וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא רק מתחיל להתחמם: אוסקר סוף כל סוף פורח בצ'לסי

31.1.2015 / 7:30

התקשורת האנגלית אולי לעגה לו כאשר ישב על הספסל עם בקבוק חימום, אבל אוסקר ממריא העונה בצ'לסי לגבהים חדשים. הטראומה מהמונדיאל נשכחה, המתחרים נפלטו מהסגל ודייגו קוסטה התאהב. כך הפך הברזילאי לבאנקר הלוהט של מוריניו

אוסקר שחקן צ'לסי. טוויטר, צילום מסך
התמונה המפורסמת מהמשחק מול ליברפול/צילום מסך, טוויטר

ב-20 בינואר השנה יצאה צ'לסי למפגש חוץ מול ליברפול במשחק הראשון מבין שניים בחצי גמר גביע הליגה. מי שתפס את מרבית תשומת הלב לפני שריקת הפתיחה היה דווקא קשר הבלוז אוסקר, שבכלל לא היה בהרכב ואפילו לא שותף לאחר מכן. הברזילאי, שחגג ב-9 בספטמבר את יום הולדתו ה-23, התיישב על הספסל באנפילד כשהוא חובש כובע צמר, עוטה כפפות מצמר, לבוש במעיל של צ'לסי ומכסה את הצוואר במשהו שנראה כמו צעיף. עם זאת, מה שהפך את אוסקר ללהיט גדול ברחבי הרשת באותו ערב היה דווקא פריט אחר שאיתו עלה לספסל. קשר נבחרת ברזיל הגיע עם בקבוק חימום אדמדם, אותו הקפיד לחבק כדי לשמור על חום.

במדינה בה מסורת הכדורגל עדיין תופסת חלק חשוב במשחק, ויש שיאמרו שטוב שכך, ובה מתנהל מאבק מתמיד בין הפינוק של הכוכבים המיליונרים לרצון לשמר את אותה מסורת, הבקבוק הזה תפס כותרות. מעבר לכל ההסתלבטויות ברשתות החברתיות, גם חלק מכלי התקשורת המסורתיים נכנסו לתמונה. באינדיפנדט, למשל, הכותרת הייתה: "אוסקר שומר על חימום באנפילד עם בקבוק מים חמים, זה שיא חדש עבור כדורגלנים 'רכים'". רבים כמובן נזכרו בדברים שאמר רוי קין כמה שנים לפני כן, ב-2010, כשצפה בקרלוס טבס משחק עם כפפות וצעיף: "אני לא יודע איך הם עושים את זה. כפפות, צעיפים, אני חושב שמישהו במנצ'סטר סיטי אפילו שיחק עם כובע. כולם נעשו רכים כל כך. בהתחלה שיחקו רק עם כפפות, אחר כך זה עבר לטייץ ועכשיו אלה צעיפים". קשר העבר, שאימן בזמנו את איפסוויץ', אמר: "אם השחקנים שלי משחקים עם כפפות, אני אומר להם מראש שכדאי שישחקו טוב כי זה הדבר הראשון שאני אזרוק להם אחרי המשחק, אם הם לא יהיו טובים".

אוסקר, שכנראה התרגל במשך חייו לחום הברזילאי, תפס כותרות באנגליה דווקא בגלל הגימיק הזה, אבל עושה רושם שבעונה הנוכחית הוא זכאי לכותרות מסוג אחר לחלוטין. הקשר בן ה-23, שעבר קיץ די מסויט (בעיקר בגלל אותו משחק משפיל מול גרמניה), הפך לאחד מהשחקנים המובילים בצ'לסי והחשובים שבהם. אם הבלוז ינצחו את מנצ'סטר סיטי, במה שעשוי לתת להם מקדמה אותה האלופה כבר לא תוכל להדביק, אין ספק שאוסקר יהיה אחד החתומים הגדולים על ההצלחה הגדולה. סוף סוף (כמו שמוריניו אומר. לא אנחנו).

ז'וזה מוריניו מאמן צ'לסי. רויטרס
גילה סבלנות עם אוסקר. מוריניו/רויטרס

רך מדי?

אוסקר דוס סנטוס אמבואבה ג'וניור נרכש על ידי צ'לסי בקיץ שלפני פתיחת עונת 2012/13. לפי הדיווחים, רומן אברמוביץ' שלח לאינטרנאסיונל לא פחות ממשהו כמו 25 מיליון ליש"ט תמורת היהלום, שכבר הספיק לככב בכל הנבחרות הצעירות של ברזיל וגם בנבחרת הבוגרת. אוסקר הגיע לאחת הסיטואציות הקשות ביותר כשנכנס לקבוצה שהייתה אלופת אירופה, אבל עם דור שחקנים מזדקן, שהגיע לשיאו באותו ערב במינכן. חלק מהכוכבים, ובעיקר דידייה דרוגבה, עזבו, אחרים ירדו ביכולת וגם איבדו קצת מהדרייב, והקבוצה לא ממש הבריקה.

כמו צ'לסי כולה, גם אוסקר, למרות הופעת בכורה חלומית בהרכב (צמד ב-2:2 מול יובנטוס בליגת האלופות), חווה חבלי לידה לא פשוטים. רוברטו די מתאו, שהחזיק ממנו מאוד, נשלח הביתה על ידי אברמוביץ' ורפא בניטס, שהגיע מלכתחילה כמנג'ר זמני, העדיף את חואן מאטה בהרכב. כזכור, צ'לסי הפכה באותה עונה למחזיקת ליגת האלופות המכהנת הראשונה שמסיימת את חלקה במפעל כבר בשלב הבתים, ונאלצה לנדוד לאפרוריות של הליגה האירופית. אמנם בניטס והבלוז סיימו את העונה עם זכייה במפעל השני בחשיבותו בהיררכית מפעלי הקבוצות של אופ"א, אבל המפגשים מול ספרטה פראג, סטיאווה בוקרשט, רובין קאזאן ודומותיהן לא ממש היו מה שאוסקר חלם עליו כילד בברזיל.

"היה לנו קשה מאוד העונה", הודה אז בריאיון לגרדיאן בתום משחק מול סטיאווה בבוקרשט, "אנחנו בתקופת מעבר. הפסדנו בכמה משחקים חשובים מאוד, הודחנו ממפעלים שרצינו לזכות בהם, וליגת האלופות הייתה כמובן הכי חשובה. אבל אנחנו קבוצה עם שחקנים צעירים ואני מאמין שנוכל לגדול כקבוצה. זו רק שאלה של זמן". גם להסתגלות הלא משהו שלו עצמו התייחס ואמר: "אנשים צריכים להיות סבלניים ולתת לי קצת זמן, אני כאן רק שמונה חודשים וזה עדיין מוקדם בתהליך ההתפתחות שלי. בעוד שנה או שנתיים, אני מאמין שאוכל להסתגל לכדורגל האירופי וזו המטרה שלי: לגדול כשחקן. אני כבר יותר טוב ממה שהייתי כשהגעתי לכאן. אני מקווה שאוכל להמשיך בהתקדמות הזו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אוסקר שחקן נבחרת ברזיל (למטה) עם פיליפ לאהם. AP
בערב הטראומתי בקריירה שלו. פיליפ לאהם מנחם את אוסקר/AP

מוריניו עצבני

העונה השנייה של אוסקר בצ'לסי הייתה מעט טובה יותר, הוא כבש שמונה שערי ליגה לעומת ארבעה בעונת הבכורה ונראה טוב יותר. עם זאת, התרחש אצלו תהליך שעברו מרבית שחקני הדור שלו מנבחרת ברזיל: היחלשות משמעותית לקראת החודשים בהם הכסף מונח על השולחן - מרץ-אפריל-מאי. כולם רצו לשמור על הרגליים ועל הגוף בריאים לקראת הגביע העולמי הביתי בקיץ. אוסקר בעצמו הודה בכך ואמר לגלובו ספורט: "רוצים שאשחק במחזור האחרון של הפרמיירליג, אבל אני חייב לשמור על עצמי לגביע העולם. נותרו עדיין שני משחקים בליגה העונה, אבל אני חייב לנוח כדי להגיע מוכן למונדיאל". אוסקר סבל מפציעה בירך שמנעה ממנו לשחק בסוף העונה ואף להחמיץ את גומלין חצי גמר ליגת האלופות, בו הפסידה צ'לסי לאתלטיקו.

מוריניו ממש לא אהב את ההתנהלות הזו ואמר: "אני חושב שבמשך כמה חודשים הוא היה השחקן הכי טוב בקבוצה, הוא היה פנטסטי, ולאחר מכן היו לו הרבה עליות וירידות. ברגעים הכי חשובים של העונה, הוא היה למטה. היה פצוע, לא יכול היה להתאמן, ניסה להיכנס למשחקים, אבל לא הצליח, היה בספק למשחקים ואני לא יכול לשתף אותו במשחקים כל כך חשובים אם הוא לא בריא. אני מניח שבעוד כמה שבועות הוא יהיה בעלייה וגם בגביע העולם הוא יהיה בשיאו". כשנשאל האם הוא חושב שאוסקר כבר עם הראש בגביע העולם, אמר הפורטוגלי: "יש דברים שאתה לא יכול לפתור".

בסופו של דבר, אוסקר גם לא בדיוק הותיר את חותמו בגביע העולם, פרט אולי לשער המשפיל והעצוב ביותר שכבש וכנראה גם יכבוש בקריירה שלו, כשצימק בתוספת הזמן של חצי הגמר מ-7:0 ל-7:1 מול גרמניה. לכן, בקיץ האחרון פרשנים רבים באנגליה טענו שיהיה חייב להוכיח את עצמו ובגדול. הסבירו שם שמוריניו לא ירצה להמשיך להסתמך רק על אדן הזאר, וירצה שחבריו לקישור ההתקפי יסייעו לו. כמו כן, מיהרו להזכיר לאוסקר איך מוריניו לא בדיוק עושה חשבון לשמות ונפרד רק לאחרונה מדויד לואיז וחואן מאטה.

שחקני צ'לסי אנדרה שורלה, ברניסלאב איבנוביץ' חוגגים. GettyImages
נדחק החוצה על ידי אוסקר. שורלה/GettyImages

קרקע הנחיתה של דייגו קוסטה

למרות הכל, אוסקר פתח את העונה הנוכחית פשוט נהדר והוא ללא ספק אחד מארבעת הטובים במוליכת הליגה האנגלית עד כה, לצד הזאר, ססק פברגאס ודייגו קוסטה. הוא גם מעמיד מספרים יפים עם שישה שערים ושבעה בישולים ב-18 הופעות ליגה עד כה. יצויין כי שמונה מ-13 השערים להם היה אחראי באופן ישיר היו כאלה שהובקעו ראשונים באותו משחק ולכן היו גם בעלי חשיבות משמעותית. שיתוף הפעולה שלו עם דייגו קוסטה מצוין והוא מפנק אותו במסירות רבות, מה שעזר מלכתחילה להתאקלמות של הברזילאי/ספרדי בסטמפורד ברידג'. באחד המשחקים האחרונים אפילו נספרו 11 מסירות שהעביר אוסקר לדייגו קוסטה, בעוד האחרון גמל לו במסירה אחת בלבד. במשחק הליגה האחרון של צ'לסי, 0:5 מול סוונסי בחוץ אותו הגדיר מוריניו כ"משחק המושלם", אוסקר כבש צמד ונהנה מהמרווחים שנוצרו לו על הדשא בעזרת פברגאס, וויליאן והזאר.

לאחרונה, ביקר מאמן נבחרת ברזיל דונגה במתחם האימונים של צ'לסי בקובהאם ושוחח עם מוריניו. הפורטוגלי אמר לאחר הביקור: "אני חושב שההתפתחות של אוסקר בשנה האחרונה הייתה חשובה מאוד. הוא כמובן עדיין לא מספיק חזק פיזית ולא יכול להתמודד עם כל דבר, אבל הוא אינטליגנטי מאוד ויש לו טכניקה נהדרת. הפן הטכני הוא חשוב מאוד, הדרך בה הוא נכנס ומשתלב מבחינה טכנית בקבוצה, זה גורם לו להיות מאושר. המאמן שלו בברזיל, דונגה, חושב כמוני, הוא רואה את השיפור ואת העובדה שאוסקר הגיע לרמה אחרת גם מבחינה מקצועית וגם מבחינת האישיות שלו. הוא עובד קשה כדי להשתפר. האם הוא אחד שיכול לשחק 12 משחקים בחודש? אני חושב שלא, אבל יש לנו אפשרויות אחרות והוא יקבל מנוחה העונה".

ואכן, מוריניו לא רואה באוסקר את אותו תפקיד בו שיחק בנבחרות הצעירות בברזיל וגם קצת בצ'לסי, כמספר 10. "אוסקר, כרגע, הוא לא מספר 10", אמר מוריניו לסקיי ספורטס, "הוא לא מספר 10 שמשחק עם הכדור דבוק לרגל, לא מספר 10 שמסתכל אחורה, שמסתכל לצדדים ומנתח את המשחק ורואה איפה הקבוצה שלו זקוקה לו כדי ליצור איזון במשחק. הוא התקדם מבחינה טקטית ומנטאלית מאוד, אבל הוא פשוט לא מספר 10".

אחרי שגרם למוריניו לחוש ביטחון לוותר על חואן מאטה ולמכור אותו ליריבה המרה מנצ'סטר יונייטד, נראה שאוסקר יסלול גם את דרכם של אנדרה שורלה ומוחמד סלאח החוצה ממערב לונדון בדרך ליעד חדש. עכשיו, כשהוא כבר שחקן הרכב מוכח ואחד מהבאנקרים של מוריניו, נראה שלא רק בקבוק המים חם. במשחק הקרוב והכל כך חשוב מול מנצ'סטר סיטי, דייגו קוסטה לא יוכל לשחק בשל השעיה, ולכן יהיה מעניין כפליים לעקוב אחרי אוסקר, היכולת שלו והתרומה שלו גם בהיעדר הפרטנר האהוב עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully