וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להוציא את זלאטן מהכלים: עונת השיא של אלכסנדר לקאזט

20.1.2015 / 14:00

אלכסנדר לקאזט מנפץ שיאים עתיקים, מוביל את ליון הצעירה לתהילה מפתיעה ומייצר היסטריה שגוזלת לאיברהימוביץ' את אור הזרקורים. והכול בזכות שיחת השראה מתיירי הנרי. סיפורו של הסקורר השני בטיבו באירופה, עם ד"ש להפועל תל אביב

אלכסנדר לקאזט שחקן ליון. AP
רק כריסטיאנו רונאלדו מקדים אותו. אלכסנדר לקאזט/AP

7 בדצמבר 2010. יש מי שזוכר מהערב הזה בליגת האלופות את המספרת המפורסמת של ערן זהבי בסטאד דה ז'רלאן, אבל מבחינת אוהדי ליון זה היום בו התגלה הכוכב החדש שלהם. הוגו לוריס, מיראלם פיאניץ', ליסנדרו לופס ויתר הכוכבים היו בדרך להפסד ביתי מביך מול אלופת ישראל, עד שבדקה ה-88 ליסנדרו הסיט בעקב, והמחליף אלכסנדר לקאזט, עוד לא בן 19, חמק מגלישה של גל שיש ובעט לקורה ופנימה כדי לקבוע 2:2. השער האירופי הראשון שלו. בליון בנו עליו אז הרים וגבעות, אך לקאזט לא המריא. עכשיו, יותר מארבע שנים אחרי, ההבטחה מתממשת בענק.

ליון סבלה ממשבר כלכלי ומכרה בסיטונות את שחקניה הבכירים, כאשר לשושלת שבע האליפויות לא נותר זכר. מהתיקו ההוא מול הפועל תל אביב נותרו שניים: לקאזט בן ה-23 והקפטן מקסים גונאלון בן ה-25. הם כבר שייכים לדור הוותיקים, כשמסביבם בהרכב ילדים בני 19 ו-20. למעשה, שמונה בוגרי מחלקת הנוער פתחו בהרכב של ליון בכל אחד מהמשחקים ברצף ששת הניצחונות שהזניקו את הקבוצה לפסגת הליגה הצרפתית.

הכדורגל אטרקטיבי, המאמן התחבר לשחקנים, הקהל התאהב מחדש בקבוצה ומעל כולם נוצץ אלכסנדר הגדול, שמעמיד מספרים היסטוריים במונחי הליג 1 ולועג לכל התחזיות לגביו. הכול בזכות שיחה אחת עם תיירי הנרי ואתגר בשם זלאטן איברהימוביץ'. קבלו את הסקורר החם באירופה.

אלכסנדר לקאזט שחקן ליון חוגג מול וינסנט אניימה שוער הפועל תל אביב. Laurent Cipriani, AP
שם הכול התחיל. אלכסנדר לקאזט חוגג את השוויון נגד הפועל תל אביב/AP, Laurent Cipriani

לקאזט היה גאוות העיר ליון עוד לפני שלבש את מדי הקבוצה הבוגרת. הוא נולד וגדל בעיר, ובגיל 12 הצטרף לאקדמיית הנוער המוערכת אחרי שכיכב בקבוצה של שכונת מגוריו. הוא ביסס עצמו ככישרון עולה, שיחק בכל הנבחרות הצעירות וכבש את שער הניצחון של צרפת עד גיל 19 בגמר היורו מול ספרד. בנבחרות השוו אותו לתיירי הנרי, אך בתחילת דרכו בליון הושווה לקאזט לסוני אנדרסון, מהזרים האהובים בסטאד דה ז'רלאן. "מהרגע הראשון, מאז שהכרתי אותו כשהיה בן 16, ידעתי שהוא יהיה כוכב", סיפר הברזילאי, שהיה מאמן החלוצים בליון בין השנים 2006 ל-2011. "בניגוד לשחקנים אחרים, ההתקדמות שלו הייתה הדרגתית. הכול קרה בקצב שלו".

זה נכון. הפריצה של לקאזט לא הייתה מטאורית. עד העונה שעברה היו לו תשעה שערי ליגה במצטבר בארבע עונות, מאז העלה אותו קלוד פואל לקבוצה הבוגרת. לא נתונים שיש להתגאות בהם. נראה היה שהילד לא מתקדם לשום מקום ופרשנים הציעו לליון לשלוח אותו להתחשל בקבוצה מדרג נמוך יותר. ואז הוא פגש את אלילו תיירי הנרי.

ליון יצאה למסע משחקים בארה"ב בקיץ 2013, ובין היתר שיחקה מול ניו יורק רד בולס. הנרי לא שותף אז בשורות הקבוצה האמריקאית, אבל בכל זאת תפס את לקאזט לשיחת הכוונה של כחצי שעה. "תמיד תאתגר את עצמך ולרגע אל תחשוב שאתה כזה גדול" - זה המסר שהעביר הנרי לחלוץ הצעיר. האסימון נפל. "כששחקן גדול כמו הנרי מדבר אליך, אתה לא יכול להתעלם ממה שהוא אומר", תיאר לקאזט בחודש שעבר את השיחה שהובילה לשינוי בדרך החשיבה שלו והיוותה נקודת מפנה בקריירה. "הבנתי שלהיות שחקן גדול זו עבודה קבועה".

לקאזט ננעל על המטרה ומאותו רגע הפך לשחקן אחר לגמרי. גם העזיבה של ליסנדרו לופס וההקפאה של בפטימבי גומיס בתחילת העונה שעברה תרמו לתהליך, שכן למאמן רמי גארד לא הייתה ברירה אלא להציב את הכישרון הצעיר בשפיץ. אחרי שנים כחלוץ שני או כשחקן כנף, לקאזט קיבל קרדיט בעמדה הטבעית שלו. אז בעונה שעברה הוא הגיע לראשונה בקריירה לכמות דו ספרתית וסיים את הליגה עם 15 שערים. העונה כבר מדובר במספרים ששלחו את הסטטיסטיקאים בצרפת לנבור בספרי ההיסטוריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
תיירי הנרי שחקן ניו יורק רד בולס. GettyImages
חצי שעה איתו שינתה לחלוטין את קו המחשבה של לקאזט וכנראה גם את מסלול הקריירה. תיירי הנרי/GettyImages

לליאונל מסי יש 19 שערי ליגה העונה, לדייגו קוסטה 17, לסרחיו אגוארו 14 ולקרלוס טבס 13. לקאזט מקדים את כל אלה עם 20 כיבושים, כשגם קבוצות כמו ליל, נאנט ומץ מצאו את הרשת פחות ממנו. רק כריסטיאנו רונאלדו לפניו, בפלנטה אחרת עם 28 כיבושים משלו. תשעה מהשערים של חלוץ ליון הגיעו בחמשת המחזורים האחרונים, ביניהם ארבעה צמדים רצופים. רק מסי, רונאלדו ולואיס סוארס הצליחו לרשום רצף כזה של צמדים בעשור האחרון. אף אחד מהם לא עשה זאת כמו לקאזט, כבר בגיל 23.

וכך, שישה חודשים לאחר שהציב לעצמו יעד אישי שכותרתו "לכבוש יותר מזלאטן", לקאזט משקיף על הסופרסטאר של פריס סן ז'רמן מלמעלה ומסכן את השיאים שקבע בליג 1. זלאטן הבקיע העונה רק שמונה שערים, אך לפני שנתיים הפך לראשון מאז ז'אן פייר פאפן שהגיע ל-30 שערי ליגה, כשאחרי 20 מחזורים הוא הרעיד את הרשת 18 פעמים. מעל הרף הזה לקאזט כבר דילג. במחזור ה-20 היו לו 19 שערים, שהם 49 אחוזים מסך שעריה של ליון העונה. עוד מחזור חלף והוא דייק מהנקודה הלבנה כדי להגיע לכמות שהספיקה לקארים בנזמה להיות מלך השערים האחרון של ליון (20 גולים בעונת האליפות האחרונה ב-2007/08). עכשיו הוא מסמן את קו ה-30, במטרה להיות הצרפתי הראשון שעושה זאת מאז פאפן. וזלאטן? הוא ממש לא מתלהב מהאיש שגונב את אור הזרקורים שהיה בבעלותו הבלעדית בשנתיים האחרונות. "זה תואר לא חשוב", התריס השבדי כשנשאל על הבריחה של לקאזט. התסכול מובן.

אז איך הפך לקאזט למכונת שערים? כפי שקרה למנטור הנרי בארסנל, הכול החל מהרגע בו הוצב במרכז ההתקפה. לקאזט שיפר את הסיומת מול השער בשתי הרגליים, צבר ביטחון בזכות כמות ההבקעות בעונה שעברה, נותר אנרגטי כפי שהיה עוד קודם לכן וגם שכלל את התנועה ללא כדור. הוא בועט יותר לשער ונמצא יותר ברחבה. בנוסף, הסגנון ההתקפי שהנחיל הובר פורנייה עשה לו רק טוב, ולראיה שבעת הבישולים שהוסיף ל-20 שערי הליגה. "לקאזט גורם לי לחשוב שהוא מזכיר אותי בסגנון שלו יותר מאשר סוני אנדרסון וקארים בנזמה", אמר לאחרונה ברנאר לאקומב, היועץ הספורטיבי של נשיא ליון והחלוץ הקודם שסיפק 15 שערים תוך 18 מחזורים (ב-1977/78). "קבלת ההחלטות שלו... הוא ענק. ענק. ידעתי שיש לו פוטנציאל גדול, אבל זה כבר מעבר למה שחשבתי".

זלאטן איברהימוביץ' שחקן פאריס סן ז'רמן. רויטרס
לא מרוצה מכך שהילד החדש גוזל ממנו את אור הזרקורים. זלאטן איברהימוביץ'/רויטרס

ההיסטריה סביב החלוץ הלוהט הולכת וגוברת, ובעקבותיה מגיעות גם שמועות על מעבר אפשרי. מנצ'סטר סיטי היא המועמדת הבכירה מבין האנגליות המעוניינות בלקאזט, כשגם פריס סן ז'רמן המשוועת לשחקנים צרפתים בכירים עוקבת מקרוב. אלא שלז'אן מישל אולאס יש תכניות משלו. "אי אפשר להצמיד לו תג מחיר", קבע נשיא ליון, ואז החל להיסחף: "איך קוראים לוולשי הזה של ריאל מדריד? אני חושב שאלכסנדר הרבה יותר טוב ממנו. אבל לאלכסנדר אין מחיר, אז אין טעם לחשוב על זה. פתרנו את הבעיה הזו כשהחתמנו אותו עד 2018. הוא התפתח מאוד והתבגר. הוא ילד חכם. הוא יודע שהקבוצה והמאמן מאפשרים לו לבטא את עצמו ולהפוך לאחד החלוצים הטובים באירופה. אני נפגש עם ראשי סיטי כל הזמן, אבל אנחנו דנים בנושאים אחרים. הוא לא למכירה".

אולאס, שבעבר חלם על זכייה בליגת האלופות עם ליון ואז הוחזר לגודל טבעי בעקבות המשבר הכלכלי, הציב מטרות חדשות בהתאם לתקציב המקוצץ. הראשונה היא חזרה לליגת האלופות; והשנייה, החשובה יותר, היא להיכנס לאצטדיון החדש ב-2016 עם קבוצה המושתתת על בוגרי האקדמיה. ולקאזט אמור להיות נושא הדגל, בתקווה שזה יבטיח לו גם מקום בסגל הנבחרת לקראת היורו הביתי. "אלכסנדר הוא אחד החלוצים הטובים באירופה, וזה עולה כסף", הסביר המאמן פורנייה. "כשאתה רואה שווילפריד בוני נמכר לסיטי ב-40 מיליון יורו, אתה יכול להבין למה המועדון מצפה. אבל הנשיא אמר שהוא לא רוצה למכור, כך שאין טעם לזרוק סכומים".

גם לקאזט לא ממהר לעזוב. המהפכה שעברה ליון ביגרה אותו מאוד. בגיל 23, החלוץ המכונה "גוואדה" (על שם האי הקאריבי בו הוא מבקר מדי שנה ובו נולדה אמו - גוואדלופ) הוא הקפטן השני של הקבוצה ואחד המנהיגים שלה. וכיאה למנהיג, הוא התמתן גם באופן אישי, כשהעונה יש לו צהוב אחד בלבד לעומת שמונה צהובים ושני אדומים בעונה שעברה. אם יוביל את ליון בחזרה לליגת האלופות, יש אפשרות שימשיך עד היורו. ואם יצליח להביא אליפות מפתיעה נגד הכסף הגדול של פריס סן ז'רמן ונגד כל הסיכויים, יהיה זה הישג גדול יותר מכל אחת משבע האליפויות הקודמות של המועדון. אבל לקאזט למד מהנרי. הוא כבר לא חושב רחוק. קודם כל הוא רוצה לעמוד באתגר הראשוני שהציב לעצמו בקיץ: להקדים את זלאטן.

שחקני ליון חוגגים, אלכסנדר לקאזט. AP
סקורר בגן ילדים. אלכסנדר לקאזט עם החברים בליון/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully