וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוחו של הרגל: הטרגדיה של פארמה וההברקה של חאבי גראסיה במדור נבחרי השבוע

23.2.2015 / 14:00

ההתנהלות הקלוקלת בכדורגל האיטלקי שוב הרימה ראש, הפעם על חשבון השחקנים של פארמה שמייחלים לפשיטת רגל. מדור נבחרי השבוע עם הסיפור העצוב מאיטליה, המאמן שפיתח את השיטה לעצירת ברצלונה, השוער שכבש בתוספת הזמן ומפגן הטיפשות של ג'ואי בארטון

one

בווידאו: הכרטיס האדום של ג'ואי בארטון בהפסד של ק.פ.ר 2:1 להאל סיטי

שחקן השבוע

אלסנדרו לוקארלי ושחקני פארמה

נחרוג ממנהגנו הפעם ונבחר במי שכלל לא עלה על כר הדשא בסוף השבוע. ועם דויד סילבה הסליחה.

הכרטיס האיטלקי האחרון לליגה האירופית חולק בעונה שעברה רק לאחר דרמה גדולה. אלסיו צ'רצ'י החמיץ אז פנדל בתוספת הזמן וטורינו סיימה ב-2:2 מול פיורנטינה, מה שסייע לפארמה להתקדם למקום השישי עם 0:2 על ליבורנו ולחזור למפעלים האירופים. הקאמבק הזה היה קצר מועד. ארבעה ימים אחרי אותה דרמה, הודיעה אופ"א שהיא דוחה את ערעורה של פארמה ושללה סופית את רשיונה האירופי, זאת בשל העלמת מס בהיקף של כ-300 אלף יורו. באותה נקודה החלה ההתרסקות. הפרויקט היפה של רוברטו דונאדוני הפך לביזיון הגדול של הכדורגל האיטלקי, ואת תפקיד הקורבן בסיפור העצוב הזה מגלמים השחקנים והאוהדים.

הבעלים תומאסו גירארדי הודיע בעקבות אותה החלטה של אופ"א כי הסיפור שלו בכדורגל נגמר. "לא אשקיע עוד יורו אחד בקבוצה", אמר לשחקנים בחדר ההלבשה בפתיחת העונה, כשהתלוננו בפעם הראשונה על אי תשלום המשכורות. זה לא מנע ממנו להלין את שכרם ולהישאר בפארמה עד דצמבר, אז מכר את המועדון תמורת... יורו אחד עלוב. חודשיים לאחר מכן, גם האלבני רזארט טאצי מכר את המועדון באותו סכום סמלי לג'אמפיירו מאננטי. יוצאים לדרך חדשה? זה בלתי אפשרי בארגון בו התגלו כל כך הרבה אי סדרים בתקופת חילופי הבעלויות, וכאשר החובות נעים בין 90 מיליון יורו במקרה הטוב ל-197 מיליון יורו במקרה הגרוע. ומי זוכר שמדובר במועדון בעל היסטוריה של 101 שנה, עם שני גביעי אופ"א וגביע מחזיקות אחד בארון.

בשבת כבר הופיעו דיווחים על הורדת ליגה ופירוק מיידי של פארמה, אך ההתאחדות האיטלקית עדיין מבצעת ניסיונות החייאה בגופה ומתעקשת למנוע פשיטת רגל. על תשלום לשחקנים אף אחד לא מדבר. 26 כדורגלנים מועסקים בקבוצה הבוגרת, עוד 118 שייכים למועדון (מושאלים, מוחזקים בבעלות משותפת, משחקים בקבוצות הבת). ומה עם שחקני הנוער? ואנשי הצוות? הקפטן אלסנדרו לוקארלי היה השופר של כולם. הוא התייצב מול ההנהלות המתחלפות וניסה לברר מתי, אם בכלל, השחקנים יראו חלק מהכסף שחייבים להם.

בראיון ל"גאזטה דלו ספורט" לאחר ביטול המשחק מול אודינזה (בגלל אי היכולת של המועדון לשלם על אבטחה) ובעקבות התעקשות מנהלת הליגה למנוע פשיטת רגל שתכתים את הסרייה A, גם הבלם בן ה-37 נשבר. "אנחנו מרגישים נבגדים ממעשיו של הנשיא לשעבר ומחכים לראות אם קברניטי הענף רוצים להציל את פארמה או את הסרייה A היקרה שלהם", זעם הקפטן שמשחק בפארמה מאז 2008. "מעולם לא ראיתי סיפור עגום כזה. למה אף אחד לא פיקח על המועדון הזה? למה אפשרו לנו לרשום למעלה מ-200 שחקנים? איך אפשרו למועדון הזה להימכר פעמיים תמורת יורו אחד? זה מגוחך. השתמשו בנו כשפני ניסיונות, מהמרים כאן על חיים של אנשים. השאירו אותנו כאן למות? אז נמות ביחד".

לוקארלי כבר הצהיר כי הוא מוכן להישאר בפארמה גם בליגת חובבים וימשיך לענוד את סרט הקפטן כי "המועדון הזה זורם בדמי עכשיו". יחד עם שחקנים נוספים, גם החל בקמפיין בטוויטר להצלת המועדון (#SaveParma). הקבוצה המפוארת הזו, שידעה ימים יפים ומרגשים בשנות ה-90' והצמיחה עילויים כמו ג'אנלואיג'י בופון ופאביו קנבארו, תיפרד מהסרייה A אחרי 25 שנים ותחלום על תקומה מחודשת בסגנון של פיורנטינה. לוקארלי וחבריו כבר השלימו עם הירידה. עכשיו הם רק רוצים לשרוד.

רפאלה פלאדינו (מימין), אלסנדרו לוקארלי שחקני פארמה מאוכזבים. GettyImages
הפקירו אותם. אלסנדרו לוקארלי, משמאל, לצד רפאלה פלאדינו/GettyImages

מאמן השבוע

חאבי גראסיה - מלאגה

בקיץ 2004 עשה מנואל פלגריני את המעבר מדרום אמריקה לאירופה ומונה למאמן ויאריאל. באותה תקופה חזר למועדון גם חאבי גראסיה, הקשר שסייע לקבוצה להעפיל ללה ליגה ב-2000 ובדיוק פרש. הוא קיבל תפקיד של מאמן במחלקת הנוער. הבוס הצ'יליאני לא יצר אז קשר עם המאמן המתחיל, אבל אולי כדאי שירים איזה טלפון עכשיו. לפני שמינית גמר ליגת האלופות. בכל זאת, מדובר באיש שהצליח לעצור את ברצלונה פעמיים באותה עונה.

גראסיה קיבל את הג'וב במלאגה למרות ירידת הליגה עם אוסאסונה. הכוכבים מתקופת הפנטזיות של הקטארים כבר נטשו, ולרשות המאמן החדש עמדו בעיקר שחקנים צעירים. את הספק לגביו הסיר בתיקו המאופס עם ברצלונה בסיבוב הראשון, אז הקטלאנים כלל לא הגיעו למצבים מול שערו של קרלוס קאמני. הוא המשיך עם שיא מועדון של חמישה ניצחונות רצופים והשווה את הסיבוב הכי טוב של מלאגה עם 31 נקודות ב-19 מחזורים. הקודם שעשה זאת - פלגריני כמובן.

לקאמפ נואו הגיעה מלאגה עם מאזן דל של ניצחון בודד בשבעה מחזורים ובידיעה שלא ניצחה את ברצלונה בחוץ מאז 1999. וזו ברצלונה אחרת. מרתיעה וקטלנית. בארסה שניצחה 11 משחקים ברציפות וכבשה בהם לא פחות מ-42 שערים. וליאונל מסי? הוא כבש 14 ובישל עוד תשעה ב-2015. מפחיד? לא את הגנת מלאגה. גראסיה, בהכנה טקטית נהדרת וניהול משחק מבריק, צופף את מרכז השדה ובעיקר טמן למסי וניימאר מלכודות באגפים עם שמירה כפולה ומשולשת. שני הסופרסטארים של ברצלונה לא רק שלא כבשו, הם אפילו לא הגיעו למצב אחד. לואיס סוארס ואנדרס אינייסטה נגחו, ג'רארד פיקה פספס ופדרו נעצר אצל קרלוס קאמני. חמישה איומים לעבר המסגרת - זה כל מה שאפשרה החבורה הלוחמת של גראסיה להתקפת ברצלונה. התוצאה: שני משחקים ואפס כדורים ברשת של מלאגה בשני המפגשים בין הקבוצות העונה. האחרונה שעשתה זאת בליגה הספרדית הייתה חטאפה ב-2007/08.

גראסיה זכה למחמאות על כך ששיבש לברצלונה את כל צורת המשחק והותיר את לואיס אנריקה חסר אונים. טיקי טאקה? מלאגה הכריחה את ברצלונה להשתמש פעם אחר פעם בהגבהות סתמיות לרחבה, כאילו מי שממתין שם זה פיטר קראוץ' ולא מסי, ניימאר וסוארס הנמוכים. ובעוד הגנת מלאגה לא שגתה ולו פעם אחת, דני אלבס פישל והעניק לאורחים שער מוקדם עליו הגנו באלגנטיות במשך 83 דקות. "זו הייתה הופעה מושלמת", סיכם המאמן בן ה-44 את הניצחון הגדול בקריירה. פלגריני כבר התקשר?

חאבי גראסיה מאמן מלאגה. Christof Koepsel, GettyImages
הראשון מאז 2008 שעצר את ברצלונה פעמיים באותה עונה. חאבי גראסיה/GettyImages, Christof Koepsel

פלופ השבוע

ג'ואי בארטון - ק.פ.ר

ביום חמישי התנהל ויכוח עז בטוויטר בין ג'ואי בארטון לג'יימי קראגר. הוגה הדעות בארטון טען כי ג'ורדן הנדרסון, קפטן ליברפול במשחק הליגה האירופית מול בשיקטאש, מנסה בצורה נואשת לחקות את הקפטן הקבוע סטיבן ג'רארד. הפרשן קראגר, בעצמו קפטן ליברפול לשעבר, יצא להגנתו של הנדרסון וסיים בהמלצה לבארטון: "עכשיו תתרכז בהאל ונמשיך את זה ביום שני". אז בארטון התרכז ממש חזק, וקטע את רצף שבעת הכרטיסים הצהובים שלו עם כרטיס אדום נחמד כבר בדקה ה-32.

על מה ולמה הורחק? קפטן (!) ק.פ.ר בסך הכול דחף את אלכס ברוס וקינח במכה מתחת לחגורה לטום האדלסטון. מהלך בארטוני טיפוסי, הרחקה תשיעית בקריירה. "שחקן צעיר ערך בכורה, ביצע תיקול מוצלח ושחקני האל ניסו לגרום להרחקתו. התפקיד שלי כקפטן הוא להגן עליו", ניסה בארטון להסביר. "רציתי למנוע משחקני האל להשפיע על השופט, אפשר לראות את זה כשדחפתי את ברוס. הפגיעה בהאדלסטון הייתה מטופשת ועל כך הורחקתי. התנצלתי בפני חבריי לקבוצה ואני רוצה להתנצל בפני האוהדים". ק.פ.ר, אגב, הצליחה להשוות כמה דקות לאחר האדום, אך הפסידה לבסוף 2:1. הפרחים למיסטר בארטון.

ג'ואי בארטון שחקן ק.פ.ר מורחק. GettyImages
מכה לביצים = הגנה על חבר לקבוצה. ג'ואי בארטון/GettyImages

מהלך השבוע

מרווין היץ, שוערה של אוגסבורג, כובש בתוספת הזמן

אחרי היעדרות בת שלושה חודשים בגלל פציעה בברך, מרווין היץ חזר בשבת להגן על שערה של אוגסבורג. טוב, את זה הוא לא ממש עשה. כבר בדקה השמינית השמטה שלו סידרה ליוסיפ דרמיץ' שער יתרון, ולתוספת הזמן נכנסה קבוצתו כשהיא בפיגור 2:1 מול לברקוזן. השוער השוויצרי כל כך רצה לכפר, אז הוא הצטרף להתקפה במצב נייח בדקה ה-93 ונשאר שם גם כשהמהלך נמשך. כדור רוחב מצד ימין פגע אז בגופו של סימון רולפס, ונפל כפרי בשל לרגליו של היץ. השוער לא התבלבל ומשלושה מטרים בעט בימין והכניע את ברנד לנו. שער ראשון בקריירה. איזה תזמון.

היץ לא רק הציל נקודה לאוגסבורג ששמרה על המקום החמישי, אלא נכנס לרשימה אקסקלוסיבית של שלושה שוערים בלבד שהבקיעו שער שדה בבונדסליגה (בניגוד להאנס יורג בוט שכבש 26 פנדלים). יינס להמאן נגח שער שוויון לזכות שאלקה בדרבי מול דורטמונד ב-1997, ואילו פרנק רוסט עשה זאת במדי ורדר ברמן מול הנזה רוסטוק ב-2002. "זה לא ייאמן, מעולם לא הבקעתי לפני כן", אמר היץ הנרגש בסיום. "זו בהחלט תחושה טובה להיות שוער כובש".

שחקני אוגסבורג קופצים על השוער מרווין היץ (במרכז). GettyImages
כולם אוהבים שוער כובש. מרווין היץ/GettyImages

ה-11 של השבוע

שוער: סרחיו אלברס (סלטה ויגו) - הביא את הדרבי
מגן ימני: רוברטו רוסאלס (מלאגה) - הסיוט של ניימאר
בלם: טיאגו סילבה (פריס סן ז'רמן) - שבועיים מעולים, נראה שחזר לעצמו
בלם: מרטין שקרטל (ליברפול) - העלים את גרציאנו פלה
מגן שמאלי: בן מי (ברנלי) - קלקל למוריניו את סוף השבוע
קשר: אנדראה פירלו (יובנטוס) - השכיח בסטייל את הטעות מהמחזור הקודם
קשר: פרנק ריברי (באיירן מינכן) - ממשיך להתחמם לקראת המאני טיים
קשר: דויד סילבה (מנצ'סטר סיטי) - צמד ובישול כאיתות לברצלונה
חלוץ: אנטואן גריזמן (אתלטיקו מדריד) - השיא האישי מהעונה הקודמת עומד להישבר
חלוץ: אמיליאנו סאלה (קון) - צמד וסחיטת פנדל, נהנה מחוץ לבורדו
חלוץ: באס דוסט (וולפסבורג) - החלוץ החם באירופה עם 11 שערים ב-2015

באס דוסט שחקן וולפסבורג. GettyImages
רביעייה בשבת שעברה, צמד בליגה האירופית ועוד צמד בליגה. באס דוסט לוהט/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully