וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשבון מיוחד: דויד לואיז מגיע לסגור חשבון עם ז'וזה מוריניו

11.3.2015 / 14:08

"אולי עבורכם הוא 'המיוחד', לא עבורי", הכריז דויד לואיז וחימם את האווירה לפני חזרתו לסטמפורד ברידג'. הדמעות מהמונדיאל טרם יבשו, הבדיחות עדיין רצות על חשבונו והסכום נותר הזוי, אך הברזילאי התאקלם בפ.ס.ז' ורוצה לקבל חותמת של הצלחה. ניצחון על צ'לסי יקרבו למטרה

דויד לואיז שחקן פריס סן ז'רמן עם ז'וזה מוריניו מאמן צ'לסי. GettyImages
"מפלצת הקישור" תקום על יוצרה? דויד לואיז עם ז'וזה מוריניו/GettyImages

"יותר מסעיר מהזכייה של רונאלדו, יותר מגוחך מהחליפה של מסי". כך הגדירו ברשת את הכללתו של דויד לואיז בנבחרת השנה של פיפ"א.

23,383 שחקנים מ-58 מדינות השתתפו בהצבעה של ארגון השחקנים הבינלאומי (FIFPro) ואיכשהו רובם מצא את הכדורגלן בן ה-27, מי שהיה קפטן נבחרת ברזיל בקטסטרופת חצי גמר המונדיאל הביתי (תבוסה 7:1 בידי גרמניה, למי ששכח), כראוי מכולם לחבור לבן ארצו טיאגו סילבה במרכז ההגנה הטוב ביותר לשנת 2014. למרות שנה נטולת הישגים; למרות חלקו המשמעותי בפיאסקו הברזילאי; למרות סכום ההעברה המופרך ששילמה עבורו פריס סן ז'רמן; ולמרות שבעונה האחרונה בצ'לסי תופקד בעיקר כקשר אחורי ולא כבלם. ההלם היה כל כך גדול, עד שבזמן שהרשת חגגה על חשבונו של הברזילאי, האתר הרשמי של ארגון השחקנים קרס לחלוטין.

חודשיים אחרי, לדויד לואיז יש הזדמנות להפוך את היוצרות. אוהדי פריס סן ז'רמן נדלקו על האישיות שלו ולמדו לקבל את הטעויות בהבנה, לורן בלאן התלהב מיכולותיו המגוונות וגם השערים האחרונים תרמו לביטחון וסייעו לו להתגבר על טראומת המונדיאל. עכשיו הוא רוצה לספק תשובה למבקרים באנגליה ובעיקר לז'וזה מוריניו, שמיהר לוותר עליו בקיץ דווקא לאחר שפרגן לו עם ההגדרה "מפלצת הקישור". דויד לואיז חוזר לסטמפורד ברידג' - לראשונה מאז העסקה שהפכה אותו לבלם היקר בהיסטוריה - למשחק הכי חשוב שלו מאז טראומת בלו הוריזונטה. בתקווה שהפעם זה לא ייגמר בדמעות.

דויד לואיז ופריס סן ז'רמן מתארחים אצל צ'לסי (21:45, ספורט 5 ו-HD)

שווה לנצח: הבונוס המובטח לשחקני פריס סן ז'רמן אם יעברו שלב

במשחק הקודם: דויד לואיז מחק את סימון הספריי כדי לשפר מיקום

טיאגו סילבה מנחם את דויד לואיז אחרי התבוסה של נבחרת ברזיל בחצי גמר מונדיאל 2014. רויטרס
"שאלתי את אלוהים: 'למה הייתי הקפטן דווקא בחצי הגמר הזה?'". דויד לואיז מתנחם אצל טיאגו סילבה/רויטרס

השבוע האחרון היה שבוע מכונן מבחינת דויד לואיז בפריס סן ז'רמן. ביום רביעי שעבר הוא כבש כבר בדקה השלישית מול מונאקו ברבע גמר הגביע הצרפתי, ובשבת שלח כדור חופשי מתוחכם לרשת לאנס ב-1:4 בליגה. שני שערים חשובים, אבל לא הם עשו את ההבדל אלא דווקא מהלך אחד חסר חשיבות בדקה ה-92.

רגעים קלים לפני שריקת הסיום, הברזילאי נזעק מעמדתו במרכז ההגנה כדי להוציא כדור חוץ. לדויד לואיז יש נטייה להפקיר את העמדה, אבל לטובת כדור חוץ? ממתי? אז מסתבר שהבלם "התנדב" להגיע לקו ואף עיכב במכוון את ההוצאה כדי לספוג כרטיס צהוב. כזה שיגרום לו להחמיץ את המשחק מול לוריין ב-20 במרץ ויאפשר לו להיות זמין לקלאסיקו נגד מארסיי ב-5 באפריל. השופט תרם את חלקו למהלך, שלף את הכרטיס כעונש על בזבוז זמן (במצב של 1:4, להזכירכם) והפך את הרכש הברזילאי לגאון בעיני אוהדיו.

"דויד לואיז מוכיח פעם אחר פעם שהוא חייל אמיתי, כזה שמונע מתוך מוטיבציה ורצון עז לנצח בכל משחק ולהיות שם עבור הקבוצה שלו, ללא קשר לזהות היריבה", הגדיר הפרשן פייר מנס את השחקן שאף אחד עדיין לא יודע באמת איך לאכול.

מאמן פריס סן ז'רמן לורן בלאן. AP
השתמש בדויד לואיז כבלם, עד שלא הייתה ברירה. לורן בלאן/AP

מצד אחד, הוא כריזמטי, מחייך כל הזמן ואפילו זכה להיות קפטן במשחק גביע הליגה נגד אז'קסיו בדצמבר, לראשונה מאז ענד את הסרט במדי הנבחרת. "שאלתי את אלוהים: 'למה הייתי הקפטן דווקא בחצי הגמר הזה?'", סיפר אז. לא הבנתי. בסופו של דבר קיבלתי את האתגר האלוהי וחשתי התעלות". הוא גם תורם את חלקו מבחינה סטטיסטית, כשיחד איתו רשמה פריס סן ז'רמן 11 מתוך 12 משחקי הליגה שלה עם שער נקי והיא עדיין רצה בארבעה מפעלים.

מצד שני, הוא חסר אחריות לעתים, מועד לפורענות בתפקודו כבלם ולעולם לא יצדיק את הסכום הדמיוני ששולם עבורו. עובדה שיחד איתו נמצאת אלופת צרפת רק במקום השני בליגה ואחרי שספגה 24 שערים ב-28 מחזורים. לשם השוואה, בעונה שעברה כולה (38 מחזורים) ספגה 23 שערים בלבד. נכון, טיאגו סילבה סבל מפציעות חוזרות, המגנים הימניים מתחלפים ושחקנים משמעותיים כמו סלבטורה סיריגו, טיאגו מוטה ובלס מטוידי נסוגו ביכולתם, אך גם שחקן הרכש הכי בולט של הקבוצה לא יכול לברוח מאחריות.

לפיכך, המושבעים עדיין ממתינים עם פסיקתם בנוגע לעונת הבכורה של דויד לואיז בבירת צרפת. החודשיים האחרונים, בתוכם המאבק על כל התארים, הם שיובילו אולי לקביעה חד-משמעית. והספתח יהיה בלונדון. בעונה שעברה הוא עזר לצ'לסי להדיח את פריס סן ז'רמן, למרות השער העצמי שכבש במשחק הראשון בצרפת. עכשיו הוא רוצה לעזור ללורן בלאן להיות בצד החוגג, ואין לו שום סנטימנטים למוריניו. כאשר נשאל על ידי אחד העיתונאים השבוע מה הופך את המאמן הפורטוגלי למיוחד", ענה דויד לואיז: "אולי בשבילכם הוא מיוחד, לא בשבילי. אני יודע בדיוק מה הוא יגיד לשחקנים שלו: 'תהיו סבלניים ותכו אותם במתפרצות'. הוא יודע שאנחנו צריכים לכבוש והם לא, אני מכיר את הדרך שלו. נצטרך להיות זהירים כי לצ'לסי יש את היכולת להזיק לנו במתפרצות. מצד שני, להישאר מאחור ורק להתגונו מול זלאטן, קבאני ולאבצי גם יכול להיות מסוכן... אז לא רק אנחנו צריכים להיזהר".

דויד לואיז שחקן פריס סן ז'רמן חוגג (מימין). רויטרס
כבש בבעיטה חופשית מתוחכמת, אבל הכרטיס הצהוב שהתנדב לספוג היה חשוב יותר. דויד לואיז בשבת/רויטרס

את המשחק הראשון מול צ'לסי (1:1) סיים דויד לואיז בהצלחה יתרה. לדעת רבים, אף היה המצטיין על המגרש. הוא עשה זאת מעמדת הקשר האחורי, בה הוצב לראשונה מאז המעבר לפריס סן ז'רמן. זו העמדה בה החל את הקריירה, העמדה בה קיבל את רוב ההזדמנויות ממוריניו בעונה שעברה. ועדיין, לפ.ס.ז' הוא הגיע קודם כל כבלם ושיחק אך ורק במרכז ההגנה. זה לא השתנה גם לאחר שספג ביקורות שגרתיות לאחר ההפסדים לברצלונה וגנגאן בשל קבלת החלטות לקויה וסגנון הרפתקני. עד שלא נותרה ברירה.

בלאן לא רצה לסכן את טיאגו מוטה שרק חזר מפציעה, ולכן ביצע את השינוי. הרכש הברזילאי השלים יותר מסירות מכל שחקן אחר על המגרש, רץ ללא הרף והיה מעולה דווקא בדברים בהם מוריניו דוגל ולטענתו כשל בהם בצ'לסי: משמעת טקטית וארגון. "ידענו שהוא יכול לשחק היטב בעמדה הזו וזה אפשר לנו לתת לטיאגו מוטה ויוהאן קבאיי עוד זמן התאוששות", הסביר המאמן. "אדריאן ראביו יכול לשחק בשלוש עמדות בקישור, אבל דויד לואיז רץ הרבה יותר ממנו ולמרקו וראטי חסר משהו כשהוא לבד לפני ההגנה".

הניסוי הזה החזיק מעמד גם לתיקו המאופס מול מונאקו בליגה, אבל בשני המשחקים האחרונים, בהם גם מצא את הרשת , דויד לואיז כבר הוצב שוב במרכז ההגנה. למרות זאת, בתקשורת הצרפתית קוראים לבלאן להחזיר את הברזילאי לקישור והוא אכן שוקל את האפשרות. "אני אוהב את טיאגו מוטה והקלילות הטכנית שלו, אבל הייתי מכניס אותו רק במחצית השנייה כדי לעזור בשמירה על הכדור", הציע שחקן העבר דויד ז'ינולה. "לדויד לואיז יש גישה חיובית יותר במרכז השדה, הוא משקיע הרבה אנרגיה ודוחף את הקבוצה קדימה. יחד עם הנוכחות הפיזית והעוצמה שלו, ההשפעה שלו גדולה יותר". גם ריו מאבובה, קשרה של ליל, הצטרף: "התפקוד שלו במשחק הראשון היה מעניין. חוסר הריכוז כבלם יכול לעלות באיבוד אחד או שניים שמכריעים משחק, בקישור זה יותר עניין של ציפייה ותזמון. הוא קורא טוב את המשחק ויכול לחלץ כדורים ולהוציא התקפות".

פרט לשאלת העמדה בה יוצב, דויד לואיז ממתין לגלות כיצד אוהדי צ'לסי יקבלו את פניו. האם יזכרו לו את ההופעה הנהדרת בגמר ליגת האלופות ב-2012 והפנדל המוצלח? הם יודו לו על ארבע השנים ו-12 השערים? העקיצה האחרונה לכיוון מוריניו אולי הטתה את הכף לכיוון קבלת פנים קרירה, אבל החבר טיאגו סילבה הבהיר: "הוא יופתע אם לא יתקבל בחמימות, הוא מאוד נרגש לחזור לשם. הרי יש לו זיכרונות נהדרים, הוא עזר לקבוצה גם לזכות בליגת האלופות. ההתרגשות קיימת וכך גם החיבה לצ'לסי, אבל הוא קודם כל ווינר והמטרה היחידה שלו כרגע היא להדיח אותם". הא, כן, וגם לסגור חשבון עם מוריניו.

דויד לואיז, פרננדו טורס, צ'לסי, חוגגים את הזכיה בליגת האלופות. רויטרס
האוהדים יזכרו לו את הרגעים היפים? דויד לואיז עם פרננדו טורס לאחר הזכייה של צ'לסי בליגת האלופות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully