וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באתי לעזרא, חבר: כיצד חן עזרא יכול לחזור למסלול ההמראה?

7.2.2015 / 7:30

הכישרון לא מוטל בספק, אבל הפוטנציאל לא ממוצה. המספרים לא רעים, אבל במכבי חיפה כבר שוקלים אלטרנטיבות. מדוע חן עזרא לא מצליח להוביל ומה דרוש כדי להגשים את החלום האירופי? ליאור רפאלוב ("הוא צריך להנהיג") מתגייס לעזרה עם שלל עצות מועילות. הבלוג של איציק יצחקי

צילום: אדריאן הרבשטיין. עריכת וידאו: טל רזניק
"מאמנים צריכים לעבוד איתו טקטית. חן צריך בסופו של יום להיות יותר תכל'ס, פחות כדרור מיותר. ברגע שהוא יקבל את הביטחון מהמאמן, זה יקרה"

ליאור רפאלוב, שלום. מה צריך חן עזרא לעשות כדי להיות בעוד שנה שחקן הרכב בקלאב ברוז'?

"אני יכול לדבר עליי. זה מזכיר לי שבשנים הראשונות שלי אמרו שיש לי פוטנציאל, אבל גם שאני לא מראה מה אני יודע. ההתחלה עם רוני לוי לא הייתה נעימה, אבל בהמשך הוא הבהיר לי למה הוא מצפה מבחינה טקטית, לקח אותי לשיחות אישיות. השינוי הזה עשה לי הרבה, ומכאן התחלתי לצמוח. בתקופה של אלישע לוי הקבוצה חיפשה מישהו שייקח אחריות בחלק ההתקפי, כי בנאדו היה הדומיננטי מאחור וקולמה באמצע. ואז יניב קטן נפצע. חיפשו מישהו שייקח אחריות בחלק הקדמי. אלישע לקח אותי לשיחות, והבנתי שזה הזמן שלי. זה מה שחן עזרא צריך לעשות".

מה, להפוך למנהיג כשבניון פצוע, או לקחת מנהיגות?

"הוא מספיק זמן במכבי חיפה כדי להיות מנהיג בחלק ההתקפי. יש לו את כל הכישורים המתאימים. יש לו דריבל מצוין, ראיית משחק וכושר גופני טוב. מאמנים צריכים לעבוד איתו טקטית. הוא צריך בסופו של יום להיות יותר תכל'ס, פחות כדרור מיותר. יש משחקים שהוא עושה את זה מצוין. ברגע שהוא יקבל את הביטחון מהמאמן, זה יקרה".

חן עזרא שחקן מכבי חיפה מאוכזב. ברני ארדוב
המספרים סבירים, אבל המנהיגות לא שם ויש תחושה שהתהליך נעצר. חן עזרא/ברני ארדוב

מאז שהגיע למכבי חיפה, ההשוואה בין סגנונות המשחק והמספרים של עזרא ורפאלוב מתחדדת ככל שהזמן חולף. עזרא עבר לירוק בעסקה שמומנה בין היתר מתוך עסקת רפאלוב, שעזב לברוז' תמורת 2.5 מיליון יורו ו-15 אחוז מסכום המכירה העתידית. 3.7 מיליון שקל שילם שחר עבור 75 אחוז מהכרטיס שלו, כשחיפה הצליחה לממן לעזרא כמה גרושים, בערך מיליון, בעסקת תשלומים משתלמת עבור יתרת הכרטיס שהחזיק בידו. היום, עם 160 אלף דולר ביד, הוא עדיין רחוק מלהיות רפאלוב, שברח אחרי עונת האליפות, שנה אחרי עונת הקיזוז המפורסמת, והתחיל את הקריירה הבלגית עם 550 אלף יורו, ותהילת עולם. ולכן, השאלה השנייה שעולה מסיפור הקריירה של עזרא, מתחזקת ככל שמשווים את תהליך הגדילה שלו מול ליאור רפאלוב, שעזב שנה בדיוק לפני שעזרא נכנס לנעליים שלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
seperator
"ההבדל הגדול בין רפאלוב לעזרא, הוא שרפאלוב עזב בגיל מוקדם את מכבי חיפה. בגיל של עזרא, הוא כבר הפך לכוכב בברוז'. חן אמור היה להפוך העונה לכוכב של מכבי חיפה, ולצאת מקסימום בתום העונה לאירופה"

"שנים אמרו שליאור הוא שחקן שהכישרון שלו לא מוטל בספק, אבל מימוש הפוטנציאל כן. רכבו על זה שהמשחק שלו היה לעתים שכונתי, אבל היום הוא כוכב גדול בבלגיה. אתה לא יכול להתעלם מזה שסגנון המשחק שלהם, הטיפול בכדור, דומה", סיפר אחד השחקנים, שגם הוא לא יכול היה להתעלם מההשוואה המתבקשת. "ההבדל הגדול בין רפאלוב לעזרא, הוא שרפאלוב עזב בגיל מוקדם את מכבי חיפה. בגיל של עזרא, הוא כבר הפך לכוכב בברוז'. חן אמור היה להפוך העונה לכוכב של מכבי חיפה, ולצאת מקסימום בתום העונה לאירופה. למה זה לא קרה? תזכור שרפאלוב שיחק בקבוצה בריאה ואיכותית יותר, עם מרכז שדה חזק יותר. למרות שבלא מעט משחקים הוא ידע לקחת את הקבוצה עליו, ועזרא עדיין לא עושה את זה מספיק במשחקים גדולים. אולי הנסיבות הובילו אותו לכך".

רפאלוב עזב את חיפה מעט אחרי גיל 25. עזרא כבר חצה את ה-26, ואם לא ייצא בקיץ הנוכחי לאירופה יסיים את העונה הבאה בגיל 27 וחצי, כשהוא יודע שעונה זו תהיה קריטית לקריירה שלו לא פחות מאשר לעתיד של מכבי חיפה. ואולי זאת הסיבה שעזרא יודע שכדי לצאת לאירופה בגיל סביר, הוא חייב לסיים את העונה הנוכחית, וכנראה לפתוח גם את העונה הבאה, עם מספרים שיהיה קשה להתווכח איתם. במכבי חיפה מזכירים ש"רפאלוב גדל במכבי חיפה, התרגל לעמידה בלחצים, תארים והצלחות. ועזרא לא".

ליאור רפאלוב שחקן מכבי חיפה עושה שריר לאחר ניצחון על מכבי תל אביב. ברני ארדוב
בניגוד לעזרא, הוא גדל במכבי חיפה והתרגל ללחצים ולציפיות הגדולות. ליאור רפאלוב/ברני ארדוב
"הופה, כריסטיאנו", פנה סטנוייביץ' לקשר, אחרי שהשחקנים צפו בתרגיל שבו ניסה לחקות את כוכב ריאל. "המאמן, איטס נורמל פור מי", הגיב עזרא וצחק

לרפאלוב נחזור בהמשך, כי נזכרתי בסיפור שממחיש את ההבדל בין הכישרון של עזרא, למה שהוא ממצה באמת. באחד האימונים בתחילת העונה הקרין המאמן אלכסנדר סטנוייביץ' וידאו ממשחק הבכורה מול בני סכנין. לפתע עצר המאמן את ההקלטה, והחל להריץ שוב ושוב קטע שבו חן עזרא עושה תרגיל. "הופה, כריסטיאנו", פנה המאמן לקשר, אחרי שהשחקנים צפו בתרגיל שבו ניסה לחקות את כוכב ריאל. "המאמן, איטס נורמל פור מי", הגיב עזרא וצחק. חלק מהשחקנים החזיקו את עצמם, אחרים התפרצו. ברגע אחד, חדר האסיפות כבר לא כשהיה. האסיפה המשיכה, אבל השחקנים לא הפסיקו לצחוק.

במכבי חיפה סיפרו אז שסטנוייביץ' לא עצר את הווידאו לחינם. הוא הבין שיש לו ביד שחקן עם פוטנציאל אדיר, אבל גם שאם ישחק פשוט יותר, פחות יפה לעין, הוא יוכל להגדיל משמעותית את המספרים שלו. למה זה חשוב דווקא עכשיו? כי הסיפור שמאחורי הגעת אלירן עטר ממחיש שלעזרא אין יותר טאבו בהרכב. בשלושת המשחקים האחרונים בלבול שינה מעט את התכניות לגביו. נגד באר שבע הוא הוחלף חצי שעה לסיום, מול קרית שמונה במחצית, ונגד מכבי פתח תקוה הפך בפעם הראשונה העונה לשחקן ספסל. ועם כל אלה, כפי שנראה בהמשך, המספרים של עזרא בשתי העונות שחלפו מוכיחים שאולי מכבי חיפה תעשה טעות אם תוותר עליו כשחקן מוביל.

אלכסנדר סטנוייביץ' מאמן מכבי חיפה. קובי אליהו
ניסה לעבוד עם חן עזרא על הנקודות הבעייתיות. אלכסנדר סטנוייביץ'/קובי אליהו
"השאלה המרכזית שצריך לשאול היא אם חן מרגיש שהוא מיצה את עצמו. אני למשל, הצבתי לעצמי תנאי - החלטתי לעזוב רק אחרי שאהיה שחקן העונה ואביא לקבוצה אליפות. לא קודם"

באימון ביום חמישי, עם עין אחת בריאה ואחת עצלה, בלבול חילק גופיות והורה לאלירן עטר לשחק בצד שמאל. את עזרא הוא העביר לימין. "תחשוב לבד מה היה קורה אם גילי ורמוט היה מגיע לכאן. חן הוא אחת הסיבות שלא התעקשנו עליו", סיפר השבוע גורם במועדון. ואכן, אם ורמוט היה מגיע למכבי חיפה, נראה היה שהקריירה של עזרא יכולה להיפגע. וזה אולי הזמן הטוב ביותר לשאול שאלה שרבים התעלמו ממנה בזמן האחרון: האם מכבי חיפה מתכוונת להפוך את עזרא לשחקן שיצטרך להזיע כדי לקבל את חולצת ההרכב בעונה הבאה? האם התהליך הבריא שעובר המועדון יפגע בסיכויים שלו לצאת לאירופה, להביא את המספרים גם לליגה הבלגית, או לליגה בכירה ממנה?

את מכבי נתניה הוא עזב עם 12 שערים ושלושה בישולים, אבל כבר בעונה הראשונה בחיפה (תשעה שערים, 13 בישולים) הוא סיפק הצצה לכישרון העצום שלו. בעונה שעברה הוא סיים עם חמישה שערים וארבעה בישולים, לא כולל שלושה שערים ושני בישולים באירופה בעונה ששליש ממנה התבזבז בגלל פציעה. העונה, עם קבוצה בינונית ויכולת סבירה, נרשמה ירידה בשערים (ארבעה), אבל הוא שומר על יציבות במטבח (שבעה).

"לעזרא יש עוצמות לא נורמליות, קצב טוב מאוד, אבל מבחינה טקטית הוא חייב לעזור יותר לקבוצה, ולשדר יותר רוגע במשחק כשהוא עם הכדור", אמר גורם מקצועי במועדון, שלא הסתיר שמכבי חיפה של העונה הבאה תנסה להביא שחקן בעמדה שלו. "לפעמים הוא צריך לדעת לתת את הפס קדימה בנינוחות. חלק מהדברים הם עניין של חינוך ועבודה ואימונים. כדי לקבל החלטות בצורה נכונה יותר, הוא חייב מאמן שיסביר לו לשחק פשוט יותר ולהירגע כשהוא עם הכדור, אולי להפסיק עם תנועות הרגליים. זה יכול לעזור לו להפוך לכוכב בקנה מידה ישראלי".

על תהליך החזרה בתשובה של עזרא כבר כתבנו, אלא שבניגוד לעבר, במקום לישון בפנימייה בכפר גלים, את השבתות הוא מעביר אצל שמואל שיימן בטירת הכרמל, כדי להגיע לאימון המסכם ברגל. השאלה היא כמה רחוק הוא מסוגל ללכת. החזרנו את רפאלוב לשאלת הגיל, והוא מסביר שהתשובה של חן עזרא יכולה להיות מושפעת גם מתוך הקבוצה. "גם בסוף העונה הבאה, בגיל 27 וחצי, זה עדיין לא מאוחר מדי, כי לברוז' מגיעים שחקני רכש בני 28, 29. השאלה המרכזית שצריך לשאול היא אם חן מרגיש שהוא מיצה את עצמו. אני למשל, הצבתי לעצמי תנאי - החלטתי לעזוב רק אחרי שאהיה שחקן העונה ואביא לקבוצה אליפות. לא קודם. השאלה היא מה השאיפות שלו. ברור שיש כאן השפעה לדינמיקה, למה שקורה בחדר ההלבשה. המצב שונה היום. אצלנו אחרי הפסד הקבוצה הייתה באבל, במכבי חיפה של היום הפסדים כאילו מתקבלים בהבנה. ויש יותר מדי כאלה. עם שכטר, עטר ובניון, מכבי חיפה מסוגלת לצאת חדשה. לדעתי, זה רק יעזור לו להתפתח".

חן עזרא, יוסי בניון שחקני מכבי חיפה, תקציר. one
מסוגלים לצאת יחד לדרך חדשה בעונה הבאה? חן עזרא לצד יוסי בניון/one

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully