וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תטוס רחוק מדי: בריל אמבולו מלהיב את באזל

18.2.2015 / 14:43

פאולו סוזה מאוהב בו, בבונדסליגה מתלהבים והמעבר בלתי נמנע. רק בן 18, בריל אמבולו, היהלום של באזל, נראה כמו הדבר האמתי. ההשוואות לגדולים כבר החלו, אבל עם הלחץ המופעל עליו, הוא יצטרך לשמור על פאסון ולקרוע רשתות. זו של פורטו, למשל, יכולה להיות התחלה טובה

ברל אמבולו שחקן פ.צ. באזל (ימין) מול אסייר איארמנדי שחקן ריאל מדריד. AP
אמבולו מול איארמנדי בליגת האלופות/AP

בשבת האחרונה, רגע לפני המשחק מול סיון בליגה, הכריזו באצטדיון סט. ג'ייקוב על הארכת חוזהו של פיליפ דגן הוותיק עד קיץ 2016. בנוסף, הודיעו על כך שהחלוץ הצעיר בריל אמבולו חתם על חוזה חדש, שישאיר אותו בפ.צ. באזל עד 2019. זה היה יום מרגש במיוחד עבור החלוץ, שחגג את יום הולדתו ה-18 עם הארכת החוזה ביום האהבה. או כמו שהגדיר זאת מאמנו פאולו סוזה: "זה יום האהבה ואנחנו אוהבים את בריל, שבעצמו אוהב את באזל ולכן הוא נשאר כאן". ביציעים היו 25 אלף אוהדים של הקבוצה שנראו מאושרים מאוד לנוכח ההודעה של הכרוז ועודדו את החלוץ הצעיר נמרצות. בין הצופים היו גם רבים מחבריו של אמבולו ומשפחתו הנבחרת, שתיעדו הכל באמצעות מצלמות, כשחלקם אפילו בוכים מרוב התרגשות.

עבור אוהדי באזל זה היה רגע גדול כיוון שהם קיבלו אישור שהיהלום שלהם, אולי אחד השחקנים האהובים ביותר בקבוצה כבר בגיל צעיר כל כך, יישאר איתם בעתיד הקרוב. אמבולו יישאר על אף התעניינות מצד מועדונים גדולים, שגיששו אצלו ועוקבים אחריו כבר שנים. בינתיים, ובטח עד שיסיים את התיכון בקיץ הקרוב, אמבולו הוא שחקן פ.צ. באזל. אם הכל יילך כמתוכנן, אין ספק שנראה אותו כבר בעוד כמה שנים מככב באחת מהקבוצות הגדולות ביותר באירופה.

גוקאן אינלר שחקן נאפולי חוגג. Giuseppe Bellini, GettyImages
אחד מהתוצרים האיכותיים של מחלקת הנוער בבאזל. אינלר/GettyImages, Giuseppe Bellini

ההורים נפרדים והחיים משתנים

בריל דונלד אמבולו נולד בבירת קמרון יאונדה ב-14 בפברואר 1997, יום האהבה. כשהיה בן שש, הוריו התגרשו. אמו עברה לגור בשוויץ ובתחילה לא הייתה יכולה לקחת אותו ואת אחיו, שעברו לגור עם הדודה שלהם. רק כעבור חצי שנה, הצטרפו השניים לאמם בבאזל. "שמחתי מאוד להיות שוב עם אמא שלי", אמר אמבולו הצעיר בריאיון לאחרונה כשנשאל אם התקשה לעזוב את קמרון כילד צעיר כל כך, "כילד, אתה מתרגל מהר מאוד לחיים במקום חדש, הלכתי לבית ספר, למדתי את השפה מהר מאוד. אמא שלי הייתה כבר מאוד 'שוויצרית' והייתה גוערת בי אם הייתי מגיע הביתה עם בגדים מלוכלכים".

את הכדורגל פגש אמבולו כבר בגיל תשע כשהתחיל לשחק בקבוצת נורדשטרן (הכוכב הצפוני) מהעיר באזל. כעבור שנתיים עבר לשחק באולד בויז וב-2010, כשהוא בן 13, הצטרף אמבולו למחלקת הנוער של פ.צ. באזל. מחלקת נוער שהצמיחה כמה כוכבים ענקיים כמו גרניט ג'אקה, ג'רדאן שאקירי, פביאן פריי, גוקאן אינלר, יאן זומר, איבן ראקיטיץ', אלכס פריי, האחים דגן ועוד רבים ואיכותיים.

"כשהגעתי לקבוצה עד גיל 13 של באזל הבנתי מהר מאוד שזה עולם אחר, צריך להיות הרבה יותר רציני ולהקשיב לאחרים", הודה אמבולו, "לפני כן, הייתי מרשה לעצמי לבטל את הדעות של אחרים. למזלי, הבנתי מהר מאוד איך אני צריך להתנהג, אחרת היה לי קשה מאוד לפתח קריירה מקצוענית". כשהגיע לקבוצת הנערים, עבר אמבולו לגור באקדמיה המפוארת של פ.צ. באזל, הרבה בגלל שאימו קיבלה עבודה מחוץ לעיר, אך השניים החליטו ביחד שהילד ימשיך להשקיע בכדורגל.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ברל אמבולו שחקן פ.צ. באזל (שמאל) חוגג עם פאולו סוזה, מרקו שטרלר. AP
"פשוט אוהב את אמבולו". סוזה חוגג עם שטרלר ואמבולו/AP

על כתפי ענקים

שאקירי, ג'אקה, ראקיטיץ', זומר ואחרים עברו מפ.צ. באזל היישר לבונדסליגה, מה שהיווה שדרוג משמעותי לקריירה שלהם. לפי הדיווחים, וולפסבורג ודורטמונד החלו לעקוב אחרי אמבולו כבר כשהיה בן 13 ומכירות היטב את היהלום. לכן, מדי פעם, ובעיקר במהלך חלון ההעברות האחרון, צצו כל הזמן שמועות על מעבר קרוב לאחת משתי הקבוצות הללו, כשגם אחרות הוזכרו ככאלה שמעוניינות בו מאוד. אמבולו, שהיה חתום ברוט-בלאו (האדומים כחולים) עד 2017 בגלל מגבלות שלא מאפשרות להחתים שחקנים בני פחות מ-18 על חוזים ארוכי טווח, האריך כאמור את החוזה בשנתיים נוספות. "זה הצעד הנכון לקריירה שלי ולחיים שלי בכלל", הוא אמר.

הטירוף סביב אמבולו התחיל ב-13 במרץ 2014, כשרשם את הופעת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת של פ.צ. באזל כמחליף מול רד בול זלצבורג בשמינית גמר הליגה האירופית (0:0). שלושה ימים לאחר מכן, הוא נכנס כמחליף מול אראו בדקה ה-85 וכבש כבר אחרי ארבע דקות את שער הבכורה שלו. המאמן מוראט יאקין החזיק ממנו מאוד והעניק לו שבע הופעות, שש מהן כמחליף, כבר בגיל 17, אבל התקשה מאוד להעלות את החלוץ הצעיר בהרכב. לך תפתח עם ילד בן 17 כשיש לך שחקנים מנוסים כמו ג'ובאני סיו ומרקו שטרלר בחוד או את ולנטין שטוקר בקישור ההתקפי (עמדה נוספת בה אמבולו יכול לשחק).

בקיץ האחרון ובינואר, כמו בכל חלון העברות בעונות האחרונות, נאלצה פ.צ. באזל להיפרד מכמות כוכבים מכובדת כמו זומר, גאופרי סיירי דיי, שטוקר וגם ממאמנה יאקין. פאולו סוזה החליף את השוויצרי בתפקיד ונראה שהתאהב מהר מאוד ביהלום שלו. "אני אוהב כל דבר שקשור אליו", אמר עליו סוזה. זה לא הסתכם רק בדיבורים, אלא גם במעשים והמאמן הפורטוגלי העניק לו אשראי רב. בתמורה, הוא קיבל בינתיים כבר חמישה שערי ליגה ואפילו כיבוש אחד בליגת האלופות, ב-0:4 מול לודוגורץ. יום למחרת אותו שער מול הבולגרים, שהפך אותו בגיל 17 ו-263 ימים לכובש השישי הכי צעיר בתולדות הצ'מפיונס, התייצב אמבולו בשעה 8:00 בבית הספר ליום לימודים רגיל. "כולם בבית הספר התרגשו איתי מאוד ואמרו שראו את המשחק", הוא סיפר, "חשוב לי מאוד לסיים את הלימודים שלי בצורה הכי טובה שיש, וכרגע אני משלב בין הלימודים לכדורגל. בקיץ אסיים ללמוד, ואז אקדיש את כל כולי רק לכדורגל".

שחקן סמפדוריה, סמואל אטו. GettyImages
ניסה לשכנע את אמבולו לשחק בנבחרת קמרון. אטו/GettyImages

שוויץ? קמרון?

לאחרונה, התעוררה סוגיית הנבחרת. גם בקמרון וגם בשוויץ החל מכבש לחצים כדי לנסות לשכנע את הכוכב הצעיר לבחור בנבחרת הלאומית שלהם. סמואל אטו וכוכבים אחרים מנבחרת קמרון שוחחו עם אמבולו, כמו גם מאמן קמרון פולקר פינקה. בנוסף, הנושא קיבל הרבה כותרות בשוויץ והיה יכול להסיח את גם את דעתו של האיש המרוכז והרגוע בעולם. לא רק שחקנים ומאמן נבחרת קמרון ניסו לשכנע את אמבולו לבחור במדינה בה נולד, אלא גם אביו וחלק ממשפחתו שנשארו שם.

בסופו של דבר, אמבולו בחר בשוויץ. "הרגשתי קרוע בין שני העולמות", הוא הודה, "היו לי שיחות ו-ויכוחים רבים עם המשפחה והחברים. חשוב לי לציין שזו לא החלטה נגד קמרון, אלא בעד הקריירה שלי". על הלחץ שחווה בשל הכותרות והשיח סביב בחירתו, אמר אמבולו: "ניסיתי לא לתת לזה להשפיע עלי. לפעמים הצלחתי, ולפעמים ממש לא. זה היה קשה".

קצת לאחר קבלת ההחלטה, היה אמור אמבולו לנסוע לחופשה משפחתית במולדתו, אך החליט לוותר בשל המצב הרגיש. לעומת זאת, בשוויץ הבשורות התקבלו בשמחה רבה והחלוץ הצעיר סיפר שהסלולרי שלו הוצף בהודעות של חברים וכדורגלנים שוויצרים אחרים ששמחו. אמבולו אמור לקבל זימון לנבחרת שוויץ כבר לקראת המשחק מול אסטוניה במוקדמות יורו 2016 במרץ הקרוב.

שחקן אינטר ג'רדאן שאקירי חוגג. AP
המודל לחיקוי. שאקירי/AP

מריו באלוטלי? אפילו לא בצחוק

במקומות רבים החלו להשוות את אמבולו למריו באלוטלי. מי שממש לא אהב את ההשוואה היה חברו מפ.צ. באזל פביאן פריי. קשר נבחרת שוויץ אמר: "אין שום דימיון ביניהם. הרגליים שלו על הקרקע ושם הן יישארו. הוא לא הולך לנסות לבעוט מ-50 מטר כדי לכבוש את שער העונה. אתה יכול לתפוס איתו שיחה ולתת לו עצות והוא יקבל את זה וילמד מזה ולא יתעצבן. אני חושב שהוא סנסציה, לשחק כך בגיל 17. אני אוהב אותו כאדם כמו שאני אוהב אותו כשחקן".

מאמנו של אמבולו בקבוצת הנערים של פ.צ. באזל ורנר מוג נשמע נרגש כשנשאל לגביו והשווה אותו לגדולים: "היום אני כבר יכול להגיד: מבחינת כישרון, בריל הוא באותה ספרה ורמה של ראקיטיץ', שאקירי ופביאן פריי. יש לו יכולת פיזית אדירה, הוא גדול ודינמי. מהרגע הראשון שהוא הגיע אלינו לקבוצה, ראינו שהוא יהפוך לשחקן בקבוצה הבוגרת של המועדון. הוא בחור פשוט, ידידותי שתמיד אוהב לעזור וחי בשביל הכדורגל".

ההשראה הגדולה ביותר של אמבולו הוא ג'רדאן שאקירי. החלוץ הצעיר נמצא בקשר רציף עם אחיו של כוכב אינטר ומדבר גם איתו די הרבה. "לפני שלוש שנים, כשהייתי בקבוצה עד גיל 15 של המועדון, ג'רדאן ניגש אלי", תיאר לאחרונה אמבולו בהתרגשות, "ואז התחברנו. לאט לאט נהפכנו להיות חברים טובים מאוד. ג'רדאן הוא מודל לחיקוי עבורי, הוא גם הוכיח לי שלא צריך למהר לצאת ולעזוב את באזל. דיברנו אחרי שהודעתי על הבחירה שלי בנבחרת שוויץ ושמחנו מאוד שנוכל לשחק ביחד ביום מן הימים".

ואכן, נראה שאמבולו בדרך להפוך להיות חלוץ גדול. עם זאת, צריך לזכור שראינו כבר שחקנים רבים שסומנו ככוכבים בגיל צעיר ולאחר מכן די נעלמו, כך שצריך לתת לו זמן. הרבה זמן. בינתיים, אמבולו צריך להיות חזק מאוד מבחינה מנטאלית כדי להתמודד עם ההייפ העצום סביבו. בכל זאת, הכובש הצעיר ביותר בתולדות ליגת האלופות הוא לא אחר מאשר פטר אופורי קווי, שכבש נגד רוזנבורג בשנת 1997 כשהוא בן 17 ו-195 ימים בלבד. מה יצא מהחלוץ הגנאי? לא יותר מדי, כולל עונה אחת בעירוני קרית שמונה ב-2007/8. אמבולו ודאי מקווה שהמסלול שלו יהיה שונה. בינתיים, נראה שיש הרבה סיבות לאופטימיות שאכן כך יהיה.

ברל אמבולו שחקן פ.צ. באזל (למעלה) מול יוריק ראבט שחקן לוזאן. Michael Kienzler, GettyImages
"יש לו יכולת פיזית אדירה, הוא גדול ודינמי"/GettyImages, Michael Kienzler

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully