ מכדורגל. תוך ימים ספורים הפך הכישרון בן ה-22 לכוכב האולטימטיבי של קבוצתו החדשה, והתוצאות עוצרות נשימה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מוחמד סלאח שחקן פיורנטינה. GettyImages
"מעבר לכל דמיון". מוחמד סלאח/GettyImages

שישה שערים בשישה משחקים

זה התחיל עם שער, בישול והופעה סנסציונית בניצחון 1:3 בססואולו במשחק הבכורה שלו בהרכב. כעבור שבוע הבקיע סלאח לרשת טורינו. עוד אבעה ימים חלפו, והוא מצא את הרשת בניצחון 0:2 על טוטנהאם במשחק הגומלין בליגה האירופית שסלל את דרכה של פיורנטינה לשמינית הגמר. שלושה ימים מאוחר יותר, והמצרי היה חתום על 0:1 בסן סירו מול אינטר עם השער היחיד במשחק. כעבור ארבעה ימים נוספים, הגיע רגע השיא, כאשר הוא פירק לבדו את יובנטוס עם צמד פנומנלי באיצטדיון הנהדר שלה בטורינו, ניצח 1:2 וקטע לגברת הזקנה רצף של 47 משחקי בית ללא הפסד.

שישה שערים ובישול בשישה המשחקים הראשונים בהרכב – ליבול כזה לא ציפו אפילו האוהדים האופטימיים ביותר. "לא תיארתי לעצמי שההשפעה שלו תהיה כל כך עצומה. ידעתי שמוחמד שחקן מעולה, אבל זה מעל ומעבר לכל מה שאפשר היה לדמיין", אמר המאמן וינצ'נצו מונטלה.

המופע מול יובה, ובמיוחד השער הראשון שהובקע בסלאלום אדיר לאורך חצי מגרש, גרם לכל איטליה לפרוץ בשירי הלל ולהכתיר את סלאח לכוכב העל החדש של ארץ המגף. מאות אוהדים הגיעו לשדה התעופה כדי לקבל את פניו אחרי ההישג הגדול. המחמאות זרמו ללא הפסקה, וההקבלות היו מעניינות ומגוונות במיוחד.

"קוראים לו מסי המצרי, ואף אחד לא צוחק יותר מההשוואה עם מסי. אני מתקשה לזכור עסקה כה מבריקה בתולדות הכדורגל האיטלקי כולו", נכתב בגאזטה דלו ספורט. אלברטו די קיארה, כוכב הקבוצה בשנות ה-80' המאוחרות, נזכר: "הפריצה נגד יובנטוס החזירה אותי לעבר, לשער של רוברטו באג'יו מול נאפולי ב-1989. סלאח באמת נראה כמו באג'יו, וזה מדהים. הוא בלתי ניתן לעצירה, בדיוק כמו באג'ו. בנוסף, סלאח עוזר בהגנה ומשקיע ללא כדור, וזה משהו שבאג'יו לא עשה. המצרי הוא שחקן מושלם, ואם ימשיך כך הוא יהיה כוכב על".

חזק כמו אדמונדו

לוקה קלמאי, פרשן בכיר בגאזטה, קבע: "יש לו משהו מבאג'ו. היכולת להוביל התקפה מתפרצת עם כדור דבוק לרגל, וחוש השערים שלו באמת מזכירים את רוברטו. ואולם, כאשר אני רואה את מבנה גופו של סלאח ואת סגנון הכדרור שלו, אני נזכר בשחקן אחר – אדמונדו. לברזילאי היה כוח מתפרץ, הוא התגבר על המגנים גם בזכות השרירים, וזה מה שסלאח עשה מול טוטנהאם, אינטר ויובנטוס. המהירות שלו מזכירה של חואן קואדרדו, ויש לו גם תכונות של הסוס המשוגע האהוב שלנו, לוצ'אנו קיארוג'י". שיעור קצרצר בהיסטוריה – אדמונדו, המכונה החיה, היה שותפו של גבריאל באטיסטוטה בחוד של פיורנטינה בשלהי שנות ה-90, בעוד קיארוג'י הוא גיבור הזכיה האחרונה של פיורנטינה באליפות ב-1969. עד לשם הרחיקו הזיכרונות.

רק מורנו טוריצ'לי, מגן יובנטוס ופיורנטינה לשעבר, ניסה להחזיר קצת את הפרופורציות: "אנחנו תמיד מחפשים השוואות, אבל מוקדם מאוד להקביל את סלאח לבאג'יו שזכה בכדור הזהב והיה אחד השחקנים הטובים בעולם. סלאח פתח את הקדנציה בצורה נהדרת, אבל הוא עדיין צעיר, ולא כולם מסוגלים לשמור על רמה גבוהה לאורך זמן. זה ההבדל בין שחקן על לשחקן טוב. צריך לחכות ולראות כיצד הוא מתפתח".

אלא שגם טוריצ'לי מסכים עם עובדה ברורה – סלאח השכיח מיידית את קואדרדו שעשה את הדרך בכיוון השני תמורת 35 מיליון יורו. "מוחמד לא פחות טוב מחואן, מבקיע יותר ממנו, ורב גוני יותר. הוא יכול לשחק בשני האגפים, גם כחלוץ שני", אומר מונטלה, בעוד הקולומביאני עדיין מתקשה למצוא את מקומו בסטמפורד ברידג'. אוהדי צ'לסי יכולים רק לתהות מה היה קורה מול פריז סן ז'רמן בליגת האלופות, לו המצרי היה נשאר ומפגין יכולת כזו במערב לונדון. נכון לעכשיו, נראה כי ז'וזה מוריניו פיספס עם ההחלפה מבחינת כדורגל נטו, ואין כל ספק שהכחולים עשו עסקה כלכלית רעה מאוד - כבר היום ערכו של סלאח גבוה הרבה יותר מ-16 מיליון שפיורנטינה יכולה לשלם תמורתו ב-2016 כדי לרכוש את כרטיסו סופית.

חואן קואדרדו שחקן צ'לסי. GettyImages
השכיח אותו מיידית. חואן קואדרדו/GettyImages

שנה מבוזבזת בצ'לסי

איך שלא תסתכלו על זה, אפשר פשוט למחוק את 2014 מקורות חייו של המצרי. כאשר הלהיב סלאח את אירופה עם הצגות במדי באזל, כולל בשני ניצחונות על צ'לסי בשלב הבתים בליגת האלופות בסתיו 2013, היתה ליברפול הפייבוריטית להחתימו. מוריניו נכנס לתמונה בשלב מאוחר יחסית, והצליח לגנוב את הקשר מברנדן רוג'רס ברגע האחרון. "מוחמד לא יצטער שהעדיף אותנו על פני ליברפול. הוא מהיר, יצירתי ונמרץ, וגם נראה כמו בחור צנוע שמוכן לעבוד למען הקבוצה ולהתאקלם במדינה חדשה. כמו עם וויליאן, נצטרך לתת לו חודשיים או שלושה כדי להרגיש נוח בשיטה שלנו", אמר אז המיוחד.

במקום להעניק לרכש החדש ביטחון עצמי ולשלב אותו בהדרגה, ייבש מוריניו את סלאח על הספסל. המצרי מיעט לשחק בסיום העונה שעברה, כאשר פתח בשישה משחקי פרמיירליג בלבד, ומצבו התדרדר עוד יותר בעונה הנוכחית. תאמינו או לא, אבל סלאח שותף במשך 30 דקות במצטבר בשלוש הופעות כמחליף בליגה, ואפילו בגביע לא נתן לו המאמן הזדמנות הוגנת. כאשר פתח באופן נדיר בהרכב מול שרוסברי הקטנה, לא הצדיק השחקן את הציפיות של המיוחד, אשר לא היסס לבקר אותו באופן פומבי בתקשורת. "סלאח ואנדרה שורלה איכזבו אותי", אמר אז מוריניו. בשלב זה היה ברור שאין לשניהם עתיד בסטמפורד ברידג'.

מוחמד סלאח במדי צ'לסי. GettyImages
מוריניו הרים ידיים במהירות. סלאח בצ'לסי/GettyImages

טוטי מחכה בגומלין

גם שורלה חזר לחיים בוולפסבורג, אבל סלאח הוא הסיפור הלוהט ביותר. בשבוע שעבר הוא בישל במסירת אמן את שער היתרון של יוסיפ איליצ'יץ' בתיקו 1:1 מול רומא בשמינית גמר הליגה האירופית. ביום חמישי הקרוב הוא יגיע לאולימפיקו בנסיון להוכיח לכל אוהדי הג'אלורוסי מה הם פיספסו, אחרי שהובס שם בידי לאציו 4:0 לפני שבוע. כמי שהעיד על היותו מעריץ של פרנצ'סקו טוטי, יהיה למצרי מעניין להתארח אצל מלך רומא. בינתיים, הערב מצפה לו משחק ביתי מול מילאן – אולי גם לה הוא יזכיר את באג'ו. בקצב הנוכחי הוא מסוגל להצעיד את פיורנטינה לליגת האלופות, או לפחות לחזרה לליגה האירופית, ויהיה פיקנטי מכל הבחינות אם הסגולים יוגרלו בעונה הבאה מול יריבה ישראלית.

מוחמד סלאח שחקן פיורנטינה. GettyImages
יש לו עוד מה להוכיח. מוחמד סלאח/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully