וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבלוע את הפיתיון: המסע של אביחי ידין "המנודה" להרכב מכבי חיפה

22.2.2015 / 12:00

עם ההשפלה במכבי חיפה אביחי ידין התמודד דרך הדיג. הפגישות שהמועדון דחה, הסיבות האמיתיות שבגינן הכעיס את ראשי מכבי חיפה, המשכורות שלא נכנסו, השגרה הכואבת באימונים - כולן תמו בזכות שיחות שגרמו לצדדים לשכוח מהמטען. הבלוג של איציק יצחקי על "המנודה האחרון"

one

הפיתיון כבר מוכן, את החכה הוא אוחז בשתי ידיים. על המזח של החוף הכי שקט ובודד באזור הרצליה, הוא מעז להקריב את הדגים למען השקט הנפשי שלו. עוד משיכה בחכה, עוד דג בסל. עד החודש האחרון, בחיים האמיתיים הוא הפיתיון של מכבי חיפה. בבוקר הדגים אוכלים אותו בלי הכרה על הדשא בכפר גלים, אחר הצהריים הוא הופך לדייג כדי להרגיש מעט בשליטה. הדיג הוא הבריחה של אביחי ידין ממציאות כואבת של חיים בצל קבוצת המנודים. בלי משכורת, בלי תשומת לב. מגיל שש הוא מושיט את החכה, אבל בתקופה הקשה הזאת הוא ישב על המזח בחוף הסודי שלו יותר מאשר בנעוריו. את היום היה סוגר בלי תלוש ממכבי חיפה, אבל עם כמה דניס בסל.

אם ידין היה פוגש את דג שלוש המשאלות, האחרונה הייתה להוביל קבוצת צמרת בספרד או להסתדר עם מכבי חיפה. חודשים הוא חיכה לרגע הזה, שבו תתפרק קבוצת המנודים והוא יוכל לפשוט את האימונית ולחזור. איציק כהן, סארי פלאח ושלומי אזולאי כבר עזבו מזמן. בבקרים של החודשים האחרונים הוא היה רואה את חן עזריאל יותר מאשר את המשפחה. עזריאל לא התחבר לכאן מהרגע הראשון, וגם הסכומים בהם נרכש מבית"ר ירושלים הם מזכרת שבמכבי חיפה לא מתגאים בה עד היום. בניגוד אליו, במקרה של ידין לאף אחד במכבי חיפה לא היה ספק שהוא מסוגל לחזור לתודעה. אבל הסכסוך הזה נמשך וגאה ככל שהזמן חלף. כל כך נמרח, עד שהחזרה שלו להרכב נראית הדבר הכי הזוי והכי טבעי גם יחד.

אביחי ידין שחקן מכבי חיפה. טל לוי
החזרה שלו היא הדבר הכי הזוי, אך גם הכי טבעי שיש. אביחי ידין/טל לוי
"היו תקופות שפשוט חשבנו שהוא לא ממש נותן את הכול. יותר מדי פציעות, סיבוכים, ניתוחים. הכול חוץ מכדורגל. זאת הייתה תקופה רעה מאוד לקבוצה, לא רק לו"

כששואלים את ידין, 28, איך הוא החזיק מעמד, הוא מספר ש"לא גדל עם כפית זהב בפה". את הנעורים הוא העביר בשכונת גיורא בהוד השרון, היום הוא מתגורר על קו המים בחדרה ועושה קילומטראז' בין החופים של מכמורת לארובות. את הבקרים עם עזריאל הוא היה מעביר תחת הדרכתו של עוזר המאמן בתקופת סטנוייביץ' והיום. גילי לבנדה היה אחראי על עבודה עם כדור וטכניקה, על הכושר הוא היה שומר באמצעות התוכניות של יניב ברנשטוק ממחלקת הנוער. בשמונה וחצי הוא היה מתייצב בכפר גלים, ואחרי האימון חולק את הזמן עם עזריאל ומדבר על מה שכואב. בבית, הוא זכה לחיזוקים מהאישה, המשפחה והילדה שנולדה הקיץ ונתנה לו הרבה סיבות להתנתק מהמחשבות.

כדי להבין את המציאות המורכבת הזאת, ניסיתי לברר למה במכבי חיפה קיבלו את הסעיף. או במילים פשוטות, מה הייתה הסיבה שבגללה ידין, מלך כפר סבא והאיש שצמח להיות בעל הבית במרכז השדה של הפועל תל אביב, חוזר רק היום לתודעה. הסיבה הראשונה: במועדון היה מי שטען שידין לא מתאמץ. אף אחד, חלילה, לא טען שהוא מזייף. אבל התחושה הייתה שידין יכול להתאמץ יותר כדי לשחק.

"כשהקבוצה הייתה בפיגור, היית רואה אותו צולע. היו אנשים ששאלו את עצמם האם הוא עושה את זה כדי לברוח מקו האש", סיפר בזמנו גורם במועדון. "אבל זה לא רק זה. היו תקופות שפשוט חשבנו שהוא לא ממש נותן את הכול. יותר מדי פציעות, סיבוכים, ניתוחים. הכול חוץ מכדורגל. זאת הייתה תקופה רעה מאוד לקבוצה, לא רק לו. זאת הייתה רק תחושה, תחושה שמשהו לא בסדר". אז בדקנו את הסטטיסטיקה כדי להבין מה מציק. פעמיים בלבד מאז הוא הגיע למכבי חיפה, ידין הוחלף במצב של פיגור. "הפעם השנייה, הייתה המשחק בבלומפילד (ינואר אשתקד, א"י). "אביחי פתח, נפצע בדקה העשירית ושיחק יותר ממחצית עם קרע בקרסול. הוא לא רצה לנטוש את הקבוצה בפיגור, כך שהתחושות לא מובנות", סיפר אחד ממקורביו.

מכבי חיפה שוב הפסידה וידין שכב יותר מחודשיים בחוץ. אז כנראה שהכעס התחיל עוד קודם. עונה קודם, ליתר דיוק, ידין נעדר פעמיים: בפעם הראשונה הוא עבר ניתוח בידו ונעדר שלושה חודשים עם אזהרה מפורשת של הרופאים: לא לרוץ, לא להזיע – בעצם, לא לעשות פעילות ("הוא ביקש לשים לו גבס במקום ניתוח וברגים כדי לא להיעדר, אבל זה לא הצליח ולא הייתה ברירה. אז מישהו יכול לטעון שהוא לא התאמץ", אמר אחד ממקורביו). מיד בסיום העונה הוא נותח בברך, רק כדי לחזור בקיץ לאותה עונה שאחריה במכבי חיפה לא ירצו לראות אותו עוד.

הסיבה השנייה, נובעת מהראשונה: בחיפה הרגישו שידין מנצל את העובדה שהוא מחזיק בחוזה "פיקס" - הסכם שלא בנוי על השגיות ונקודות. גם אם יישב ביציע, או על הספסל, הוא יקבל שכר זהה. ההסבר של מקורבי ידין תקף גם לגבי הטענות האלה. הסיבה השלישית: בחיפה טענו כי ידין עבר לעיתים קרובות מדי בדיקות MRI. "בכל פעם שכואבת לו הרגל", כדברי גורם במערכת. "במשחקים האחרונים הוא רצה לשמור על עצמו, אולי כי בא מאמן חדש והוא הבין שהעונה נגמרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שחקן מכבי פתח תקוה, פדרו גלבאן, לצד שחקן מכבי חיפה, אביחי ידין. יוסי ציפקיס
במכבי חיפה אמרו: "כשהקבוצה הייתה בפיגור, היית רואה אותו צולע". אביחי ידין על הדשא/יוסי ציפקיס
כשידין היה הולך ברחוב, האוהדים היו שואלים "איך עושים לך את זה", ו"איך אתה מסכים להתאמן בלי משכורות, כי אנחנו היינו תוקפים מזמן"

בתחילת העונה הנוכחית, עד ההגעה לקבוצת המנודים, ידין קיבל שתי משכורות בלבד. את השלישית, הרביעית, אפילו השביעית (דצמבר), הוא לא ראה ממכבי חיפה. בכל אותה העת, נעשו ניסיונות תיווך שלא צלחו. אחרי המשכורת הראשונה שלא שולמה בזמן, ידין ביקש מסוכנו רונן קצב לנסות ולהגיע לפשרה עם מכבי חיפה. קצב ניסה, אך בחיפה לא רצו לשמוע. במהלך התקופה הזאת, בה לא שולמו לו חמש משכורות, נעשו מספר ניסיונות של קצב עצמו לתווך, לשכנע את מכבי חיפה שידין צריך לחזור. בחיפה התעקשו וביקשו ממנו שיחפש קבוצה אחרת. קצב שוב ביקש פגישה, חיפה שוב סירבה. ידין הרגיש שהזמן הולך ואוזל, וניסה לחפש פתרון שיציל לו לא רק את העונה, אלא אולי גם את הקריירה. והפתרון היה בוררות.

הכעסים של ידין החזיקו כמעט שלושה חודשים. אחרי שהמשכורת השנייה שולמה לו, הוא איים להגיש תביעת בוררות. אחרי השלישית, הוא הגיש. עד אותו רגע, ידין התנהל בעיקר לפי רונן קצב. השיחות היו תכופות, ארוכות, "מעט כדורגל, הרבה פסיכולוגיה", כדברי מקורביו. כשידין היה הולך ברחוב, האוהדים היו שואלים "איך עושים לך את זה", ו"איך אתה מסכים להתאמן בלי משכורות, כי אנחנו היינו תוקפים מזמן".

אבל קצב לא רצה לתקוף. הוא ניסה לרכך את ידין, והלך בין הטיפות. פעם שיחה עם מכבי חיפה, ופעם עם השחקן שלו. המטרה הייתה לגרום לשני הצדדים לרשת טיפה מהעץ, מהאגו, איך שלא תקראו לזה. השיחות הראשונות נועדו כדי להתמודד עם ההשלכות של אימונים בקבוצת המנודים. "קצב היה מתקשר כל כמה שבועות, לפעמים כל שבוע", סיפר גורם בחיפה שהיה מעורב בסוד העניינים. "הייתה לנו הרגשה שאביחי לא התנהל כשורה, אבל הוא טען שהוא לא מסכים, שכל אחד צריך להוריד טיפה מהאגו. השיחות כל הזמן חזרו על עצמן. כל צד דבק בעמדה שלו, אבל מה שחשוב זה שאביחי בסופו של דבר איתנו".

יעקב שחר ואביחי ידין אחרי הדרבי. מכבי חיפה
כל צד נדרש להוריד טיפה מהאגו. יעקב שחר עם אביחי ידין/מכבי חיפה
שחר הסכים להחזירו, אבל זרק את הכדור לבלבול, שאמר עוד קודם שמדובר בהחלטה של ההנהלה. הבוררות הראשונה נדחתה, השנייה נקבעה ל-5 בינואר. באותו בוקר, התקבלה ההחלטה הסופית: ידין חוזר לסגל

אבל לפני שאביחי חזר להיות "איתנו", עברו עוד כמה מכשולים. בשיחות לקראת ינואר, קצב ביקש משחר ועוזי מור לאפשר לידין לצאת למבחנים בחו"ל. חיפה הסכימה, אבל הבעיה הייתה אחרת: בשביל זה, הסביר קצב, הוא חייב לחזור להתאמן עם הקבוצה, אחרת אף קבוצה לא תרצה לבחון אותו. חיפה שוב סירבה, ולידין לא הייתה ברירה. קצב הבין שהמטרה הבאה שלו היא להוביל את ידין לקו מחשבה אחר. מכזה שמתבצר בעמדה של "הם לא שילמו שכר, הם גומרים לי את הקריירה", ל"מה אני לא עשיתי טוב". ולמרות שידין הרגיש מושפל, נבגד, המטרה הייתה להניח את הכבוד על "גבעת הפחד" בכפר גלים, ולהבין שכדי לחזור לשחק כדורגל חשוב להיות חכם. "השיחות עם רונן היו הרגע שבו ידין הבין שהוא צריך לשכוח שהוא נפגע, להניח לעבר. אם צריך, גם להוריד את הראש, לעצור רגע, ולהבין שיש מה לתקן. אביחי הבין שמה שהיה לא רלוונטי יותר, שהוא צריך לסלוח לעצמו ולא למכבי חיפה. ברגע שהוא שם את הטינה בצד, אפילו לרגע אחד, הוא חזר".

המפגש עם שחר לא איחר לבוא. ידין זומן לפגישה במשרדו של נשיא מכבי חיפה ברחוב המסגר, כשעוד קודם לכן שוחח עם קצב. "בכל התהליך ניסיתי לשמור על הכבוד שלך. אבל כדי להצליח בחיים צריך לדעת מה הצד השני חושב", הסביר קצב. ידין הבין. לשיחה עם שחר הוא הגיע נקי. בלי חרטות ובלי מחשבות על העבר. הוא לא התנצל, והבהיר את עמדתו: "באתי לכאן כי אני רוצה לחזור לשחק כדורגל, ואני שלם". שחר הנהן, אבל זרק את הכדור לבלבול, שעוד קודם לכן אמר במסיבת העיתונאים שמדובר בהחלטה של ההנהלה. הבוררות הראשונה נדחתה, השנייה נקבעה ל-5 בינואר. באותו בוקר, התקבלה ההחלטה הסופית: ידין חוזר לסגל.

ואולי, אפילו כנראה, באופן אירוני - ההקפאה של ידין בחצי השנה האחרונה עשתה לו רק טוב. "תקופה ארוכה הוא דחה ניתוח ועוד ניתוח, ניסה לשמור על עצמו אבל הגוף סבל. חצי העונה הזאת נתנה לגוף שלו להבריא. הרפיה פסיכולוגית, אבל גם מקצועית", הסבירו בחיפה. אחרי המשחק מול אשדוד, שחקני במכבי חיפה הופתעו מכושר המשחק של ידין. "הוא הכניס כדורים לגול, לא איבד את הטאצ', והיה אגרסיבי מספיק באמצע", הסביר אחד מהם. "מאז שמויאל נפצע, היה חסר לנו קשר אגרסיבי שיודע לצאת קדימה. בעונה הבאה תהיה תחרות קשה". "מה שחשוב בסופו של דבר זה שאביחי חזר לקבוצה והוא צריך להוכיח את עצמו", אמר קצב, שסירב להתייחס למשקעי העבר. "אם השיחות השפיעו? אני לא רוצה לקחת קרדיט לעצמי. התפקיד שלי הוא לטפל בשחקנים שלי, כדי שהם ישחקו. וזה מה שעשיתי. כשהוא בריא, אין לי ספק שידין הוא אחד הקשרים האחוריים הטובים בישראל".

אביחי ידין שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
הכושר שלו בקאמבק הפתיע גם את חבריו השחקנים. אביחי ידין/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully