וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישרדות, הפרק האהוב עלי: הקאמבק של גיא לוזון

6.3.2015 / 17:15

כיצד הסיטואציה הבלתי אפשרית בצ'רלטון הצליחה להוציא מגיא לוזון, כהרגלו בקודש, את המיטב, עם סדרת ניצחונות מרשימה ולא פחות חשוב: כדורגל שקונה פרשנים ואוהדים. הבלוג של אופיר סער, כולל: התביעה בפיפ"א על סך קרוב למיליון יורו שמלחיצה את שירצקי

גיא לוזון מאמן צ'רלטון. GettyImages
אפילו בערך הוויקיפדיה שלו חיבלו. גיא לוזון/GettyImages

הדקה ה-61 במשחק הביתי של צ'רלטון נגד רות'רהאם. לוח התוצאות בוואלי הראה עדיין 0:0 בקרב התחתית ולקהל המקומי זה הספיק כדי לפצוח בשירת "אתה לא יודע מה אתה עושה" לעבר גיא לוזון. זה קרה כבר בבכורה הביתית. צ'רלטון אמנם הצליחה לכבוש בדקה ה-83, אך ספגה שער שוויון בתוספת הזמן ומשם המשיכה לשני הפסדים רצופים. שתי נקודות בלבד היו ללוזון בארבעת המשחקים הראשונים שלו, שהאריכו את הרצף של האדיקס ל-13 מחזורים ללא ניצחון. האוהדים הסבלניים בדרך כלל לא התכוונו לגלות הפעם אורך רוח. הרי הם תקפו את המינוי של לוזון עוד לפני שאושר סופית, בגלל הקשר האישי שלו לבעלים רולאן דושאטלה מסטנדרד ליאז' והעובדה שלא ניתן צ'אנס לכל מועמד אחר. לאחר ההפסדים, ובעידוד התקשורת המקומית שהתייחסה אף היא בצורה עוינת למאמן הישראלי, מספר אוהדים גם חיבלו בערך הוויקפדיה של לוזון וכתבו ש"הוא לא יכול לאמן אפילו בליגת החובבים".

האמת, אם יש סיטואציה שמתאימה לגיא לוזון זאת בדיוק הנקודה הזאת. סיטואציית ההישרדות, עם הגב לקיר ובתחושה שכל העולם נגדו. זאת השגרה של גיא לוזון כמאמן, אם נזכרים במינויים שלו למאמן הנבחרת הצעירה של ישראל ולתגובות אוהדי סטנדרדד ליאז' עם הגעתו, מגלים נקודת התחלה דומה. מי שמכיר את גיא לוזון יודע היטב כמה כח ומוטיבציה הוא מקבל בסיטואציות האלה. בשלב בו מאמנים נשברים ומבינים כי הסוף בלתי נמנע, לוזון נראה כאחד שפשוט קיבל את הקרקע הדרושה לו להיכנס לטירוף אמיתי ולהצליח.

אוהדי צ'רלטון. GettyImages
הם לא מבינים שאת הדלק לוזון מקבל מסיטואציות כאלה. אוהדי צ'רלטון/GettyImages

שעות לאחר שהידיעה הזו תפסה תאוצה ברחבי הרשת, לוזון הגיב עם ניצחון הבכורה שלו כמאמן צ'רלטון. 0:3 חלק בבית על ברנטפורד. מאז, מאזנה של הקבוצה עומד על ארבעה ניצחונות בחמישה משחקים, כשההפסד היחיד היה בחוץ לדרבי קאונטי, מוליכת הטבלה באותו מחזור. הפער מהקו האדום צמח ל-14 נקודות, וזמירות חדשות נשמעות מדרום מזרח לונדון. "ייאמר לזכותו של גיא לוזון, שאצלו כל משחק של צ'רלטון הוא מהנה", כתב בראד פינארד מ"לונדון 24", שגם הוא פקפק תחילה ביכולות של לוזון להקים מהקרשים קבוצה שהייתה במצב קטסטרופלי ולעשות משהו בליגת המשנה האנגלית. "ניצחון, הפסד או תיקו - הכדורגל מהנה. זה ממש לא היה המצב בתקופת בוב פיטרס".

אז זהו, שבדיוק כמו פיטרס לפניו, לוזון הפך לחלק משיטה של הבעלים רולנד דושאטלה. העובדה כי הבעלים מחזיק במספר קבוצות ומעביר ביניהן מאמנים ושחקנים לא עושות טוב לקהל האוהדים המסורתי באף אחד מהן. גם בוב פיטרס לא התקבל בטירוף עם הגעתו לוואלי. גם כשעזב ונשאל על הביקורות על לוזון אמר פיטרס כי "היו מעדיפים כאן מאמן מליגת חובבים על מאמן של דושאטלה או כזה שהוא מעריך אותו. במקום להבין שהכל נעשה ממקום מקצועי לוקחים את זה למקום רע. גיא לוזון מאמן איכותי ואם הציפיות יהיו בהתאם הוא יעשה כאן עבודה טובה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא סטנדרד ליאז', רולאן דושאטלה. GettyImages
בסך הכול עוד כלי משחק בידיים שלו. דושאטלה/GettyImages

לוזון עדיין לא הפך ליקיר הוואלי - רחוק מכך - אבל תהליך הקבלה בעיצומו. בשבת האחרונה אירחה צ'רלטון את האדרסיפלד, אותה מדריך כריס פאוול. המאמן האורח היה מגן צ'רלטון ואימן את הקבוצה בין השנים 2011-2014, לכן התקבל בעידוד קולני ובשירי הלל כאשר הגיע לאצטדיון. לוזון התקבל בדממה, אך בסוף המשחק זכה לתשואות לאחר שקבוצתו הביסה את האדרספילד 0:3. ההחלטה שלו להחזיר את הקבוצה למערך של 4-4-2 ובעיקר לצוות יחד את החלוצים טוני וואט ואיגור וטוקלה, זכתה לשבחים מהתקשורת ומהאוהדים. וואט גם סיפק את הסחורה עם צמד ומאז קיבלו השניים את הכינוי החדש "וואטוקלה".

10 שערים ראו אוהדי הקבוצה בארבעת משחקי הבית האחרונים עם לוזון. לפני כן, צ'רלטון נזקקה ל-12 משחקי בית כדי להגיע לכמות כזו של 10 שערים. עכשיו, כשהקבוצה רחוקה מקלחת התחתית ומצד שני גם לא יכולה להתמודד על הכרטיסים לפלייאוף, זה בדיוק מה שלוזון אמור לספק כדי להרוויח את הכבוד באנגליה ואת הקרדיט לעונה הבאה - עוד שערים, עוד כדורגל אטרקטיבי.

כאשר משייטים בפורומים של אוהדי הקבוצה, קשה למצוא את דעה ברורה. ניל קראוור, אוהד צעיר בן 24 ניסה להסביר מה עובר על אוהדי צ'רלטון והסביר: "קצת מתוסכלים, אז הרבה פעמים זה יוצא על המאמן. יש כאן ציפיות בכל שנה לעלות ליגה וכל פעם מתאכזבים מחדש. לדעתי מה שקרה כאן הוא שפיטרס פוטר כי לא הצליח להעלות את הקבוצה ליגה ואחרי שגיא לוזון הגיע כולם התפכחו והבינו שבכל מקרה אין סיכוי וצריך להימנע ממאבקי ירידה. משקיעים כאן כסף ומביאים שחקנים שלפחות על הנייר אמורים להתמודד עם העלייה ומכאן הציפיות. נראה, אולי עם לוזון בשנה הבאה, אם יישאר. זה לא שהקהל רוצה שיישאר אבל נראה לי שגם לא יתנגדו, כרגע עזבו אותו לנפשו והתחילו לכבד אותו. אבל הדברים כאן משתנים כל שבועיים אז לך תדע".

טל בן חיים שחקן צ'רלטון עם הכדור לפני קמרון ג'רום שחקן נוריץ'. GettyImages
כרגע עזבו את המאמן לנפשו, והם החלו לנצח. שחקני צ'רלטון/GettyImages

הרוויח על קולמה, יפסיד על מאולי?

רק לאחרונה קבעה פיפ"א כי עירוני קרית שמונה זכאית לפיצוי של כ-670 אלף דולר מברסט ומג'ון קולמה, לאחר שהפר חוזה עם קרית שמונה וחתם בקבוצה הצרפתית. בחודשיים האחרונים החלה פיפ"א לדון בתיק נוסף שקשור לקרית שמונה, כאשר הפעם היא הנתבעת. התביעה הוגשה על ידי עיריית אשקלון והפועל אשקלון בנוגע לחלוץ אוסיי מאולי. אשקלון, באמצעות עורך הדין רועי רוזן, טוענת כי לפני כשנתיים קרית שמונה צירפה את השחקן, על אף שהיה קשור בחוזה בן שלוש שנים עם הקבוצה מהדרום. עוד לפני שהחתימה את מאולי, הוזהרה קרית שמונה על ידי עורך הדין אפרים ברק, שייצג את אשקלון כי אם תעשה זאת, תיתבע בסכום של כ-1.5 מיליון יורו.

הנה הסיפור. למעשה, יש דמיון רב בין המקרה של קולמה לזה של מאולי. קולמה, על אף שהיה תחת חוזה בקרית שמונה, שוחרר על ידי פיפ"א לברסט הצרפתית. בנושאים של מחלוקת, פיפ"א משחררת שחקן לקבוצה בה יחפוץ, אך מנגד לא שוללת את האופציה כי קבוצתו תיתבע בעתיד על ידי המועדון ממנו הוא משוחרר, או זה שאיתו הפר חוזה.

במקרה של מאולי, מדובר בסוגייה לא פשוטה. אי אפשר לשכוח את המקרה של השחקן עם פרוספר אזגי והקלטת של הבוס האשקלוני, עם האמירה הגזענית "תסביר לו שכושים כמוהו..." והאלימות שליוותה את הפגישה. מאז אותו אירוע, למעשה, החל הפיצוץ בין הצדדים. באשקלון טענו שמאולי חתום לשלוש שנים, השחקן טען שחתם לשנה אחת, וחוזה לשנתיים נוספות בעברית שהוגש לבקרה נעשה בלא ידיעתו וחתימתו זוייפה.

אוסיי מאוולי שחקן הפועל חיפה. ניב אהרונסון
עוד לפני שהחתימה את מאולי, הוזהרה קרית שמונה על ידי עורך הדין אפרים ברק, שייצג את אשקלון כי אם תעשה זאת, תיתבע בסכום של כ-1.5 מיליון יורו. מאולי/ניב אהרונסון

בתום אותה העונה החליט מאולי שהוא מפר את החוזה עם אשקלון וחוזר הביתה לגאנה. הוא החליט לשחק בקבוצה חובבנית, אך משההתאחדות הגנאית הגישה בקשת שחרור להתאחדות הישראלית, היא קיבלה תשובה כי לשחקן חוזה לשנתיים נוספות באשקלון וההתאחדות לא מוכנה להעניק לו את השחרור.

ההתאחדות הגנאית ביצעה פנייה לפיפ"א. כפי שניתן לראות במסמך המצורף, בדיוק כמו במקרה של ג'ון קולמה, פיפ"א שיחררה את השחקן, אך מצוין בפירוש כי הדבר נעשה לאור בקשת השחקן לשחק קרוב לביתו כחובבן. המלה "חובבן" מצויינת אינספור פעמים במסמך ההחלטה לשחרר את מאולי לגאנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלק מהמכתב שנשלח לפיפ"א. המילה האחרונה בסעיף הרלוונטי - Amateur/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאולי אכן חזר לגאנה, אך לאחר כמה חודשים קרית שמונה נכנסה לתמונה. הקבוצה התעניינה בשחקן ומבחינתה פנתה לקבוצה הגנאית בה היה רשום. קרית שמונה אף חתמה על הסכם השאלה עם הקבוצה הגנאית ושילמה השאלה של כ-70 אלף דולר על לתום העונה עם אופציה לרכישה.

יש לציין, כי לפני ההחתמה של מאולי, איזי שירצקי וקרית שמונה הוזהרו מספר פעמים על ידי עורכי הדין של אשקלון, בראשות אפרים ברק, שהבהיר להם כי אם יחתימו את השחקן מבלי להגיע להבנות עם אשקלון הם יהיו חשופים לתביעה גדולה. ברק אף הבהיר בזמנו לשירצקי שעם כל נסיונו בפיפ"א, תהיה זאת טעות להחתים את השחקן מבלי להגיע להבנות בין הצדדים.

שירצקי התייעץ באותם הימים עם גורמים בכירים בהתאחדות ויועצים משפטיים, ולאחר התלבטות החליט בסופו של דבר ללכת למהלך. התביעה של אשקלון שכבה במשך שנתיים, ורק לפני כחודשיים החליטו בפיפ"א לעסוק בה ודרשו מקרית שמונה כתב הגנה לתביעת אשקלון. שירצקי ניסה להוריד את אשקלון מהסיפור ואף שוחח בנושא עם פרוספר אזגי, אך הדבר לא צלח ופיפ"א תמשיך לדון בתביעה. בקרית שמונה הגישו לאחרונה כתב הגנה באמצעות עורך הדין אלדד אהרוני ולא רצו להגיב רשמית לתביעה. הם מסרו כי "את מה שיש לנו לומר רואים היטב בכתב ההגנה".

איזי שרצקי בעלים עירוני קרית שמונה. ברני ארדוב
התלבט והחליט ללכת למהלך למרות אזהרות אשקלון. שירצקי/ברני ארדוב

חשוב לציין, כי כמו במקרה קולמה תביעת אשקלון היא כנגד קרית שמונה וגם כנגד השחקן. מאולי עצמו נמצא בבעיה, היות שחלק מהבקשה שלו לשחרור מאשקלון הייתה הטענה שהתעללו בו בישראל ובמועדון, אך מנגד חזר בהמשך לישראל ואף בעונה שעברה שיחק בהפועל אשקלון.

בנוגע לסוגיית החוזה, פיפ"א תצטרך להכריע. בהתאחדות בישראל קיבלו את הצד של אשקלון כי למאולי היה חוזה לשלוש שנים, אך מנגד חשבו שגם שירצקי יכול לצרפו. הבעיה הגדולה של השחקן עצמו היא שהיו יותר מדי עדים לכך שאישר להם כי חתם לשלוש שנים בקבוצה מהדרום. בנוסף למאמן דאז אלי מחפוד ומספר עורכי דין שהיו מעורבים וייצגו אותו, באותם הימים התאמן באשקלון הקשר הניגרי קינג ג'ושוע. ג'ושוע הגיש תצהיר לפיפ"א (ראו מסמך), בו הבהיר: "הייתי קרוב מאוד למאולי באותה התקופה והוא אכן אמר שהוא מאושר מכך שחתם באשקלון על חוזה לשלוש שנים".

בכתב התביעה מביאה אשקלון מסמכים ועדויות, לפיהם באותם הימים היו הצעות אטרקטיביות עבור השחקן ממספר קבוצות בליגת העל. ההצעות היו להעברת מספר שחקנים וסכום כספי של מאות אלפי יורו. פיפ"א תחליט בחודשים הקרובים מי מבין הצדדים צודק. בינתיים, מאולי השוקע חתם בינואר בהפועל בני לוד, לאחר שלא מצא את מקומו בהפועל חיפה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עדותו של קינג ג'ושוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully